• 1
  • 2
2023-06-15, 18:39
Medlem
IAmAnons avatar
Som bekant så innebär inflation en ökad mängd pengar i cirkulation som resulterar i ökade priser.
Jag skulle anta att majoriteten av alla dessa ”nytryckta” pengar hamnar i folkets fickor med tanke på att det är vi som köper de flesta varor som fått prisökningar?

Så verkar ju knappast fallet? För några spektakulära löneökningar har vi inte sett skymten av?
Så frågan är vart fan har alla dessa pengar tagit vägen som blivit tryckt under pandemin?
Hos vem är denna ökade pengacirkulation?
Citera
2023-06-15, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAnon
Som bekant så innebär inflation en ökad mängd pengar i cirkulation som resulterar i ökade priser.
Jag skulle anta att majoriteten av alla dessa ”nytryckta” pengar hamnar i folkets fickor med tanke på att det är vi som köper de flesta varor som fått prisökningar?

Så verkar ju knappast fallet? För några spektakulära löneökningar har vi inte sett skymten av?
Så frågan är vart fan har alla dessa pengar tagit vägen som blivit tryckt under pandemin?
Till företag som kunde behålla personal samt betala löner till dessa?
Citera
2023-06-15, 18:44
Medlem
"Pengarna" är redan spenderade på nya fina bilar och fastigheter.
Citera
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:

Nej, inflation betyder minskat värde på valutan. Det som gör att det inte är en ökad mängd valuta i cirkulation är att det pågår en recession, så det blir mindre och mindre valuta i cirkulation samtidigt som den förlorar värde.
Citera
Medlem
IAmAnons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Till företag som kunde behålla personal samt betala löner till dessa?

Så du menar att de starka företagen har gett så sjukt stora löneökningar att det lyfter inflationen för ett helt land med över 10%?
Det måste ju vara brutalt stora löneökningar för de kan ju knappast anställa mer än några få % av hela befolkningen?
Citera
2023-06-15, 18:46
Medlem
IAmAnons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Nej, inflation betyder minskat värde på valutan. Det som gör att det inte är en ökad mängd valuta i cirkulation är att det pågår en recession, så det blir mindre och mindre valuta i cirkulation samtidigt som den förlorar värde.

Inflation är ju en böjning av inflate, dvs något är uppblåst? I detta fall är det pengamängden som är uppblåst?
Citera
2023-06-15, 18:49
Medlem
Citat:
Så du menar att de starka företagen har gett så sjukt stora löneökningar att det lyfter inflationen för ett helt land med över 10%?
Det måste ju vara brutalt stora löneökningar för de kan ju knappast anställa mer än några få % av hela befolkningen?
Jag svarade på frågan, var pengarna är, och dom gick ju via företagen, inflationen började med att kronan blev svag då man inte höjde räntorna i slutet på 2019 och i stället delade ut dessa pengar, försenad och förvärrad inflation.
Citera
2023-06-15, 18:49
Medlem
Företagen som fått stöd under Corona.

Ärligt talat tycker jag det slösas med bidrag till oss som har en lön som är okey.
Bara senaste månaderna har jag fått flera bidrag som jag inte behöver som Tandvårdsbidrag och El stöd.
Lägg där till Barnbidrag för höginkomsttagare.
Citera
2023-06-15, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crille132

Ärligt talat tycker jag det slösas med bidrag till oss som har en lön som är okey.
Bara senaste månaderna har jag fått flera bidrag som jag inte behöver som Tandvårdsbidrag och El stöd.
Bör ersättas med "barnavdrag" i stället med nivå på inkomst till viss gräns.
Senast redigerad av tjanska 2023-06-15 kl. 18:53.
Citera
2023-06-15, 18:51
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Inflation är ju en böjning av inflate, dvs något är uppblåst? I detta fall är det pengamängden som är uppblåst?

Jag vet inte vad etymologin av ordet är, du kan väl slå upp det isf. Jag förklarar varför det INTE är mer valuta i cirkulation nu än det var innan recessionen började och varför inflationen slår hårdare i en recession än i en expansion.
Citera
2023-06-15, 18:54
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Jag svarade på frågan, var pengarna är, och dom gick ju via företagen, inflationen började med att kronan blev svag då man inte höjde räntorna i slutet på 2019 och i stället delade ut dessa pengar, försenad och förvärrad inflation.

Nej inflationen är resultatet av ett sanslöst sedeltryckande som pågått sen 2008 då man löste ut en massa storbanker som spelat bort folks pengar. Vi betalar priset nu för att ingen blev åtalad för bankkrashen 2008.
Citera
2023-06-15, 18:54
Medlem
IAmAnons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crille132

Jo jag vet att företagen fick bidragen, men sen då? Vart är pengarna nu? För inte gick dom till personalen iallafall?
Pengarna cirkulerar ju alltid runt. Underleverantörer, varor, skatt och avgifter t.ex som i sin tur gör att alla får mer pengar att röra sig med?

Sitter företagen och trycker på pengarna bara?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in