2023-06-15, 17:37
Medlem
CanisMinors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ryska soldater plundrar de civila i Belgorod. Vilket primitivt folk det är. https://twitter.com/nexta_tv/status/1669318868035051521

Såg en länk i en kommentar från redacteds kanal på Youtube, där en video påvisar att Lancaster går ut och lägger förstörd ammunition ifrån väst lite här och där i Belgorod.

Hur lågt har man sjunkit?

Morris är för övrigt efterlyst i usa efter att ha blåst människor i usa på miljoner.

Använder sig ofta av puckon som Lancaster, Ritter och andra dårar som inte har ett gott ord att säga om sitt hemland.
Citera
2023-06-15, 17:41
Medlem
Arethas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av attog
Jag gör ingen "värdering" av hur stor eller liten andel av alla ryssar som begår dessa orätter.
En "värdering" som ligger var och en närmare, är hur folk stödjer detta olagliga invasion.

Vad är värst?
Äldre hjärntvättade/sovjetuppfostrade ryssar
Eller västerländska människor, uppfödda och skolade i väst/Sverige. Levandes i den anglosaxiska kulturen, drar nytta av den välfärd som vi byggt upp, den tekniska utveckling vi fått via bl a USA.
Ett USA som räddat Europa 2 ggr, inkl Sovjet.
Dessa västerländska människors otacksamhet och okunnighet av historien. Rent av skälet till att vi existerar idag.

De äcklar mig.

Så har jag också tänkt. Jag vet inte hur jag själv hade varit om jag utan egen förskyllan blivit född i mörkaste Magnitogorsk och matats med propaganda och sovjetmentalitet sedan modersmjölken. Men att det finns människor i väst stödjer Putin och hans jävla krig, fy fan
Citera
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Krävs väl ett godkännande för vidare-export utav Israel för att det skall ske. Tror inte riktigt på det.., man har suttit på sidolinjen tills nu.

Tror inte det riktigt blir ett problem ? Tittar man krasst på det så gillar Israel inte Iran och vill nog hemskt gärna stoppa Rysslands och Iran's utbyte / Så det här är en tumme i ögat på Ryssland som kan tvingas välja mellan sina vänner och fiender
Citera
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jaay
Inte alla ska gå med ett raketgevär, va detta tiktok krigarna från den helige Ramzan?

Jag vet inte, svårt att se vad som händer tycker jag? Skjuter han med sitt raketgevär?
Citera
2023-06-15, 17:43
Medlem
leachs avatar
Artikel om fyllots ostoppbara missiler med förstärkt nos.

Ukrainian commander details destroying Russian Kinzhal missiles with US Patriot system
https://edition.cnn.com/europe/live-news/russia-ukraine-war-news-06-15-23/h_05c26ef25e8c0f552edefcc4a41bcacd
Citera
2023-06-15, 17:45
Medlem
Tralfamadores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Krävs väl ett godkännande för vidare-export utav Israel för att det skall ske. Tror inte riktigt på det.., man har suttit på sidolinjen tills nu.
Jovisst, har Israel hållit låg profil men tidningen ifråga verkar vara etablerade medier så man kan ju hoppas.
Citera
2023-06-15, 17:45
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ali-Ahmed-Ghanem
Ryssland har ingen sådan doktrin. De finns två lägen där atomvapen får användas-

När rysk territorium är hotat eller när landets ledning riskerar att utplånas. Det första om inte konventionella vapen räcker till.

De som kan vara läskigt är att sittande president i Ryssland är av lag bunden att gå hela vägen om det behövs.

Till ryskt territorium inräknas naturligtvis Krim och de fyra införlivade oblasterna i östra Ukraina.

USA:s doktrin skiljer sig alltså från den ryska att atomvapen kan användas utanför USA utan att USA:s existens eller ledning är hotad. Så att bränna av en taktisk kärnladdning går alldeles utmärkt varsomhelst runt jorden om det skulle behövas för krigslyckan.

Vem försöker du nu lura med denna konstiga tolkning av den ryska "doktrinen"? Den sista reviderade formuleringen av densamma gjordes 2014 och har följande lydelse:

"Den Ryska Federationen förbehåller sig rätten att använda kärnvapen som ett svar på insats av kärnvapen eller andra massförstörelsevapen riktat mot eget och/eller allierade länders territorium, liksom vid aggression riktad mot den Ryska Federationen med konventionella vapen, då statens själva existens hotas."

Alltså: man förbehåller sig rätten att (1) svara på en kärnvapenattack, med kärnvapen (men man tänker inte använda vapnen först); och (2) sätta in dessa vapen om "statens själva existens är hotad".

Vad gäller det andra kriteriet så är ett hot mot "statens existens" något helt annat än att ukrainska trupper går in på "ryskt territorium", som exempelvis Krim. Lura inte Flashbacks läsare! De kan tro på vad du säger!

På grund av hur den ryska doktrinen är formulerad, är det väldigt många (inklusive jag själv) på västsidan som inte tar de där kärnvapenhoten, som kommer med en viss regelbundenhet, från ryska kategori B-figurer (inklusive Medvedev), särskilt allvarligt.

Länk till text: http://kremlin.ru/acts/news/47334
Senast redigerad av Ken Dryden 2023-06-15 kl. 18:06.
Citera
2023-06-15, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Jag vet inte, svårt att se vad som händer tycker jag? Skjuter han med sitt raketgevär?

Vet inte heller, men det är något som avfyras riktigt nära iaf, kan vara någon bakom honom, men går man sådär i strid ska man fan ha det. invasionen ska skötas snyggt så det finns några kvar för ukraina att döda
Citera
2023-06-15, 17:53
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Efter WWII ville Sovjet att hela Tyskland skulle avmilitariseras och göras neutralt enl. Österrikisk och Finsk modell.

Det ville inte USA eller UK höra talas om. Det var t.o.m. tal om att ge Tyskland kärnvapen under egen kontroll.

Tänk vad annorlunda efterkrigshistorien skulle ha kunnat vara och tänk hur lik situationen är idag med Ukraina. Då som nu handlade det om Sovjets(Rysslands) säkerhet, då efter att ha förlorat 20-30 miljoner av sin befolkning i WWII. De flesta civila.

Exempelvis Finland var ju inte neutralt. Påtvingad neutralitet är ingen neutralitet. Detta vet du egentligen.

Det som hände Västtyskland är ju fö en ren framgångssaga.
Citera
2023-06-15, 17:56
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Straffet lär väl bli att den president som vägrar blir avsatt helt enkelt.

Och ja, det kan Putin mycket väl bli om han t.ex. misslyckas i Ukraina.

Och Putin är nog en duva bland hökar i Kreml. Fundera på det.

Kriget i Ukraina har alltså potential att gå riktigt åt skogen som du kanske förstår. Med övriga Europa indraget inklusive Sverige.

Har du över huvudet taget på fötterna?

Vilken är den ryska lagen, till att börja med?
Senast redigerad av Clay Allison 2023-06-15 kl. 18:46.
Citera
2023-06-15, 17:58
Medlem
Citat:
Ryssland har ingen sådan doktrin. De finns två lägen där atomvapen får användas-

När rysk territorium är hotat eller när landets ledning riskerar att utplånas. Det första om inte konventionella vapen räcker till.

De som kan vara läskigt är att sittande president i Ryssland är av lag bunden att gå hela vägen om det behövs.

Till ryskt territorium inräknas naturligtvis Krim och de fyra införlivade oblasterna i östra Ukraina.

USA:s doktrin skiljer sig alltså från den ryska att atomvapen kan användas utanför USA utan att USA:s existens eller ledning är hotad. Så att bränna av en taktisk kärnladdning går alldeles utmärkt varsomhelst runt jorden om det skulle behövas för krigslyckan.

Jo men då hade jag ju rätt. Ryssland hotar med kärnvapen även om inte dom internationellt erkända ryska gränserna kränks. Tack.
Varför du drar upp ockuperat Ukrainsk territorium och kallar det ryskt förstår jag inte. Krim och dom fyra oblasterna i östra Ukraina kan man givetvis inte räkna som ryskt territorium då dom enbart är ockuperade av ryssen tills ev. förhandlingar säger något annat.
Rysk doktrin verkar ju faktiskt vara att även vilja kärnvapenbomba ett Ukrainavänligt Europa så man äntligen kan vinna det här för Ryssland så kostsamma kriget Putin startade och nu inte klarar av att avsluta med en segerparad på röda torget.
Verkar faktisk vara ett kollektivt självmord på moder Ryssland som den ryska partitoppen är ute efter i sina ständiga omogna utfall mot väst. Är Putin verkligen värd det priset.
Citera
2023-06-15, 18:03
Medlem
attogs avatar
Citat:
Jag skiftar inte någon skuld. Vi kan komma överens om att Ryssland t.ex. är helt skyldig till att kriget startade.

Men det är vi som ser till att det blir ett utdraget krig med massor av oskyldiga som dör och massiv förstörelse överallt.

Man kan göra annorlunda när man står vid sidan om och vill ingripa. Man lan göra som Turkiet, Kina, Brasilien, Indonesien och flera andra länder. Försöka få igång fredssamtal.

Det motsatta att mata på med vapen ger alltid mer förödelse. Och i det här fallet kan det gå riktigt illa då konflikten kan utvidgas till något riktigt obehagligt för oss alla.

Putin kan ringa Biden, när som helst.
Varför gör han inte det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in