Citat:
Maja säger själv att hon upplevt sig utfrusen/utanför. Och den känslsn är väl lätt att känna om man inte riktigt känner att man passar in eller ingen ringer och vill hänga. Min erfarenhet är att barn inte gärna medger att ingen vill 'leka med de' och istället får de ensamheten att framstå som sjävald, t ex 'jag är trött så jag är hemma'.
Jag tycker Ms mamma ger en väldigt insiktsfull beskrivning av Ms svårigheter när det gäller sociala relationer. 'Hon vet inte vad som förväntas av henne'. C*roline lyfter blicken och lägger inte bara ansvaret för Ms 'utanförskap' på andra. Troligen har både ADD och de autistiska dragen påverkat.
Jag tänkte på en släkting (utan diagnoser) som anses snäll och omtänksam, fått utmärkelse som 'klassens bästa kompis' (hjälper t ex andra elever med skolarbete för läraren inte har tid att hjälpa alla). Men har svårt för s k 'small talk' vet inte vad hon ska säga i ett samtal, och har haft svårigheter att gå i en grupp. Periodvis kännt sig lite utanför samtidigt som 'alla' tycker hon är snäll. Relationer är komplexa.
Eftersom Ms upplevelse var att hon kännt sig utfrusen (vilket också coachen nämner) så är det kanske inte så konstigt att hon kände sig sedd av J.
Vad gäller mobbning så säger både pappan och coachen att hon blivit mobbad p ga sin hudfärg.
Jag tycker Ms mamma ger en väldigt insiktsfull beskrivning av Ms svårigheter när det gäller sociala relationer. 'Hon vet inte vad som förväntas av henne'. C*roline lyfter blicken och lägger inte bara ansvaret för Ms 'utanförskap' på andra. Troligen har både ADD och de autistiska dragen påverkat.
Jag tänkte på en släkting (utan diagnoser) som anses snäll och omtänksam, fått utmärkelse som 'klassens bästa kompis' (hjälper t ex andra elever med skolarbete för läraren inte har tid att hjälpa alla). Men har svårt för s k 'small talk' vet inte vad hon ska säga i ett samtal, och har haft svårigheter att gå i en grupp. Periodvis kännt sig lite utanför samtidigt som 'alla' tycker hon är snäll. Relationer är komplexa.
Eftersom Ms upplevelse var att hon kännt sig utfrusen (vilket också coachen nämner) så är det kanske inte så konstigt att hon kände sig sedd av J.
Vad gäller mobbning så säger både pappan och coachen att hon blivit mobbad p ga sin hudfärg.
Ja, en farlig combo för Maja att träffa en person som Johanna. Johanna både lyfter och sänker som J*osefin så klokt påpekade. Typiskt för narcissisten, som inleder relationer med ovationer, sedan smyger sig problemen på alltmer, men då har redan "sikten blivit skymd" och positionerna blivt förskjutna.
Mamman beskriver hur:
"Maja och Johanna har blivit väldigt "tighta", men Maja har haft en "undergiven" roll mot
Johanna, det är "inte så mycket driv i Maja och hon behöver en påpuffning" säger C*aroline.
Johanna är den som gett Maja en "påpuffning" och hjälpt henne mycket, att våga mer, att bli
mer framåt säger Caroline.
C*aroline får i samband med detta frågan, "om Johanna säger hoppa, hoppar Maja då, om du
förstår vad jag menar"
C*aroline säger att hon förstår innebörden i frågan. C*aroline säger att Maja är väldigt lojal mot
Johanna och deras relationen betyder väldigt mycket för Maja. Maja är nog rädd att förlora
relationen med Johanna tror C*aroline. Vid några tillfällen har Maja och Johanna blivit lite
osams, då har C*aroline märkt på Maja att hon blivit ledsen och rädd för att förlora kontakten
med Johanna, det har dock löst sig redan dagen efter säger C*aroline vidare."
Så samma faktiskt som Maja säger i förhör; den största rädslan är att förlora Johanna, vilket ju Johanna uppbenbarligen förstått.
Därför använder hon detta som ett hot mot Maja, att om hon sbbar det här och Johanna hamnar i finkan, då tar hon livet av sig.