2023-06-15, 15:12
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Maja säger själv att hon upplevt sig utfrusen/utanför. Och den känslsn är väl lätt att känna om man inte riktigt känner att man passar in eller ingen ringer och vill hänga. Min erfarenhet är att barn inte gärna medger att ingen vill 'leka med de' och istället får de ensamheten att framstå som sjävald, t ex 'jag är trött så jag är hemma'.
Jag tycker Ms mamma ger en väldigt insiktsfull beskrivning av Ms svårigheter när det gäller sociala relationer. 'Hon vet inte vad som förväntas av henne'. C*roline lyfter blicken och lägger inte bara ansvaret för Ms 'utanförskap' på andra. Troligen har både ADD och de autistiska dragen påverkat.
Jag tänkte på en släkting (utan diagnoser) som anses snäll och omtänksam, fått utmärkelse som 'klassens bästa kompis' (hjälper t ex andra elever med skolarbete för läraren inte har tid att hjälpa alla). Men har svårt för s k 'small talk' vet inte vad hon ska säga i ett samtal, och har haft svårigheter att gå i en grupp. Periodvis kännt sig lite utanför samtidigt som 'alla' tycker hon är snäll. Relationer är komplexa.
Eftersom Ms upplevelse var att hon kännt sig utfrusen (vilket också coachen nämner) så är det kanske inte så konstigt att hon kände sig sedd av J.

Vad gäller mobbning så säger både pappan och coachen att hon blivit mobbad p ga sin hudfärg.

Ja, en farlig combo för Maja att träffa en person som Johanna. Johanna både lyfter och sänker som J*osefin så klokt påpekade. Typiskt för narcissisten, som inleder relationer med ovationer, sedan smyger sig problemen på alltmer, men då har redan "sikten blivit skymd" och positionerna blivt förskjutna.

Mamman beskriver hur:

"Maja och Johanna har blivit väldigt "tighta", men Maja har haft en "undergiven" roll mot
Johanna, det är "inte så mycket driv i Maja och hon behöver en påpuffning" säger C*aroline.
Johanna är den som gett Maja en "påpuffning" och hjälpt henne mycket, att våga mer, att bli
mer framåt säger Caroline.

C*aroline får i samband med detta frågan, "om Johanna säger hoppa, hoppar Maja då, om du
förstår vad jag menar"
C*aroline säger att hon förstår innebörden i frågan. C*aroline säger att Maja är väldigt lojal mot
Johanna och deras relationen betyder väldigt mycket för Maja. Maja är nog rädd att förlora
relationen med Johanna tror C*aroline. Vid några tillfällen har Maja och Johanna blivit lite
osams, då har C*aroline märkt på Maja att hon blivit ledsen och rädd för att förlora kontakten
med Johanna, det har dock löst sig redan dagen efter säger C*aroline vidare.
"

Så samma faktiskt som Maja säger i förhör; den största rädslan är att förlora Johanna, vilket ju Johanna uppbenbarligen förstått.

Därför använder hon detta som ett hot mot Maja, att om hon sbbar det här och Johanna hamnar i finkan, då tar hon livet av sig.
Citera
2023-06-15, 15:16
Medlem
flashmaners avatar
Vem vet, kanske var det så att Maja var vaken och uppe, och de stod i hallen alla tre och tittade in i badrummet, Tove på tröskeln, Johanna bakom och Maja längre ut, kanske till och med i köket. Ungefär där hamnar nog Maja om man ställer alla tre på normalt sociala avstånd. Åsså säger Tove något som Johanna uppfattar som nedlåtande, Johanna blir rasande, klipper till Tove i bakhuvudet, fäller henne rakt in i badrummet, springer snabbt efter och stänger och låser dörren och stryper henne innan hon vet ordet av.

Möjligheterna är många, utan att vara orimliga.
Senast redigerad av flashmaner 2023-06-15 kl. 15:22.
Citera
2023-06-15, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Vae det inte tvärtom? J sa arrT knuffade henne?

TT satt på huk bredvid soffan där JJ satt och där sa hon de taskiga orden; "vet du om att du är världens sämsta människa", varvid JJ puttade TT på axeln så att hon föll omkull. Men TT reste sig och skulle gå till anfall men avbröts av de som satt runt omkring.

Nu hittar jag tyvärr ingen länk, men hoppas att någon annan minns detta.
Citera
2023-06-15, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
TT satt på huk bredvid soffan där JJ satt och där sa hon de taskiga orden; "vet du om att du är världens sämsta människa", varvid JJ puttade TT på axeln så att hon föll omkull. Men TT reste sig och skulle gå till anfall men avbröts av de som satt runt omkring.

Tack!
Citera
2023-06-15, 15:24
Medlem
flashmaners avatar
Citat:

Passagen där Johanna berättar att Tove sa detta och att Johanna då knuffade Tove på axeln finns med som ett kort klipp i TV4-programmet med GW. Så jag hörde det igen bara häromdagen när jag tittade på det. Så jag kan bekräfta att det är korrekt.

Den andra delen om att Tove skulle gå till anfall och blev stoppad minns jag dock inte.

Var det alltså Toves tykiga kommentar som Johanna ville att vakter och polis skulle agera på?
Citera
2023-06-15, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Jo, det var väl vad jag skrev?

Ville bara visa med länk. Bra att veta.
Citera
2023-06-15, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Taxidriver66
Oavsett vad som hände så agerar inte normala unga tjejer som dom gjorde.
Dom planerar att vänta på Tove för att slå henne, dom ringer inte 112 när lr om dom märker att Tove är döende lr är död.
Dom kör ut den döda kroppen till skogen och tänder på, 20-åringen återvänder och gör det en andra gång.
Om 18-åringen inte var med på mordet så borde hon väl dömas för skyddande av brottsling och brott mot gravfriden?
Om 18-åringen inte var med när Tove mördades så undrar man varför 20-åringen ljuger om det?
Trodde hon att hon skulle få lägre straff om båda var med och mördade Tove lr är hon bara en jävligt ond människa och vill straffa även sin kompis?
Efter har sett GW’s dokumentär så..
20-åringen borde få livstids fängelse och 18-åringen 12 års fängelse.

Att JJ får livstid är högst troligt, men MH kommer få för gravfridsbrott lägre graden och eventuellt för skyddande av brottsling. Kanske ett par år.
Citera
2023-06-15, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Ja, efter dom inledande förhören där hon kategoriskt nekat till all inblandning, så började hon använda ”fusklappar” för att minnas vad som hänt. Hon ansåg att hon behövde detta hjälpmedel för att minnas och lämna korrekt info i förhören. Inget fel i det om syftet är att berätta sanningen. Men när hon inte gör det trots minneslappar kan man tolka det som att hon tycker det är viktigare att lämna ut info som talar för hennes oskuld istället. Som t.ex uppgiften att J låste badrumsdörren.

Va, använde MH "fusklappar"? Hon borde väl komma ihåg vad som hade hänt.
Citera
2023-06-15, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Håller man sig till sanningen hela tiden behövs inga "fusklappar" så klart!

Just precis. Men är det en hittepåhistoria då är det nog bäst med "fusklapoar" för att komma ihåg hur var det nu igen osv.
Citera
2023-06-15, 15:47
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Att JJ får livstid är högst troligt, men MH kommer få för gravfridsbrott lägre graden och eventuellt för skyddande av brottsling. Kanske ett par år.

Maja är inte åtalad för skyddande av brottsling, så det kan hon inte fällas för.
Finns inte heller vad jag noterat någon sådan gärning som hon begått.

Jag börjar också luta åt att Maja fälls för normalgraden av gravfridsbrottet. Men det vill till att hennes försvarare gör ett bra jobb annars åker hon nog med på grovt brott av bara farten tror jag.
Citera
2023-06-15, 15:48
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Ja, jag måste säga att det var verkligen mycket intressant och upplyftande att läsa om Majas utveckling genom KomBack, man blir bara så trött när de lägger ner en sån grej som verkligen verkar kunna göra nytta för ungdomar som annars riskerar att, ja just det, hamna på fel sida om lagen. Vem vet, hade KomBack funnits kvar hade kanske Maja fått hjälp att inte fastna i Johannas klor. Det var vad jag förstod lite av att världen rasade samman för Maja när KomBack lades ner. Det har ju gjorts en hel del märkliga långsökta spekulationer i tråden, så varför inte en om att ifall KomBack funnits kvar kanske Tove hade levt idag.

Vad gäller Johanna vågar jag påstå att hon är en psykopat.

Jag är övertygad att utan Maja hade någon blivit mördad av Johanna förr eller senare.

Nu minns jag inte hur Mumsbulle uttryckte det, men det var något som fastnade i mina tankar om dynamiken runt att Johanna drog in Maja in i anklagelsen om att hon inte var ensam, för att "lätta på bördan" för sitt eget dåd, eller hur man ska säga.

Och där har jag även börjat tänka att kanske är det så att Johanna själv känner att hon är avvikande i sina onda tankar, att för att det ska kännas mer normalt, vill hon ha med sig någon/några som är hennes förlängda armar, men också några som delar hennes ok.

Och då faller tankarna även på Johannas sånger, där hon ju faktiskt anklagar sina fienden för sådant som vi nu tycker oss se i Johanna.

Jag tror att Maja däremot, aldrig hade hamnat i den här situationen utan Johanna.

Vi har aldrig sett att hon har haft egna konflikter med andra, och inte någon som pratar illa om Maja.

Jag hoppas för allas skull, att Maja inte deltagit på något plan i något som helst vad gäller mordet. Tyvärr verkar det inte finnas möjlighet att få ut mer av Majas mobil, grannens mobil (Avel du får protestera, men du vet hur oteknisk jag är) och vi kommer aldrig få veta en mer exakt mordtid och inte heller om Majas ev möjliga rörelser.

Fyrkantig har Maja beskrivits, och man ser ju att hon inte ljuger avancerat. Stelbent.

Maja skulle kunna ljuga på, sätta sig själv på annat ställe vid mordtiden, påstå att Johanna mordhotat henne. Att hon alltid varit rädd för Johanna.

Och det är väl ytterligare en sak som gör att jag ändå tror på Maja, hon har inte förmågan att göra finess av lögnerna, utan "pang" där ligger Tove i lakanet. Frågar inget.

Man önskar att Johanna had eåkt fast tidigare, och det visar också hur allvarligt man ska se på försök till mordbrand.
Citera
2023-06-15, 15:49
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Just precis. Men är det en hittepåhistoria då är det nog bäst med "fusklapoar" för att komma ihåg hur var det nu igen osv.

Det fanns inga "fusklappar", det är något som ett troll har hittat på. Sök i FUP och tråden, så ser du.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in