2023-06-15, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Det finns inget "tror" i det uttalandet som bestämt påstår att Maja var en stor del till att de fick med sig Tove hem. Det kan inte vara så svårt att se, det är bara den och en mening till i inlägget jag svarade på!

"Tror absolut inte hon enbart gått hem med JJ".

Missade du den meningen?

Om du inte klipper i inläggen du svarar på så får man med allt!
Citera
2023-06-15, 12:52
Medlem
Citat:
De allra flesta människor låser dörren när de går in på toaletten. Det är väl ingenting konstigt alls om Johanna gjorde det också. Inte för att det spelar någon större roll, men det är långt ifrån en omöjlighet.

Ja det vanligaste är väl att man låser toadärren (som vuxen) om man inte är själv hemna.
Citera
2023-06-15, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Lögnare skulle jag inte vilja kalla någon.

Vi är väl alla färgade av våra föreställningar, och det är alltid lättare att se grandet i sin nästas öga än att se bjälken i sitt eget...

Som jag uppfattar det så finns det en bagrund med mobbing, men också en mer komplex bild, där Maja har svårt att både knyta an till andra, förstå andra, veta hur hon själv ska agera med andra och bygga kompisrelationer. Här spelar kanske både hennes diagnser in, men troligen också hennes inroverta sida liksom hennes drag av autism in. Om man har ADD, är det dessuto svårt att kicka igång. Någon av hennes föräldrar sa att hon hade svårt att komma igång även med det hon tyckte om att göra, och inte blir det lättare med en depression.

En av föräldrarna sa att Maja har svårt att förstå vad vänner förväntar sig av henne, därför har hon haft svårt att få nära vänner. Det kan man tolka som att Majas autismdrag spelar in här, tillsammans med många andra faktorer.

Och det är kanske det som gör att Maja inte kan läsa av Johanna på ett särskilt bra sätt, och blir extra utsatt av Johannas å en sidan upplyftande krafter och även den andra sidan, som är mer destruktiv.

Vi tolkar och läser alla olika, och man kan bli rriterad över att andra inte ser det man själv tycker sig se så klart. Men om vi kräver det av andra, måste vi själva försöka (inte så lätt kanske) fösöka sätta oss in i den andra sidan; varför är de så övertygade om det de tycker sig se?

Jag tror dock att de flesta inte med vilje "ljuger", det är alltså inte lögner, utan övertygelser. Det handlar om beteenden som vi alla har faktiskt. Man läser hellre något som stöder ens egna teorier och avfärdar det andra.

Maja säger själv att hon upplevt sig utfrusen/utanför. Och den känslsn är väl lätt att känna om man inte riktigt känner att man passar in eller ingen ringer och vill hänga. Min erfarenhet är att barn inte gärna medger att ingen vill 'leka med de' och istället får de ensamheten att framstå som sjävald, t ex 'jag är trött så jag är hemma'.
Jag tycker Ms mamma ger en väldigt insiktsfull beskrivning av Ms svårigheter när det gäller sociala relationer. 'Hon vet inte vad som förväntas av henne'. C*roline lyfter blicken och lägger inte bara ansvaret för Ms 'utanförskap' på andra. Troligen har både ADD och de autistiska dragen påverkat.
Jag tänkte på en släkting (utan diagnoser) som anses snäll och omtänksam, fått utmärkelse som 'klassens bästa kompis' (hjälper t ex andra elever med skolarbete för läraren inte har tid att hjälpa alla). Men har svårt för s k 'small talk' vet inte vad hon ska säga i ett samtal, och har haft svårigheter att gå i en grupp. Periodvis kännt sig lite utanför samtidigt som 'alla' tycker hon är snäll. Relationer är komplexa.
Eftersom Ms upplevelse var att hon kännt sig utfrusen (vilket också coachen nämner) så är det kanske inte så konstigt att hon kände sig sedd av J.

Vad gäller mobbning så säger både pappan och coachen att hon blivit mobbad p ga sin hudfärg.
Senast redigerad av EsmeraldaFelicia 2023-06-15 kl. 14:09.
Citera
2023-06-15, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Ja det vanligaste är väl att man låser toadärren (som vuxen) om man inte är själv hemna.

Nu handlade det om att gå in på toa och låsa om sig för att skada/mörda någon... hur ofta går en vuxen in och gör det?
Citera
2023-06-15, 14:24
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

Ja, och bara agera, uttrycka åsikter, när hon vet att hon har stöd i dessa av andra runtomkring. Sådana människor har jag mött några stycken i mina dagar, en som var så extremt anpassande till alla andra hela tiden att det blev nästan omöjligt att umgås med den personen, aldrig en enda egen åsikt, inte innan den hon ville behaga hade uttryck sin åsikt först. Är Maja likadan tro?

Citat:
Ursprungligen postat av smickra
Maja verkar ha gjort allt Johanna bett henne om.

”Gå in och leta efter Tove” istället för att lyfta på sitt eget arschle och göra det själv.
Det var väl en i förundersökningen eller om det var i rätten som frågade varför inte hon bad Johanna gå in själv? Svaret var något luddigt ”vet inte”

Som en helt duperad person.

Det är otroligt intressant att försöka förstå, men man vill egntligen veta ännu mer.

Jag har ju tidigare läst om Majas enorma framsteg hon gjorde på Comeback, och hur hon också då hade egna åsikter och egen agenda. Vad hände med den???

P*ter från Combeback:
"Hon gjorde stora framsteg och förbättrade sina betyg. Från att vara en person som fått mycket
mentalt stryk, mobbad för sin hudfärg och så. Vi pratade om att hon skulle kunnat bli
politiker eller så, för hon gillade att gräva ner sig i olika frågor och så. Efter ett tag så fick vi
ändrade arbetsformer på Comeback och det bestämdes då att de ungdomarna vi hade skulle
flyttas ut på sina respektive skolor. Maja utvecklades starkt. Maja blev talesperson för nya
delen av comeback på gymnasiet.
"

Samtidigt är det ju något hos Maja, som gör henne bräcklig, som hennes mamma och pappa beskriver.

Johanna är inte en vanlig tjej.
Citera
2023-06-15, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Kanske men jag tror att om T slog i huvudet så kraftigt så hon blev försvarlös så hade ju inte J behövt sätta sig på henne och då hade det inte heller blivit något turmult och hur fick då T övriga skador?

Har du helt rätt i.
Citera
2023-06-15, 14:29
Medlem
Citat:
Det rimliga tvivlet ligger i det faktum att det (enligt mig) inte finns ett enda bevis för Majas deltagande i mordet. De indicier som finns kan inte bygga upp en hållbar indiciekedja.

Sedan är det inet Maja som måste bevisa något, utan det är åklagaren.

Vet inte om jag fattar vad du menar med att Majas ev liggandes på sängen och inte göra något ska vara rimligt tvivel??

Vilket det naturligtvis inte kan vara. Men det kanske inte var så du menade?

Det rimliga tvivlet ligger i den svaga bevisning.

Majas alla lögner och beskrivningar av alltifrån hur full hon var, hur många gånger hon letade efter Tove inne på Nöjet, att hon kräktes, att hon inte hade något emot Tove, att hon sov, m.m, stämmer ju inte med övriga vittnesmål och bevisning. Om det är som M säger, varför måste hon då vända och vrida på sanningen?

Man kan tolka hennes öppnande för medsittaren som ett tecken på att hon fann en förtrolig vän som fick henne att inse att Johanna inte var den vän hon trodde. Men man blir misstänksam när öppnandet sker i samma veva som J pekas ut som ensam gärningsman av M. Det är påfallande bra tajming att alla otäckheter J gjort kommer upp till ytan i samma stund som hon pekas ut som ensam mördare.

Innan detta var J en bra kompis som hon inte var rädd för. Men nu minns hon att hon varit rädd för henne. Trots detta lämnar hon sin mobil när hon ensam åker ut i skogen med en mördare. Men hon kanske var tagen av situationen och helt enkelt glömde den. Dagen efter när mördaren vill prata med henne själv ute vid Illharjen verkar hon inte rädd då heller.

För egen del blir det lite väl många ologiska moment för Majas del, som saknar rimliga svar. Vi alla har olika svar på varför hon inte berättade eller berättar sanningen. Själv finner jag svaret i den enkla anledningen att hon inte vill ta ansvar eller sitta i fängelse.
Citera
2023-06-15, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Han kanske vill poängtera att det trots allt finns vett och förnuft i Vetlanda?

Annars ligger ju ”vettlösa Vetlanda” närmare i tanken för en kriminolog.

Vettlöst med tanke på att tre unga tidigare ostraffade kvinnor, som just nu är dömda till livstid för mord på jämnåriga kvinnor, alla tre är uppvuxna i Vetlanda.

Tre kvinnliga livstidsdömda mördare i åldrarna 18, 20 och 25 år som gått på samma skolor, kanske lekt på samma lekplatser, handlat i samma affärer och gått till samma uteställen.
Tre svenska kvinnor - Jonna, Johanna och Maja - landets yngsta livstidsdömda kvinnliga mördare, av en befolkning på ca 13.000 invånare.
Vettlösa Vetlanda?

Glöm inte de vettlösa knivattackerna på 7 helt oskyldiga människor ute på stan i cenrala Vetlanda för nåt år sen.
Citera
2023-06-15, 14:53
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Glöm inte de vettlösa knivattackerna på 7 helt oskyldiga människor ute på stan i cenrala Vetlanda för nåt år sen.

Ja det har du rätt i. Vad är egentligen så fel i lilla Vetlanda?
Citera
2023-06-15, 14:58
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia

Ja visst är det så. De allra flesta människor låser förmodligen toalettdörren av ren vana. Inget konstigt med det alls. Och har man avsikten att mörda någon inne på toaletten, som Johanna kanske hade, då kan ju den personen, Johanna i detta fallet, mycket väl tycka att det är en bra idé att låsa dörren.
Citera
2023-06-15, 15:05
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Det är otroligt intressant att försöka förstå, men man vill egntligen veta ännu mer.

Jag har ju tidigare läst om Majas enorma framsteg hon gjorde på Comeback, och hur hon också då hade egna åsikter och egen agenda. Vad hände med den???

P*ter från Combeback:
"Hon gjorde stora framsteg och förbättrade sina betyg. Från att vara en person som fått mycket
mentalt stryk, mobbad för sin hudfärg och så. Vi pratade om att hon skulle kunnat bli
politiker eller så, för hon gillade att gräva ner sig i olika frågor och så. Efter ett tag så fick vi
ändrade arbetsformer på Comeback och det bestämdes då att de ungdomarna vi hade skulle
flyttas ut på sina respektive skolor. Maja utvecklades starkt. Maja blev talesperson för nya
delen av comeback på gymnasiet.
"

Samtidigt är det ju något hos Maja, som gör henne bräcklig, som hennes mamma och pappa beskriver.

Johanna är inte en vanlig tjej.

Ja, jag måste säga att det var verkligen mycket intressant och upplyftande att läsa om Majas utveckling genom KomBack, man blir bara så trött när de lägger ner en sån grej som verkligen verkar kunna göra nytta för ungdomar som annars riskerar att, ja just det, hamna på fel sida om lagen. Vem vet, hade KomBack funnits kvar hade kanske Maja fått hjälp att inte fastna i Johannas klor. Det var vad jag förstod lite av att världen rasade samman för Maja när KomBack lades ner. Det har ju gjorts en hel del märkliga långsökta spekulationer i tråden, så varför inte en om att ifall KomBack funnits kvar kanske Tove hade levt idag.

Vad gäller Johanna vågar jag påstå att hon är en psykopat.
Citera
2023-06-15, 15:11
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Nu handlade det om att gå in på toa och låsa om sig för att skada/mörda någon... hur ofta går en vuxen in och gör det?

Är ditt argument att det är vanligt att folk går in på toaletten och mördar någon, men att det ovanliga är att då låsa dörren? Är du dum eller...?

Att Johanna mördade Tove inne på toaletten är knappast annat än att betrakta som ett faktum.
Att Johanna då kan ha stängt och låst dörren är minst lika troligt som att hon inte gjort det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in