2023-06-15, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Det har vi faktiskt ingen aning om, så det går inte att göra ett bestämt uttalande som du gör.

Det kan ha varit så, eller så kan det ha varit så att Tove hade hängt på ändå, vi vet varken det ena eller det andra om hur Tove tänkte och kände. Det enda i vet är att när hon var på väg hem till Johanna och pratade med sin sambo på telefon, så blev hon uppmanad att inte gå dit, men sa då att hon ville det. Det förefaller alltså som att det inte fanns några tveksamheter hos Tove kring att följa med till Johanna. Tyvärr.

Missade du att trådskrivaren skrev ett "tror" i sin mening?
Citera
2023-06-15, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Tack, nu kommer jag ihåg det.

MH.s berättelser, sent om sider efter några veckor i ett antal förhör, vad JJ sagt/inte sagt gör dessa unga kvinnor icke trovärdiga alls. De satt ett par timmar och "pratade ihop" sig. Varför skulle en oskyldig MH gå med på det? Var hon så dum i huvudet?

Det enda det finns BEVIS på (förutom en död TT/att båda uppehöll sig i den lilla lgh) är att de ljuger/håller tyst båda två... under lång tid.

Och båda har inte ett uns av förståelse för TT.s anhöriga... inte konstigt att de blev dömda till livstid i TR. De hade mycket på fötter att det var en gärning i samförstånd.

Ps Har satt GW på inspelning i kväll... ska bli spännande att se hur mycket han undanhåller från allmänheten vad gäller dessa "oskyldiga kvinnor". Ds

Ja, efter dom inledande förhören där hon kategoriskt nekat till all inblandning, så började hon använda ”fusklappar” för att minnas vad som hänt. Hon ansåg att hon behövde detta hjälpmedel för att minnas och lämna korrekt info i förhören. Inget fel i det om syftet är att berätta sanningen. Men när hon inte gör det trots minneslappar kan man tolka det som att hon tycker det är viktigare att lämna ut info som talar för hennes oskuld istället. Som t.ex uppgiften att J låste badrumsdörren.
Citera
2023-06-15, 11:38
Medlem
Citat:
Det var Johanna som ville ge igen.
Maja hade inget att ge igen för.
Finns ingen anledning att tillskriva Maja känslor och åsikter som det inte finns några belägg för.

Johanna var den som var upprörd, som sprang till vakter och polis och hade sig. Men de tog ingen notis om hennes klagomål, de var nog rätt vana vid Johannas sätt.

En intressant detalj i det hela är också att Johanna berättar att det var hon som blev fysisk inne på Nöjet. Det var Johanna som knuffade Tove. Johanna säger sig ha blivit mållös när Tove kom fram, och knuffade då till henne istället. Det stämmer också med Toves SMS till sambon där hon skriver att Johanna slog Tove.

Kanske fanns det redan där en plan hos Johanna, att först skapa ett bråk för att sedan kunna få med Tove hem för att "tala ut" om bråket. Kan inte säga att jag tror på den teorin, men det kan ha varit så.

Vae det inte tvärtom? J sa arrT knuffade henne?
Citera
2023-06-15, 11:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Vae det inte tvärtom? J sa arrT knuffade henne?
Nej, lyssna på Johannas redogörelse i tingsrätten. Hon knuffar till Tove, som ramlar
Citera
2023-06-15, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Ja, efter dom inledande förhören där hon kategoriskt nekat till all inblandning, så började hon använda ”fusklappar” för att minnas vad som hänt. Hon ansåg att hon behövde detta hjälpmedel för att minnas och lämna korrekt info i förhören. Inget fel i det om syftet är att berätta sanningen. Men när hon inte gör det trots minneslappar kan man tolka det som att hon tycker det är viktigare att lämna ut info som talar för hennes oskuld istället. Som t.ex uppgiften att J låste badrumsdörren.

Håller man sig till sanningen hela tiden behövs inga "fusklappar" så klart!

Hur troligt är det att JJ skulle, i stridens hetta, låsa badrumsdörren?
Jösses, någon rim och reson har väl de flesta (förutom den som kallar de flesta i tråden för Majahatare).
Citera
2023-06-15, 12:00
Medlem
Citat:
Jag tycker tvärtom att det är helt rätt och väldigt bra att TV4 uppmärksammar mål på detta viset, så länge de gör det sakligt och faktabaserat. Det är mycket viktigt att massmedia gör sitt jobb som den tredje statsmakten och det är precis vad Sveriges Radio och TV4 har gjort här. Framförallt Sveriges Radios lokalavdelning Jönköping måste jag säga. De skall verkligen ha en eloge för att ha lag fokus på tingsrättens allvarliga misstag och grävt fram ytterligare information i ärendet.

Det är märkligt tycker jag att ni när så kritiska mot just GW och TV4 men inte har ett enda ord att anmärka på om Sveriges Radios alla inslag i fallet.

Nu har jag ännu inte sett programmet men ska var uppmärksam i kväll när det sänds.

Anser du att det är sakligt och faktabaserat?

Lägger GW fram i programmet, vad som framkommit under utredningen gång, att JJ tidigare försökt med sina mordbränder (OCH att MH var vetande om detta)?

Om INTE tycker du att han är saklig och faktabaserad?
Citera
2023-06-15, 12:01
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.-.
Jag vet inte vad andra menar är anledningen att detta är orimligt, men menar du på allvar att det är mer troligt att MH ligger vaken på sängen genom mord och grannar som ringer på utan att säga ett ord än att hon är med och mördar TT? Jag tycker man kan diskutera om det är anledning till rimligt tvivel, men det här med att detta skulle vara nåt man tror är det som hänt? Känns verkligen absurt i min värld.

Det rimliga tvivlet ligger i det faktum att det (enligt mig) inte finns ett enda bevis för Majas deltagande i mordet. De indicier som finns kan inte bygga upp en hållbar indiciekedja.

Sedan är det inet Maja som måste bevisa något, utan det är åklagaren.

Vet inte om jag fattar vad du menar med att Majas ev liggandes på sängen och inte göra något ska vara rimligt tvivel??

Vilket det naturligtvis inte kan vara. Men det kanske inte var så du menade?

Det rimliga tvivlet ligger i den svaga bevisning.
Citera
2023-06-15, 12:03
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Det skrollas nog vilt för att slippa inläggen

JA! Trots att jag i stort sett delar skribentens uppfattning om M och TRs dom och anser att många kloka tankar framförs, drunknar de i formuleringarna och gör inläggen motbjudande och skrollvänliga.

Tack #sybel# för dina förnuftiga ord.
Båda sidor med olika åsikter bör inte acceptera detta beteende.

Det är inte utan att man ibland tänker på hur dessa två unga tjejer har det just nu.
Strålande sol och sommarvärme, J gillade utelivet och hästar, båda var glada i picknick, bad och fest.
Fullt med lättklädda glada studenter hörs överallt.

Och just nu sitter Johanna och Maja själva bakom gråa murar, stängsel med låsta dörrar - på obestämd tid.

De har det fortfarande bättre som lever, till skillnad från Tove, men det de genomlever just nu måste trots allt vara en veritabel mardröm. Visserligen har de skapat den själva och förtjänar den sannolikt - men värsta mardrömmen är det nog. Kan man någonsin gå vidare och skapa ett nytt acceptabelt liv efter detta om man sitter ett antal år?
Senast redigerad av coli 2023-06-15 kl. 12:07.
Citera
2023-06-15, 12:05
Bannlyst
Oavsett vad som hände så agerar inte normala unga tjejer som dom gjorde.
Dom planerar att vänta på Tove för att slå henne, dom ringer inte 112 när lr om dom märker att Tove är döende lr är död.
Dom kör ut den döda kroppen till skogen och tänder på, 20-åringen återvänder och gör det en andra gång.
Om 18-åringen inte var med på mordet så borde hon väl dömas för skyddande av brottsling och brott mot gravfriden?
Om 18-åringen inte var med när Tove mördades så undrar man varför 20-åringen ljuger om det?
Trodde hon att hon skulle få lägre straff om båda var med och mördade Tove lr är hon bara en jävligt ond människa och vill straffa även sin kompis?
Efter har sett GW’s dokumentär så..
20-åringen borde få livstids fängelse och 18-åringen 12 års fängelse.
Citera
2023-06-15, 12:06
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Nej, ingen verkar ha riktigt nappat på min teori, och om jag inte minns fel nu, tror jag att det beror på att man menat att Maja kunde sedan när Johanna åker till Donken, eller när grannen ringer på passa på att larma. Eller ännu hellre larma med mobilen om hon ligger i alkoven.

Jag har flera gånger skrivit den här teorin vet jag, som den som jag mest trott på, men ändå hållit dörrarna öppna fär andra alternativ.

https://www.flashback.org/p84049021#p84049021

Ja, det är definitivt en möjlighet. Synd att jag inte noterat dina kommentarer om detta tidigare.
För min del så lutar jag inte åt något specifikt håll i min tro kring det. Jag tror att man mycket väl kan sova sig igenom det som skett, framförallt pga att ljuden inte alls behöver ha hörts så mycket inne i sovalkoven att man måste ha vaknat av dem. Men jag håller det heller inte för osannolikt att Maja var helt vaken och med. Det är summan av allt som gjort att jag till sist kommit fram till att hon inte var med vid mordet, att hon kan ha legat vaken i sängen och bara inte brytt sig om ljuden är inte orimligt och blir då bara mer vatten på kvarnen i åsikten att bevisen inte räcker för fällande dom, inte ens om man menar att det omöjligen skulle gått att sova sig igenom de ljud som uppstått.

Citat:
Och jag vet inte faktiskt hur insatt GW är i fallet på djupet? Han sitter visserligen i filmen framför pappersluntorna (!!), men de ser i realiteten mer ut som rekvisit, icke vända blad.

Samtidigt har han ju verkat på riktigt intresserad av fallet. Vet inte om han blivit tillfrågad av tv 4, eftersom det här är ett fall som kommer gå till brottshisorien, och om sådant vet GW allt. GW har iaf varit med under rättegången och han har besökt platsen. Om det är av eget intrese eller om det är för filmen...ja. Vi vet helt enkelt inte hur djupt han har dykt in i mordmysteriet och tjejrnas personligheter och dynamiken i deras relation.

GW verkar väl ganska tidigt ha bestämt sig för att Maja varit oskyldig, och på vilka grunder vet vi inte. (?)

Jag tror nog att GWs egna intresse för fallet är betydande, och att han hade läst på precis lika mycket om fallet och träffat polischefen osv även om inte TV4 betalat honom. Dessutom kan det vara så att de fördelar som det innebär för honom att få vara en "journalist" kanske väger mycket tyngre för honom i ett fall som detta, än att han får betalt. Han får ju som "journalist" t.ex. gå före hela kön in i domstolen, sitta på dedikerade platser osv.

Jag tror GWs intresse för detta är precis som ditt och mitt, han har bara väldigt mycket mer erfarenhet, kunskap och kontakter.

Men ja, det är lite intressant att hans övertygelse kring Majas oskuld verkar ha passerat gränsen för en åsikt om att bevisningen inte räcker till, och så långt att han i TV säger om åtalet mot Maja att "det ska nog underkännas av det enkla skälet att det är som hon säger."

Ja, av någon anledning är hans övertygelse så stark. Jag saknar bara hans argument för det då.

Men jag tycker det är bra att han påpekar att det som saknas allra mest i utredningen är en rekonstruktion. Han är också tydlig med att detta är åklagarens ansvar som beslutat att det inte skall göras. Han nämner också att man "alltid" gör en rekonstruktion i ett fall som detta, där mordet skett i ett slutet utrymme.

Citat:
Men ett beteende av att vara undflyende vid jobbiga situationer, det verkar vara lite av ett mönster hos Maja. Inte säga ifrån, utan ha ursäkter, försöka undvika.

Ja, det förefaller vara något som är lite genomgående i vittnenas berättelser om Maja.

Citat:
Jag undrar (få se om jag orkar gå till botten med det någon gång) om det finns en utredning runt Majas förehavande vid mordbranden mot Tove.

Jag har tidigare påpekat detta.

Johannas mobils rörelser finns. Och denns gång ska Maja först försökt med att hon var sjuk. Hon fick sin pappa att intyga detta också. Sedan sa hon att hon inte kunnde snack för pappan var där. Och sen att hon visserligen inte var rädd, men det kändes risky. till sist hade de kontakt per telfon, men vad hände sen?

Johanna var ensam hemma hos sin mamma. Hon säger att Maja kom dit och de chillade bara.

Jag har ju lite svårt att se att Maja skulle vara ensam kvar hemma hos Johannas mamma om Johanna gick iväg på mordbrand?

Är Majas förehavanden kontrollerade och bekräftade? Varför har jag inte sett något om det i FUP?
Är det för att hon är avskrivien från det brottet?

Med tanke på mordet, och med tanke på att Maja har berättat det hon har berättat, så vore det ju ett mycket grovt tjänstefel om de inte har utrett Majas eventuella delaktighet i mordbranden, eller skadegörelsen som det är rubricerat som. För egen del är jag på den punkten mycket förvånad över att Johanna inte åtalats för försök till mordbrand, möjligen med skadegörelse som alternativ rubricering.

Kanske är detta ännu ett fall av att Johanna försöker skuldbelägga Maja så mycket som möjligt. Kanske återvände Maja hem till sig när Johanna åkte iväg på mordbrand. Och kanske har polisen utrett att det är så eller i alla fall att Maja inte orimligen befann sig någon annanstans än på brottsplatsen.
Man kan spekulera i att Maja var med, med att Majas mobil låg kvar hemma hos Johanna. Polisen ser då Johannas mobil på brottsplatsen, men samtidigt Majas mobil hemma hos Johanna. Där har vi då ännu en gång en brist i att tro att en mobils position eller rörelser säkert anger en persons position eller rörelse.

Men som du säger så borde det finnas information om det i FUPen.

Citat:
Jag tänker att Maja alltid varit lite avskärmad, inte kunnat ta egen plats, utan varit mer som en följeslagare som känt att hon måst stå upp för Johanna (som alltid känt sig som en offerkofta, vilket Maja inte fattat vidden av), men samtidigt stoppat ner huvudet i sanden för det som hon i botten vetat.

Då följer det passiva beteendet hos Maja in i det mönstret. Att höra, fatta, inte agera, hoppas på att det löser sig, sedan sluta sig i en passiv bubbla, som en glaskupa mot omvärlden.

Ja, och bara agera, uttrycka åsikter, när hon vet att hon har stöd i dessa av andra runtomkring. Sådana människor har jag mött några stycken i mina dagar, en som var så extremt anpassande till alla andra hela tiden att det blev nästan omöjligt att umgås med den personen, aldrig en enda egen åsikt, inte innan den hon ville behaga hade uttryck sin åsikt först. Är Maja likadan tro?
Citera
2023-06-15, 12:07
Medlem
smickras avatar
Citat:
Det var Johanna som ville ge igen.
Maja hade inget att ge igen för.
Finns ingen anledning att tillskriva Maja känslor och åsikter som det inte finns några belägg för.

Johanna var den som var upprörd, som sprang till vakter och polis och hade sig. Men de tog ingen notis om hennes klagomål, de var nog rätt vana vid Johannas sätt.

En intressant detalj i det hela är också att Johanna berättar att det var hon som blev fysisk inne på Nöjet. Det var Johanna som knuffade Tove. Johanna säger sig ha blivit mållös när Tove kom fram, och knuffade då till henne istället. Det stämmer också med Toves SMS till sambon där hon skriver att Johanna slog Tove.

Kanske fanns det redan där en plan hos Johanna, att först skapa ett bråk för att sedan kunna få med Tove hem för att "tala ut" om bråket. Kan inte säga att jag tror på den teorin, men det kan ha varit så.

Maja verkar ha gjort allt Johanna bett henne om.

”Gå in och leta efter Tove” istället för att lyfta på sitt eget arschle och göra det själv.
Det var väl en i förundersökningen eller om det var i rätten som frågade varför inte hon bad Johanna gå in själv? Svaret var något luddigt ”vet inte”

Som en helt duperad person.
Citera
2023-06-15, 12:18
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.-.
Jag vet inte vad andra menar är anledningen att detta är orimligt, men menar du på allvar att det är mer troligt att MH ligger vaken på sängen genom mord och grannar som ringer på utan att säga ett ord än att hon är med och mördar TT? Jag tycker man kan diskutera om det är anledning till rimligt tvivel, men det här med att detta skulle vara nåt man tror är det som hänt? Känns verkligen absurt i min värld.

Jag förstår inte varför det inte skulle kunna vara rimligt. GW gav den enklaste förklaringen, hon ville inte vara en del av bråket. Jag har gått mer i detalj i ett tidigare inlägg och förklarat att det kanske inte är alls konstigt. Om hon sov och väcktes av dunsen kanske hon noterade att det därefter var tyst, så då vänder hon sig för att somna om och det går fort att somna om när man precis blivit väckt ur sömn. Grannen vittnar om att det tog några minuter från den första dunsen tills han står utanför dörren och hör knackningarna i väggen. Han har då ringt på två gånger. Om Maja ligger i sängen och hör att det ringer på, varför ska hon reagera på det. Hon är hemma hos Johanna, Johanna är vaken och för allt Maja vet är Tove där också och de sitter i köket och pratar. Vem som helst som är hemma hos sin kompis förväntar sig att kompisen går och öppnar dörren. Varför skulle Maja agera annorlunda? Sedan hörs knackningarna, och ingen öppnar dörren. Då kanske Maja börjar undra, var är Johanna, varför öppnar hon inte dörren, och går upp ur sängen, nu kanske klockan är 02:43:33 och Tove är redan död.

Ett högst rimligt scenario.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in