Citat:
Ursprungligen postat av
notknapparen
Nej, ingen verkar ha riktigt nappat på min teori, och om jag inte minns fel nu, tror jag att det beror på att man menat att Maja kunde sedan när Johanna åker till Donken, eller när grannen ringer på passa på att larma. Eller ännu hellre larma med mobilen om hon ligger i alkoven.
Jag har flera gånger skrivit den här teorin vet jag, som den som jag mest trott på, men ändå hållit dörrarna öppna fär andra alternativ.
https://www.flashback.org/p84049021#p84049021
Ja, det är definitivt en möjlighet. Synd att jag inte noterat dina kommentarer om detta tidigare.
För min del så lutar jag inte åt något specifikt håll i min tro kring det. Jag tror att man mycket väl kan sova sig igenom det som skett, framförallt pga att ljuden inte alls behöver ha hörts så mycket inne i sovalkoven att man måste ha vaknat av dem. Men jag håller det heller inte för osannolikt att Maja var helt vaken och med. Det är summan av allt som gjort att jag till sist kommit fram till att hon inte var med vid mordet, att hon kan ha legat vaken i sängen och bara inte brytt sig om ljuden är inte orimligt och blir då bara mer vatten på kvarnen i åsikten att bevisen inte räcker för fällande dom, inte ens om man menar att det omöjligen skulle gått att sova sig igenom de ljud som uppstått.
Citat:
Ursprungligen postat av
notknapparen
Och jag vet inte faktiskt hur insatt GW är i fallet på djupet? Han sitter visserligen i filmen framför pappersluntorna (!!), men de ser i realiteten mer ut som rekvisit, icke vända blad.
Samtidigt har han ju verkat på riktigt intresserad av fallet. Vet inte om han blivit tillfrågad av tv 4, eftersom det här är ett fall som kommer gå till brottshisorien, och om sådant vet GW allt. GW har iaf varit med under rättegången och han har besökt platsen. Om det är av eget intrese eller om det är för filmen...ja. Vi vet helt enkelt inte hur djupt han har dykt in i mordmysteriet och tjejrnas personligheter och dynamiken i deras relation.
GW verkar väl ganska tidigt ha bestämt sig för att Maja varit oskyldig, och på vilka grunder vet vi inte. (?)
Jag tror nog att GWs egna intresse för fallet är betydande, och att han hade läst på precis lika mycket om fallet och träffat polischefen osv även om inte TV4 betalat honom. Dessutom kan det vara så att de fördelar som det innebär för honom att få vara en "journalist" kanske väger mycket tyngre för honom i ett fall som detta, än att han får betalt. Han får ju som "journalist" t.ex. gå före hela kön in i domstolen, sitta på dedikerade platser osv.
Jag tror GWs intresse för detta är precis som ditt och mitt, han har bara väldigt mycket mer erfarenhet, kunskap och kontakter.
Men ja, det är lite intressant att hans övertygelse kring Majas oskuld verkar ha passerat gränsen för en åsikt om att bevisningen inte räcker till, och så långt att han i TV säger om åtalet mot Maja att "det ska nog underkännas av det enkla skälet att det är som hon säger."
Ja, av någon anledning är hans övertygelse så stark. Jag saknar bara hans argument för det då.
Men jag tycker det är bra att han påpekar att det som saknas allra mest i utredningen är en rekonstruktion. Han är också tydlig med att detta är åklagarens ansvar som beslutat att det inte skall göras. Han nämner också att man "alltid" gör en rekonstruktion i ett fall som detta, där mordet skett i ett slutet utrymme.
Citat:
Ursprungligen postat av
notknapparen
Men ett beteende av att vara undflyende vid jobbiga situationer, det verkar vara lite av ett mönster hos Maja. Inte säga ifrån, utan ha ursäkter, försöka undvika.
Ja, det förefaller vara något som är lite genomgående i vittnenas berättelser om Maja.
Citat:
Ursprungligen postat av
notknapparen
Jag undrar (få se om jag orkar gå till botten med det någon gång) om det finns en utredning runt Majas förehavande vid mordbranden mot Tove.
Jag har tidigare påpekat detta.
Johannas mobils rörelser finns. Och denns gång ska Maja först försökt med att hon var sjuk. Hon fick sin pappa att intyga detta också. Sedan sa hon att hon inte kunnde snack för pappan var där. Och sen att hon visserligen inte var rädd, men det kändes risky. till sist hade de kontakt per telfon, men vad hände sen?
Johanna var ensam hemma hos sin mamma. Hon säger att Maja kom dit och de chillade bara.
Jag har ju lite svårt att se att Maja skulle vara ensam kvar hemma hos Johannas mamma om Johanna gick iväg på mordbrand?
Är Majas förehavanden kontrollerade och bekräftade? Varför har jag inte sett något om det i FUP?
Är det för att hon är avskrivien från det brottet?
Med tanke på mordet, och med tanke på att Maja har berättat det hon har berättat, så vore det ju ett mycket grovt tjänstefel om de inte har utrett Majas eventuella delaktighet i mordbranden, eller skadegörelsen som det är rubricerat som. För egen del är jag på den punkten mycket förvånad över att Johanna inte åtalats för försök till mordbrand, möjligen med skadegörelse som alternativ rubricering.
Kanske är detta ännu ett fall av att Johanna försöker skuldbelägga Maja så mycket som möjligt. Kanske återvände Maja hem till sig när Johanna åkte iväg på mordbrand. Och kanske har polisen utrett att det är så eller i alla fall att Maja inte orimligen befann sig någon annanstans än på brottsplatsen.
Man kan spekulera i att Maja var med, med att Majas mobil låg kvar hemma hos Johanna. Polisen ser då Johannas mobil på brottsplatsen, men samtidigt Majas mobil hemma hos Johanna. Där har vi då ännu en gång en brist i att tro att en mobils position eller rörelser säkert anger en persons position eller rörelse.
Men som du säger så borde det finnas information om det i FUPen.
Citat:
Ursprungligen postat av
notknapparen
Jag tänker att Maja alltid varit lite avskärmad, inte kunnat ta egen plats, utan varit mer som en följeslagare som känt att hon måst stå upp för Johanna (som alltid känt sig som en offerkofta, vilket Maja inte fattat vidden av), men samtidigt stoppat ner huvudet i sanden för det som hon i botten vetat.
Då följer det passiva beteendet hos Maja in i det mönstret. Att höra, fatta, inte agera, hoppas på att det löser sig, sedan sluta sig i en passiv bubbla, som en glaskupa mot omvärlden.
Ja, och bara agera, uttrycka åsikter, när hon vet att hon har stöd i dessa av andra runtomkring. Sådana människor har jag mött några stycken i mina dagar, en som var så extremt anpassande till alla andra hela tiden att det blev nästan omöjligt att umgås med den personen, aldrig en enda egen åsikt, inte innan den hon ville behaga hade uttryck sin åsikt först. Är Maja likadan tro?