2023-06-15, 12:35
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Vadan detta plötsliga tvivel på Frankrike? Det är ingen större hemlighet vad man vill.

Det är bra att både Tyskland och Frankrike tar säkerheten i Europa på allvar och inte bara hoppas på att USA och Storbritannien ska lösa dom stora säkerhetsfrågorna, EU måste samla sig och där är Frankrike, Tyskland och även Polen viktiga pelare.

Från några dagar sedan
https://www.washingtonpost.com/world/2023/06/12/france-germany-poland-ukraine-counteroffensive-nato-vilnius/f1aca42c-095b-11ee-8132-a84600f3bb9b_story.html

Finns fler versioner på ”samma” artikel om man inte kan läsa just WP.
Jo, absolut. Det var en diskussion om att Macron bett om en inbjudan till Brics-mötet i sommar, och vad han är ute efter.
Citera
2023-06-15, 12:38
Medlem
Tralfamadores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av samtsu
NATO blir rövknullade just nu. Detta är nästan komiskt att se. Det sorgliga är att NATO kunde inte bry sig mindre om Ukrainska liv. För NATO är det värt om 1 miljon ukrainare dör ifall det skadar Ryssland, om ens med 1 rysk soldat. Så lite är ukrainska liv värda för NATO.
Tvärtomspråk igen. Så Nato som ger Ukraina vapen att försvara sig med bryr sig inte om ukrainska liv medan ryssen som är där och dödar dem bryr sig om dem? En enkel fråga; tror du att om ukrainarna får berätta sin egen historia skulle hålla med dig?

Ni har verkligen tomt i argumentpåsen om ni försöker vrida på fakta 180 grader.
Det låter ganska desperat också, man vet att det tar hårt på ryssen och att västvapen slaktar mängder med ryssar när ni intar ett så skruvat narrativ.
Citera
2023-06-15, 12:40
Medlem
Citat:
NATO blir rövknullade just nu. Detta är nästan komiskt att se. Det sorgliga är att NATO kunde inte bry sig mindre om Ukrainska liv. För NATO är det värt om 1 miljon ukrainare dör ifall det skadar Ryssland, om ens med 1 rysk soldat. Så lite är ukrainska liv värda för NATO.

Länderna som är anslutna till NATO har levererat en bråkdel av sitt material och inte ens behövt sätta in trupp ännu. Ändå trycks ryssen tillbaka på flera frontavsnitt. Om du får det till att NATO blir rövknullade så undrar jag hur du tänker? NATO är ju inte ens aktiva med ”boots on the ground”. Det är som att säga att Djurgården fick storstryk mot AIK…i en match som aldrig spelats. Man måste vara efterbliven för att föra ett sånt resonemang.
Citera
2023-06-15, 12:44
Medlem
Poliser och andra offentliga tjänstemän tvångsrekryteras i DNR/LPR samt i ockuperade Mariupol för att sändas till fronten och möta Ukrainas offensiv.

Deras kvinnor organiserar sig och ett 30-tal fritog sina män och de jagas nu som desertörer.

Det kan väl inte ha något att göra med att fronten är på bristningsgränsen för Ryssarna?

Källa: https://twitter.com/ChrisO_wiki/status/1668958050613358593
Citera
2023-06-15, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ali-Ahmed-Ghanem
Jag svarar dig så har jag svarat alla som uttryckt liknade argumentation.

Alltså, här lägger jag verkligen inga värderingar inte vem som är skyldig till vad.

Det är nog så att de enda som har möjlighet att dra i nödbromsen är WH-administrationen. Skulle ryssarna ge upp har vi nog ett blodbad att vänta oss i de östra delarna och i Krim. Alltså kriget skulle inte stanna av för att Putin beslutar om det. Kiev kan nog heller inte ge upp. Washington skulle helt enkelt inte tillåta det och situationen för Zelensky och hans närmaste skulle nog minst sagt bli prekär. NATO utanför USA har ingen talan.

Därför är det bara Washington mer specifikt Biden som kan få stopp på kriget som jag ser det.
Så det blir inget blodbad om Ukraina ger upp? Bara om Ryssland gör det? Vilka är det som hittills sysslat med etnisk rensning och folkmord? Svaret är inte Ukraina.

Det är inte bara Washington som kan få stopp på kriget. Ryssland kan redan idag packa ihop, avsluta sitt illegala anfallskrig och lämna Ukrainas internationellt erkända territorium.

Lustigt att du tagit upp stafettpinnen angående hypotetiska folkmord av etniska ryssar och sympatisörer.
Citera
2023-06-15, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bollius
Poliser och andra offentliga tjänstemän tvångsrekryteras i DNR/LPR samt i ockuperade Mariupol för att sändas till fronten och möta Ukrainas offensiv.

Deras kvinnor organiserar sig och ett 30-tal fritog sina män och de jagas nu som desertörer.

Det kan väl inte ha något att göra med att fronten är på bristningsgränsen för Ryssarna?

Källa: https://twitter.com/ChrisO_wiki/status/1668958050613358593

Det kan vara ett sätt att demoralisera Ukraina. Tvinga offensiven att skjuta mot sina egna.
Citera
2023-06-15, 12:52
Medlem
Högvarv på trollfabriken nu. Beror det på insikten att lönen troligen kommer att brinna inne inom kort? Ingen putinregim kvar snart att betala för spridda internetlögner?

Nej, det är troligen helt korrekt. Eftersom internet inte glömmer så har ni lämnat spår och det finns sannolikt en plats i Haag även för er så småningom. Känns det bra?

On topic: Imponerande hur iskallt Ukraina agerar enligt plan trots det faktum att ingen plan helt överlever kontakten med verkligheten. Snart blir det uppenbart var Ryssland faller igenom och då kommer det att gå fort, var så säkra på det.

Panikflykt från Krim emotses inom någon månad, kanske t.o.m. veckor.
Citera
2023-06-15, 12:52
Medlem
Ryssland har utlyst val i de annekterade områdena nu. Även i de delar Ryssland inte håller.
Citera
2023-06-15, 12:54
Medlem
Alsenos avatar
Citat:
Läs vad jag sa. 99.999% är från ukrainska regimens propagandamaskin. Nu tvingas även de erkänna att det inte går så bra. Och om de gör det går det riktigt jävla illa.

Putin har ju erkänt att det går dåligt för ryssland. Vilken källa är tillförlitligast, SVT eller putin?
Citera
2023-06-15, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Ooops. Tänkte inte på att det är RT. Tackar!

Jo, det handlar väl om att de tycker att alla pushar dem utan att tänka på "konsekvenserna", typ. Som vanligt. Oklart hur respekten för kärnvapnen ska återställas genom att man använder kärnvapen.

Respekten försvinner helt vid första användningen men konsekvensen blir fullständigt förödande för den ryska statsbildningen som på en vecka kommer att bli av med sin flotta och flygvapen.
Citera
2023-06-15, 12:56
Medlem
FockeWulf190ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Det kan vara ett sätt att demoralisera Ukraina. Tvinga offensiven att skjuta mot sina egna.

Nja, styrkor från DNP och LPR (eller hur hittepårepublikerna nu förkortas) har ju deltagit på den ryska sidan länge så det är väl egentligen inget nytt. Tror inte några poliser etc gör någon skillnad.
Citera
2023-06-15, 12:58
Medlem
Ali-Ahmed-Ghanems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Oavsett vad som händer i övrigt och vad som gäller i övrigt så är det en sak som aldrig förändras: Det ryska försvarsministeriet ljuger alltid. Det kommer aldrig att ändras.

Som sagt. Prigozhin kallar försvarsministeriets siffror för fria fantasier:

https://www.flashback.org/sp84765278
Nu ska jag passa på och förklara vad jag tror om Prigozhin och hans många uttalanden.

För det första, de enda som betyder något och har något att säga till om i Kreml förutom Putin är:

Dimitry Medvedev
Nikolai Patrushev
Sergei Naryshkin

Lägg gärna namnen på minnet. Mig veterligen har inte Prigozhin kritiserat någon av dessa herrar. Så vem kritiserar han och varför? Prigozhin har antagligen folkets stöd många gånger i sina uttalanden. Jag tror att han är typ Putins onda tvilling och säger saker som Putin inte kan göra som kritik mot vissa militära befäl. Kortfattat skulle man kunna säga att budskapet är att SMO:n är på väg att misslyckas om inte det sker en total mobilisering och att Wagner tillsammans med hela ryska armén utan några befäl som håller emot tar hand om saken.

Prigozhin roll är att egga upp folket och få dem primeade så när behov finns kan Putin sedan beordra en full mobilisering utan att riskera att han får folket emot sig.

Så enkelt är det skulle jag tro.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in