2023-06-15, 09:58
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Även om viljan fanns där är det en fysisk omöjlighet om T var vid medvetande.

Hon ville ju ha hjälp vid dom två bränderna hon startade. Vid bilsprayen var dom två. Faktum är att Johanna aldrig gjort något på egen hand utan att Maja varit delaktig eller införstådd. Att J aktivt skulle hålla M utanför detta genom att låsa badrumsdörren och försöka transportera bort kroppen medans M sov är väldigt osannolikt. Det bryter tidigare mönster.
Jo, det finns argument åt båda hållen.
Citera
2023-06-15, 10:11
Medlem
Citat:

Hon ville ju ha hjälp vid dom två bränderna hon startade. Vid bilsprayen var dom två. Faktum är att Johanna aldrig gjort något på egen hand utan att Maja varit delaktig eller införstådd. Att J aktivt skulle hålla M utanför detta genom att låsa badrumsdörren och försöka transportera bort kroppen medans M sov är väldigt osannolikt. Det bryter tidigare mönster.

Håller med Dig ang vad Du skriver!

Har också läst om detta med låst badrumsdörr... men var kom detta ifrån? Vem har sagt att den var låst? MH eller JJ?
Citera
2023-06-15, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Håller med Dig ang vad Du skriver!

Har också läst om detta med låst badrumsdörr... men var kom detta ifrån? Vem har sagt att den var låst? MH eller JJ?

Maja berättade i förhör för polisen att Johanna hade sagt till M på söndagen i Illharjen att J låst dörren så M inte skulle höra nåt.

Jag tolkar det som att M försöker avskärma sig från mordet symboliskt genom att hitta på att J sagt att hon låst dörren. Låsningen gör ju ingen skillnad och varför skulle J berätta en sån sak, när hon utelämnade andra mer väsentliga saker?
Citera
2023-06-15, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Du har helt rätt om att M saknar H:et, drivet, men diagnosen är ADHD och i den innefattas ADD.

Aha det är därför som det står ADHD ibland och ibland ADD.
Citera
2023-06-15, 10:40
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Jag har bett lögnarna att presentera åtminstone ett citat på det flera gånger, eftersom jag själv inte har lyckats hitta något om det då jag dubbelkollat, eftersom jag inte heller minns at hon skulle sagt så.

Men det har de aldrig kunnat prestera. Det är bara den ena lögnen efter den andra från vissa i tråden.

Att Maja var mobbad har som sagt bekräftats av såväl pappan som hennes KomBack-coach, och det är flera vittnen som har talat om hur utsatt hon var. Även mamman talar en del om det även om hon aldrig nämner mobbing specifikt.

Lögnare skulle jag inte vilja kalla någon.

Vi är väl alla färgade av våra föreställningar, och det är alltid lättare att se grandet i sin nästas öga än att se bjälken i sitt eget...

Som jag uppfattar det så finns det en bagrund med mobbing, men också en mer komplex bild, där Maja har svårt att både knyta an till andra, förstå andra, veta hur hon själv ska agera med andra och bygga kompisrelationer. Här spelar kanske både hennes diagnser in, men troligen också hennes inroverta sida liksom hennes drag av autism in. Om man har ADD, är det dessuto svårt att kicka igång. Någon av hennes föräldrar sa att hon hade svårt att komma igång även med det hon tyckte om att göra, och inte blir det lättare med en depression.

En av föräldrarna sa att Maja har svårt att förstå vad vänner förväntar sig av henne, därför har hon haft svårt att få nära vänner. Det kan man tolka som att Majas autismdrag spelar in här, tillsammans med många andra faktorer.

Och det är kanske det som gör att Maja inte kan läsa av Johanna på ett särskilt bra sätt, och blir extra utsatt av Johannas å en sidan upplyftande krafter och även den andra sidan, som är mer destruktiv.

Vi tolkar och läser alla olika, och man kan bli rriterad över att andra inte ser det man själv tycker sig se så klart. Men om vi kräver det av andra, måste vi själva försöka (inte så lätt kanske) fösöka sätta oss in i den andra sidan; varför är de så övertygade om det de tycker sig se?

Jag tror dock att de flesta inte med vilje "ljuger", det är alltså inte lögner, utan övertygelser. Det handlar om beteenden som vi alla har faktiskt. Man läser hellre något som stöder ens egna teorier och avfärdar det andra.
Citera
2023-06-15, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Han kanske vill poängtera att det trots allt finns vett och förnuft i Vetlanda?

Annars ligger ju ”vettlösa Vetlanda” närmare i tanken för en kriminolog.

Vettlöst med tanke på att tre unga tidigare ostraffade kvinnor, som just nu är dömda till livstid för mord på jämnåriga kvinnor, alla tre är uppvuxna i Vetlanda.

Tre kvinnliga livstidsdömda mördare i åldrarna 18, 20 och 25 år som gått på samma skolor, kanske lekt på samma lekplatser, handlat i samma affärer och gått till samma uteställen.
Tre svenska kvinnor - Jonna, Johanna och Maja - landets yngsta livstidsdömda kvinnliga mördare, av en befolkning på ca 13.000 invånare.
Vettlösa Vetlanda?

Åhfan, kommer Jonna därifrån också? Kanske blir bundis med jj i finkan
Citera
2023-06-15, 10:49
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blavinge
Maja var tyvärr en stor del till att de fick med sig Tove över huvud taget. Tror absolut inte hon enbart gått hem med JJ.

Det har vi faktiskt ingen aning om, så det går inte att göra ett bestämt uttalande som du gör.

Det kan ha varit så, eller så kan det ha varit så att Tove hade hängt på ändå, vi vet varken det ena eller det andra om hur Tove tänkte och kände. Det enda i vet är att när hon var på väg hem till Johanna och pratade med sin sambo på telefon, så blev hon uppmanad att inte gå dit, men sa då att hon ville det. Det förefaller alltså som att det inte fanns några tveksamheter hos Tove kring att följa med till Johanna. Tyvärr.
Citera
2023-06-15, 10:52
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kellywoman
Fel är bara förnamnet. Men det kommer sannolikt en uppföljare efter domen i HR. TV4 betalar nog dyrt för detta. Men de tjänar ännu mera. Det hela blir pinsamt.

Jag tycker tvärtom att det är helt rätt och väldigt bra att TV4 uppmärksammar mål på detta viset, så länge de gör det sakligt och faktabaserat. Det är mycket viktigt att massmedia gör sitt jobb som den tredje statsmakten och det är precis vad Sveriges Radio och TV4 har gjort här. Framförallt Sveriges Radios lokalavdelning Jönköping måste jag säga. De skall verkligen ha en eloge för att ha lag fokus på tingsrättens allvarliga misstag och grävt fram ytterligare information i ärendet.

Det är märkligt tycker jag att ni när så kritiska mot just GW och TV4 men inte har ett enda ord att anmärka på om Sveriges Radios alla inslag i fallet.
Citera
2023-06-15, 10:57
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blavinge
Håller med och som du säger hon var inne fler än 1 gång och letade efter T. Så det verkade väldigt viktigt att få med sig henne de ville ge igen helt enkelt efter Nöjet kosta vad det kosta ville. Vakterna lyssnade inte, polisen lyssnade inte så de tog lagen i egna händer

Det var Johanna som ville ge igen.
Maja hade inget att ge igen för.
Finns ingen anledning att tillskriva Maja känslor och åsikter som det inte finns några belägg för.

Johanna var den som var upprörd, som sprang till vakter och polis och hade sig. Men de tog ingen notis om hennes klagomål, de var nog rätt vana vid Johannas sätt.

En intressant detalj i det hela är också att Johanna berättar att det var hon som blev fysisk inne på Nöjet. Det var Johanna som knuffade Tove. Johanna säger sig ha blivit mållös när Tove kom fram, och knuffade då till henne istället. Det stämmer också med Toves SMS till sambon där hon skriver att Johanna slog Tove.

Kanske fanns det redan där en plan hos Johanna, att först skapa ett bråk för att sedan kunna få med Tove hem för att "tala ut" om bråket. Kan inte säga att jag tror på den teorin, men det kan ha varit så.
Citera
2023-06-15, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Nej, ingen verkar ha riktigt nappat på min teori, och om jag inte minns fel nu, tror jag att det beror på att man menat att Maja kunde sedan när Johanna åker till Donken, eller när grannen ringer på passa på att larma. Eller ännu hellre larma med mobilen om hon ligger i alkoven.

Jag vet inte vad andra menar är anledningen att detta är orimligt, men menar du på allvar att det är mer troligt att MH ligger vaken på sängen genom mord och grannar som ringer på utan att säga ett ord än att hon är med och mördar TT? Jag tycker man kan diskutera om det är anledning till rimligt tvivel, men det här med att detta skulle vara nåt man tror är det som hänt? Känns verkligen absurt i min värld.
Citera
2023-06-15, 11:14
Medlem
Citat:
Maja berättade i förhör för polisen att Johanna hade sagt till M på söndagen i Illharjen att J låst dörren så M inte skulle höra nåt.

Jag tolkar det som att M försöker avskärma sig från mordet symboliskt genom att hitta på att J sagt att hon låst dörren. Låsningen gör ju ingen skillnad och varför skulle J berätta en sån sak, när hon utelämnade andra mer väsentliga saker?

Tack, nu kommer jag ihåg det.

MH.s berättelser, sent om sider efter några veckor i ett antal förhör, vad JJ sagt/inte sagt gör dessa unga kvinnor icke trovärdiga alls. De satt ett par timmar och "pratade ihop" sig. Varför skulle en oskyldig MH gå med på det? Var hon så dum i huvudet?

Det enda det finns BEVIS på (förutom en död TT/att båda uppehöll sig i den lilla lgh) är att de ljuger/håller tyst båda två... under lång tid.

Och båda har inte ett uns av förståelse för TT.s anhöriga... inte konstigt att de blev dömda till livstid i TR. De hade mycket på fötter att det var en gärning i samförstånd.

Ps Har satt GW på inspelning i kväll... ska bli spännande att se hur mycket han undanhåller från allmänheten vad gäller dessa "oskyldiga kvinnor". Ds
Citera
2023-06-15, 11:16
Medlem
flashmaners avatar
Citat:

Att genomföra ett strypmord bryter också mot tidigare mönster.

Det där med mörkandet av mordet är lite dubbelt, i efterhand verkar Johanna inte ha några större problem med att hon mördat Tove, hon berättar glatt om sin livstidsdom i häktet. Maja vittnade om hennes "eufori" redan i bilen på väg från dumpningsplatsen, Johanna har själv vittnat om sitt agerande i ganska avgörande delar av mordet. Jag tror som jag sagt tidigare att hon är lite stolt över sig själv för det hon gjort. På så vis kan man tänka sig att hon inte har några betänkligheter kring att andra vet och kanske till och med vill "skryta" lite. Men samtidigt har hon gått långt för att dölja mordet, fraktat kroppen ut i skogen och dessutom försökt elda upp den, kastat Toves nycklar på ett ställe och mobilen på ett annat, försökt flytta cykeln omedelbart efter mordet, noggrann städning i lägenheten och ännu en vända ut till kroppen för att elda upp fler av Toves tillhörigheter osv. Det förefaller som hennes tankar direkt efter mordet var att det måste döljas, och då kan den omedelbara tanken mycket väl ha varit att det måste döljas för alla, där inkluderas då automatiskt Maja. Sedan kanske det inte tar så lång stund för Johanna att inse att hon behöver hjälp att flytta kroppen, och att Maja kanske inte är den som mordet behöver döljas för.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in