Citat:
Ursprungligen postat av
flashmaner
Jag har bett lögnarna att presentera åtminstone ett citat på det flera gånger, eftersom jag själv inte har lyckats hitta något om det då jag dubbelkollat, eftersom jag inte heller minns at hon skulle sagt så.
Men det har de aldrig kunnat prestera. Det är bara den ena lögnen efter den andra från vissa i tråden.
Att Maja var mobbad har som sagt bekräftats av såväl pappan som hennes KomBack-coach, och det är flera vittnen som har talat om hur utsatt hon var. Även mamman talar en del om det även om hon aldrig nämner mobbing specifikt.
Lögnare skulle jag inte vilja kalla någon.
Vi är väl alla färgade av våra föreställningar, och det är alltid lättare att se grandet i sin nästas öga än att se bjälken i sitt eget...
Som jag uppfattar det så finns det en bagrund med mobbing, men också en mer komplex bild, där Maja har svårt att både knyta an till andra, förstå andra, veta hur hon själv ska agera med andra och bygga kompisrelationer. Här spelar kanske både hennes diagnser in, men troligen också hennes inroverta sida liksom hennes drag av autism in. Om man har ADD, är det dessuto svårt att kicka igång. Någon av hennes föräldrar sa att hon hade svårt att komma igång även med det hon tyckte om att göra, och inte blir det lättare med en depression.
En av föräldrarna sa att Maja har svårt att förstå vad vänner förväntar sig av henne, därför har hon haft svårt att få nära vänner. Det kan man tolka som att Majas autismdrag spelar in här, tillsammans med många andra faktorer.
Och det är kanske det som gör att Maja inte kan läsa av Johanna på ett särskilt bra sätt, och blir extra utsatt av Johannas å en sidan upplyftande krafter och även den andra sidan, som är mer destruktiv.
Vi tolkar och läser alla olika, och man kan bli rriterad över att andra inte ser det man själv tycker sig se så klart. Men om vi kräver det av andra, måste vi själva försöka (inte så lätt kanske) fösöka sätta oss in i den andra sidan; varför är de så övertygade om det de tycker sig se?
Jag tror dock att de flesta inte med vilje "ljuger", det är alltså inte lögner, utan övertygelser. Det handlar om beteenden som vi alla har faktiskt. Man läser hellre något som stöder ens egna teorier och avfärdar det andra.