2023-06-15, 08:38
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tillsson
En ukrainiansk Leopard 2A4 har kört i diket och fastnat. Gissar att de ville undvika lerhögen i mitten.

Leoparderna verkar vara lite osmidiga. För tunga för östeuropeiska förhållanden enligt mig. Det kan inte vara en tillfällighet att ryssarna satsat på mindre, lättare vagnar. Återstår att se hur Abrams och Challenger klarar sig i leran. Tror att resultatet blir detsamma. Är tveksam till att USA och UK vågar sätta in dem i strid med tanken på prestigeförlusten det skulle innebära vid en förlust/ett nederlag. Tanken på att se Abrams/Challenger sitta fast i lerdiken är en mardröm för Nato - en önskedröm för Putin.

https://twitter.com/sentdefender/status/1669178544126132225
Det handlar snarare om ovana i den ukrainska besättningen. De är vana att ta omvägar för att deras ryska motsvarigheter tidigare körde fast. Västerländska tanks är annorlunda i det avseendet. Det handlar bara om utbildning och kännedom om den nya vagnen för den ukrainska besättningen.

Så tro inte att det på något sätt beror på att östeuropeiska förhållanden skulle vara på ett visst sätt. Det handlar bara om skillnader mellan fordonen.
Citera
2023-06-15, 08:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ali-Ahmed-Ghanem
Jag lägger ingen värdering i detta. Jag förmedlar bara den bild jag har mot argument om att det skulle gå bra för Ukraina och att de har koll på läget.

Det är alla dessa lögner om ukrainska framgångar som gör att kriget får fortsätta. Åtminstone är det så till en stor del då både publiken i väst och våra politiker litar på vad som sprids som ren propaganda.

Och jag måste säga nu på morgonen att det är dags att sätta stop för detta blodbad nu. Här ligger ingen värdering men jag tror att de enda som kan sätta ner foten nu är Biden-administrationen i Washington. Och det är tyvärr bara en mikroskopisk chans till det om ens det.

Såklart att du lägger en värdering i detta. Annars hade du ju inte återkommit med dina patetiska inlägg som ålar sig fram mot en slutsats att Ukraina ska låta sig våldtas av Ryssland.
Citera
2023-06-15, 08:41
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
Det räcker att de spränger sönder kylvattenledningarna/pumpsystemet.

Nej. Det kan inte bli en härdsmälta för att man gör det. Det behövs göra betydligt mer än så.
Citera
2023-06-15, 08:44
Medlem
Vaginalketchups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reservkonto1234
Överflödigt med länkar. Vad ska jag styrka med länkarna, menar du? Mina åsikter? De är mina och jag tar inte tillbaka ett jävla något, om jag inte blir presenterad med bevis på att jag har fel i något faktamässigt avseende.

Funkar inte så din 🤡
Citera
2023-06-15, 08:49
Medlem
Onyourknees avatar
Citat:
Jag lägger ingen värdering i detta. Jag förmedlar bara den bild jag har mot argument om att det skulle gå bra för Ukraina och att de har koll på läget.

Det är alla dessa lögner om ukrainska framgångar som gör att kriget får fortsätta. Åtminstone är det så till en stor del då både publiken i väst och våra politiker litar på vad som sprids som ren propaganda.

Och jag måste säga nu på morgonen att det är dags att sätta stop för detta blodbad nu. Här ligger ingen värdering men jag tror att de enda som kan sätta ner foten nu är Biden-administrationen i Washington. Och det är tyvärr bara en mikroskopisk chans till det om ens det.
Du måste ha svårt att förstå detta. Ingen vill leva under tsar Ryzzlands förtryckarstövel. De enda som kan häva detta blodbad är Ryzzland, genom att bara lämna landet som man försöker erövra. Ukraina vill vara ett fritt land, och de kommer att kämpa för det med eller utan hjälp. Ingen, läs ingen vill tillbaka under Ryzzka förtryckarstöveln. Allt struntprat om USA och Väst är skyldiga till kriget är nonsens.
Putin har inte förstått att Sovjetunionens tid är borta för evigt. Han gjorde ett bra försök 2014 utan större hinder och protester från omvärlden. 2022 skulle ryzzen fullfölja uppdraget och expandera rysk mark genom att erövra Ukraina och att även försöka komma åt Moldavien. Ja, detta blodbad kommer att pågå tills siste ryzzen lämnat Ukraina, med eller utan hjälp.
Citera
2023-06-15, 08:54
Medlem
Ali-Ahmed-Ghanems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Ja Putins blodbad och destruktiva beteende på främst ockuperad Ukrainskt territorium måste givetvis stävjas men hur? Går ju inte att prata med stridspittarna i Kreml då dom även delvis är upptagna med ett internt maktkrig. Så inte så lätt faktiskt.
USA och övriga väst har ju satt ner foten mot diktaturens fähundar i Kreml och den ryske diktatorn gnäller allt högre.
Och Ukraina kommer välkomnas in i den västliga värmen, inbjudan är redan skickad.

Din propaganda eller vad man nu skall kalla den för att försvara den ryske diktatorns krigsbrott är så fruktansvärd genomskinlig min vän. Varför utsätter du dig självmant för denna förnedring.
Jag svarar dig så har jag svarat alla som uttryckt liknade argumentation.

Alltså, här lägger jag verkligen inga värderingar inte vem som är skyldig till vad.

Det är nog så att de enda som har möjlighet att dra i nödbromsen är WH-administrationen. Skulle ryssarna ge upp har vi nog ett blodbad att vänta oss i de östra delarna och i Krim. Alltså kriget skulle inte stanna av för att Putin beslutar om det. Kiev kan nog heller inte ge upp. Washington skulle helt enkelt inte tillåta det och situationen för Zelensky och hans närmaste skulle nog minst sagt bli prekär. NATO utanför USA har ingen talan.

Därför är det bara Washington mer specifikt Biden som kan få stopp på kriget som jag ser det.
Citera
2023-06-15, 08:54
Medlem
attogs avatar
Citat:

Fetade
Intressant!? Vilken propaganda är det du tänker på?
UAF har informationsförbud 48-72 h. De släpper öht inte ut mycket.
Det är mest rysk propaganda som handlar om samma Leo2 ur 17 olika vinklar.
För du sitter väl inte och tror att det som skrivs här på FB påverkar väst?

Störst chans till att få bägge arméerna att sluta skjuta, har Putin!
Putin kan beordra full reträtt och alla våldsamheter upphör direkt.
Du väljer omvägen via Biden?? Biden har valt att supporta Ukrainas rätt till självförsvar!
Folkrätten, vettu.
Citera
2023-06-15, 08:55
Medlem
Reimers avatar
Kenneth Greggs uppdatering, lite fylligare information om läget runt Bakhmut bland annat.

Citat:
15.06.2023 uppdateringen. Idag kan jag äntligen börja informera mer om vad som sker kring Bakhmut, speciellt då norrom staden. Mina "pojkar" i området har varit i kontakt och den information som jag ger idag har godkänts av militärmyndigheterna i respektive område.
Kring orten Blahodatne väster om Soledar pågår en aktiv operation vars syfte är att asap driva turisterna in mot Soledar. Operationen pågår alltså 3 km bakom den officiella frontlinjen. Vi opererar med en mindre trupp men den lede fi börjar bli utmattad och har stora underhållsproblem.
Det har varit sämre väder i Bakhmutområdet men marken har torkat upp och aktiviteterna har igen intensifierats kring Klischiivka och Berdivka.
Turisterna hade en "mindre" incident i Kreminnaområdet. Man hade förberett en traditionell Sovjetisk cermoni där man samlade stora mängder manskap till att höra på ett pep talk av Akhmat General Delimkhanov ville ju anlända till plats med pompa och ståt så han kom i en konvoy av ca 20 fordon. detta noterade våra spaningskillar i god tid och när generalen skulle börja tala/skrika kom våra missiler på besök. Det talas om 100 avlidna med lika många skadade. generalens situation är ännu oklart men Chechen hövdingen kallade in sina trupper och helikoptrar från Marinka för att evakuera. Hur ngn kan vara så dum att man placerar sina trupper till att bli sittande ankor övergår mitt förstånd. Detta är Vuhledar 2.0.
Avdiivka området är den enda frontlinje där turisterna försöker en offensiv men förgäves. Deras trupper nöts mer och mer vilket kan ses i intensiteten av deras attacker.
På den södra sektorn mals turisternas kontaktlinje ner i sakta mak. fast det inte syns på Deepstatemap så sker det i verkligheten kontinuerligt, kom ihåg att Deepstatemap har ända upp till 72 timmars fördröjning.
Söder om Novodanylivka har vi tagit ett område på 4 km x 1,5 km tillbaka och säkrat området. Efter varje säkring av tillbakavunnen mark flyttar vi fram våra trupper och omgrupperar. Sakta men säkert är vi i position till att släppa loss allt vad vi har.
Vid Rivnopil dras snaran allt hårdare åt och turisterna blir attackerade med våra kamakazidröner.
Så till Krim där det har börjat dyka upp legionella och gastroenterit fall pga försämrad vattenkvalitet. Dammkatastrofens första epedemier har börjat!!!
Idag kommer jag även att träffa min goda vän som är på Lyman fronten och får veta hur de mår på den frontlinjen.
SLAVA UKRAINI

https://www.facebook.com/kenneth.gregg.9440
Citera
2023-06-15, 08:58
Medlem
Ali-Ahmed-Ghanems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SaulGoodman43
Såklart att du lägger en värdering i detta. Annars hade du ju inte återkommit med dina patetiska inlägg som ålar sig fram mot en slutsats att Ukraina ska låta sig våldtas av Ryssland.
Ärligt talat så är det du och dina gelikar som låter Ukraina våldtas av Ryssland.

Men jag förstår att det ligger över din tankeförmåga att begripa.

Så länge man tar informationen som kommer ut från Kiev på allvar och att man fortsätter att dränka Ukraina i vapen och ammunition så fortsätter blodbadet.

Och ingen kan iofs säga exakt vad detta kommer att leda till men som jag ser det inte till något gott för Ukrainas del iaf.
Citera
2023-06-15, 09:00
Medlem
Tillssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Det handlar snarare om ovana i den ukrainska besättningen. De är vana att ta omvägar för att deras ryska motsvarigheter tidigare körde fast. Västerländska tanks är annorlunda i det avseendet. Det handlar bara om utbildning och kännedom om den nya vagnen för den ukrainska besättningen.

Så tro inte att det på något sätt beror på att östeuropeiska förhållanden skulle vara på ett visst sätt. Det handlar bara om skillnader mellan fordonen.

Bilden ger sanning åt uttrycket "En koloss på lerfötter" (Något stort och imponerande, men som står på svag grund och därför lätt kan falla omkull och krossas. Ursprungligen från Bibeln.)

Den ukrainska lersäsongen är väl känd och fruktad. Den har t o m ett eget namn, Rasputitsa.

Citat:
In Ukraine, the mud season, known as "rasputitsa," renders fields and unpaved roads impassable for around a month in the fall and spring, due to rain and melting snow respectively. Tanks, troop carriers and artillery pieces all become mired down in the soggy earth.

Ryska vagnar är inte kända för att köra fast. På vilket sätt är västerländska tanks annorlunda annat än att de väger mycket? Farhågorna med dem var just att de skulle vara för tunga/klumpiga. En Abrams M1A1 väger mellan 67 och 74 ton. En T-72 45 ton.

Citat:
The Weight of NATO Tanks May Pose a Problem in Ukraine

[url]https://www.newsweek.com/nato-tanks-abrams-challenger-2-leopard-2-weight-ukraine-

https://www.dw.com/en/countdown-to-counteroffensive-when-will-mud-season-end-in-ukraine/a-65204612
Senast redigerad av Tillsson 2023-06-15 kl. 09:14.
Citera
2023-06-15, 09:01
Medlem
Glenn-Matthewss avatar
Citat:
Jag svarar dig så har jag svarat alla som uttryckt liknade argumentation.

Alltså, här lägger jag verkligen inga värderingar inte vem som är skyldig till vad.

Det är nog så att de enda som har möjlighet att dra i nödbromsen är WH-administrationen. Skulle ryssarna ge upp har vi nog ett blodbad att vänta oss i de östra delarna och i Krim. Alltså kriget skulle inte stanna av för att Putin beslutar om det. Kiev kan nog heller inte ge upp. Washington skulle helt enkelt inte tillåta det och situationen för Zelensky och hans närmaste skulle nog minst sagt bli prekär. NATO utanför USA har ingen talan.

Därför är det bara Washington mer specifikt Biden som kan få stopp på kriget som jag ser det.
Priset för årets offerkofta går till Ali!

Det finns bara en aggressiv part i denna konflikt och det är de facisterna du hejar på.
Klart som korvspa att konflikten hade upphört om ni la ned er vapen å åker hem
Citera
2023-06-15, 09:05
Medlem
Letrangeres avatar
Citat:
Ärligt talat så är det du och dina gelikar som låter Ukraina våldtas av Ryssland.

Men jag förstår att det ligger över din tankeförmåga att begripa.

Så länge man tar informationen som kommer ut från Kiev på allvar och att man fortsätter att dränka Ukraina i vapen och ammunition så fortsätter blodbadet.

Och ingen kan iofs säga exakt vad detta kommer att leda till men som jag ser det inte till något gott för Ukrainas del iaf.

Hur kan en tredje part vara skyldig till att Ryssarna våldtar och mördar Ukrainare?
Du resonerar som en smutsig IS anhängare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in