2023-06-14, 00:22
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Jo, jag tror absolut att LJ upplever en keps. Men jag försöker problematisera för dig att du tar det som den säkraste observationen enbart för att den stämmer in på SE. Du tar till och med steget att gå från "kepsliknande" till keps, trots att inte ens LJ vågar slå fast det bestämt.

Detsamma händer med YN, något som hon tror är en väska går snabbt till att det "är en handlovsväska". Enbart för att det är det SE har.

Jag utgår från att han har en sådan gubbkeps han brukar ha på bild, alternativ en liknande variant med öronlappar. Vet du vilken keps han hade? Annars är det ju märkligt att slå fast att det måste varit SEs keps i gränden.

Det finns en mängd observationer av en man som beter sig misstänkt man utanför grand, det stämmer. Nästan alla stämmer, med mindre avvikelser, in på en man som har en täckjacka och skärmmössa, är grov/tränad, runt 40 och runt 180. Mest lik beskrivning ger ju MP, som är den sista observationen av grandmannen. Den är slående lik gm, och passar även in på tensonmannen.

Att du inte är intresserad av en observation gjord i närområdet kort tid innan mordet som stämmer in på gms signalement är ju allt bra märkligt. Den tankegången vill jag gärna höra. På vilka grunder har du avfärdat det som ointressant? Att det inte passar in på SE?

Vilka grunder? Jag tror inte på en dubbelgångare.

Inte ointressant rent generellt, men "Grandis" kan med fördel diskuteras i en egen tråd.

Vittnet säger "keps" men då vill dunkla krafter få det till nåt annat.

Vittnet säger "handledsväska". Nej! Det duger inte. Här rör vi oss åt väska!

Klockan står på 23:19 ... Oops! Nu gäller det att vrida fram den till 23:21.
Citera
2023-06-14, 09:06
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Vem kan ha känt att det behövdes ett brev för detta syfte redan i maj 1986?
//
I så fall skulle det väl vara SE själv som är signaturen "Pusselbiten". Polisen verkar inte ha avslöjat några misstankar mot honom så tidigt som 1986, men eftersom det var så mycket som stämde in på honom (utstämplingstiden, rörelsemönstret, utstyrseln m.m.) så gick han säkert och bara väntade på att han skulle plockas in och delges misstanke om brottet. Hur som helst så ser man ju om man tittar lite närmare på brevet att stavfelen är fejkade, och att syftet med brevet inte kan vara något annat än att få en ev. SE-teori att framstå som helknäpp. En halmgubbe alltså. Jag säger som Hans Holmér sade om skelleftehamnsbreven, att det är inget pundhuvud som har skrivit det här brevet.
https://magasinetavsnitt.files.wordpress.com/2023/06/pusselbit.jpg
Senast redigerad av Draifos 2023-06-14 kl. 09:11.
Citera
2023-06-14, 14:49
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Menar du att han hade berättat om grändmannen men att polisen fann det ointressant? Tyvärr finns det väl inga noteringer om det, bara att polisen "redan hade ett vittne" eller hur det nu var Engström fick till det. Inte heller E:s Supervittne eller dennes vittnesmål finns det några spår av i "materialet".

Engström själv tyckte att grändmannen var intressant, åtminstone tyckte han det dagen efter eller vad som egentligen var syftet med hans tipsinringning.

Ja, man kan undra varför GM tycker det är intressant att rapportera in ett vittne. För GM-SE fyller tipset om Grändmannen ingen funktion öht, vilket han själv vet när han lämnar det (givet att han sett LJ från trappen och inte bara hittar på).

Han lämnar lämnar det ändå, och väljer tydligen därför att hoppa över att notera GM på mordplatsen.

Det är det jag avser med anledning till att han blir ett helt ointressant vittne för PU. Han rapporterar in en observation av ett vittne i gränden. Hade han rapporterat in en observation av GM på mordplatsen på ett trovärdigt sätt hade hans uppgifter varit högintressanta givetvis.
Citera
2023-06-14, 14:57
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Ja att han lämnade bygget inför väktarnas åsyn ett par minuter före mordet var naturligtvis giftigt. Att hans klädsel stämde tillräckligt bra gjorde ju inte saken bättre. Men det viktigaste är absolut att han setts lämna Skandia i lagom eller perfekt tid för att kunna vara mördaren. Det var Skandiafolket som var hotet och det löste han genom den tidiga exponeringen i media. "Jag var där, som vittne"

Exakt när han, inför väktarna, lämnar Skandia är som bekant okänt. Och han har, inför väktarna, återkommit till Skandia som vittne. Och vilket annat ”Skandiafolk” skulle utgöra ett hot för en vanlig tjänsteman på företaget som råkat stämpla ut omkring tidpunkten för ett mord i kvarteren?

Klädsel stämde tillräckligt bra för vadå? Det som ”stämde” 1/3 var, om man plockar uppgifter från olika signalement, någon form av mörk rock och en eventuell keps. Det som genomgående beskrivs är en yngre och mörk man. Ett puh för GM-SE.

GM-SE har objektivt sett förmodligen inget trängande att förekomma här? Att börja hålla på med stora manövrar i onödan innebär bara betydande och uppenbara risker för honom.
Citera
2023-06-14, 15:00
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Väktarna vill minnas att han hade keps med öronlappar, men själv hävdar han att han inte hade det.

Kan det rimligen beskrivas som att ”öronlapparna åkte dessutom av”?

Citat:
Om han nu var GM verkar det som att hans avledandw manöver fungerade ändå.

Utfallet är helt irrelevant. Av vikt är istället hur GM rimligen kan ha tänkt sig sakerna på förhand. Och för mig går de inte ihop.
Citera
2023-06-14, 16:04
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Kan det rimligen beskrivas som att ”öronlapparna åkte dessutom av”?

Utfallet är helt irrelevant. Av vikt är istället hur GM rimligen kan ha tänkt sig sakerna på förhand. Och för mig går de inte ihop.

Ja, om man inte är helt likstel när det gäller bildspråk, så .

Nej, men tror du på allvar att en person som utför ett sådant dåd fungerar som du och jag?

SE konstruerar hur som helst ett försvarstal, och anpassar det efter vad han bedömer behövs

Inget annat vittne gör den manövern.
Citera
2023-06-14, 17:02
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Det vore intressant. Det skulle ju faktiskt vara något nytt som inte tagits upp i tråden hittills vad jag vet. Att GS uppger att mannen använt uttrycket "dom" gör det ju väldigt knepigt att få ihop med de andra två som uppger att de gett poliserna riktningen. Den enda som kan veta att LP sa dom är ju SE. Och både JÅS och HJ, som är de andra två, uppger att de sett en ensam gm försvinna iväg. Så att de skulle använda "dom" känns väldigt otroligt.

Jaha, du hittade detta gamla inlägg.
Söderström berättar bl.a. om denna man i Hovrätten... Han bedömde honom kring 40 år som skrek "dom sprang ditåt". (Tror även han berättar
En felbedömning av ålder om det skulle vara SE.

https://youtu.be/Cz_ZBmIg_rU?t=562
Citera
2023-06-14, 17:05
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Ja, man kan undra varför GM tycker det är intressant att rapportera in ett vittne. För GM-SE fyller tipset om Grändmannen ingen funktion öht, vilket han själv vet när han lämnar det (givet att han sett LJ från trappen och inte bara hittar på).

Han lämnar lämnar det ändå, och väljer tydligen därför att hoppa över att notera GM på mordplatsen.

Det är det jag avser med anledning till att han blir ett helt ointressant vittne för PU. Han rapporterar in en observation av ett vittne i gränden. Hade han rapporterat in en observation av GM på mordplatsen på ett trovärdigt sätt hade hans uppgifter varit högintressanta givetvis.
En sak jag inte tänkt på förrän nu är det märkliga att var så het på gröten. Han ordnar en intervju och ringer in till polisen så snabbt han kan i princip. Det rimliga borde väl vara att vänta ut det lite och se vad man kan luska ut och se vad man själv kan lägga in för missledande ledtrådar. Eller vad man måste säga för att inte verka misstänkt.

Men han väntar inte ens till kvällen. Han ringer redan vid lunchtid för att ge sin story. Det känns lite väl ivrigt för en gm.
Citera
2023-06-14, 17:21
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Jaha, du hittade detta gamla inlägg.
Söderström berättar bl.a. om denna man i Hovrätten... Han bedömde honom kring 40 år som skrek "dom sprang ditåt". (Tror även han berättar
En felbedömning av ålder om det skulle vara SE.

https://youtu.be/Cz_ZBmIg_rU?t=562
Intressant. Förutom att här lägga till att det skreks "dom" så lägger han till en detalj som jag tidigare bara antog från sättet han beskrev det på. Men nu säger han rakt ut att personen som sa det var bland personerna runt OP.

Det tar ju bort JÅS som alternativ, för han var inte där framme. HJ är jag lite osäker på exakt var han var, men han var väl inte där heller?

Runt 40 är ju lite märkligt att beskriva SE som dock. Men det är ju också ett rätt gammalt minne av en man han såg under en kort tid. Då är ju HJ, 32, och JÅS, 34, närmare i ålder. Men de båda borde ju snarare beskrivas som runt 30 iofs.

Det borde ju rimligtvis vara lättare att minnas placering på personen och vad denne sa än exakt vilken ålder det var. Jag är ju också svag för när specifika detaljer stämmer överens över flera vittnesuppgifter, trots att de egentligen borde vara avvikande. I det här fallet användandet av "dom". Det är märkligt av SE att säga "Dom", och det är märkligt av GS att minnas "Dom" om det är felaktigt. Nu har vi ju dessutom vetskapen om att LP initialt pratade om flera gm. Så det är ju ett ytterst intressant sammanträffande detta.
Citera
2023-06-14, 18:00
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Intressant. Förutom att här lägga till att det skreks "dom" så lägger han till en detalj som jag tidigare bara antog från sättet han beskrev det på. Men nu säger han rakt ut att personen som sa det var bland personerna runt OP.

Det tar ju bort JÅS som alternativ, för han var inte där framme. HJ är jag lite osäker på exakt var han var, men han var väl inte där heller?

Runt 40 är ju lite märkligt att beskriva SE som dock. Men det är ju också ett rätt gammalt minne av en man han såg under en kort tid. Då är ju HJ, 32, och JÅS, 34, närmare i ålder. Men de båda borde ju snarare beskrivas som runt 30 iofs.

Det borde ju rimligtvis vara lättare att minnas placering på personen och vad denne sa än exakt vilken ålder det var. Jag är ju också svag för när specifika detaljer stämmer överens över flera vittnesuppgifter, trots att de egentligen borde vara avvikande. I det här fallet användandet av "dom". Det är märkligt av SE att säga "Dom", och det är märkligt av GS att minnas "Dom" om det är felaktigt. Nu har vi ju dessutom vetskapen om att LP initialt pratade om flera gm. Så det är ju ett ytterst intressant sammanträffande detta.

Tack! Jag har inte reflekterat mer än ordet "dom" tidigare, men det du säger är så klart beaktansvärt!
Citera
2023-06-14, 18:04
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
I så fall skulle det väl vara SE själv som är signaturen "Pusselbiten". Polisen verkar inte ha avslöjat några misstankar mot honom så tidigt som 1986, men eftersom det var så mycket som stämde in på honom (utstämplingstiden, rörelsemönstret, utstyrseln m.m.) så gick han säkert och bara väntade på att han skulle plockas in och delges misstanke om brottet. Hur som helst så ser man ju om man tittar lite närmare på brevet att stavfelen är fejkade, och att syftet med brevet inte kan vara något annat än att få en ev. SE-teori att framstå som helknäpp. En halmgubbe alltså. Jag säger som Hans Holmér sade om skelleftehamnsbreven, att det är inget pundhuvud som har skrivit det här brevet.

Om och jag skriver om SE var Pusselbiten var det väl extra avledande att skriva brevet på en skrivmaskin? Ingen skulle väl misstänka "mästertextaren" eller "det kalligrafiska geniet" SE som upphovsman till breven om det kallhamrats fram på en vid tidpunkten relativt generisk skrivmaskin?

GM-SE tog här en betydande risk då gamla skrivmaskiner ofta hade "signaturskador" på typerna som kunde spåras bakåt från brevet till den maskin som användes. GM-SE kan tänkas ha dumpat den "heta" skrivmaskinen under andra halvan av maj månad 1986 eftersom Pusselbiten inte återkom med nya brev, vilket SE gjorde både i fallet Norrtälje och Skelleftehamn.

SE kan ha stulit den aktuella skrivmaskinen på tygförvaltningen långt innan mordet. Att SE även hade tillgång till skrivmaskiner på Skandia kan vara Facit till mordgåtan. SE hade både motiv och möjlighet att skriva "Pusselbrevet" så GM-SE är nog som du skriver en given kandidat som upphovsman till brevet.

Om någon annan mot förmodan är "Pusselbiten" så är SE bara ett vittne, men själva signaturen "Pusselbiten" är och förblir ett hån mot HH och PU och värdig en osannolik mördare även om hånet är väl maskerat.
Citera
2023-06-14, 18:27
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos

Fick du ett nytt brev att titta på och redan har du dina teorier om SE bakom detta.
Apropå det fetstilta så tycker jag du kastar sten i glashus... dina SE-hypoteser får ju teorin om honom att verka "helknäpp"! För att citera dig själv.

Du kanske även bör kolla brevet som pekar ut LJ?
En och samma person som inkommer med olika teorier om hur vissa vittnen är inblandade?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in