Citat:
Ursprungligen postat av
Egna-tankar
Polisen borde ha gripit kvinnan tidigare. Håller med.
Ja, men tänk nu om hon verkligen är helt galen, och polisen hade hämtat in henne och kört henne till akuten eller psykiatrin? Vet ni vad som hade hänt?
Akuten och psykiatrin hade släppt henne. Det är vad som hade hänt. För du får inte tvångsvård i Sverige förrän du verkligen har begått ett allvarligt brott.
Ja, jag är medveten om att psykiatrin stinker. Men man kan inte urskulda sitt eget ansvar med att alla andra skiter också i att ta ansvar.
Jag skrev redan i går att det som skiljer oss åt i tråden är synen på det personliga ansvaret. Jag menar att alla har ett personligt ansvar att sköta sitt jobb, medans många i tråden har något ide om ett allmänt diffust samhälle bär ansvaret.
Nån tog beslut om att inte söka kvinnan utan istället flyga med drönare i solskenet. Nu vet jag inte vilket underlag som funnits att tillgå, men någon har faktiskt haft ansvaret för att göra värderingen och ta beslut.
Och det är konstigt beslut tycker jag då man kännt sig tvungen att göra trygghets-insats men låta galningen fortsätta.
Jag drar även paralleller till en tråd i förra veckan där universitet kritiserat Malmö-polisens armband som "trygghets skapande" som inte hade någon som helst mätbar effekt (enligt universitetet) men försvarades av Malmöpolisen.
Vi verkar ha en väldigt dysfubktionell polisverksamhet. Vi måste försöka lokalisera orsaken.