2023-01-20, 03:40
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urbanjjj90
Hur långt tid tar det att byta efternamn? Till en av dom 2000 vanligaste.
Vet att det står 3-4 månader. Men tänkte att det kanske går snabbare?
Tre till fyra månader står det på Skatteverkets hemsida:
https://www.skatteverket.se/privat/folkbokforing/namn/bytafornamn.4.76a43be412206334b89800020631.html

Har svårt att tänka mig att det skulle gå särskilt mycket fortare då.
Citera
2023-01-20, 14:51
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det finns en svensk som fick byta till James Bond (både för- och efternamn), efter flera överklaganden och turer hit och dit. Men VARFÖR? Personen gör sig ju bara löjlig. Och du med, om du byter till Dexter Morgan.

James Bonde hade varit bättre. Men man får väl inte byta till ett uradligt namn hursomhelst.
Citera
2023-01-28, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
https://www.skatteverket.se/privat/folkbokforing/namn/bytafornamn.4.76a43be412206334b89800020631.html

På dessa blanketter om namnbyten o så, oavsett vilket, så står det att blanketten måste vara undertecknad och skickas till Skatteverkets inläsningscentral FE 2008 i Östersund.

Men

Vad skulle hända om man laddar ner blanketten på datorn, fylla i allt på datorn och så signerar blanketten med ritprogram/signeringsprogram på Adobe och så klistra in signaturen på blanketten och så mejlar ifylld blankett till Skatteverkets mejlformulär? Är det att anses som en giltig ansökan om namnbyte, trots att man inte på ett traditionellt sätt skrivit ut blanketten och med bläckpenna skrivit på ansökan, och trots att man inte skickar in blanketten till Skatteverkets inläsningscentral, man mejlar istället? Alla kriterier är väl uppfyllda om man ska va petig (även underskriften, även om det är via signeringsprogram)? Att ansökan inte kom till inläsningscentral, att den istället kom via mejl, är det bara för handläggaren att ta emot den och registrera ärendet?
Citera
2023-01-28, 18:01
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av t00
På dessa blanketter om namnbyten o så, oavsett vilket, så står det att blanketten måste vara undertecknad och skickas till Skatteverkets inläsningscentral FE 2008 i Östersund.

Men

Vad skulle hända om man laddar ner blanketten på datorn, fylla i allt på datorn och så signerar blanketten med ritprogram/signeringsprogram på Adobe och så klistra in signaturen på blanketten och så mejlar ifylld blankett till Skatteverkets mejlformulär? Är det att anses som en giltig ansökan om namnbyte, trots att man inte på ett traditionellt sätt skrivit ut blanketten och med bläckpenna skrivit på ansökan, och trots att man inte skickar in blanketten till Skatteverkets inläsningscentral, man mejlar istället? Alla kriterier är väl uppfyllda om man ska va petig (även underskriften, även om det är via signeringsprogram)? Att ansökan inte kom till inläsningscentral, att den istället kom via mejl, är det bara för handläggaren att ta emot den och registrera ärendet?
Ja du, jag vet inte vad som skulle hända. Du kan ju prova och se vad som händer.

Posten tar ju bara en dag att komma fram, dock, så du sparar inte särskilt mycket tid på det även om det går igenom.
Citera
2023-06-14, 11:59
Medlem
Hej.
Jag försökte byta till ett gammalt släktnamn, betalade 1800kr. Blev nekad för det va för långt bak i släkten, kunde omöjligt bevisa det.
Var därför tvungen att fråga alla med det efternamnet om lov(det är väldigt få i Sverige som heter det). Fick inte deras medgivande.
Det är ett utländskt efternamn.
Jag vill fortfarande ha efternamnet! Får alltid som jag vill, förvandlas till en envis pitbull när jag vill något.
Så jag funderar nu över tre alternativ.
Alternativ ett går det att sätta det som förnamn(eftersom mellannamn inte finns längre) har sett att några har det som förnamn i Sverige. Sen be om att ta bort sitt nuvarande efternamn och sätta det önskade efternamnet där istället?
Alternativ två skilja mig och gifta mig med någon av dom som bär efternamnet i Sverige. Sen skilja mig igen och gifta mig igen med min partner voilá jag får det önskade efternamnet. Men verkar väldigt komplicerat, så det får bli sista alternativet om inget annat funkar.
Alternativ tre flytta utomlands men i vilket land är det lättast att byta till vilket efternamn man vill? Gärna ett land som är så nära Sverige som möjligt. Så att man lätt kan flytta tillbaka efter namnbytet har gått igenom.
Hjälp mig snälla, vill vinna över skit Skatteverket. Förr kunde man byta hejvilt hur som helst, allt va bättre förr utan alla idiotiska regler.
Citera
2023-06-14, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aleira
Hej.
Jag försökte byta till ett gammalt släktnamn, betalade 1800kr. Blev nekad för det va för långt bak i släkten, kunde omöjligt bevisa det.
Var därför tvungen att fråga alla med det efternamnet om lov(det är väldigt få i Sverige som heter det). Fick inte deras medgivande.
Det är ett utländskt efternamn.
Jag vill fortfarande ha efternamnet! Får alltid som jag vill, förvandlas till en envis pitbull när jag vill något.
Så jag funderar nu över tre alternativ.
Alternativ ett går det att sätta det som förnamn(eftersom mellannamn inte finns längre) har sett att några har det som förnamn i Sverige. Sen be om att ta bort sitt nuvarande efternamn och sätta det önskade efternamnet där istället?
Alternativ två skilja mig och gifta mig med någon av dom som bär efternamnet i Sverige. Sen skilja mig igen och gifta mig igen med min partner voilá jag får det önskade efternamnet. Men verkar väldigt komplicerat, så det får bli sista alternativet om inget annat funkar.
Alternativ tre flytta utomlands men i vilket land är det lättast att byta till vilket efternamn man vill? Gärna ett land som är så nära Sverige som möjligt. Så att man lätt kan flytta tillbaka efter namnbytet har gått igenom.
Hjälp mig snälla, vill vinna över skit Skatteverket. Förr kunde man byta hejvilt hur som helst, allt va bättre förr utan alla idiotiska regler.

Sverige har haft namnlagar sen 1600-talet… https://riksarkivet.se/Sve/Arkivhistorier/dokbilder/2003/surnames.pdf
Citera
2023-06-22, 12:02
Medlem
Jag är på väg att byta namn, och kommer att göra det i Norge.

Ett andranamn ska bort, ett extra efternamn ska läggas till (som mellannamn).
Tilltalsnamn och efternamn blir alltså detsamma.
Nu: Johan Carl Johansson
Blivande: Carl Silfverhufvud Johansson

Jag bor i Norge men har svenskt pass. Måste jag anmäla det både här i Norge och i Sverige? Eller hur gör jag det smidigast?

Inte så långt efter jag ska starta det här projektet ska jag resa i Europa. Risken för att man inte får åka med flyget för att andranamnet är fel borde väl vara mer eller mindre 0?
(Jag skriver ibland in hela namnet med andranamn när jag bokar, ibland skriver jag utan andranamn och har aldrig haft några problem)
Citera
2023-06-22, 12:47
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JAQ
Jag är på väg att byta namn, och kommer att göra det i Norge.

Ett andranamn ska bort, ett extra efternamn ska läggas till (som mellannamn).
Tilltalsnamn och efternamn blir alltså detsamma.
Nu: Johan Carl Johansson
Blivande: Carl Silfverhufvud Johansson

Jag bor i Norge men har svenskt pass. Måste jag anmäla det både här i Norge och i Sverige? Eller hur gör jag det smidigast?

Inte så långt efter jag ska starta det här projektet ska jag resa i Europa. Risken för att man inte får åka med flyget för att andranamnet är fel borde väl vara mer eller mindre 0?
(Jag skriver ibland in hela namnet med andranamn när jag bokar, ibland skriver jag utan andranamn och har aldrig haft några problem)

Varför byter du helt enkelt inte ”Johansson” mot ”Silfverhufvud” här i Sverige? Det verkar inte som om någon heter så i Sverige. Eller lägger till det som ett till efternamn.
Citera
2023-06-22, 12:49
Medlem
ApanNegersons avatar
Om man ändrar från blattenamn till svensknamn kommer man få lättare att få jobb?

Om jag byter kommer man kunna se mina domar fortfarande?
Citera
2023-06-22, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Varför byter du helt enkelt inte ”Johansson” mot ”Silfverhufvud” här i Sverige? Det verkar inte som om någon heter så i Sverige. Eller lägger till det som ett till efternamn.

Ok, dåligt exempel. Jag har alltså bara tagit några exempel. Alla namn i exemplet är fiktivt.

Nu: Johan Carl Silfverhufvud
Ska gifta mig med Anna Bernadotte
Jag vill ta bort Johan (som inte är tilltalsnamn) och lägga till Bernadotte som mellannamn så det blir: Carl Bernadotte Silfverhufvud

Och så frågeställningen:
ag bor i Norge men har svenskt pass. Måste jag anmäla det både här i Norge och i Sverige? Eller hur gör jag det smidigast?

Citera
2023-06-22, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ApanNegerson
Om man ändrar från blattenamn till svensknamn kommer man få lättare att få jobb?

Om jag byter kommer man kunna se mina domar fortfarande?

Sannolikt och Ja
Citera
2023-08-02, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen

Jag bytte namn nyligen och trodde också att det skulle ta några veckor åtminstone men det gick mot min förmodan otroligt fort. Några minuter senare så var allt klart
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in