2023-06-14, 11:27
Medlem
Herr Bökbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ernie1616
Många som hör av sig nu också!
Då ska jag lägga av sten från börda

Vad är det du vill ha för meningsfulla samtal med Carro som hon inte tolererade? och hellre ville gå ut och dejta genom att välta käglor & ha kul (jag förstår henne)

Att diskutera Kungar, det har jag förstått att man gör med manliga vänner då Carossar gärna vill diskutera bästa slayer drottningen!

Är det prata känslor? (hur man nu gör det)
Senast redigerad av Herr Bökberg 2023-06-14 kl. 11:40.
Citera
2023-06-14, 11:36
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alplandskap
Nej, Caroline har en psykiatrisk diagnos, GAD.

https://www.internetmedicin.se/behandlingsoversikter/psykiatri/generaliserat-angestsyndrom-gad/

För att få en diagnos ska det man upplever störa och hindra en i vardagen. Många av C och A:s konflikter handlar om att Caroline inte kan sortera: vad är hon och hennes upplevelser, kontra vad är andra personer och deras ansvar.

När hon upplevs som rigid är det hennes ångestnivåer som är höjda och det på bekostnad av logik och resonemang. Hon är helt enkelt i affekt och kan inte tänka klart.

Tråkigt att hon fått en diagnos men inte hjälp att hantera den. Att hennes man hoppar över avspärrningsband och spikar i väggar är inget Caroline behöver ta ansvar för.

Vad sjukt.. Då hade ju Agust en nästan omöjlig uppgift, motvind och uppförsbacke med pyspunka hela vägen.
Citera
2023-06-14, 13:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av UyCVswHfsnM2z3nH
Vad sjukt.. Då hade ju Agust en nästan omöjlig uppgift, motvind och uppförsbacke med pyspunka hela vägen.

Ja! Det såg man ju utan att veta om någon diagnos, sen fick hon den efter inspelningen i terapi med en annan psykolog än någon av ”experterna” för dom släppte glatt igenom henne i sin screening eller vad dom nu sysslat med. Även om hon inte visste att hon hade GAD då hade hon misstänkt det själv i flera år OCH hon hade även diagnostiserad panikångest och depression sedan tidigare. Visst är programmet seriöst och värdigt SVT?
Citera
2023-06-14, 13:38
Medlem
Tervulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peace2023
Håller med om att Lina verkar vara lite svårtillgänglig men nog har hon visat värme, som när hon kallade Alex för baby och hon glittrar ofta med ögonen och ler. Jag gillar hennes klädstil, hon har stil och klass. Naturfärger, lös och ledig passform. Hon skulle kunna starta ett eget klädmärke, så god smak har hon.
Dagens roligaste inlägg. Smaken är som baken. Hon skulle nog sälja bra till religösa grupper där minsta antydan till en kontur av kroppen som skönjas leder till att man blir putt utför en balkong eller får spöstraff. Både muslimer och andra grupper hakar nog på hennes oformliga klädmärke. Du borde tipsa henne.
Citera
2023-06-14, 13:44
Medlem
Peace2023s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tervull
Dagens roligaste inlägg. Smaken är som baken. Hon skulle nog sälja bra till religösa grupper där minsta antydan till en kontur av kroppen som skönjas leder till att man blir putt utför en balkong eller får spöstraff. Både muslimer och andra grupper hakar nog på hennes oformliga klädmärke. Du borde tipsa henne.

Man behöver inte vara religiös för att föredra att skyla kroppen. Själv tycker jag det är vackert med svepande böljande tyger och att man inte behöver visa allting. Det har inget med moraliserande att göra, utan olika smak.
Citera
2023-06-14, 14:06
Medlem
Tervulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peace2023
Man behöver inte vara religiös för att föredra att skyla kroppen. Själv tycker jag det är vackert med svepande böljande tyger och att man inte behöver visa allting. Det har inget med moraliserande att göra, utan olika smak.
Ja visst. Man kan klä sig i säckväv om man så önskar. Men vackert är det inte. Svepande böljande tyger kan vara snyggt men det är ju inte vad Lina har på sig direkt. Det böljar ingenting där utan tyget är lika stelt som Lina själv.
Senast redigerad av Tervull 2023-06-14 kl. 14:10.
Citera
2023-06-14, 14:18
Medlem
mendokses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alplandskap
Nej, Caroline har en psykiatrisk diagnos, GAD.

https://www.internetmedicin.se/behandlingsoversikter/psykiatri/generaliserat-angestsyndrom-gad/

För att få en diagnos ska det man upplever störa och hindra en i vardagen. Många av C och A:s konflikter handlar om att Caroline inte kan sortera: vad är hon och hennes upplevelser, kontra vad är andra personer och deras ansvar.

När hon upplevs som rigid är det hennes ångestnivåer som är höjda och det på bekostnad av logik och resonemang. Hon är helt enkelt i affekt och kan inte tänka klart.

Tråkigt att hon fått en diagnos men inte hjälp att hantera den. Att hennes man hoppar över avspärrningsband och spikar i väggar är inget Caroline behöver ta ansvar för.

Fast det var egentligen inte särskilt bristande logik hos henne.

Normalt sett ska man inte spika i rum man hyr eftersom det inte är ens eget.

Angående bildörren skulle det kunna vara farligt att öppna bildörren under färd. Först för att föraren kan bli distraherad av denna handling hon kanske aldrig sett förut och även för att aerodynamiken ändras och blir obalanserad så iaf teoretiskt skulle bilen kunna börja dra åt ett håll.
Citera
2023-06-14, 14:34
Medlem
Tervulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mendokse
Fast det var egentligen inte särskilt bristande logik hos henne.

Normalt sett ska man inte spika i rum man hyr eftersom det inte är ens eget.

Angående bildörren skulle det kunna vara farligt att öppna bildörren under färd. Först för att föraren kan bli distraherad av denna handling hon kanske aldrig sett förut och även för att aerodynamiken ändras och blir obalanserad så iaf teoretiskt skulle bilen kunna börja dra åt ett håll.

August öppnade bildörren 50-80 cm i några sekunder…Är man så lätt att distrahera skall man inte köra bil. Vad gör hon i en allvarlig situation? Hon borde ta bussen.

Gällande att spika i en taklist på dessa fallfärdiga stugor hyrda av SVT så hade inte det inte gjort någonting. De fick fria händer. SVT hade väl återställt om någon klagat på några pyttesmå spikhål.

Carro tar varje chans att gapa på August. Han kan ju knappt existera utan att få en utställning.
Citera
2023-06-14, 14:37
Medlem
Hade aldrig sett serien förut, men på ett par dagar har jag nu kollat mig igenom hela säsongen hittills. Och... herregud. Vet inte om man ska skratta eller gråta, en del är ju verkligen tragikomiskt. Det är definitivt något jättekonstigt med Arvid, vilket jag ser att massor av folk har nämnt sedan dag ett så det är ju knappast någon idé att nämna det igen. Läskig är han dock.

Någonting positivt som jag inte förväntade mig av serien var att se vissa av sina egna personlighetsdrag utifrån och hur ocharmiga de faktiskt är. Identifierar mig till viss del med Carro (har också GAD vilket jag läste någonstans att hon har) och tycker också att det är en svindålig idé att hoppa över avspärrningar och öppna bildörrar i farten. Men sättet hon säger det på, och sättet hon tjurar och inte bjuder in August alls, det är rent ut sagt oschysst och gör det helt omöjligt att ha ett förhållande. Jag är imponerad över att han stod ut och försökte så länge.
Citera
2023-06-14, 14:52
Medlem
mendokses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tervull
August öppnade bildörren 50-80 cm i några sekunder…Är man så lätt att distrahera skall man inte köra bil. Vad gör hon i en allvarlig situation? Hon borde ta bussen.

Gällande att spika i en taklist på dessa fallfärdiga stugor hyrda av SVT så hade inte det inte gjort någonting. De fick fria händer. SVT hade väl återställt om någon klagat på några pyttesmå spikhål.

Carro tar varje chans att gapa på August. Han kan ju knappt existera utan att få en utställning.

Nej hon borde inte ta bussen för att hon blir orolig när passageraren öppnar bildörren under färd. Väldigt många som kör bil har någon slags nervositet när de kör men klarar sig bra ändå. Testa att öppna bildörren när du åker bil med folk i 80-100 km/h och se hur de reagerar. En stor del kommer bara "aah vad gör du?!".

Angående spikningen är det väl mer principen än att någon kommer klaga på spikhålen de gjort.
Hon vill inte förstöra någon annans hus med massa hål de kanske inte vill ha.

Han kan knappt existera för att han inte sätter emot. Han har inget svar på varför det är okej att öppna bildörrar eller varför det är okej att spika i hyrstugor.
När han blir tillsagd blir han istället en bebis.
Självklart känner hon sig då otrygg, då det inte känns som att han kan ta ansvar för sina handlingar och i slutändan för deras säkerhet.
Citera
2023-06-14, 15:11
Avslutad
Citat:
Nej hon borde inte ta bussen för att hon blir orolig när passageraren öppnar bildörren under färd. Väldigt många som kör bil har någon slags nervositet när de kör men klarar sig bra ändå. Testa att öppna bildörren när du åker bil med folk i 80-100 km/h och se hur de reagerar. En stor del kommer bara "aah vad gör du?!".

Angående spikningen är det väl mer principen än att någon kommer klaga på spikhålen de gjort.

Han kan knappt existera för att han inte sätter emot. Han har inget svar på varför det är okej att öppna bildörrar eller varför det är okej att spika i hyrstugor.
När han blir tillsagd blir han istället en bebis.
Självklart känner hon sig då otrygg, då det inte känns som att han kan ta ansvar för sina handlingar och i slutändan för deras säkerhet
.

Bra analys! Om hon nu har GAD, enligt egna uppgifter, så är det inte det att hon reagerar på dessa två saker som är problemet, det finns det fler som skulle göra som är väluppfostrade och tar ansvar för sina handlingar, men som jag ser det så är det mer hennes panikreaktion som visar att hon är en (över)känslig person.

Och det är precis så som du beskriver, för många kvinnor. Känner du att mannen är vårdslös och inte tar ansvar över sina handlingar och agerar på ett sätt som gör att kvinnan känner sig otrygg, då innebär det att han inte kan vara en källa till trygghet för henne och barnen. För kvinnan vill kunna ha tillit till att kunna lita på mannen och att han tar kloka beslut (i samråd med kvinnan) för familjen som de har eller kommer att skapa.
Senast redigerad av sirsia0 2023-06-14 kl. 15:15.
Citera
2023-06-14, 15:20
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:

Hon kan ju inte hjälpa att hon reagerar om hon blev rädd på riktigt men hon släppte det ju inte ens efter att bilfärden var över och de satt inomhus och hon sa att hon fortfarande hade "jättehög puls" eller något liknande.

Sen är ju inte en eventuell spikning i stugan något som hon hade kunnat lastats för om det var Agust som spikade. Även om man har GAD så är det väl bara sunt förnuft att man inte kan expandera sin nervositetsbubbla till hur andra personer agerar och kräva att de ska se världen likadant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in