2023-06-14, 08:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av q-wxyz
Han är ingen psykopat, psykopater är mer impulsiva, struntar i konsekvenser etc. Dessutom hittar man dessa ofta
inom helt andra områden.

Säger inte att han är en psykopat men dina exempel är ju verkligen något han visat hittills. Han svänger impulsivt fram och tillbaka, saknar normala skamkänslor och pratar ingående om sex framför hela Sverige, måste bort från Ida, vänder på en sekund, åker och träffar sina ex och skiter fullständigt i hur Ida känner för det. Han pushar gränser och pratar om att det är naturligt för honom att tafsa på kvinnor, t.o.m. sin bruds bästa vän på deras eget bröllop. Impulsiv och skiter i konsekvenser är definitivt två egenskaper jag sett hos honom.
Citera
2023-06-14, 08:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pstvftr
Tror ungefär som du.
Förstår inte riktigt varför Alex blivit så förälskad i Lina, tycker inte att hon har några tilltalande egenskaper alls men allt framkommer kanske inte i TV, hon ser helt ok ut men det räcker inte. Min känsla är att Alex kan få någon som är mycket bättre för honom.
Både Arvid och Ida kommer säga ja men det skulle vara intressant att se hur det gått efter ett halvår, om förhållandet har klarat Arvids behov av egentid och att han ibland sover naken bredvid sina tjejkompisar, tiden får visa….. Har de inte ett uppföljningsprogram där man får möta paren en tid efter inspelningen?

Ursäkta men Alex, Mijah (från en tidigare säsong) och Ida verkar ha gemensamt att dom i princip var kära redan innan dom träffat sin match. Väldigt tydlig ambivalent anknytning där det ärligt talat mer ser ut som ett enormt behov av att bli älskad och få fästa sig än att dom blivit kära i någon som individ. Har en känsla av att Alex hade känt likadant för både Ida, Stina och Carro om han matchats med dom.
Citera
2023-06-14, 09:25
Medlem
Spider-Girls avatar
Citat:
Och om uppföljningsprogrammet är inspelat nyligen så har det nästan gått ett år? Intressant…..
Jag vet inte hur lång tid efter, jag har för mig att det brukar gå några månader iaf och mycket brukar ha ändrats däremellan. Spännande 😁
Citera
2023-06-14, 09:54
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Undringar
Psykopater känner inte känslor heller och dom iakttar och härmar för att dölja detta, hur kan du ha koll på exakt vilken etikett som passar Arvid om du inte känner honom privat? Förresten det nämns i artikeln du delar att fenomenet alexitymi bland annat finns hos just personer med antisocial personlighetsstörning.

Självklart är deltagarna screenade för att filtrera bort kandidater med psykiska störningar.
Citera
2023-06-14, 10:02
Medlem
Tervulls avatar
Citat:
Tror ungefär som du.
Förstår inte riktigt varför Alex blivit så förälskad i Lina, tycker inte att hon har några tilltalande egenskaper alls men allt framkommer kanske inte i TV, hon ser helt ok ut men det räcker inte. Min känsla är att Alex kan få någon som är mycket bättre för honom.
Både Arvid och Ida kommer säga ja men det skulle vara intressant att se hur det gått efter ett halvår, om förhållandet har klarat Arvids behov av egentid och att han ibland sover naken bredvid sina tjejkompisar, tiden får visa….. Har de inte ett uppföljningsprogram där man får möta paren en tid efter inspelningen?

Jag fattar det inte heller. Lina är ju iskall känslomässigt och nedvärderande konstant. Hon låter inte Alex vara den han är utan det är först när hon tvingar honom att anpassa sig efter henne som hon börjar känna något för honom. Hennes klädstil måste vara den fulaste genom tiderna. Stora pösiga tjocka skjortor och långbrallor i sommarvärmen. Hon ser ut som om hon tillhör en religös sekt. Hon beter som om hon är det också. Tycker inte hon ser bra ut för övrigt heller. Men det hade spelat mindre roll om hon hade varit en fin människa med charm. Hon är dock raka motsatsen. Sedan är hon sjuk konstant och vill inte ha barn. Alex är mer kär i kärleken än i Lina det tror ju jag. Måtte han hitta en bättre kvinna att dela sitt liv med.
Citera
2023-06-14, 10:13
Medlem
Cameltotems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ernie1616
Jag är kvar! Sömnlösa nätter när man läser allt här. Hinner tyvärr inte svara på allt. Många som hör av sig nu också!

Kul att du hittat hit!

Vill först bara säga att du är en härlig människa med hjärtat på rätt plats, du kommer utan tvekan hitta en bra brud en dag!

Sen vill jag bara säga det är otroligt kul att se er två, för ni påminner nog sjukligt min relation.

Min tjej är precis som Carro, irrationellt rädd för bryta regler, regler ska följas inget att diskutera, vill inte tämja på gränser. Och jag då? Jo jag är ju väldigt lik dig i kreativiteten och ser regler mer som guidelines och tycker inte att vissa saker är så stort problem. De situationer ni hamna i som hoppa över staketet, öppna bildörren, spika i en spik i huset. Exakt liknande har vi hamnat i och vi båda står där helt oförstående på varandra.

Vi har tyvärr inte hittat någon lösning efter alla år utan kommit under fund med att vi helt enkelt är väldigt annorlunda.
Citera
2023-06-14, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cameltotem
Kul att du hittat hit!

Vill först bara säga att du är en härlig människa med hjärtat på rätt plats, du kommer utan tvekan hitta en bra brud en dag!

Sen vill jag bara säga det är otroligt kul att se er två, för ni påminner nog sjukligt min relation.

Min tjej är precis som Carro, irrationellt rädd för bryta regler, regler ska följas inget att diskutera, vill inte tämja på gränser. Och jag då? Jo jag är ju väldigt lik dig i kreativiteten och ser regler mer som guidelines och tycker inte att vissa saker är så stort problem. De situationer ni hamna i som hoppa över staketet, öppna bildörren, spika i en spik i huset. Exakt liknande har vi hamnat i och vi båda står där helt oförstående på varandra.

Vi har tyvärr inte hittat någon lösning efter alla år utan kommit under fund med att vi helt enkelt är väldigt annorlunda.

Ni verkar ju ändå hittat något sätta att fungera ihop trots detta. JAg anser nog att Carro bestämt sig redan från start att August inte var rätt och sedan jobbat efter den devisen. Jag och min fru är olika på många saker också och leder ibland till bråk men man hittar ju nånstans en acceptans i våra olikheter och att vi får göra på olika sätt eller att vi har olika ansvarsområden beroende på hur mycket det betyder för oss.
Citera
2023-06-14, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undringar
Ursäkta men Alex, Mijah (från en tidigare säsong) och Ida verkar ha gemensamt att dom i princip var kära redan innan dom träffat sin match. Väldigt tydlig ambivalent anknytning där det ärligt talat mer ser ut som ett enormt behov av att bli älskad och få fästa sig än att dom blivit kära i någon som individ. Har en känsla av att Alex hade känt likadant för både Ida, Stina och Carro om han matchats med dom.

Citat:
Ursprungligen postat av Tervull
Alex är mer kär i kärleken än i Lina det tror ju jag. Måtte han hitta en bättre kvinna att dela sitt liv med.

Tror ni har rätt. Jag följer detta egentligen första säsongen så jag har inte jättemycket att jämföra med. Men det låter rimligt att Alex är kär i kärleken och han vill verkligen leva den romantiska drömmen, tyvärr finns det stor risk att hans hjärta blir krossat, hoppas han i så fall har bra personer i sin omgivning som kan få honom att förstå att det här var det bästa som kunde hända honom och att han har alla förutsättningar att träffa en mycket bättre partner.
Citera
2023-06-14, 11:00
Medlem
Alplandskaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UyCVswHfsnM2z3nH
Självklart är deltagarna screenade för att filtrera bort kandidater med psykiska störningar.
Nej, Caroline har en psykiatrisk diagnos, GAD.

https://www.internetmedicin.se/behandlingsoversikter/psykiatri/generaliserat-angestsyndrom-gad/

För att få en diagnos ska det man upplever störa och hindra en i vardagen. Många av C och A:s konflikter handlar om att Caroline inte kan sortera: vad är hon och hennes upplevelser, kontra vad är andra personer och deras ansvar.

När hon upplevs som rigid är det hennes ångestnivåer som är höjda och det på bekostnad av logik och resonemang. Hon är helt enkelt i affekt och kan inte tänka klart.

Tråkigt att hon fått en diagnos men inte hjälp att hantera den. Att hennes man hoppar över avspärrningsband och spikar i väggar är inget Caroline behöver ta ansvar för.
Citera
2023-06-14, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ninena
Jag tänkte att han kanske var inspirerad av nån form av tantra-sex.

“En av teorierna inom tantra är att mannen tappar en del av sin kraft/energi vid utlösning och man strävar efter att mannen inte ska få traditionell utlösning utan njuta av orgasmer på andra sätt.”

Ja, det vet vi ju inte. Men kanske sparar han sig. Har de mycket sex kanske han har svårt att ladda om efter sprut varje gång. Kan ju vara en fördel.

För mig som kvinna är det tvärtom. Många ligg utan orgasm ger lägre sexlust och tillslut ingen lust till partnern
Citera
2023-06-14, 11:20
Medlem
Herr Bökbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cameltotem
Kul att du hittat hit!

Ni är uppenbarligen enbart attraherade av varandra på ett utseendemässigt plan, grattis! antar jag, skilsmässan kommer först när hon närmar sig 50 & det är dags att yngla av sig nej?
Senast redigerad av Herr Bökberg 2023-06-14 kl. 11:28.
Citera
2023-06-14, 11:24
Medlem
Peace2023s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tervull
Jag fattar det inte heller. Lina är ju iskall känslomässigt och nedvärderande konstant. Hon låter inte Alex vara den han är utan det är först när hon tvingar honom att anpassa sig efter henne som hon börjar känna något för honom. Hennes klädstil måste vara den fulaste genom tiderna. Stora pösiga tjocka skjortor och långbrallor i sommarvärmen. Hon ser ut som om hon tillhör en religös sekt. Hon beter som om hon är det också. Tycker inte hon ser bra ut för övrigt heller. Men det hade spelat mindre roll om hon hade varit en fin människa med charm. Hon är dock raka motsatsen. Sedan är hon sjuk konstant och vill inte ha barn. Alex är mer kär i kärleken än i Lina det tror ju jag. Måtte han hitta en bättre kvinna att dela sitt liv med.

Håller med om att Lina verkar vara lite svårtillgänglig men nog har hon visat värme, som när hon kallade Alex för baby och hon glittrar ofta med ögonen och ler. Jag gillar hennes klädstil, hon har stil och klass. Naturfärger, lös och ledig passform. Hon skulle kunna starta ett eget klädmärke, så god smak har hon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in