2023-06-12, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Jag tror de små är placerade på exakt rätt ställe på en höjd eller något så att de är svåra att gå runt och svåra att anfalla. Dessa långa kommer har partier som är svåra att försvara, därför tror jag inte de är så mycket bättre egentligen. Lite propaganda över att bygga dem; Ryssland har ju byggt dem på badstränderna på Krim också! Men vi får snart se.

Måste vara stor skillnad att försvara ockuperade områden i annat land jfr återta egna landområden.
Dels geografiska kännedomen, samt folkets stöd.
Ryzka soldater i retreat har troligen ingen support från civilbefolkningen, medan nästan alla ser Ukrainas trupper som hjältar.
Citera
2023-06-12, 16:32
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSchrick
Måste vara stor skillnad att försvara ockuperade områden i annat land jfr återta egna landområden. Dels geografiska kännedomen, samt folkets stöd.
Ryzka soldater i retreat har troligen ingen support från civilbefolkningen, medan nästan alla ser Ukrainas trupper som hjältar.

Det är nog få civila i dessa frontlinjer, de har flytt eller evakuerats. Om Ukraina bryter igenom "försvarslinjerna" (TM) så blir det så.
Citera
2023-06-12, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guldkorn
Måste säga att det här är en imponerande rysk försvarspostering. De befäl jag hade i fältarbete hade varit nöjda. Oklart vilken del av linjen det gäller, regnet tyder på att klippet sannolikt är från igår. Ganska stor skillnad från de ”soptippar” och hål i marken vi sett hittills:

https://t.me/Donbas_Operativniy/43441
Verkar vara ett ukrainskt konto dock
Citera
Medlem
Sgt.Blands avatar
Puckot Putain fick en extra dos benzo idag så han kunde göra ett uttalande. Han verkar mena att det har ingen miltär betydelse att bomba civila mål! Följer han överhuvudtaget med i vad vad som händer i den riktiga världen??

https://twitter.com/NatalkaKyiv/status/1668263580192391170

Detta är ju inte ens ett uttalande utan bara nån form av eftersnack på en prisutdelning.
Senast redigerad av Sgt.Bland 2023-06-12 kl. 16:41.
Citera
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Här kan man se satellitbilder på ryska fortifikationer. Brady Africk, som twittrar bilderna, är analytiker på American Enterprise Institute.
https://read.bradyafrick.com/p/russian-field-fortifications-in-ukraine
https://twitter.com/bradyafr

Det är honom som jag brukar kolla upp för att få lite överblick på det där. Han är bra, tycker jag.
Citera
2023-06-12, 16:42
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Puckot Putain fick en extra dos benzo idag så han kunde göra ett uttalande. Han verkar mena att det har ingen miltär betydelse att bomba civila mål! Följer han överhuvudtaget med i vad vad som händer i den riktiga världen??

Jag får det hissnande intrycket av att han faktiskt tror på vad han säger. Precis som att det är den stackars maken som är den i kvarteret som sist av alla får reda på att hans hustru har en affär med ICA-handlaren, när alla grannar vet, så tror jag nästan att Putin nu är en av dem som är minst insatt i krigsutvecklingen.
Citera
2023-06-12, 16:47
Medlem
Reimers avatar
Mellanuppdatering från Kenneth Gregg, de som finner intresse kan ju läsa den, de som inte tycker han tillför något får väl scrolla

Citat:
Mellanrapportering med några intressanta händelser. Under kvällens lopp släpps information om vår lyckade avancemang vid Staromaiorske.
Fram till dess så kan jag rapportera om att vi avancerat upp till 700 i själva Bakhmut. Detta meddelades av pressofficeren för den östra arme´n nu i eftermiddag.
Vi har sprängt järnvägsmål i bla Bilgorod och Melitopol med Kamikazedrönare. Radaranläggningar på Krim har även de slagits ut med missiler.
Turisterna i sin tur börjar bli nervösa över Krim och har idag i Armyansk evakuerat lokala kollaboratörer och civilbefolkningen som har tagit ryska pass. Man har dessutom minerat kemikaliefabriken samt dess lager av 200 ton teknisk ammoniak som används i kylutrustningen för Crimean Titan fabriken. Vid en explosion kommer ett ammoniakmoln att täcka de omgivande områdena på 30 min. Även de södra delarna av Kherson kan bli hotade, beroende på vindriktningen. Man förbereder m.a.o en ekocide.
Alla dessa åtgärder visar att turisterna inte ens tror på att de kan stoppa vår offensiv.
SLAVA UKRAINI

https://www.facebook.com/kenneth.gregg.9440
Citera
2023-06-12, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
Jag försöker lista ut vad zonen framför första linjen heter - där förtruppen (Forward detachment) befinner sig. Det har ett specifikt namn. Möjligtvis "Edge defense", "forward edge", "security zone" "defense point" eller något sådant. Du kallar de för "security zone". Det kanske det är så det heter. Framför den zonen finns observationsposter. Framför observationsposten har du eldzonen som beskjuts. Den där bondgården eller om det är en by Ukraina tog antagligen en observationspost vilket gör att eldzonen förflyttas närmare den första linjen där huvudtruppen befinner sig. Titta i kapitel 3 "Defense" (s. 60-101) samt under Maneuver Defense (s. 190-200) i Russian Way of War (2017). Det är en standard bok som läses vid West Point som förklarar detta.

https://www.armyupress.army.mil/portals/7/hot%20spots/documents/russia/2017-07-the-russian-way-of-war-grau-bartles.pdf

Poängen är att du har en förtrupp, huvudtrupp och en eftertrupp. Första linjen går där huvudtruppen börjar och inte vid förtruppen. Västerländsk media vägrar att gå igenom detta med läsarna och där med tror läsarna att ryska linjen bryts när det är en "för-linje" som brutits. Som framgår i boken skiljer det sig många kilometer mellan observationsposten och första linjen. Den här typen av taktisk organisation är förekommande i alla försvar och Ryssland skiljer sig vad jag förstår inte åt i det här avseendet.

Men som sagt - jag har inte heller koll. Klart är dock att Ukraina inte har tagit sig till de ryska linjerna än och skall vada genom ett eldhav först.

Bespara mig detta. Det finns fler bilder på förstörda tyska stridsvagnar som florerat i tråden. Du förstår antagligen själv att även tyska stridsvagnar kommer gå förlorade i det här kriget. Det är oundvikligt. USA förlorade ett antal stridsvagnar när de invaderade Irak. Det var ingen jävel som ylade om att Irak "spöade" USA under den amerikanska invasionen. Det är en sak att påtala uppenbar rysk propaganda och det är en annan sak att vara hysterisk över småsaker.

Stridsvagnar på båda sidor går förlorade i krig. Ryska MOD påpekade att de förlorat stridsvagnar under de tre första dagarna av Ukrainas offensiv. Ett par förlorade tyska stridsvagnar är ingen stor sak. Tyskland har byggt 3,600 Leopard 2 varav de flesta finns i västerländska händer. Ukraina kommer onekligen inte få slut på Leopard 2 för att ett par stycken förstörs under en offensiv.
Ja 9st abrams blev förstörda i irak och då var 7st av egen eld. Så nej våra stridsvagnar förstör su inte med en liten drönare 0 leopard är bekräftat förstöra än så länge och röken du ser är från stridsvagnens egna rök granater. Inget annat
Citera
2023-06-12, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Det är nog få civila i dessa frontlinjer, de har flytt eller evakuerats. Om Ukraina bryter igenom "försvarslinjerna" (TM) så blir det så.
Precis i fronten tomt på civila men i all byar och städer i ockuperade områdena finns det civila som majoriteten är Ukrainare
Citera
2023-06-12, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland

Detta är ju inte ens ett uttalande utan bara nån form av eftersnack på en prisutdelning.

Smart sätt att distansera sig inför Haag.
I know nooooting, försvarsministern kanske vet.
Citera
2023-06-12, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Jag får det hissnande intrycket av att han faktiskt tror på vad han säger. Precis som att det är den stackars maken som är den i kvarteret som sist av alla får reda på att hans hustru har en affär med ICA-handlaren, när alla grannar vet, så tror jag nästan att Putin nu är en av dem som är minst insatt i krigsutvecklingen.

Han är dement eller efterbliven, möjligen svårt skadad av att ha levt isolerad långt från verkligheten för länge. Kom ihåg i början av det här när han var noga med att ingen skulle köra på åkrarna för att inte förstöra för bönderna etc. Han trodde på sånt själv. Lever i låtsasvärld.
Citera
2023-06-12, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aribert
Har tittat på en massa videos på SouthFront. Kolossala mängder utslaget Ukrainskt krigsmaterial. Man undrar ju hur det har gått för de stackars personerna som satt i dessa vrak till fordon.

Jag vet att SouthFront är Rysk media så ingen behöver påpeka detta faktum.

Precis så är det med fruntimmer också.
Om man inte får något på snoppen så kollar man porr och låtsas som att det är verkligheten.
Om Ryssland får stryk så det håller så kollar man videos på SouthFront.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in