Jag trodde du var med på tåget att AB nog är den med bäst koll på huvudbonad. Bakifrån såg huvudbonaden ut som en stickad mössa. Troligtvis mörkblå. Och kollar man vad de flesta säger så ser man att barhuvad/mörk mössa är det absolut troligaste. Det är fullt möjligt att det också var en skärm inblandad, särskilt om man antar att grandmannen och gm är densamma. Men då talas det mer om en skärmmössa, inte keps.
Att säga att en man med keps springer uppför trappen är inte en objektiv sanning. En man sprang uppför trappen med vad ett vittne uppfattade vara en keps är en bättre beskrivning. Annars gör du precis det misstag vi anklagar SE-spåret för. Cherrypicking. För nu kollar du inte vad LJ säger om signalementet, utan på vad han säger som passar in på SE. Och sedan blir det bekräftat av oklar anledning.
Det är inte heller SEs keps LJ beskriver. Och han är dessutom osäker.
https://wpu.nu/wiki/Uppslag:E15-00
"Vidare tyckte Jeppsson att mannen hade något som han tyckte såg ut som en keps på huvudet." Det är vad som sägs i första förhöret. Han "tyckte" det.
Han säger förövrigt detta i första förhöret. "Mannen var cirka 35 till 40 år, och var klädd i något mörkt jackliknande plagg. Jeppssons första intryck var att mannen kan varit klädd i en mörk dunjacka."
Det får du också ta med i din beskrivning av mannen som sprang uppför trappen, annars blir det lite vilseledande.
I andra förhöret säger han det här.
https://wpu.nu/wiki/Uppslag:E15-00-A
"Vidare uppger han att mannen var tämligen kraftig över axlar och rygg.
På huvudet bar han en keps. Och tror att den var mörk eftersom han inte särskilt lade märke till den.
Han hade vidare ett mörkt plagg typ jacka eller rock.
Jeppsson är medveten om att han vid ett första förhör sagt att detta skulle vara typ täck eller dunjacka men är nu osäker på om så var fallet."
Då verkar han bli mer säker på keps, men han är fortfarande osäker på färg. Och mindre säker på jacka. Men han lägger också till att mannen var kraftig över axlar och rygg.
I det tredje förhöret säger han det här.
https://wpu.nu/wiki/Uppslag:E15-00-B
"J: Jag ser en bred ryggtavla och nånting på huvudet som ser ut som en keps, nån typ :.... .... keps. Jag tänkte inte så noggrant på kläderna. just då, utan nu efteråt när jag hade kontakt med polisbilarna så hade jag fått för mig att det var en typ mörkblå täckjacka eller nånting."
nu verkar han inte alls lika säker och säger att det såg ut som en keps, inte att det var specifikt en keps.
Sedan i förhöret växlar han mellan att låta säker och osäker, men de landar i det här konstaterandet.
"J: Som klar -, . som klart ord va'. Om det inte var en keps så var det nånting som beskrevs som nåt liknande då."
Och när han ska förklara hur den såg ut låter det så här:
"F: Nehej, det kan finnas. Vad är det sum -, var det en speciell Kan du beskriva hur du uppfattade denna kepsen!
J: (Ohörbart) ..... kepsen, det var nån sån där låg.
F: Den var ganska låg.
J: Ganska låg.
F: Jaha?
J: Som ja, ungefär som den följde huvudformen, ungefär så.
F: Den följde ungefär huvudets form, ja.
J: Kanske lite (ohörbart) -, lite buktad som det brukar vara kanske.
F: Du pratar för tyst, tror jag, man kan inte höra dig.
J: Ganska låg alltså, men ... såna van-, ja, vanliga bucklor som man har kepsar. då kanske.
F: En - jaha?
J: Ganska låg alltså.
F: En låg kull här?
J: Jaha.
F: Var den speciell på något sätt, på sidorna här eller?
J: Nej, såna detaljer kan jag inte komma på just nu.."
Han verkar inte ha något detaljerat minne av det. Men den beskrivs som låg, följde huvudformen och hade bucklor på sig. Det är inte riktigt beskrivningen av den keps SE hade på sig.
Att då välja delar av det här vittnesmålet och helt strunta i ABs vittnesmål där han från start är säker på huvudbonaden, aldrig tvekar, kan rita av den och kan beskriva detaljer är väldigt märkligt utredningsmässigt.
Men det ska också sägas att ABs och LJs observationer inte på något sätt behöver motsäga varandra. De ser nämligen huvubonaden från olika håll. AB ser den bakifrån och kan således inte veta om den han en skärm eller inte. Det han är säker på att den bakifrån ser ut som en stickad mössa. LJ har möjlighet att se skärm och kan därför uppfatta det som en keps. Men en keps som följer huvudformen.
Båda dessa vittnesmål stämmer väl in på observationerna av grandmannen, som uppges ha en skärmmössa av de flesta vittnena. Vi kan tex ta denna beskrivning gjord av MP
https://wpu.nu/wiki/Uppslag:T2-00-D
"Blå uppger att den aktuelle mannen var iklädd en keps av ”ovanlig" modell. Den beskrivs som eventuellt stickad, med en slät yta, och med skärm. Färgen var mörk, okänt vilken.
Vidare var mannen iklädd en mörkblå jacka av ”vildmarkstyp" med både raka och snedställda fickor. Materialet verkade vara bävernylon. Jackan nådde ned till åtminstone halva låret."
Det är en slående bra beskrivning av mannen på mordplatsen. Med en mörk keps som kan vara stickad, som AB uppger. Det kan lätt förklara de stretiga observationerna på mordplatsen. Både mössa och keps kan vara rätt.
Finner du det inte lite intressant att en man med slående likheter med gm observeras vänta ut LOP vid Grand?
Du måste väl ändå hålla med om att grandmannen rent signalementmässigt stämmer bättre överens med gm än SE?