Citat:
Ursprungligen postat av
Vansterpartiet
Vilket också öppnar upp för att "orättvisor" i systemet belyses. Skulle inte förvåna mig om staten på något finurligt sätt sätter klorna i tjänstepensionen inom snart framtid när den allmänna börjar haverera.
Det gjorde din älskade plundrande stat för länge sedan.
På 80-talet när S gjorde upp med mittenpartierna om skatter så bröt S senare ett löfte om att inte stjäla av tjänstepensionen. Men det kunde ju inte Ingvar Carlsson låta bli, så man dubbelbeskattade avkastningen. Bengt Westerberg blev så förbannad på S att han sa upp allt samarbete. Sedan tror jag det dröjde 30 år eller så innan Fp och S hade något samarbete.
Och V vill ju göra Sverige till ett Nordkorea så dom har inga problem med att plundra pensionssparare.
--------------------------------
Minpension har en flik där man kan se hur man ligger till med pension mot vad som är typiskt för olika åldersgrupper.
Mitt pensionskapital är på ca 11M. Jag har börjat ta ut den allmänna pensionen så man redovisar inte pensionsrätterna. Men räknar jag baklänges är det ca 4.2 M. Tjänstpensionen är på ca 5.4M. PPM är på ca 0.7, och resten privat pensionssparande som gjorde för länge sedan när det inte var så mycket skattepålagor.