2023-06-12, 07:39
Medlem
Aktieklipparns avatar
52år och slutade arbeta vid 30år (sjukpensionär)

Allmän pension 2 773.000
Tjänstepension 742.000 (tas ut mellan 55-65år och placeras i ISK)

Inte så mycket pension men skuldfri på 2 hus
Ena huset skall säljas och 1 Miljon placeras till pension (ISK)
Citera
2023-06-13, 12:01
Medlem
DaLorDs avatar
45 år
2.519.000 Allmän
2.136.000 Tjänste
200.000 Privat

Ska börja löneväxla men har inte orkat ta tag i det än.. dumt..
Citera
2023-06-13, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaLorD
45 år
2.519.000 Allmän
2.136.000 Tjänste
200.000 Privat

Ska börja löneväxla men har inte orkat ta tag i det än.. dumt..

Tänk på att det är mest värt att löneväxla på beloppet över 50k på lönen, under det minskar avsättningen till din allmänna pension.
Citera
2023-06-13, 15:23
Medlem
Vansterpartiets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Det pratas ofta om vikten av en bra tjänstepension.
Vilket också öppnar upp för att "orättvisor" i systemet belyses. Skulle inte förvåna mig om staten på något finurligt sätt sätter klorna i tjänstepensionen inom snart framtid när den allmänna börjar haverera.
Citera
2023-06-13, 21:21
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vansterpartiet
Vilket också öppnar upp för att "orättvisor" i systemet belyses. Skulle inte förvåna mig om staten på något finurligt sätt sätter klorna i tjänstepensionen inom snart framtid när den allmänna börjar haverera.
Det gjorde din älskade plundrande stat för länge sedan.

På 80-talet när S gjorde upp med mittenpartierna om skatter så bröt S senare ett löfte om att inte stjäla av tjänstepensionen. Men det kunde ju inte Ingvar Carlsson låta bli, så man dubbelbeskattade avkastningen. Bengt Westerberg blev så förbannad på S att han sa upp allt samarbete. Sedan tror jag det dröjde 30 år eller så innan Fp och S hade något samarbete.
Och V vill ju göra Sverige till ett Nordkorea så dom har inga problem med att plundra pensionssparare.

--------------------------------
Minpension har en flik där man kan se hur man ligger till med pension mot vad som är typiskt för olika åldersgrupper.

Mitt pensionskapital är på ca 11M. Jag har börjat ta ut den allmänna pensionen så man redovisar inte pensionsrätterna. Men räknar jag baklänges är det ca 4.2 M. Tjänstpensionen är på ca 5.4M. PPM är på ca 0.7, och resten privat pensionssparande som gjorde för länge sedan när det inte var så mycket skattepålagor.
Citera
2023-06-14, 07:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb

På 80-talet när S gjorde upp med mittenpartierna om skatter så bröt S senare ett löfte om att inte stjäla av tjänstepensionen. Men det kunde ju inte Ingvar Carlsson låta bli, så man dubbelbeskattade avkastningen. Bengt Westerberg blev så förbannad på S att han sa upp allt samarbete. Sedan tror jag det dröjde 30 år eller så innan Fp och S hade något samarbete.
Och V vill ju göra Sverige till ett Nordkorea så dom har inga problem med att plundra pensionssparare.

Minpension har en flik där man kan se hur man ligger till med pension mot vad som är typiskt för olika åldersgrupper.

Mitt pensionskapital är på ca 11M. Jag har börjat ta ut den allmänna pensionen så man redovisar inte pensionsrätterna. Men räknar jag baklänges är det ca 4.2 M. Tjänstpensionen är på ca 5.4M. PPM är på ca 0.7, och resten privat pensionssparande som gjorde för länge sedan när det inte var så mycket skattepålagor.

V gjorde nått uttalande för några år sen att de vill omfördela de privata pensionssparande medlen, då det är orättvist att vissa kan spara och inte andra...

Det vanliga stjäla andras pengar under parolen social rättvisa...
Citera
2023-06-14, 09:57
Medlem
Vansterpartiets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb

Det lär nog bara bli värre. De som är i 40-årsåldern och löneväxlar i tron att systemet kommer se likadant ut i framtiden kan nog få en rejäl överraskning.
Citera
2023-06-14, 16:13
Medlem
DaLorDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Tänk på att det är mest värt att löneväxla på beloppet över 50k på lönen, under det minskar avsättningen till din allmänna pension.

Det är jag medveten om..
Citera
2023-06-17, 16:12
Medlem
Inkomst: 568.000
Premie: 159.000
Tjänste: 242.000
Privat: 1.323.000
Citera
2023-06-18, 23:46
Medlem
Någonstans mellan 40-50.

Ca 1800000 i allmän pension och lika mycket i tjänstepension.

Har som mål att gå i pension vid 57, målet är att få ihop ca 5 miljoner i tjänstepension, den allmänna blir vad en blir.

Plan b: Jobba 3 dagar i veckan från det att jag fyller 57.
Senast redigerad av Perfecthairline 2023-06-18 kl. 23:59.
Citera
2023-10-03, 13:56
Medlem
NEOC0RTEXs avatar
Pension

Jag snubblade in på min pension och kikade lite på vad jag skulle få ut med min nuvarande lön och om jag går i pension vid 67 - drygt 24000 innan skatt. Jag har 30 år kvar i arbetslivet om allt går bra och förväntar mig att min lön kommer gå upp lite till men med annan slutlön hamnade jag ändå på cirka 27000. Jag vet inte hur jag ska förhålla mig till det riktigt. Är det "normalt" för det låter väldigt lite. Idag sparar jag för att kunna köpa en egen bostad inom några år och det blir i slutändan mitt privata "pensionssparande" och i övrigt ligger min placering i AP7 Såfa - Staten sårskullsförvaltningsalternativ, standard antar jag? Jag är införstådd med att kanske behöva jobba till minst 69 år och det påverkar också såklart pensionen. Hur resonerar ni andra? Har ni gjort några åtgärder vad gäller placeringar, eget sparande osv?
Citera
2023-10-03, 14:11
Medlem
Messerschmitts avatar
Är det bara allmän pension som ingår i de 24000 kr? Eller är det inklusive tjänstepension?

Tjänstepension kommer att vara oerhört viktig för din generation.

AP7 Såfa är nog helt OK. Personligen hade jag dock inte haft den eftersom den börjar växla över från börsen till räntesparande redan vid 56 års ålder. Jag är över 60 och kör fortfarande med bara aktiefonder för premiepension och tjänstepension.

Själv hamnar jag enligt prognosen på ca 31000 kr/månad brutto om jag går vid 65.

Väntar jag tills 67 år så får jag ca 34000 kr brutto.

Väntar jag till 69 år blir pensionen ca 39000 kr brutto.

Jag har inte haft någon märkvärdig lön i mitt liv.
Senast redigerad av Messerschmitt 2023-10-03 kl. 14:27.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in