Flashback bygger pepparkakshus!
2023-06-13, 08:28
Medlem
orvarens avatar
Som rubriken...

En granne undrade om jag kunde kolla på en av deras cyklar..

Vanligtvis när man trampar bakåt,så bromsar det. Här snurrar pedalerna fritt bakåt då..

Är det något "vanligt" fel och går det (någorlunda enkelt) att åtgärda?

Eller är det nytt bakhjul (eller nav åtminstone) som gäller?
Citera
2023-06-13, 09:16
Medlem
Strychnos avatar
Första man kollar är om bromsarmen sitter fast, den sitter på vänstersidan från navet i en klämma på ramen, den ska sitta fast hårt och inte röra sig alls.
Är den lös, eller inte sitter fast alls är det problemet, och det är lätt och billigt fixat att sätta fast den.
Lös bromsarm som inte sittar fast ordentligt kan skapa problem med att bromsen nyper och tvärnitar vid minsta bakåttramp, eller att pedalerna trampar baklänges om man trampar bakåt, är bromsarmen inte fastsatt alls trampar pedalerna bara bakåt om man trampar bakåt.

Men sitter den fast som den ska så är det något fel i navet, går kanske att laga.
En liten guide som kan hjälpa: https://www.cykelaffaren.se/page/cykelnav
Senast redigerad av Strychno 2023-06-13 kl. 09:21.
Citera
2023-06-13, 10:00
Medlem
Det mesta går att åtgärda, och jag skulle inte påstå att något är särskilt svårt med cykelnav. Däremot tar det ju lite tid och tillgång till mekytor samt verktyg att montera isär ett nav. Nav går sällan sönder mekaniskt, men kan behöva rengöras och fettas in på nytt efter många års misshandel. Första du ska kolla är dock bromsarmen som Strychno säger.
Citera
2023-06-13, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orvaren
Vanligtvis när man trampar bakåt,så bromsar det. Här snurrar pedalerna fritt bakåt då.

Har den bromsarm för fotbroms som nämnts? För det finns ju växelnav med 3 växlar från SRAM Sturmey Archer som inte har fotbroms.

Citat:
Ursprungligen postat av Motherofgod
Det mesta går att åtgärda, och jag skulle inte påstå att något är särskilt svårt med cykelnav. Däremot tar det ju lite tid och tillgång till mekytor samt verktyg att montera isär ett nav. Nav går sällan sönder mekaniskt, men kan behöva rengöras och fettas in på nytt efter många års misshandel. Första du ska kolla är dock bromsarmen som Strychno säger.

Ofta behöver man väl någon konnyckel, d.v.s. tunn nyckel, för att montera ihop nav i alla fall. För att ta isär dem kan det räcka med ett par skiftnycklar och andra vanliga verktyg.

Tillverkarna av växelnav rekommenderar ofta att man tar isär och underhåller dem varje år, men de flesta åtgärdar väl dem först när det blir stora problem.
Citera
2023-06-13, 12:28
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strychno
Första man kollar är om bromsarmen sitter fast, den sitter på vänstersidan från navet i en klämma på ramen, den ska sitta fast hårt och inte röra sig alls.
Är den lös, eller inte sitter fast alls är det problemet, och det är lätt och billigt fixat att sätta fast den.
Lös bromsarm som inte sittar fast ordentligt kan skapa problem med att bromsen nyper och tvärnitar vid minsta bakåttramp, eller att pedalerna trampar baklänges om man trampar bakåt, är bromsarmen inte fastsatt alls trampar pedalerna bara bakåt om man trampar bakåt.

Men sitter den fast som den ska så är det något fel i navet, går kanske att laga.
En liten guide som kan hjälpa: https://www.cykelaffaren.se/page/cykelnav

Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Har den bromsarm för fotbroms som nämnts? För det finns ju växelnav med 3 växlar från SRAM Sturmey Archer som inte har fotbroms.

Ofta behöver man väl någon konnyckel, d.v.s. tunn nyckel, för att montera ihop nav i alla fall. För att ta isär dem kan det räcka med ett par skiftnycklar och andra vanliga verktyg.

Tillverkarna av växelnav rekommenderar ofta att man tar isär och underhåller dem varje år, men de flesta åtgärdar väl dem först när det blir stora problem.
Tackar!
(Allihopa!)

Jo,bromsarm finns och sitter fast,ska ta en liten sväng på den idag och se om det är något mer som visar sig..
Jag hoppas att felet är lätt identifierat när jag öppnar navet!
För vad det låter som från er,så kan det nog räddas!
(Är det optimistiskt att tro att enbart smörjning skulle hjälpa?)
Citera
2023-06-13, 12:40
Medlem
bees avatar
Det sitter ett par klackar inne i navet som ska fällas ut när du bromsar,

Förmodligen har gammalt fett torkat så dem inte fälls ut längre.

Rengör och olja sen med tunn olja eller 5-56 så slipper du framtida problem med torkat fett
Citera
2023-06-13, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orvaren
Tackar!
(Allihopa!)

Jo,bromsarm finns och sitter fast,ska ta en liten sväng på den idag och se om det är något mer som visar sig..
Jag hoppas att felet är lätt identifierat när jag öppnar navet!
För vad det låter som från er,så kan det nog räddas!
(Är det optimistiskt att tro att enbart smörjning skulle hjälpa?)

Nej, det är inte optimistiskt. Det är snarare realistiskt. Har räddat alla gamla nav jag stött på på det sättet, men jag är inte en cykelreparatör så jag har bara sprungit på en handfull. Köp en skiftnyckel med "flat jaws" och lite litiumfett så kan du nog fixa det. Ett alternativ som kan få det att fungera tillfälligt är om du försöker spreja det med wd40 och se om mekanismerna lossnar lite. Skulle inte se det som en hållbar lösning dock utan du måste ändå in och smörja efteråt.
Citera
2023-06-13, 16:33
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Nej, det är inte optimistiskt. Det är snarare realistiskt. Har räddat alla gamla nav jag stött på på det sättet, men jag är inte en cykelreparatör så jag har bara sprungit på en handfull. Köp en skiftnyckel med "flat jaws" och lite litiumfett så kan du nog fixa det. Ett alternativ som kan få det att fungera tillfälligt är om du försöker spreja det med wd40 och se om mekanismerna lossnar lite. Skulle inte se det som en hållbar lösning dock utan du måste ändå in och smörja efteråt.
Tack!
Har dragit isär och bara fått lite rörelse på delarna..t-gul bad och nytt fett,så kommer det nog funka igen (hoppas jag,just nu känns det som att växlarna inte är helt med på noterna) så nu finns det hopp! Ska bara hitta tid (och lust) nu!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in