2023-06-13, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Huruvida Maja kräktes i lägenheten vet vi ju faktiskt inte. Först sa hon att hon gjorde det, och sedan att hon inte gjorde det. Men vilket av det är sant då? Du är väl knappast den som menar att Maja talar sanning. Men allt kan knappast vara lögn, eller hur!? Antingen kräktes hon, eller så gjorde hon det inte. En av sakerna måste vara sann, eller hur. Vad tror du, det första eller det andra?

Ja, du träffar huvudet på spiken där. Rörelseregistreringarna i mobilen är av sådan karaktär att det knappast kan gälla en sväng till toaletten och tillbaka igen. Alltså är det något annat. Vem vet var Maja placerade sin mobil när hon kom till lägenheten, och vem vet vad Johanna gjort med den därefter? Ingen. Men en sak vet vi. Mobilen indikerar inte att Maja gått till toaletten vid 0219, gjort sina behov där, och sedan rört sig igen. Den indikerar en enda sammanhängande rörelse under en enda minut. Samma sak med rörelsen 0243.

Jag tror att rörelseregistreringen vid 0243 är när Johanna kommer tillbaka in i lägenheten efter första mötet med grannen, att hon då väcker Maja och säger att hon skall åka till donken för att köpa en burgare till Maja. Då blir det en sammanhängande rörelse för Maja. Mordet är då redan avklarat.

Maja kanske gick på toa någon minut före 02.19, därefter tog hon mobilen som kanske låg kvar i handväskan i hallen (som hon hade med sig till Nöjet). Sedan förbi köket och tillbaka till vardagsrummet.
Hennes coach sa i förhör att M har dåligt minne. Saker som känslomässigt berör bör ju vara lättare att minnas än exakt när och var man tog sin mobil tänker jag.
Citera
2023-06-13, 00:19
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jesss1234
M kanske också är född ond ?
Jag använde Anedins ord "ond" och syftade på en primär psykopati. Utan diagnos på J, är det ingen som kan veta förstås.
Men med en sådan personlighetsstörning så fungerar känslolivet annorlunda, de saknar tillgång - helt eller delvis - till både medkänsla och känslomässig empati.
Citera
2023-06-13, 00:27
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emhela
Man får lite känslan av att alla ligger med alla i Vetlanda men så är det kanske i små städer eller så talar dom bara väldigt öppet om det
Ha ha, de har väl för lite att göra - öppna fler fritidsgårdar?
Citera
2023-06-13, 00:31
Medlem
Citat:
Huruvida Maja kräktes i lägenheten vet vi ju faktiskt inte. Först sa hon att hon gjorde det, och sedan att hon inte gjorde det. Men vilket av det är sant då? Du är väl knappast den som menar att Maja talar sanning. Men allt kan knappast vara lögn, eller hur!? Antingen kräktes hon, eller så gjorde hon det inte. En av sakerna måste vara sann, eller hur. Vad tror du, det första eller det andra?

Ja, du träffar huvudet på spiken där. Rörelseregistreringarna i mobilen är av sådan karaktär att det knappast kan gälla en sväng till toaletten och tillbaka igen. Alltså är det något annat. Vem vet var Maja placerade sin mobil när hon kom till lägenheten, och vem vet vad Johanna gjort med den därefter? Ingen. Men en sak vet vi. Mobilen indikerar inte att Maja gått till toaletten vid 0219, gjort sina behov där, och sedan rört sig igen. Den indikerar en enda sammanhängande rörelse under en enda minut. Samma sak med rörelsen 0243.

Jag tror att rörelseregistreringen vid 0243 är när Johanna kommer tillbaka in i lägenheten efter första mötet med grannen, att hon då väcker Maja och säger att hon skall åka till donken för att köpa en burgare till Maja. Då blir det en sammanhängande rörelse för Maja. Mordet är då redan avklarat.

Du tillskriver Johanna som den evigt onde men när det gäller Maja så anser du henne som ett jävla offer, För att kunna ha dessa åsikter så måste du antingen vara nära släkt eller en väldigt nära vän till Maja. För du har inte en ända gång lämnat ett objektivt inlägg om skuldfördelandet när det gäller detta mord. Du har konsekvent agiterat för att Maja är oskyldig och Johanna är djävulen själv.

Men då frågar jag dej. Du vet vad sunt förnuft är va? Och du vet säkert också vad moral är va?.

Om du vet svaret på ovanstående text så vet du också säkert att vi människor har två hjärnhalvor.
En vänster och en höger hjärnhalva. Den högra hjärnhalvan är analytisk och tar in intryck från omgivningen medans den vänstra styr känslor, empati och moraliska känslor.

Vart exakt ser du hos Maja att hon har agerat som en person som har kriterier för att agera det nämnda ovan.

Du vet säkert lika bra som mej att när det kommer till ett mord så slår den moraliska kompassen till utan att vi tänker på det, Men inte hos Maja Stackaren hon går all in med Johanna och agerar som Lars-Inge Svartenbrandt i flera månaders förhör.

Men du har säkert svar på det också??.

Maja måste vid det här laget ha diagnoser som inte är upptäckt än. ( Något för framtida psykologer att forska vid).

Du har självklart all rätt att tycka att Maja är oskyldigt dömd och det får stå för dej, Själv tror jag att Maja är både narcissist och sociopat i dubbel bemärkelse. Men jag kan såklart ha fel och är den förste att erkänna det i så fall.
Men att Johanna och Maja åker bägge på mord är jag 100% säker på.
Citera
2023-06-13, 00:45
Medlem
Citat:

Efter lite tester så har jag kommit fram till att de går att gå med mobilen utan att det registreras steg i Hälsa-appen.

Ponera att man ligger i sängen och reser sig därifrån och tar med sig mobilen utan att titta i den. Man har mobilen i handen längs kroppen och den gungar med i stegen och gyroskop och de andra sensorerna loggar steg i takt med att man tar dem.

Låt säga att man sedan sätter sig vid ett köksbord och tittar i mobilen. Då upphör stegserien och får en sluttid.

Nu till mina nya ”rön”. Om man tar sig ett glas juice och bär det genom rummet så har hjärnan och kroppen lärt sig att bära glaset väldigt stadigt. Så är man programmerad efter att ha burit några glas i sina dagar. Man kan bära väldigt fulla glas utan att spilla osv. När man går så hålls glaset på samma nivå ovan mark.

På precis samma sätt så har vår hjärna, arm och hand programmerats att bära en mobiltelefon när vi går och tittar i den samtidigt. Den hålls väldigt stadigt.

Jag har precis gått runt 200 steg uppdelat på ett par sessioner där min mobil inte registrerar ett enda steg.

Det möjliggörs genom att jag håller mobilen i brösthöjd och läser i den samtidigt som jag går. Alltså det naturliga sättet att gå och titta i mobilen. Så har min hjärna lärt sig att hantera ”stadighet” för att hålla mobilen stabil för att det ska vara bekvämt att titta i den under gång.

Så i teorin kan detta vara fallet med MH:

Hon reser sig och går med mobilen i handen eller fickan. Sensorerna registrerar steg.

Hon sätter sig och tittar i mobilen. Sen går hon tittandes i mobilen tillbaka. Då registreras inga steg enligt så som jag beskrev ovan här. Gyroskopet i iPhonen aktiveras alltså inte och trots att accelerometern jobbar så behöver den gyrot för att bekräfta steg/gång i beräkningen.

Nu vet kanske inte alla vad en ”steadicam” är men det kan man googla och då förstår man lite hur jag menar att mobilen hålls stabilt i handen under gång av arm och hand.
Citera
2023-06-13, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
Det finns en möjlighet att M döms till livstid även i HR.
Såg just en doku om mordet på Robert Ejerot på Viaplay.
https://sv.metapedia.org/wiki/Robert_Ejerot

Muhammad åkte in på livstid i TR och HR fast det enda de hade på honom var de två andra gärningspersonernas ord.
Ingen teknisk bevisning what so ever. Han var bevisligen inte heller på platsen för mordet.

Ni kan se avsnittet Mannen i badkaret, S5 A3 på Viaplay för den intresserade.

'Tre personer dömdes för det blodiga rånmordet i Gnesta 2005. Två av dem erkände att de varit på mordplatsen, efter att de överbevisats om det. Men de skyllde på en tredje person, Mohamed Hadjab. Av honom fanns inte ett spår på mordplatsen. Ändå dömdes även han till livstids fängelse'
Citera
2023-06-13, 01:03
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blavinge
Det hoppas jag också! För mig har det också varit klart att de tillsammans gjort det, det är inte troligt att MH sovit, det är snarare otroligt om hon gjort det, exakta minuter och allt. När de båda höll tyst i månader osv när Toves familj höll på att gå i bitar av oro och sorg, så gör inte en oskyldig person helt enkelt. Man kan inte som vissa i tråden skriver säga tex att MH inte ”tänkte” hon bara gjorde osv..och skyller på diverse diagnoser, trasig barndom osv. Ett litet barn vet att man inte stryper någon.
Man kan läsa förklaringar som F_n läser bibeln, applicera extremt och tolka så snedvridet det bara går.

Annars kan man försöka förstå andemeningen, applicera det där det är tillämpbart och kanske inse att det kan finnas anledning till varför en del är svårförståeligt.

En förklaring av ett märkligt beteende är dock skiljt från försvar, vilket förefaller vara en extremt svår ekvation att få ihop.
Citera
2023-06-13, 01:08
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Efter lite tester så har jag kommit fram till att de går att gå med mobilen utan att det registreras steg i Hälsa-appen.

Ponera att man ligger i sängen och reser sig därifrån och tar med sig mobilen utan att titta i den. Man har mobilen i handen längs kroppen och den gungar med i stegen och gyroskop och de andra sensorerna loggar steg i takt med att man tar dem.

Låt säga att man sedan sätter sig vid ett köksbord och tittar i mobilen. Då upphör stegserien och får en sluttid.

Nu till mina nya ”rön”. Om man tar sig ett glas juice och bär det genom rummet så har hjärnan och kroppen lärt sig att bära glaset väldigt stadigt. Så är man programmerad efter att ha burit några glas i sina dagar. Man kan bära väldigt fulla glas utan att spilla osv. När man går så hålls glaset på samma nivå ovan mark.

På precis samma sätt så har vår hjärna, arm och hand programmerats att bära en mobiltelefon när vi går och tittar i den samtidigt. Den hålls väldigt stadigt.

Jag har precis gått runt 200 steg uppdelat på ett par sessioner där min mobil inte registrerar ett enda steg.

Det möjliggörs genom att jag håller mobilen i brösthöjd och läser i den samtidigt som jag går. Alltså det naturliga sättet att gå och titta i mobilen. Så har min hjärna lärt sig att hantera ”stadighet” för att hålla mobilen stabil för att det ska vara bekvämt att titta i den under gång.

Hon reser sig och går med mobilen i handen eller fickan. Sensorerna registrerar steg.

Hon sätter sig och tittar i mobilen. Sen går hon tittandes i mobilen tillbaka. Då registreras inga steg enligt så som jag beskrev ovan här. Gyroskopet i iPhonen aktiveras alltså inte och trots att accelerometern jobbar så behöver den gyrot för att bekräfta steg/gång i beräkningen.

Nu vet kanske inte alla vad en ”steadicam” är men det kan man googla och då förstår man lite hur jag menar att mobilen hålls stabilt i handen under gång av arm och hand.

Jag förstår precis vad du menar, och är väl bekant med steadicams. Att man kan flytta en mobil som du säger är inget konstigt alls. Sätter man sig i en bil med mobilen i fickan och kör iväg, registreras inga steg, trots att mobilen rör på sig.

Det är bara ett litet krux med detta, vad gäller Maja. Eller två, kanske.

Dels att det inte finns någon som helst registrering av att telefonen använts vid dessa tidpunkter. Maja har alltså inte plockat upp den, tänt skärmen, öppnat telefonen, startat någon app och läst på den eller gjort något annat. Dels det att Maja var onykter vid tillfället. Testa att bära ett glas juice mitt i natten när du lider av sömnbrist, är nyvaken, och berusad.

Så kommer vi då till den motsatta övningen. Prova att sova en natt med kläderna på. Lägg mobilen i en ficka, och kolla hur många steg som registrerats under natten. Jag noterade att det sägs att det kan registreras flera hundra steg under en natts sömn och när jag googlade hittade jag flera som vittnade om detta.

Så jag skulle nog våga påstå att rent sannolikhetsmässigt är det mer sannolikt att det skett registreringar när Maja legat i sängen och sovit, än att det skulle saknas registreringar för att Maja lyckats hålla telefonen tillräckligt stilla när hon varit uppe och gått mitt i natten för att mörda Tove (vilket vi ju i så fall får utgå ifrån är fallet, för det är ju det man vill bevisa med rörelserna).

Jag har hela tiden hävdat att rörelseregistreringarna i telefonen är ett extremt vagt indiciebevis, och nu blev det faktiskt ännu vagare, för det enda som bevisas här är att telefonen kan luras, och det gäller åt bägge hållen, så att säga.
Citera
2023-06-13, 01:10
Medlem
Citat:

Då måste jag få ställa en fråga till dej.

Om det nu är som Maja uppger i förhör att hon fick uppsöka toaletten för att kräkas så ser jag möjligheten att ta med sej mobilen till toaletten lika med noll om den nu inte låg i Majas ficka vilket jag ser som uteslutit med tanke på att 18 åringar alltid har mobilen bredvid sej när dom sover i en säng.

Och vi alla här har väl någon kräkts efter för mycket av den goda dryck vi har förtärt, och alla och en var minns säkert att när kräkkänslan kommer så gäller det sekunder att ta sej till toaletten innan spyan hamnar på mattan eller kläderna och det är det enda du tänker på just då, Men inte Maja gumman hon tänker först och främst att få med sej mobilen till toaletten.

Så här kommer min andra fråga, Till vilken nytta gör telefonen till en person som spyr i toaletten, Hon kan ju knappast följa med på vad som händer på facebook eller tiktok när hon ropar på Ulrik i toalett skålen.
Citera
2023-06-13, 01:11
Medlem
Citat:

Tack det är jättebra info för oss som inte förstår tekniken
Citera
2023-06-13, 01:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hans66
Då måste jag få ställa en fråga till dej.

Om det nu är som Maja uppger i förhör att hon fick uppsöka toaletten för att kräkas så ser jag möjligheten att ta med sej mobilen till toaletten lika med noll om den nu inte låg i Majas ficka vilket jag ser som uteslutit med tanke på att 18 åringar alltid har mobilen bredvid sej när dom sover i en säng.

Och vi alla här har väl någon kräkts efter för mycket av den goda dryck vi har förtärt, och alla och en var minns säkert att när kräkkänslan kommer så gäller det sekunder att ta sej till toaletten innan spyan hamnar på mattan eller kläderna och det är det enda du tänker på just då, Men inte Maja gumman hon tänker först och främst att få med sej mobilen till toaletten.

Så här kommer min andra fråga, Till vilken nytta gör telefonen till en person som spyr i toaletten, Hon kan ju knappast följa med på vad som händer på facebook eller tiktok när hon ropar på Ulrik i toalett skålen.
Men nu har jag missat nåt här
M spyr väl inte
var det inte en lögn som ändrades till vanliga toabesök
Ett kl 02.19
Och nästa kl 02.43 enligt M
Citera
2023-06-13, 01:15
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Maja kanske gick på toa någon minut före 02.19, därefter tog hon mobilen som kanske låg kvar i handväskan i hallen (som hon hade med sig till Nöjet). Sedan förbi köket och tillbaka till vardagsrummet.
Hennes coach sa i förhör att M har dåligt minne. Saker som känslomässigt berör bör ju vara lättare att minnas än exakt när och var man tog sin mobil tänker jag.

Ja, så kan det vara. Det kan vara på många olika sätt. Det är det som är hela grejen. Vi vet inte. Mobilens rörelseregistreringar bevisar ingenting annat än att mobilen har registrerat en rörelse som den identifierat som ett antal steg. Men det behöver inte ens vara steg. Ta upp din mobil och skaka den några gånger, så ska du se att den börjar registrera steg. Jag tog precis upp min, skakade den ett gäng gånger, och fick 15 steg, utan att ta ett enda kliv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in