2023-06-12, 23:04
Medlem
Docklands avatar
Det finns en möjlighet att M döms till livstid även i HR.
Såg just en doku om mordet på Robert Ejerot på Viaplay.
https://sv.metapedia.org/wiki/Robert_Ejerot

Muhammad åkte in på livstid i TR och HR fast det enda de hade på honom var de två andra gärningspersonernas ord.
Ingen teknisk bevisning what so ever. Han var bevisligen inte heller på platsen för mordet.

Ni kan se avsnittet Mannen i badkaret, S5 A3 på Viaplay för den intresserade.
Citera
2023-06-12, 23:07
Medlem
smickras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
'G*rgen har frågat Maja flera gånger om hon och Johanna är ihop. Men Maja har svarat nej vi är kompisar'.

Jag tror inte att de har haft ett förhållande, under de 24 månader som M kände J var J tillsammans med F under tio månader, men M kan jag ju ha haft starkare känslor.

Tack 🙏🏻 Det kan vara så
Citera
2023-06-12, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Hade en gammal bekant som lade sig för att sova i en sovsal där det var ett rejält stök av många människor. Han lade sig ner, vände sig om, och började snarka på ett par sekunder. Ingen trodde att han sov, alla var helt säkra på att han dummade sig. Men han fattade ingenting när några fick ruska i honom för att få honom att vakna. Därefter vände han sig om, och ja just det, somnade på studs. Nästa kväll, samma visa.

Att Maja har somnar relativt omgående när hon utsliten efter resa, konsertbesök, sömnbrist och sedan ett nattklubbsbesök, berusad lägger sig ner i en säng vid klockan två på natten är ingenting konstigt alls.

Det är de som tycker att det är konstigt att hon somnade, som rent ut sagt är rubbade.

Vaknade kompisen efter 15 min djupsömn för att behöva kräkas på toa utan att kräkas, för att sen gå tillbaks till sängen för ytterligare 19 minuters djupsömn för att återigen behöva gå på toa utan att kräkas? Just ja, tog han med sig telefonen båda gångerna till toan utan att använda den, för att lämna kvar den på toaletten efter sista besöket?
Citera
2023-06-12, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Nej, du har fel på alla punkter. Ganska rejält korkat av dig att skriva så.
Maja låg och sov i sovalkoven, i en enrummare med gåingarderob, sovalkov, kök, badrum och hall.

Var du med menar du ? Annars har du ingen aning 😂
Citera
2023-06-12, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BayouX
Båda har ju förnekat det och säger sig vara bästa vänner, inte ett par.
Johanna har haft sina bäddkompisar, rätt många faktiskt. Liksom Maja åtminstone haft T*heo, Pontus och vem vet fler.

Man får lite känslan av att alla ligger med alla i Vetlanda men så är det kanske i små städer eller så talar dom bara väldigt öppet om det
Citera
2023-06-12, 23:09
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Jag tolkade det om kyssen som en liten skämtsam 'provokation'/frigörelse mot pappan. Men kan finnas många tolkningar!.

Ett malplacerat svar i så fall, låter det som, på en fullt normal fråga från pappan.

Men jag måste ju säga att pappa förefaller lite naiv i sin framställning av Maja, och om han inte kunde förmå Maja att berätta hur hon träffat Johanna, utan bara fick det svaret och accepterade det som svar på frågan hur hon träffade Johanna, då är han allt lite konstig i mina ögon måste jag säga. En sådan sak hanterar man väl rätt enkelt, som du säger, man får ta det som ett skämt, och sedan säger man något normalt för att föra frågan vidare. Han vet väl att Maja varit på fester med sina vänner, och att Maja festar med Johanna, så det vore väl en rätt naturlig fråga, om de träffats på någon gemensam bekants fest, eller bara genom någon gemensam bekant, eller genom idrotten. Det kan ju också vara så att det var det som skedde efteråt, men att han bara inte nämnde det i förhöret, men det är ju också märkligt i så fall tycker jag.

Med tanke på hur svårt Maja haft det i skolan med mobbing och ensamhet osv så kan man förstå att föräldrarna ger henne lite svängrum när hon till sist hittar ett sammanhang där hon passar in med vänner som behandlar henne som en i gänget osv. Det får man också ha i åtanke.
Citera
2023-06-12, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Vilka belägg har du för att med jämna mellanrum återkomma med dessa illasinnade spekulationer och antydningar om hennes föräldrar?

har läst FUP och vittnesmålen så framgår det tydligt att bägge gör allt för sin dotter och att de är både intelligenta, pålästa och kloka när det gäller att hantera hennes svårigheter. Den sortens föräldrar är guld värda, både för ungdomen själv och när det kommer till samarbete med myndigheter.

Okej, M har en dominant pappa och en undergiven mamma? - Citera gärna ur FUP så att det går att följa din tankegång, för det är väl inte taget ur luften?

Jag hoppas att du ser att jag gissar/spekulerar precis som andra gör även har det gjorts av skribenter om J pappa
Men du kanske har upomärksammat även det som illasinnat?

Min spekulation och det är absolut ingenting jag läst om i fup däremot har jag också läst pappan och mammans förhör i fup
Och tyvärr så har jag sett allt för många föräldrar som uttåt socialt ser helt perfekta ut
men att det finns tråkigheter innanför dörren
Skenet kan bedra ibland
Och det är absolut ingen illvilja från min sida
men här har det i tråden diskuterats ganska flitigt om M svårigheter och diagnoser
och ibland finns det en grund med helt andra orsaker som kan ge barn liknande problematik
Det har även diskuterats en hel del om J varför blev hon ond
Det finns flera sidor av ett mynt och det är väl det våra spekulationer går ut på
Att vända och vrida på detta mynt
Senast redigerad av Anedin 2023-06-12 kl. 23:21.
Citera
2023-06-12, 23:14
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Du har rätt i att det inte är ett medvetet val att inte bry sig. Det är någonting som ligger djupt inom oss. Men dom allra flesta av oss har en inbyggd spärr, med vad vi klarar av att göra och inte. Enligt mig har Maja gått gått över många spärrar som normala människor inte hade klarat av. Låt mig nämna ett par exempel:

Att hålla tyst om två mordförsök.
Att bära och dumpa en kropp i skogen.
Att se sin kompis elda upp kroppen.
Att hålla tyst och ljuga om vart kroppen är trots att halva Vetlanda plus T s anhöriga letar dag och natt efter henne.
Att inte bryta ihop efter månader i isoleringscell med restriktioner.

Allt detta har Maja klarat av utan att varken visa ånger eller ledsamhet över vad som hänt. För mig finns det ingen logik i att förklaringen till hennes beteende går att finna i att hon blivit manipulerad av Johanna.
Ja, vad M gjort är oförsvarbart. Jag har aldrig påstått något annat.

Att M inte visat empati, sorg eller ledsamhet utåt innebär inte per automatik att hon inte känt det inåt. Hon är i så fall inte ensam om att inte skylta med sina känslor. Men det vet vi inget om.
Citera
2023-06-12, 23:16
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Vaknade kompisen efter 15 min djupsömn för att behöva kräkas på toa utan att kräkas,

Huruvida Maja kräktes i lägenheten vet vi ju faktiskt inte. Först sa hon att hon gjorde det, och sedan att hon inte gjorde det. Men vilket av det är sant då? Du är väl knappast den som menar att Maja talar sanning. Men allt kan knappast vara lögn, eller hur!? Antingen kräktes hon, eller så gjorde hon det inte. En av sakerna måste vara sann, eller hur. Vad tror du, det första eller det andra?

Citat:
för att sen gå tillbaks till sängen för ytterligare 19 minuters djupsömn för att återigen behöva gå på toa utan att kräkas? Just ja, tog han med sig telefonen båda gångerna till toan utan att använda den, för att lämna kvar den på toaletten efter sista besöket?

Ja, du träffar huvudet på spiken där. Rörelseregistreringarna i mobilen är av sådan karaktär att det knappast kan gälla en sväng till toaletten och tillbaka igen. Alltså är det något annat. Vem vet var Maja placerade sin mobil när hon kom till lägenheten, och vem vet vad Johanna gjort med den därefter? Ingen. Men en sak vet vi. Mobilen indikerar inte att Maja gått till toaletten vid 0219, gjort sina behov där, och sedan rört sig igen. Den indikerar en enda sammanhängande rörelse under en enda minut. Samma sak med rörelsen 0243.

Jag tror att rörelseregistreringen vid 0243 är när Johanna kommer tillbaka in i lägenheten efter första mötet med grannen, att hon då väcker Maja och säger att hon skall åka till donken för att köpa en burgare till Maja. Då blir det en sammanhängande rörelse för Maja. Mordet är då redan avklarat.
Senast redigerad av flashmaner 2023-06-12 kl. 23:20.
Citera
2023-06-12, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BayouX
Båda har ju förnekat det och säger sig vara bästa vänner, inte ett par.
Johanna har haft sina bäddkompisar, rätt många faktiskt. Liksom Maja åtminstone haft T*heo, Pontus och vem vet fler.
Ja och jag tror inte heller att de var ett kärlekspar
Men å andra sidan så kan de ju vara Bi?
Citera
2023-06-12, 23:26
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jesss1234
Var du med menar du ? Annars har du ingen aning 😂

Antingen så var jag med, eller så var Hans66 med, eller hur?
Vem tror du att det var? Märkligt bara att du inte ifrågasatte Hans66.

Du förstår, att det är så här, att Maja var där, och hon har berättat att det var så. Konstigare än så är det inte.
Citera
2023-06-12, 23:33
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Jag hoppas att du ser att jag gissar/spekulerar precis som andra gör även har det gjorts av skribenter om J pappa
Men du kanske har upomärksammat även det som illasinnat?

Min spenulation och det är absolut ingenting jag läst om i fup
Och tyvärr så har jag sett allt för många föräldrar som uttåt socialt ser helt perfekta ut
men att det finns tråkigheter innanför dörren
Skenet kan bedra ibland
Och det är absolut ingen illvilja från min sida
men här har det tråden diskuterats ganska flitigt om M svårigheter och diagnoser
och ibland finns det en grund med helt andra orsaker som kan ge barn liknande problematik
Det har även diskuterats en hel del om J varför blev hon ond
Det finns flera sidor av ett mynt och det är väl det våra spekulationer går ut på
Att vända och vrida på detta mynt
Ja, tack för klargörandet. Man får vara försiktig med att hänga ut närstående genom att tilldela dem egenskaper som det saknas stöd för i FUP, ett rykte eller en trådsanning uppstår så lätt. Och det är många som bara läser här och kommenterar.

Att skenet kan bedra är ingen nyhet men inte applicerbart i det här fallet då inget åt det hållet ens har framkommit.
M har utretts så det finns givetvis medfödda svårigheter.

J är kanske född ond? Rättare sagt syns de genetiska förutsättningarna vara ofördelaktiga i hennes fall. Uppväxtmiljön sägs ha viss betydelse, men inte alltid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in