Citat:
Ursprungligen postat av
YBB641
Då borde det ha gått upp för Ryssland att de blöder i ett proxykrig där USA har resurser som kan göra det väldigt kostsamt, kanske vid det här laget också kännas lite dumt att dragit igång det (för det är vi överens om att de/han gjorde?). Världskrig är mycket dåligt. Att Ryssland helt lägger Europas näst största land under sig är ju inte heller något vidare. Mycket svårt att bara acceptera.
Jag har också funderat på det du skriver angående Ryssland. Jag är säker å att Ukraina är en amerikansk proxy men om syftet är att blöda Ryssland vet jag inte. Det som talar för att syftet är att blöda Ryssland är att väst inte hjälper Ukraina mer än nödvändigt - annat än med propaganda. Om Ryssland inte skulle intervenerat (om man nu kan kalla det en "intervention") vad skulle ske då? Jag vet inte. Kanske skulle Ukraina ha släppts in i NATO och EU - men kanske inte. I EU hävdar en del att Ukraina endast är en proxy och aldrig skulle ha släppts in. Andra hävdar motsatsen. Jag läser både ryska, ukrainska, kinesiska och västerländska medier och bloggar samt statliga dokument. Det är inte helt lätt att få grepp om det här kriget. I det större sammanhanget är Ukraina utan tvekan en "sideshow". Det är en (för)konflikt till ett nytt kallt krig. Det är jag säker på men vilken roll Ukraina spelar är jag osäker på.
Citat:
Ursprungligen postat av
Kalle81
Oryx får inte med allt. Igår var det 4 st. Så det ökar stadigt
Ryssland har officiellt sagt att de har satt sju stycken Leopard 2 ur stridbart skick - vilket betyder att de förstört, skadat eller fått besättningen att lämna fordonet. För första gången på länge finns det en samsyn mellan ryska MOD och pro-ukrainska Oryx. Det hör inte till vanligheterna. Ukraina har fortfarande sovjetiska stridsvagnar som de skickar fram. Det kommer nog dröja ett par månader innan Leopard 2 blir den vanligaste förekommande stridsvagnen. Tittar man på ryska MOD:s siffror indikerar de att Ukraina fortfarande har en gedigen mängd sovjetiskt material. Det är mer andra ord inte slut än - men lär vara det om 6-12 månader. Vilket förövrigt är lika bra eftersom Ukraina gör bättre ifrån sig med modernt västerländskt material än gammalt sovjetiskt material.