2023-06-12, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CanisMinor
Man kan vara en extremt duktig soldat vid 19 års ålder.

Du har inte riktigt förstått läget. Allt handlar inte om erfarenheter. En 19 åring kan vara bättre i sängen än en 38 åring.

Förstår du nu?

Nej, det gör jag faktiskt inte. Jag tar aldrig med mig vapen till sängs. Men jag är fortfarande jävligt bra på att bädda och sova i den. Är det att vara bra i sängen?
Citera
2023-06-12, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Ja. Ändå tråkigt att leopard slås ut. De har setts som oförstörbara. När världens bästa stridsvagn slås ut börjar man tvivla på hela konceptet med stridsvagnar

De har aldrig setts som oförstörbara. Däremot tänker väl många att de är mer tekniskt avancerade än motsvarande ryska (dvs av de som startar på riktigt, inte t-14 alltså).
Citera
2023-06-12, 23:15
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThorulfBortbyting
Nej. Han är inte "shellshocked". Han är däremot helt utanför sin egen konfortzon och i sina joggingbyxor helt åt helsike malplacerad som soldat.

Hans "shock" består inte i att han sitter där efter ett sprängt fordorn, utan mer för det faktumet att han förmodligen aldrig skulle lämnat sin mor ensam i Yakutsk. Han är där han är endast för att han aldrig fick CHANSEN att göra annat. Att skicka in folk med förståndshandikapp i krig är inte bara vansinnigt utan så äckligt att man kan betvivla mänskligheten. Rysk sådan!

Fruktansvärt och respektlöst. Givandet utav karamellen är den största militära aktionen i detta "klippet"

Ja det är ju också en förklaring, att inkalla någon med förståndshandikapp borde vara ett krigsbrott i sig om det är så. Jag kan bara säga att varken du eller jag vet.
Citera
2023-06-12, 23:17
Medlem
Citat:
Ja. Ändå tråkigt att leopard slås ut. De har setts som oförstörbara. När världens bästa stridsvagn slås ut börjar man tvivla på hela konceptet med stridsvagnar

Vet du hur många ryska stridsvagnar som slagits ut?
Det är klart att det kommer gå åt materiel. Hade Leo 2 varit oförstörbar hade det ju räckt att skicka en enda, så hade den sopat rent med tiden.
Citera
2023-06-12, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YBB641
Då borde det ha gått upp för Ryssland att de blöder i ett proxykrig där USA har resurser som kan göra det väldigt kostsamt, kanske vid det här laget också kännas lite dumt att dragit igång det (för det är vi överens om att de/han gjorde?). Världskrig är mycket dåligt. Att Ryssland helt lägger Europas näst största land under sig är ju inte heller något vidare. Mycket svårt att bara acceptera.
Jag har också funderat på det du skriver angående Ryssland. Jag är säker å att Ukraina är en amerikansk proxy men om syftet är att blöda Ryssland vet jag inte. Det som talar för att syftet är att blöda Ryssland är att väst inte hjälper Ukraina mer än nödvändigt - annat än med propaganda. Om Ryssland inte skulle intervenerat (om man nu kan kalla det en "intervention") vad skulle ske då? Jag vet inte. Kanske skulle Ukraina ha släppts in i NATO och EU - men kanske inte. I EU hävdar en del att Ukraina endast är en proxy och aldrig skulle ha släppts in. Andra hävdar motsatsen. Jag läser både ryska, ukrainska, kinesiska och västerländska medier och bloggar samt statliga dokument. Det är inte helt lätt att få grepp om det här kriget. I det större sammanhanget är Ukraina utan tvekan en "sideshow". Det är en (för)konflikt till ett nytt kallt krig. Det är jag säker på men vilken roll Ukraina spelar är jag osäker på.

Citat:
Oryx får inte med allt. Igår var det 4 st. Så det ökar stadigt
Ryssland har officiellt sagt att de har satt sju stycken Leopard 2 ur stridbart skick - vilket betyder att de förstört, skadat eller fått besättningen att lämna fordonet. För första gången på länge finns det en samsyn mellan ryska MOD och pro-ukrainska Oryx. Det hör inte till vanligheterna. Ukraina har fortfarande sovjetiska stridsvagnar som de skickar fram. Det kommer nog dröja ett par månader innan Leopard 2 blir den vanligaste förekommande stridsvagnen. Tittar man på ryska MOD:s siffror indikerar de att Ukraina fortfarande har en gedigen mängd sovjetiskt material. Det är mer andra ord inte slut än - men lär vara det om 6-12 månader. Vilket förövrigt är lika bra eftersom Ukraina gör bättre ifrån sig med modernt västerländskt material än gammalt sovjetiskt material.
Citera
2023-06-12, 23:20
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Tror du detta är en lek? Finns det inget tv-spel eller gammal film att se på istället

T-90 är ett toppmodernt och livsfarligt vapensystem. Det kommer bli en katastrof

Mjae, någon katastrof lär det inte bli men kanske ett spännande pansarslag, för Ukraina.
Citera
2023-06-12, 23:20
Medlem
CanisMinors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThorulfBortbyting
Nej, det gör jag faktiskt inte. Jag tar aldrig med mig vapen till sängs. Men jag är fortfarande jävligt bra på att bädda och sova i den. Är det att vara bra i sängen?

Du har väl sköte att hantera? Nåja... väldigt OT men tro fan det finns yngre män som är extremt duktiga på "war fare". Även duktigare och mer snabbtänkta än en 38 åring.

Just saying!
Citera
2023-06-12, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Tack för dina uppdateringar om gräggs inlägg, utan dig hade jag aldrig läst dem. Intressanta punkter tycker jag är att ukrainska trupper får permission dvs västerländsk doktrin och att väst fortsätter att leverera materiel. Tror faktiskt inte jag läst en enda gång om att ryssar är på permission, det enda jag lyssnat på är samtal när ryssar ringer hem och är helt uppgivna och inte vet när det ska ta slut och de får komma hem.

Enda gången de är på permission är om de hittar en tvättmaskin, då blir det bondpermis!
Sen gäller det att undvika korvfacePrigozchin på vägen hem till datjan🤣
Citera
2023-06-12, 23:21
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ännu en leopard förstörd! Jättedyr och nu alldeles trasig!
https://twitter.com/EuromaidanPress/status/1668340894729117696

Det är nog dålig vodka i kombination med att de inte äter ordentligt. Bara lite saltgurka som tilltugg så blir man så där.
Det där ska föreställa något självgående artilleri, typ bandhaubitsen Gvozdika. Kul ändå!
Citera
2023-06-12, 23:22
Medlem
Sqrbankens avatar
Inget gore men bara så jävla otäckt. Strid nattetid i skogen. Vilken jävla mardröm.

https://twitter.com/warinukraineua/status/1668362283150450690
Citera
2023-06-12, 23:23
Medlem
HejaFinlands avatar
Väldigt mycket videos på ryssar som tas till fånga nu. Ger de upp lättare eller blir de besegrade?
https://twitter.com/TheDeadDistrict/status/1668270657686106115
Citera
2023-06-12, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Hade Putin varit lite smartare istället för att vara en kleptokrat och diktator så kunde västvärlden varit riktigt illa ute, vi får vara tacksamma för det, det kunde varit värre. Ryssland hade verkligen potentialen att bygga upp sitt land och sitt folk, girigheten blev för stor helt enkelt. De föll på eget grepp.

Ja det är så jävla konstigt. De hade Tyskland precis där de ville och gav upp det för det här. Det är så sjukt att det är svårt att ta in. Ett tredje alternativ hade ju varit att bedriva schysst handel utan hot och bli ett vanligt välmående och starkt land på sikt men det var tydligen inget att satsa på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in