Citat:
Ursprungligen postat av
BayouX
Allvarligt, den lilla lägenheten och det lilla tidsfönstret, Maja har varit helt ovetande..
Förstår inte hur naiva så många är.
Är det ens möjligt att under tjugo minuter sova sig igenom kortvariga ljud som dunsar och två pling-plong med en halv minuts mellanrum samt öppningar och stängningar av dörrar? Ja det är individuellt till viss del och omständigheter avgör, något som de flesta är medvetna om utifrån empirisk erfarenhet om inte annat.
Sova djupt är heller inte nödvändigt, vad som är av betydelse är om ljuden har uppfattats som ett bakgrundssorl eller ignorerats.
Dunsarna hördes rakt ner till grannarna, inga andra som befann sig i lägenheten har uppfattat ljud. Inte heller den vakna grannen mittemot har hört spring eller släpande i trappan, dörrklocka (observera den diskreta signalen) eller dunsar. Så detta med hur ljudvågor har transporterats är oklart och här borde såklart en rekonstruktion varit till nytta.
Att hon var trött, full och ointresserad av tjejernas diskussion är jag övertygad om; mängden alkohol, eventuellt illamående och fåtalet sömntimmar dygnen innan hade bidragit till att hon var inställd på att få slumra till.
Även J säger att M gick till vardagsrummet, detta innan M avslöjade dumpningen.
Så, vad vill jag säga med ovanstående? Även om hon slumrade till dessa minutrar efter att ha besökt badrummet en stund efter ankomsten till lgh, så finner jag det inte troligt att hon har varit helt ovetande (såvida inte hörlurarna satt i). Å andra sidan är min personliga uppfattning ointressant och tillför inget då det är sannolikheter som räknas.
- Är det orimligt att delvis sova sig igenom dessa ljud?
- Om hon hörde att något pågick; kunde hon räkna ut att J skulle döda T?
- Låg/satt hon på helspänn, höll för öronen och räknade får?
Tvärsäker går det i alla fall inte att vara, vare sig åt det ena eller andra hållet.