2023-06-12, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Gör han? Kan du referera till eller citera det?

'G*rgen har frågat Maja flera gånger om hon och Johanna är ihop. Men Maja har svarat nej vi är kompisar'.

Jag tror inte att de har haft ett förhållande, under de 24 månader som M kände J var J tillsammans med F under tio månader, men M kan jag ju ha haft starkare känslor.
Citera
2023-06-12, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Det där med att bry sig:
Jag fick i förmiddags höra om en pappa och hans son som var på väg hem när någon ropar åt sonen att komma och hjälpa till. Den som ville ha hjälp hade tagit en annans cykel och ville ha hjälp med att få bort den rättmätige ägaren.
Vad händer? Jo, sonen lämnar sin pappa och går för att hjälpa "tjuven"!
Hur tänkte han där?!
Svaret är att han tänkte inte alls. Han bara gjorde vad han blev ombedd. Detta trots att hans pappa var med, trots att han vet att man inte får ta någon annans cykel och trots att han vet att det är ägaren som behöver hjälp. Impulsiviteten styrde.

Jag tänker lite på M där. Att utan att fundera det minsta, bara göra vad man blir tillsagd, inte av elakhet eller för att hon inte bryr sig utan för att hon helt enkelt inte tänker. Så kan det ha varit vid flera tillfällen.

Du skriver att hon inte bryr sig. Visst han det vara så, men det kan även vara att tanken inte finns där. Att någon behöver berätta hela sammanhanget för henne för att hon ska se vad hon faktiskt gjort.
Givetvis kan man se det som att hon inte bryr sig, men det är inget medvetet val.

Och att hon själv skulle komma på idén att skada någon tror jag inte heller. Den gången hon gick med Alexandra till A för att tala med T, tror jag bara att hon tänkte på att stå upp för J och inga andra tankar dök upp över huvud taget.
Om någon berättat för henne hur T skulle kunna uppleva "besöket" hade hon kanske inte gjort det.

Det handlar då inte om att M inte har förmågan att tänka utan att tankarna inte alltid kommer upp av sig själv utan handling går före tanke i ren impuls.

Nu får jag klart påhopp igen för att jag uttalar mig om någon jag inte känner, men jag säger inte att det förhåller sig så, endast att är det möjligt

Du har rätt i att det inte är ett medvetet val att inte bry sig. Det är någonting som ligger djupt inom oss. Men dom allra flesta av oss har en inbyggd spärr, med vad vi klarar av att göra och inte. Enligt mig har Maja gått gått över många spärrar som normala människor inte hade klarat av. Låt mig nämna ett par exempel:

Att hålla tyst om två mordförsök.
Att bära och dumpa en kropp i skogen.
Att se sin kompis elda upp kroppen.
Att hålla tyst och ljuga om vart kroppen är trots att halva Vetlanda plus T s anhöriga letar dag och natt efter henne.
Att inte bryta ihop efter månader i isoleringscell med restriktioner.

Allt detta har Maja klarat av utan att varken visa ånger eller ledsamhet över vad som hänt. För mig finns det ingen logik i att förklaringen till hennes beteende går att finna i att hon blivit manipulerad av Johanna.
Citera
2023-06-12, 21:44
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smickra
När jag ånyo läser förundersökningen känns det som Maja på något vis är förälskad i Johanna. Beundrar henne och typ sätter Johanna på piedestal.
Det är länge sedan jag läste nu, men att M satt J på piedestal kan stämma, förälskelse minns jag inte.
Citera
2023-06-12, 21:53
Medlem
Citat:
Alla som sover, sover "exakt" de minuter de sover. Det är inget löjligt alls med det. Det är heller inget löjligt alls att någon som har sömnbrist och är alkoholpåverkad somnar mitt i natten. Det är bara löjligt att tro något annat.

Hon sov alltså exakt när mordet skedde? Vad lägligt. Låter som många kriminella nr brott sker. Jo jag var hemma och sov..
Citera
2023-06-12, 21:57
Medlem
Citat:
"Att inte säga sanningen" kan betyda väldigt många olika saker. Den som ljuger säger inte sanningen. Att inget säga kan däremot aldrig vara en lögn.

Men då förstår jag dig rätt, du ljög när du påstod att Maja hade ljugit om var de gömt Toves tillhörigheter, eftersom Maja aldrig ljugit om det, och det visste du. Lögnare där.

Maja har ljugit om det!
Citera
2023-06-12, 22:00
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Dessutom är det ju faktiskt så att denna vuxna myndiga person M som ”inte tänker, bara gör” därmed har medverkat till ond bråd död. Med flera veckors efterföljande enorma sökinsatser och med förtvivlade oroliga anhöriga utan att efteråt visa de drabbade någon som helst sympati.

Då är det faktiskt mycket tveksamt om en sådan person verkligen ska få gå omkring som en fri vuxen individ ute i samhället.
Ett sådant beteende borde rimligen istället diskvalificera vederbörande från den vuxnes rättigheter, det är ju en farlig oberäknerlig och gränslös person utan någon klarare moralisk kompass.

J är sannolikt farlig, men det gäller ju troligen M också med tanke på ovanstående. Även om M är en följare finns det ju inget som säger att hon inte hakar på en ny ”doer” framöver och utan moralisk kompass skadar någon annan igen.
Missade du att jag skrev att det oftast dämpar sig med tiden och att majoriteten inte är mordbenägna?

Att M kan haka på en annan doer är tänkbart, men att därifrån dra slutsatsen att hon skulle dras till någon mordbenägen tycker jag steget är långt.
Citera
2023-06-12, 22:05
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BayouX
Allvarligt, den lilla lägenheten och det lilla tidsfönstret, Maja har varit helt ovetande..
Förstår inte hur naiva så många är.
Är det ens möjligt att under tjugo minuter sova sig igenom kortvariga ljud som dunsar och två pling-plong med en halv minuts mellanrum samt öppningar och stängningar av dörrar? Ja det är individuellt till viss del och omständigheter avgör, något som de flesta är medvetna om utifrån empirisk erfarenhet om inte annat.
Sova djupt är heller inte nödvändigt, vad som är av betydelse är om ljuden har uppfattats som ett bakgrundssorl eller ignorerats.
Dunsarna hördes rakt ner till grannarna, inga andra som befann sig i lägenheten har uppfattat ljud. Inte heller den vakna grannen mittemot har hört spring eller släpande i trappan, dörrklocka (observera den diskreta signalen) eller dunsar. Så detta med hur ljudvågor har transporterats är oklart och här borde såklart en rekonstruktion varit till nytta.

Att hon var trött, full och ointresserad av tjejernas diskussion är jag övertygad om; mängden alkohol, eventuellt illamående och fåtalet sömntimmar dygnen innan hade bidragit till att hon var inställd på att få slumra till.
Även J säger att M gick till vardagsrummet, detta innan M avslöjade dumpningen.

Så, vad vill jag säga med ovanstående? Även om hon slumrade till dessa minutrar efter att ha besökt badrummet en stund efter ankomsten till lgh, så finner jag det inte troligt att hon har varit helt ovetande (såvida inte hörlurarna satt i). Å andra sidan är min personliga uppfattning ointressant och tillför inget då det är sannolikheter som räknas.

- Är det orimligt att delvis sova sig igenom dessa ljud?
- Om hon hörde att något pågick; kunde hon räkna ut att J skulle döda T?
- Låg/satt hon på helspänn, höll för öronen och räknade får?

Tvärsäker går det i alla fall inte att vara, vare sig åt det ena eller andra hållet.
Citera
2023-06-12, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blavinge
Ja det är helt orimligt, exakta minuter ska Maja ha sovit det blir bara löjligt.
Jag räknade ut tiden om M sov vilket jag tror är lögn

Kommer hem till J bostad 01.51
Under ca 45 min som de befinner sig i bostaden så kan M första sovpass vara ca max 19 min
Sen uppger hon att hon gick på toa 02.19
tillbaks till säng somna om ca 02..28-02.30
Toabesök 2
02.43
Mellan de här toabesöken kan hon hunnit sova max 15 min
Det kan inte ens vara möjligt att M sovit djupsömn dessa korta sovtider
Hon måste ha hört och sett något vad som hände.
Senast redigerad av Anedin 2023-06-12 kl. 22:12.
Citera
2023-06-12, 22:09
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Enligt J skrev dom hattexten tillsammans och skrattade gott båda två, vilket jag tror stämmer. Minns jag rätt googlade J endast två veckor före mordet på bränna inne någon. Så tankarna och planerna på att ha ihjäl T var högst aktuella när mordet begicks.

Planen på att slå T tror jag aldrig fanns. Hon bytte ut ha ihjäl mot slå, när hon berättade i förhör. Aldrig tidigare har hon slagit nån.
"Vi, jag och Maja tyckte det var väldigt roligt för att jag tror att jag skrev den kanske på 10 minuter och bara skrev någonting. Jag rimmade lite, vi tyckte det var lite kul och vi skrattade åt det och det läste upp det för Maja och jag läste upp det för en annan kompis, Mirjam, och vi tyckte det var roligt och sen så kändes det ganska skönt och då hade jag fått ut den i en text och sen glömde jag bort den texten och jag tänkte inte mer på det."
Citera
2023-06-12, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Jag räknade ut tiden om M sov vilket jag tror är lögn

Kommer hem till J bostad 01.51
Under ca 45 min som de befinner sig i bostaden så kan M första sovpass vara ca max 19 min
Sen uppger hon att hon gick på toa 02.19
tillbaks till säng somna om ca 02..28-02.30
Toabesök 2
02.43
Mellan de här toabesöken kan hon hunnit sova max 15 min
Det kan inte ens vara möjligt att M sovit djupsömn dessa korta sovtider
och hon måste hört och sett något vad som hände.

Om Hälsoappen.

Utredningen fortsätter – så kan nya uppgifter tillkomma innan hovrätten

https://sverigesradio.se/artikel/utredningen-fortsatter-sa-kan-nya-uppgifter-tillkomma-innan-hovratten
Citera
2023-06-12, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Du har rätt i att det inte är ett medvetet val att inte bry sig. Det är någonting som ligger djupt inom oss. Men dom allra flesta av oss har en inbyggd spärr, med vad vi klarar av att göra och inte. Enligt mig har Maja gått gått över många spärrar som normala människor inte hade klarat av. Låt mig nämna ett par exempel:

Att hålla tyst om två mordförsök.
Att bära och dumpa en kropp i skogen.
Att se sin kompis elda upp kroppen.
Att hålla tyst och ljuga om vart kroppen är trots att halva Vetlanda plus T s anhöriga letar dag och natt efter henne.
Att inte bryta ihop efter månader i isoleringscell med restriktioner.

Allt detta har Maja klarat av utan att varken visa ånger eller ledsamhet över vad som hänt. För mig finns det ingen logik i att förklaringen till hennes beteende går att finna i att hon blivit manipulerad av Johanna.
Jag är inte insatt i tråden men dem sakerna som du skrivit, kan bara en fullbordad psykopat göra.
Citera
2023-06-12, 22:28
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
'G*rgen har frågat Maja flera gånger om hon och Johanna är ihop. Men Maja har svarat nej vi är kompisar'.

Jag tror inte att de har haft ett förhållande, under de 24 månader som M kände J var J tillsammans med F under tio månader, men M kan jag ju ha haft starkare känslor.

Ja, så är det nog, men det var ändå ett märkligt svar pappa Görgen fick när han frågade hur Maja träffade Johanna, och det förklarar också hans frågor om de är ihop.

Ur FUP
Citat:
Görgen uppger att han och Maja alltid kunnat prata, Maja berättar i stort sett allt för mig säger
Görgen. Görgen frågade Maja hur det gick till när hon träffade Johanna, Maja svarade "vi
kysste varandra", sedan dess "har dom hängt" säger Görgen. Görgen har frågat Maja flera
gånger om hon och Johanna är ihop, men Maja har svarat "nej, vi är kompisar".

Man kan också notera att han vid flera tillfällen ger uttryck för att Maja inte ljuger mycket och att hon berättar i stort sett allting för honom.

Citat:
Annars vad det gäller lögner säger Görgen att Maja har ett "högt rättspatos" hon brukar vara
"sanningsenlig", hon berättar inte allt för mig, men hon brukar inte ljuga säger Görgen, det
kan förekomma vita lögner säger Görgen

Av hennes pappa att döma ljuger inte Maja mer än vilken annan tonåring som helst.

Det här med att det skulle ha funnits en relation mellan Johanna och Maja verkar vara en fix idé som några fått för sig. Som du säger, Johanna hade pojkvän under stor del av tiden och Maja har också strulat med killar under den här tiden vad jag förstår. Hade de två haft en relation hade de ju inte brytt sig om killar, så tajta som det sägs att de har varit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in