2023-06-12, 19:56
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Va?

Vad menar du med det?
Så alla föräldrar till barn med dessa diagnoser ska specifikt tala om för dom att det är förbjudet att mörda???

Du menar att man ska utgå från att de är presumtiva mördare?

Jag utgår från att de flesta föräldrar försöker uppfostra sina barn på bästa sätt, och det bästa skyddet är kärlek och omtanke.

De flesta vet att det är fel att döda, då en sådan åtgärd är ju helt meningslös dessutom.

Snacka om att svartmåla barn med diagnoser!! Jag tappar hakan.

Det är ju du och de andra Maja-försvararna som påstår att hon inte förstår bättre. Och som daltar med henne p.g.a. hennes diagnoser.

Då är det väl extra viktigt att samhället är tydligt med att samma lagar gäller för alla? Även för de med npf-diagnos? Men du kanske inte tycker att det ska vara så? Du kanske tycker att de ska få frikort? Det skulle i så fall förklara ditt försvarande och daltande i och för sig.
Citera
2023-06-12, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Har manin gått över i psykos nu?

Jag undrar om MHs föräldrar ens är lika beskyddande och försvarande som du är. Om de är det så förstår jag att hon inte har fått lära sig att ta ansvar eller konsekvenstänk. Det finns alltid någon eller något annat att skylla allt på.

Ja om hennes föräldrar beter sig likadant så har hon inte fått en rättvis chans till en bra uppväxt. Skulle fan aldrig dalta så med mina barn.
Citera
2023-06-12, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jesss1234
Ja det är så jäkla äckligt. Jag blir både förbannad och illamående.

Detsamma 😞 Ursäkter till det oändliga angående Maja!! De har tillsammans och i samförstånd dödat Tove.
Citera
2023-06-12, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blavinge
Detsamma 😞 Ursäkter till det oändliga angående Maja!! De har tillsammans och i samförstånd dödat Tove.

Ja för mig heller finns det inga som helst tvivel. Trodde först folk inte menade allvar när de verkligen trodde på alla orimliga förklaringar. Hoppas verkligen domen fastställs i hr så Toves anhöriga iaf får en chans att gå vidare.
Citera
2023-06-12, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag ser att mitt autospel är helt galet 😜.
Ja, du darrade ändå.

Jag vet inte hur man ska tänka runt plastpåsarna.

De säger ju olika. Det mest logiska borde ju vara att trä påsarna innan, även om det blir halt o prassligt i trapphuset. Skydda kroppen om någon ser och skydda bilen. Det kanske inte Johanna vill erkänna. Låter så välplanerat då.

Kanske Maja ändå har rätt i att påsarna sattes på sedan i bilen vid dumpningen. Kanske inte funkade att nära med plastpåsarna på, de gled kanske av och de fick inget bra grepp?

Tror ändå att Maja skulle tycka att det var abnormt svårt att hålla masken, vara glad och filma medan de lurade in Tove.

Jag tror att hela ” projektet” alltid har varit Johannas. Då även när det gällt de två mordbränderna och andra hemska planer på bestraffning mot ovänner.

Det är inget vanligt tänk. Och inte vanligt ser man blir så hatisk. Sist men inte minst är det ovanligt att man inte kan gå vidare utan finner löningar med tankar om att döda.

Mycket allvarliga signaler där tidigt vid mirdbränderna.

Det fanns nog flera fördelar med plastpåsarna, brinner snabbare, döljer kroppen i skogen, skyddar bilen. Däremot verkar det krångligt att ha på när de bar nedför trappan. Men jag gissar att det var tanken först som du är inne på.

Kanske kan man tolka Js fönsta (påstådda) försök till mordbrand utanför H som ett s.k. 'rop på hjälp'? Visste J att H hade brandalarm t ex? Jag minns inte detaljerna men har funderat på om bränderna misslyckades, med mening undermedvetet. Att J liksom testade sig fram fönst och sedan löpte J linan ut med mordet. Hon gjorde vad vi vet inget nytt försök mot H. Nöjde hon sig med att skrämmas då? Rann hatet av? Hur som, det är tragiskt att hon inte åkte fast tidigare. Jag ser också dessa hämndaktioner som Js projekt.
Senast redigerad av EsmeraldaFelicia 2023-06-12 kl. 20:07.
Citera
2023-06-12, 20:06
Medlem
BayouXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Jag tror inte att M medvetet kastade J under bussen när hon berättade om bränderna och om euforin dagen efter utan det var starka känslor som hon fick utlopp för.
Här tror vi olika.
Uppfattningen jag har av Maja, är att hon gör som hon gjort tidigare i livet.
Hon ljuger av olika orsaker, hör som inget äkta i hennes vittnesmål.
Citera
2023-06-12, 20:06
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Intressant poäng du har där.
Maja borde förmodligen ha en stor eloge för att hon sett till att Johannas riktiga jag kommit fram i ljuset.
Citat:
Maja borde ha en ELOGE? 🤦‍♀️ Det blir bara värre och värre det här 😂
Citat:
Ursprungligen postat av Kellywoman
Alltså detta är så magstarkt att jag smäller av. Det är uppenbart något som inte står rätt till när man vill ge mördaren M en eloge. Herregud
Citat:
Ursprungligen postat av blavinge
WHAT jag smäller också av är denna tråden från verkligheten? Man verkar göra precis allt för att ursäkta MH.s handlingar och nu detta, det blir mer och mer absurt!!

Man tror ju inte att någon enda person kan tycka ett en livstidsdömd mördare som aldrig berättade var denne gömt kroppen och inte visat sörjande anhöriga någon som helst sympati, förtjänar en eloge…..?!!

Med tanke på att Maja såg till att lämna sin telefon hemma under dumpningsresan och aldrig berättade om var kroppen fanns under häktesförhören - är det ju absolut inte Majas förtjänst att polisen hittade kroppen och kunde åtala de skyldiga.

Hade Maja inte haft en klantigare medkumpan som mot bättre vetande råkade ta med sig sin telefon som avslöjade var kroppen låg - hade både J och M sannolikt gått fria idag.
Hade Maja åkt iväg och dumpat kroppen själv, hade den nog ännu inte varit hittad.

Ska Maja ha en eloge för det???
Citera
2023-06-12, 20:10
Medlem
Citat:
Ja för mig heller finns det inga som helst tvivel. Trodde först folk inte menade allvar när de verkligen trodde på alla orimliga förklaringar. Hoppas verkligen domen fastställs i hr så Toves anhöriga iaf får en chans att gå vidare.

Det hoppas jag också! För mig har det också varit klart att de tillsammans gjort det, det är inte troligt att MH sovit, det är snarare otroligt om hon gjort det, exakta minuter och allt. När de båda höll tyst i månader osv när Toves familj höll på att gå i bitar av oro och sorg, så gör inte en oskyldig person helt enkelt. Man kan inte som vissa i tråden skriver säga tex att MH inte ”tänkte” hon bara gjorde osv..och skyller på diverse diagnoser, trasig barndom osv. Ett litet barn vet att man inte stryper någon.
Citera
2023-06-12, 20:12
Medlem
smickras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Det är ju du och de andra Maja-försvararna som påstår att hon inte förstår bättre. Och som daltar med henne p.g.a. hennes diagnoser.

Då är det väl extra viktigt att samhället är tydligt med att samma lagar gäller för alla? Även för de med npf-diagnos? Men du kanske inte tycker att det ska vara så? Du kanske tycker att de ska få frikort? Det skulle i så fall förklara ditt försvarande och daltande i och för sig.

Det är väl en försvarares uppgift? Att så rimligt/rimliga tvivel?
Vi kan inte döma folk och fä till livstidsstraff godtyckligt hur som helst.
Blir Maja dömd för mord i Hovrätten blir jag förvånad.
Om de bevisar hon varit med och mördat Tove och döms för det säger jag inget om det, men då bör det rapas upp lite substantiellt känner jag spontant.
Citera
2023-06-12, 20:13
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BayouX
Där skiljer sig våra uppfattningar åt.
Den bild jag har av Maja är att hon ljuger, som många gånger förr.
Av skam, skuld..Vem vet
M har ljugit frekvent när det gällt var hon befunnit sig och vad hon haft för sig för sina föräldrar och om ogjorda läxor för skolan, m a o för att skydda sig själv och komma undan eller för att skydda J.

Men jag kan inte dra mig till minnes att hon ljugit om något annat eller spridit lögner om någon. Det hon berättat om har varit sådant som berört henne känslomässigt som jag uppfattat det.
Citera
2023-06-12, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Man tror ju inte att någon enda person kan tycka ett en livstidsdömd mördare som aldrig berättade var denne gömt kroppen och inte visat sörjande anhöriga någon som helst sympati, förtjänar en eloge…..?!!

Med tanke på att Maja såg till att lämna sin telefon hemma under dumpningsresan och aldrig berättade om var kroppen fanns under häktesförhören - är det ju absolut inte Majas förtjänst att polisen hittade kroppen och kunde åtala de skyldiga.

Hade Maja inte haft en klantigare medkumpan som mot bättre vetande råkade ta med sig sin telefon som avslöjade var kroppen låg - hade både J och M sannolikt gått fria idag.
Hade Maja åkt iväg och dumpat kroppen själv, hade den nog ännu inte varit hittad.

Ska Maja ha en eloge för det???

Tack för detta!!! Det var efter grundligt polisarbete som kroppen kunde hittas med hjälp av JJ.s telefon. De satt som tysta små möss och hoppades att deras brott inte skulle upptäckas, och som du säger hade Toves kropp inte hittats i den extremt täta skogen som de dumpade henne i hade det blivit extremt svårt att åtala dem. De sitter där de sitter av en anledning och den anledningen är att de tillsammans och i samförstånd har mördat Tove. Ingen av dem hade klarat av detta ensam!!
Citera
2023-06-12, 20:25
Medlem
smickras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
M har ljugit frekvent när det gällt var hon befunnit sig och vad hon haft för sig för sina föräldrar och om ogjorda läxor för skolan, m a o för att skydda sig själv och komma undan eller för att skydda J.

Men jag kan inte dra mig till minnes att hon ljugit om något annat eller spridit lögner om någon. Det hon berättat om har varit sådant som berört henne känslomässigt som jag uppfattat det.

När jag ånyo läser förundersökningen känns det som Maja på något vis är förälskad i Johanna. Beundrar henne och typ sätter Johanna på piedestal.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in