Citat:
Ursprungligen postat av
sybel
Ju fler diagnoser du läser om, desto fler "underligheter" kan du hitta hos dig själv. Den stora skillnaden ligger i när "dragen" skapar problem i vardagen, vilket de inte gör för de flesta.
Vi är alla en salig blandning av allt och det som gör en normal människa är nog i mångt och mycket lite lagom mycket av allt. En djup personlighets analys av vilken normal människa som helst skulle förmodligen visa på "drag" av alla de flesta kända diagnoser. Och det är ju just det där, att det är en balanserad kombination av allt som gör att vi kan leva och agera balanserat. Om något fattas eller om något tar över, så blir det obalans och då börjar det ställa till det. Att helt tappa förmågan att känna empati, eller kanske snarare som den senaste forskningen pekar på, förmågan att helt stänga av sin empati och kanske ha det som standard-läget, avstängd empati, ja då hamnar man snabbt åt psykopathållet, särskilt om det kombineras med en överdrivet stark tro på sig själv och sina egna förmågor. Och där någonstans hittar vi nog Johanna Leshem Jansson. Och för att nämna några till, mer eller mindre aktuella psykopater - Johanna Möller, Richard Ringheim Olsson och hans fru Mikaela Olsson samt Peter Madsen. Vissa är lite bättre på att balansera utanför lagens råmärken än andra.
Ska man spekulera i Maja så tror jag att det kan vara så att hon kan vara en känslomässig person i stor utsträckning, och att det är något som har gjort det än tuffare för henne att hantera saker som mobbing, och som då i kombination med hennes drag av autism leder än mer till att hon vänder sig inåt. Hon har växt upp i en värld där hon känner att ingen står upp för henne, antingen så klankar folk ner på henne, eller så har de orimliga krav på henne. Det leder till en känsla av att hon själv inte räcker till, inte duger. Och där finns ingen att luta sig emot, så hon lutar sig emot sig själv och stänger av omvärlden. Det omvärlden då ser är någon som vänder sig inåt och sluter sig, när problemen hopar sig. Ja, det är väl inte så jäkla konstigt. Vem skulle Maja luta sig emot när polisen kom och grep henne, arresterade henne och myndigheterna senare satte henne i häkte. Förhörsledarna? En mullig mansgris till försvarsadvokat? På riktigt, vem? För några andra personer än de lär hon inte ha fått träffa under lång tid. Inte förrän hon hamnade tillsammans med Josefin, och där kom kanske den första personen efter gripandet som hon kunde börja luta sig lite emot. Josefin sa det till och med själv, att hon blivit en extramamma till Maja. Om jag inte minns fel var det till och med så att det Maja till sist berättade för förhörsledarna i början av december, det hade Maja redan innan dess berättat för Josefin. Och jag var ju inne på det igår i ett inlägg, att om Maja inte häktats, om hon fått vara ute bland vanligt folk i Vetlanda när alla letade efter Tove, då kanske Maja har berättat om vad som hände mycket tidigare, för någon hon kunde anförtro sig åt. Om det nu fanns någon sådan person. Hennes coach på KomBack fanns ju tyvärr inte kvar i hennes liv längre. Men faktum är att om det var så att Maja först berättade för Josefin, då ser jag det som ett klart tecken på att hon också förmodligen hade berättat ännu tidigare om bara förutsättningarna för henne varit annorlunda, att hon varit kvar i Vetlanda och noterat hur alla i hennes omgivning letar efter Tove. Johanna hade njutit av cirkusen, Maja hade lidit helvetets kval, och berättat. Det tror jag.
Det är väl bäst att jag återigen påpekar att jag inte menar något jag inte skrivit, nämligen att rättsväsendet inte gjort rätt som häktat Maja. Sett från praxis, så gjorde de vad de skulle. Sedan kan man alltid diskutera det riskfyllda i att låta en misstänkt gärningsman fortsätta gå fri för att mer information skall komma fram. Det är inget nytt, det händer hela tiden. Men det är också lätt att vara efterklok. Att inse en sådan sak dagarna efter Toves försvinnande, ja då måste man ju redan från början ha den kunskap och förståelse för Maja som vi har nu, ett halvår efter. Och det kan ju polisen och rättsväsendet inte förväntats ha redan då.