2023-06-12, 17:33
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Precis. J hade troligen inte gett sig på T på egen hand. Jag tror det var ett kalkylerande överfall där dom två räknade med att bemästra T tillsammans.

Jag tror inte överfallet var ett resultat av någon hastig provokation alls från T s sida. J har tidigare visat prov på att kunna behärska sig när hon blivit arg. Hon har aldrig tidigare blivit fysiskt våldsam när hon blivit provocerad. Det hon har gjort istället, är att smida på en plan för att utkräva hämnd, och vänta på rätt tillfälle.

Det T sa till J på Nöjet var nog det värsta man kan säga till J (Hur känns det att vara världens sämsta människa?). Dom orden fick J att bestämma sig för att ha ihjäl T så fort som möjligt. Hon kunde inte hålla sig trots risken att utföra mordet i sin egen lägenhet. Jag tror hon där och då såg möjligheten med att hon precis fått tillgång till lägenheten, ett badrum utan fönster, bilen stod utanför och M var med.

Det snabba agerande direkt efter mordet med att sopa igen spår tolkar jag som att dom visste vad som snabbt behövde göras.
Menar du att J och M tidigare skulle planerat att anfalla T i Js lgh eller när skulle J satt in M I planen?
Citera
2023-06-12, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Då är du inne på planerat mord?
”Dom visste vad som snabbt behövde göras” skriver du.

Någon slags beredskap rent mentalt tror jag att Johanna hade. Kanske hade Jonte JG igenom lite vad som behöver göras.

Men rent fysisk ser man inte Maja proaktiv med hopglesökningar, gatsångare, hatfilmer. Inte heller verkar Maja vara varken drivande eller skriv mer än på kommando.
Det är inte hon dom flyttar cykeln eller köper besin, väljer dumpningsplats eller åker tillbaks för att titta på igen.

Säger ens Johanna det?

Det finns egentligen inget stöd i utredningen för att det var planerat, vilket även står i domen. Men jag tror att J bestämde sig efter att hon fått nobben av polisen och fick även med M på samma spår.

Vet inte om det definieras som planlagt när det år så kort inpå.

Nä, Maja verkar inte vara drivande i efterspelet. Och inte i själva mordet heller. Hon är nog van att ta rygg på J och verkar gjort så även här.
Citera
2023-06-12, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Det där med att bry sig:
Jag fick i förmiddags höra om en pappa och hans son som var på väg hem när någon ropar åt sonen att komma och hjälpa till. Den som ville ha hjälp hade tagit en annans cykel och ville ha hjälp med att få bort den rättmätige ägaren.
Vad händer? Jo, sonen lämnar sin pappa och går för att hjälpa "tjuven"!
Hur tänkte han där?!
Svaret är att han tänkte inte alls. Han bara gjorde vad han blev ombedd. Detta trots att hans pappa var med, trots att han vet att man inte får ta någon annans cykel och trots att han vet att det är ägaren som behöver hjälp. Impulsiviteten styrde.

Jag tänker lite på M där. Att utan att fundera det minsta, bara göra vad man blir tillsagd, inte av elakhet eller för att hon inte bryr sig utan för att hon helt enkelt inte tänker. Så kan det ha varit vid flera tillfällen.

Du skriver att hon inte bryr sig. Visst han det vara så, men det kan även vara att tanken inte finns där. Att någon behöver berätta hela sammanhanget för henne för att hon ska se vad hon faktiskt gjort.
Givetvis kan man se det som att hon inte bryr sig, men det är inget medvetet val.

Och att hon själv skulle komma på idén att skada någon tror jag inte heller. Den gången hon gick med Alexandra till A för att tala med T, tror jag bara att hon tänkte på att stå upp för J och inga andra tankar dök upp över huvud taget.
Om någon berättat för henne hur T skulle kunna uppleva "besöket" hade hon kanske inte gjort det.

Det handlar då inte om att M inte har förmågan att tänka utan att tankarna inte alltid kommer upp av sig själv utan handling går före tanke i ren impuls.

Nu får jag klart påhopp igen för att jag uttalar mig om någon jag inte känner, men jag säger inte att det förhåller sig så, endast att är det möjligt

Ms mentor på Kombck pratar om Ms konsekvenstänkande (eller snarare lite brist på det) i förhöret.
Citera
2023-06-12, 18:05
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Det finns egentligen inget stöd i utredningen för att det var planerat, vilket även står i domen. Men jag tror att J bestämde sig efter att hon fått nobben av polisen och fick även med M på samma spår.

Vet inte om det definieras som planlagt när det år så kort inpå.

Nä, Maja verkar inte vara drivande i efterspelet. Och inte i själva mordet heller. Hon är nog van att ta rygg på J och verkar gjort så även här.

Verkar drivet mer av impuls då Johanna ju vet att många visste om bråket på Nöjet och vittnen som sett dem gå tillsammans därifrån.
Dessutom hade ju A*lbin också pratat med Tove strax innan de gick hem till Johanna, så sämre tillfälle kan man knappast finna.

Jag tror samma där som du, att planerna sattes i verket på Nöjet när hon inte kunde hämna på Tove genom att få polis/ vakt att agera mot henne.

Jag tror dessutom inte på att Johanna hade tänkt att ”slå Tove lite”, utan gissar på att planen var att få hem Tove hela vägen för att göra henne illa.

Därför tror jag inte heller att Maja var med på planerna. Det krävs ett infernaliskt hat och på det att hålla masken, låtsas som ingenting.

Tror inte Maja skulle klara av det.. filma rådjur, skratta, medan hon vet att Tove snart ska dödas?
Citera
2023-06-12, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BayouX
Nej precis, Johanna behövde uppbackning och jag tror att det är som hon säger (varför annars implicera sig själv och riskera livstid)), de planerade detta tillsammans. Dock försöker Johanna mildra planeringen med att de skulle slå Tove.
Johanna hade väl skrivit hattexterna redan i Maj-22 och uppdaterat dessa i Aug-22.
De gjorde i princip allt tillsammans och umgicks nästan dagligen, därav tror jag att de kan ha knåpat ihop planer och texter tillsammans.
Som du skriver så blev droppen som fick bägaren att rinna över just orden: Hur känns det att vara världens sämsta människa?

Enligt J skrev dom hattexten tillsammans och skrattade gott båda två, vilket jag tror stämmer. Minns jag rätt googlade J endast två veckor före mordet på bränna inne någon. Så tankarna och planerna på att ha ihjäl T var högst aktuella när mordet begicks.

Planen på att slå T tror jag aldrig fanns. Hon bytte ut ha ihjäl mot slå, när hon berättade i förhör. Aldrig tidigare har hon slagit nån.
Citera
2023-06-12, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kellywoman
Alltså detta är så magstarkt att jag smäller av. Det är uppenbart något som inte står rätt till när man vill ge mördaren M en eloge. Herregud

WHAT jag smäller också av är denna tråden från verkligheten? Man verkar göra precis allt för att ursäkta MH.s handlingar och nu detta, det blir mer och mer absurt!!
Citera
2023-06-12, 18:13
Medlem
BayouXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Eftersom hon inte berättat för någon om bränderna är jag tveksam till att hon skulle berättat om mordet.
Förutsättningen var nog att FL hjälpte henne att se sammanhangen och att J försökte lägga skuld på henne för googlingarna, vilket avslöjade att J inte var den trogna vän hon trott.
Tror inte heller att hon skulle ha berättat för någon om all kriminalitet.

De kom nog överens där på Illharjen om att helt enkelt hålla tyst och att hålla sig till det dom bestämde där.
Båda har kastat varandra under bussen, men den som gjorde det först var Maja.
Citera
2023-06-12, 18:16
Medlem
Citat:
Då är du inne på planerat mord?
”Dom visste vad som snabbt behövde göras” skriver du.

Någon slags beredskap rent mentalt tror jag att Johanna hade. Kanske hade Johanna gått igenom lite vad som behöver göras.

Men rent fysisk ser man inte Maja proaktiv med hopglesökningar, gatsångare, hatfilmer. Inte heller verkar Maja vara varken drivande eller skriv mer än på kommando.
Det är inte hon dom flyttar cykeln eller köper besin, väljer dumpningsplats eller åker tillbaks för att titta på igen.

Säger ens Johanna det?

Jag kom att tänka på att J säger att de satte på plastpåsar på T för att M tyckte det var obehagligt att se kroppen. Nu vet vi inte om det stämmer som J sa men bara att J yttrar det kan ju kanske tyda på att hon ser M som 'lite 'känslig' eller känsligare . Hur tyckte M i så fall det hade varit att planera ett strypmord eller hjälpa till att utföra det...? Kan man undra.

Jag tror att T blev dödad i affekt. Med tanke på att J googlat på diskret så bör hon ha fattat att det var sämsta möjlihga tillfälle den natten. Albin visste ju att T gick hem till henne. Kanske fick hon inte de svaren från T som hon önskade sig under samtalet i köket? T vek kanske inte ned sig och J skred till verket.
Senast redigerad av EsmeraldaFelicia 2023-06-12 kl. 18:34.
Citera
2023-06-12, 18:20
Medlem
smickras avatar
Citat:
Verkar drivet mer av impuls då Johanna ju vet att många visste om bråket på Nöjet och vittnen som sett dem gå tillsammans därifrån.
Dessutom hade ju A*lbin också pratat med Tove strax innan de gick hem till Johanna, så sämre tillfälle kan man knappast finna.

Jag tror samma där som du, att planerna sattes i verket på Nöjet när hon inte kunde hämna på Tove genom att få polis/ vakt att agera mot henne.

Jag tror dessutom inte på att Johanna hade tänkt att ”slå Tove lite”, utan gissar på att planen var att få hem Tove hela vägen för att göra henne illa.

Därför tror jag inte heller att Maja var med på planerna. Det krävs ett infernaliskt hat och på det att hålla masken, låtsas som ingenting.

Tror inte Maja skulle klara av det.. filma rådjur, skratta, medan hon vet att Tove snart ska dödas?

Det här har jag också reflekterat över.
Lyssnade på Aftonbladet podd om detta fall, som släpptes i veckan.
Just att så många visste om att Tove var med Johanna och Maja. Toves pojkvän var väl den sista.
Jag tror heller inte detta var planlagt utan något hände och Tove blev mördad i någon slags affekt.
Citera
2023-06-12, 18:27
Medlem
Citat:

Tyvärr var båda med på att göra illa Tove på ena viset eller det andra, varför ville de annars ha med sig Tove efter nöjet? Skulle de upp i lägenheten och fika kanske?
Citera
2023-06-12, 18:28
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Ms mentor på Kombck pratar om Ms konsekvenstänkande (eller snarare lite brist på det) i förhöret.
Impulshandlingar utan konsekvenstänk blir ofta väldigt tokiga.
Citera
2023-06-12, 18:30
Medlem
BayouXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smickra
Det här har jag också reflekterat över.
Lyssnade på Aftonbladet podd om detta fall, som släpptes i veckan.
Just att så många visste om att Tove var med Johanna och Maja. Toves pojkvän var väl den sista.
Jag tror heller inte detta var planlagt utan något hände och Tove blev mördad i någon slags affekt.
De tog nog bara tillfället i akten och trodde sig komma undan med mordet. Som så många andra..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in