2023-06-12, 17:20
Medlem
elbels avatar
Skriver hr d reddit.com/r/bikewrench och resten av reddit har stngt ner i protest

Har ett ldre bockstyre framhjul dr lagret gjort sitt

Kper man nya kulor och kulbanor eller kan man uppgradera till ett stngt lager?
Det gjorde jag med vevpartiet
Citera
2023-06-12, 18:07
Medlem
killawifes avatar
Det beror p vad det r fr hjul men rent generellt s kan du ha vilket centrum du vill som passar mellan gaffelbenen. Vill du laga det du har s gr det, vill du byta till nyare s gr det ocks. Det r olika niver av arbete involverat.
Citera
2023-06-12, 18:13
Medlem
Det gr nog inte att bygga om nav frn lsa kulor till maskinlager, utan d fr man erstta navet (eller hela hjulet).

Det lter ven svrt att byta lagerbanorna, men jag har sett att det gr att kpa lagerbanor lst s det gr vl med vissa nav tminstone.

Dock ska man absolut anvnda nya kulor om de gamla inte r spegelblanka. Lagerkulor r ganska billigt s de kan man byta ofta. Och nya konor kanske ocks gr att f tag i till rimlig kostnad.

https://bicycles.stackexchange.com/q...-can-i-replace
Citera
2023-06-12, 18:54
Medlem
elbels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Det beror p vad det r fr hjul men rent generellt s kan du ha vilket centrum du vill som passar mellan gaffelbenen. Vill du laga det du har s gr det, vill du byta till nyare s gr det ocks. Det r olika niver av arbete involverat.

Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Det gr nog inte att bygga om nav frn lsa kulor till maskinlager, utan d fr man erstta navet (eller hela hjulet).

Det lter ven svrt att byta lagerbanorna, men jag har sett att det gr att kpa lagerbanor lst s det gr vl med vissa nav tminstone.

Dock ska man absolut anvnda nya kulor om de gamla inte r spegelblanka. Lagerkulor r ganska billigt s de kan man byta ofta. Och nya konor kanske ocks gr att f tag i till rimlig kostnad.

https://bicycles.stackexchange.com/q...-can-i-replace
Tack fr snabb hjlp!
Lutar mot ett nytt framhjul, blir galen nr jag ska justera glappet med ppna kullager
Citera
2023-06-12, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elbel
Tack fr snabb hjlp!
Lutar mot ett nytt framhjul, blir galen nr jag ska justera glappet med ppna kullager

Tycker du det r svrt med alla hjul med ppna kullager eller speciellt det aktuella hjulet?

Jag brukar spnna fast ena sidans lsmutter (eller konmutter men inte gngan!) i ett skruvstycke. Utan skruvstycke man behver tre hnder fr att hlla skiftnycklarna och konnyckeln. Om det r 5 mm QR s spnns frresten lagret lite extra nr man spnner fast hjulet p cykeln. Om det r lite glapp i lagret som frsvinner nr hjulet siter fast p cykeln s r lagerspnningen perfekt.
Citera
2023-06-12, 21:48
Medlem
elbels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Tycker du det r svrt med alla hjul med ppna kullager eller speciellt det aktuella hjulet?

Jag brukar spnna fast ena sidans lsmutter (eller konmutter men inte gngan!) i ett skruvstycke. Utan skruvstycke man behver tre hnder fr att hlla skiftnycklarna och konnyckeln. Om det r 5 mm QR s spnns frresten lagret lite extra nr man spnner fast hjulet p cykeln. Om det r lite glapp i lagret som frsvinner nr hjulet siter fast p cykeln s r lagerspnningen perfekt.
Ja det r en konst!
Tycker verlag det r svrt att justera
Ibland r det glapp och trgrullat p samma gng! Antar att det r andra slitna delar

Ibland knns det bra vid navet men glappar sidled ute vid flgen

Jaja integrerat har vl skert sina nackdelar jag lr upptcka
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in