2023-06-12, 13:44
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Ja det är intressant att F och M beskriver vissa av sina känslor på ett liknande sätt. Det blir tydligt när du jämför citaten.
F säger i förhör att J sagt att hon inte ska göra något liknande mot honom som mot exet H (branden) eftersom F behandlat henne väl. I det undermedvetna kan ju detta kännas som ett hot. Jag tror ingen av de gick omkring och kände sig rädda hela tiden (men det kan de ju bara svara på själva) men däremot gissar jag att båda levde under viss 'anspänning'. På sätt att man 'tassar lite på tå,' tänker på att inte säga fel saker för att inte trigga igång irritation/utbrott.
F säger att J ibland kunde säga elaka saker till honom men att när M var med så var det god stämning. Det fick mig att tänka på promenaden hem från Nöjet där M tar upp mobilen och filmar ett rådjur. Samtidigt som M beskrivs som vante, följeslagare, marionett etc kanske hennes verktyg blev att försöka hålla stämningen god. Vi vet ju av andra förhör att J verkar ha problem med människor som mår dåligt (tex J*lia, när M blev dålig av hasch) J vill att det ska vara mest fest enligt F samtidigt som hon verkar haft ett stort hat inom sig. Lite märklig.ändå, det går inte riktigt ihop. Min poäng är att M kanske hanterade vänskapen på det sättet att hålla J på gott humör. F beskriver M som glad samtidigt som han säger att hon mått dåligt.

Ja, absolut är ju ett sådant uttalande från Johanna ett obehagligt underliggande hot!

Underförstått säger hon ju att hon är kapabel att göra annat mot honom om han inte är snäll mot henne.

Jag tror som du, att rädslan de har ligger på ett djupare plan, nästan halvt undermedvetet.

Att se hur lätt man kan bli ovän med Johanna och sedan ”råka” bli innebränd, nerknuffad från balkong och liknande bara för att, måste ändå sätta spår.

Det fanns ju ytterligare en berättelse som Maja hade. Det var runt en av hennes killar som hon retat sig lite på. Och Johanna hade ju lite diverse förslag vad man kunde göra mot honom.

Så ja, F berättar ju om hur lugn han är mot Johanna och säkert har Maja även hon sådant beteende för att göra Johanna lugn, men kanske även sig själv?

Påminner lite om hur en clown försöker få folk att skratta, men på djupet finns en sorg. Man vill skämta bort det tråkiga, tramsa, avleda och göra helt andra saker.

Kanske kände Maja på sig något obehagligt. Och så ville hon bara låtsas som ingenting?
Citera
2023-06-12, 13:54
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Det är en "dokumenterad svårighet" som bidrar till hennes personlighet.
Vad jag har förstått kan det finnas alla grader av svårigheter inom autismspektrumområdet. Och den ena är inte den andra lik.

Sibel verkar kunnig inom detta.

Det är iaf inte så som någon skrev idag, att bara för att du är verbal har du inte problem inom ( minns inte hur personen uttryckte det) men typ inom kommunikationen.

Det handlar inte om hur ditt ordförråd ser ut.

Men som du säger, har hon ändå fått en anteckning i journalen om vissa drag, så något är det ju.

Läste något som Maja själv sa i förhör om det här. Tyvärr har jag inte tillgång till FUP nu. Men hon sa ungefär att hon kan ha svårt att förstå andra ibland.

Någon annan som minns det här?

Naturligtvis påverkar de här bitarna Maja.
Citera
2023-06-12, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hans66
Torsdag 15 maj kl 20:00.

TV4 • Torsdag 20:00 - 21:00
0
0
Mordet på 21-åriga Tove skakade om hela Sverige. Leif GW Persson åker till Vetlanda för att försöka förstå vad det var som egentligen hände.

Tack! Kan ju hoppas han är något mer klarsynt än vad han hittills varit.
Citera
2023-06-12, 14:02
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emhela
Bra förklaring. Det blir spännande i augusti.

Tack. Ja, det skall blir riktigt intressant att se vad rättsliga rådet säger. Om de gör ett riktigt bra jobb så gör de en grundlig genomgång av allt material, diskuterar möjliga dödsorsaker och hur de har kunnat uppstå även ur ett helhetsperspektiv. Det är sedan baserat på det utlåtandet som åklagaren eventuellt kommer att justera sin bevisning.

Det skall också bli intressant att se om rättsläkarna möjligen har något nytt att komma med.
Citera
2023-06-12, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Ja det är intressant att F och M beskriver vissa av sina känslor på ett liknande sätt. Det blir tydligt när du jämför citaten.
F säger i förhör att J sagt att hon inte ska göra något liknande mot honom som mot exet H (branden) eftersom F behandlat henne väl. I det undermedvetna kan ju detta kännas som ett hot. Jag tror ingen av de gick omkring och kände sig rädda hela tiden (men det kan de ju bara svara på själva) men däremot gissar jag att båda levde under viss 'anspänning'. På sätt att man 'tassar lite på tå,' tänker på att inte säga fel saker för att inte trigga igång irritation/utbrott.
F säger att J ibland kunde säga elaka saker till honom men att när M var med så var det god stämning. Det fick mig att tänka på promenaden hem från Nöjet där M tar upp mobilen och filmar ett rådjur. Samtidigt som M beskrivs som vante, följeslagare, marionett etc kanske hennes verktyg blev att försöka hålla stämningen god. Vi vet ju av andra förhör att J verkar ha problem med människor som mår dåligt (tex J*lia, när M blev dålig av hasch) J vill att det ska vara mest fest enligt F samtidigt som hon verkar haft ett stort hat inom sig. Lite märklig.ändå, det går inte riktigt ihop. Min poäng är att M kanske hanterade vänskapen på det sättet att hålla J på gott humör. F beskriver M som glad samtidigt som han säger att hon mått dåligt.

Min fetning. Detta har jag tagit upp tidigare.

Är det inte lite motsägelsefullt att J som normalt stör sig på sköra och ömtåliga människor finner sin bästis i Maja? Hur stod hon ut med denna empatiska människa som ville alla väl? Total motsats till J själv tog hon henne ändå under sina vingar. Märkligt var ordet.

Ett annat märkligt sammanträffande är att även Johanna beskrevs som snäll och omtänksam innan hon träffade Maja. Alla hot, skadegörelser, mordbränningar och mord genomfördes efter att J och M blev bästisar.
Citera
2023-06-12, 14:28
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77

Ett annat märkligt sammanträffande är att även Johanna beskrevs som snäll och omtänksam innan hon träffade Maja. Alla hot, skadegörelser, mordbränningar och mord genomfördes efter att J och M blev bästisar.

Intressant poäng du har där.

Det var inte förrän Maja kom in i Johannas liv, som det började uppdagas hurdan Johanna verkligen är.
Åsså anklagar alla Maja för att skydda Johanna. Det är ju precis tvärtom. Hade inte Maja funnits, hade inte Maja sovit i Johannas lägenhet vid mordet, så hade vi förmodligen fortfarande inte haft mer än en tigande Johanna och inte vetat ett skvatt om mordbränder och skadegörelser och nästan ingenting om mordet på Tove. För Johannas ex, han berättade heller ingenting.

Maja borde förmodligen ha en stor eloge för att hon sett till att Johannas riktiga jag kommit fram i ljuset.
Senast redigerad av flashmaner 2023-06-12 kl. 14:31.
Citera
2023-06-12, 14:55
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Det är en "dokumenterad svårighet" som bidrar till hennes personlighet.
Hon har dokumenterade drag av autism ja, men hon uppfyller inte kraven för diagnos. Därför har hon inte heller diagnos autism.

Flertalet människor har drag av både det ena och det andra, men endast ett fåtal totalt sett uppfyller kraven för diagnos, så att dra slutsatser utifrån drag, utan att veta vilka, kan vara väldigt missvisande.
Citera
2023-06-12, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, absolut är ju ett sådant uttalande från Johanna ett obehagligt underliggande hot!

Underförstått säger hon ju att hon är kapabel att göra annat mot honom om han inte är snäll mot henne.

Jag tror som du, att rädslan de har ligger på ett djupare plan, nästan halvt undermedvetet.

Att se hur lätt man kan bli ovän med Johanna och sedan ”råka” bli innebränd, nerknuffad från balkong och liknande bara för att, måste ändå sätta spår.

Det fanns ju ytterligare en berättelse som Maja hade. Det var runt en av hennes killar som hon retat sig lite på. Och Johanna hade ju lite diverse förslag vad man kunde göra mot honom.

Så ja, F berättar ju om hur lugn han är mot Johanna och säkert har Maja även hon sådant beteende för att göra Johanna lugn, men kanske även sig själv?

Påminner lite om hur en clown försöker få folk att skratta, men på djupet finns en sorg. Man vill skämta bort det tråkiga, tramsa, avleda och göra helt andra saker.

Kanske kände Maja på sig något obehagligt. Och så ville hon bara låtsas som ingenting?

Ms coach på Komback sa i förhör att hon hade två lägen, glad eller ledsen. Inte så mycket mellanting. Så det handlar nog om avledning för bådai. Men som sagt bara lösa funderingar. .
Senast redigerad av EsmeraldaFelicia 2023-06-12 kl. 15:38.
Citera
2023-06-12, 15:08
Medlem
BayouXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Hon har dokumenterade drag av autism ja, men hon uppfyller inte kraven för diagnos. Därför har hon inte heller diagnos autism.

Flertalet människor har drag av både det ena och det andra, men endast ett fåtal totalt sett uppfyller kraven för diagnos, så att dra slutsatser utifrån drag, utan att veta vilka, kan vara väldigt missvisande.
Så är det.
Även Neurotypiska människor kan ha drag av autism och som du påpekar, det ena och det andra.

”Hur vet man om man har autistiska drag?

”Det kan vara svårt att kommunicera med andra och bli förstådd på rätt sätt. Vissa intressen tar upp en stor del av din tid. Det kan vara stressande att göra något som är nytt och ovant. Det kan vara svårt att bryta beteenden och rutiner som har blivit en vana.
1177.se”
Citera
2023-06-12, 15:09
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen

Ja visst, naturligtvis hade Maja samma kännedom om Johanna som F hade. Gjorde man något som Johanna uppfattade fel eller provokativt så kunde man råka ut för vad som helst, och det är klart att en död Tove på golvet förstärker en sådan känsla något enormt.

Och sedan ser Maja hur de gängkriminella skjuter varandra till höger och vänster, spränger varandra i luften och har sig, och ändå springer omkring på gatorna, och skulle de bli åtalade så blir de ofta friad på någon teknikalitet, precis så som Clea nu hoppas fria Johanna. Så det är väl inget konstigt alls ur det perspektivet att Maja blev rädd för vad Johanna skulle kunna göra med Maja, när hon såg Tove död, om Maja gick emot Johanna på något vis, och att det var en rädsla som absolut inte försvann över en natt.
Citera
2023-06-12, 15:15
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Min fetning. Detta har jag tagit upp tidigare.

Är det inte lite motsägelsefullt att J som normalt stör sig på sköra och ömtåliga människor finner sin bästis i Maja? Hur stod hon ut med denna empatiska människa som ville alla väl? Total motsats till J själv tog hon henne ändå under sina vingar. Märkligt var ordet.

Onekligen är det märkliga sammanträffanden värda att fundera över.

Vad är det egentligentligen som styrt?
Det förefaller som du tidigare varit inne på att de lockat fram och trissat det "förbjudna" hos varandra.

Reviews har kanske idéer om hur det kan hänga ihop?
Citera
2023-06-12, 15:20
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BayouX
Så är det.
Även Neurotypiska människor kan ha drag av autism och som du påpekar, det ena och det andra.

”Hur vet man om man har autistiska drag?

”Det kan vara svårt att kommunicera med andra och bli förstådd på rätt sätt. Vissa intressen tar upp en stor del av din tid. Det kan vara stressande att göra något som är nytt och ovant. Det kan vara svårt att bryta beteenden och rutiner som har blivit en vana.
1177.se”
Ju fler diagnoser du läser om, desto fler "underligheter" kan du hitta hos dig själv. Den stora skillnaden ligger i när "dragen" skapar problem i vardagen, vilket de inte gör för de flesta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in