Citat:
Ursprungligen postat av
flashmaner
Ja, eller Nej, jag tror inte att det kommer att ske som jag skrev. Men om man skall dra allting till den gräns som Maja-hatarna i tråden gör, men åt andra hållet, då blir det som jag skrev i mitt inlägg. Det är utan tvekan ett krasst konstaterande man kan göra. Vi har ju den något intressanta "svängningen" att några av de som tidigare hängde ut Maja fullständigt på alla sett och vis, nu helt plötsligt är absolut övertygade om att Johanna inte fälls för mord. Först fanns ingen som helst tvekan om att Maja var skyldig, trots den skrala bevisningen, och nu finns helt plötsligt ingen tvekan om att Johanna inte kan fällas för mord, trots den överväldigande bevisningen. Men jag är lika rätt på som alltid och säger att den typen av agerande är precis vad man kan förvänta sig av trollande postare. Ta på sig en absurt extrem hållning och driv den in absurdum, gärna med påhittade argument.
Nu tänker jag säga emot dig; se fetad stil. Tolkar jag rätt här så syftar du på diskussionen om professorn och hans uttalande om obduktionsprotokollet. Jag har själv bara hunnit skumma igenom.
Vad jag ser är ingen "svängning" i egentlig mening då man här får skilja på den objektiva bedömningen av professorns utlåtande och den personliga åsikten om att båda borde fällas för mord. Den senare är oförändrad.
Om professorn lyckas så tillräckliga tvivel så kan rubriceringen landa i dråp, av vad jag har förstått. Något vållande lär det aldrig bli tal om.
Vad som borde komma till HR:s kännedom är vittnesmål om J:s uppbyggda raseri gentemot T, att hon har varit ute efter att döda T vid ett tidigare tillfälle samt att hon har uttryckt att hon ska döda T nästa gång.
Även om M är medåtalad så beskriver hon J:s bisarra reaktioner efteråt på ett sätt som är överensstämmande med J:s personlighet, lögner om tidpunkt för överfall m m, hänsynslösa kalkylerande, grymheten vid dumpningen av kroppen samt efteråt. Hon har ingen anledning att ljuga i det avseendet, vilket borde vara fullt jämförbart med åklagarens påstående att J inget har att vinna på att blanda in M i mordet, om hon är oskyldig. Att den hämndlystna sedan har allt att vinna på att dra ner sin kompis efter att M brutit pakten, tillhör en annan diskussion.
Citat:
Att Maja får något mindre skadestånd för "övertid" i häktet är dock inte helt omöjligt, även om jag inte tror det heller kommer att ske. Det hela beror mycket på hur domstolen kommer att bedöma hennes delaktighet, som trots allt var begränsad. Men också kring hur de bedömer hennes uppsåt i den delen. Deltog Maja i gravfridsbrottet för att dölja mord, eller hade hon andra anledningar till det. Sådant ser vi sällan tingsrätten fundera över, och inte så ofta hovrätter heller, däremot är det sådant som HD för det mesta gå på djupet på.
Nej, inga djupare funderingar där från TR:s sida.
Citat:
Men här var hennes förra försvarare extremt dålig både på att framhäva Majas begränsade deltagande och på att presentera Maja för domstolen, att lägga ut hennes diagnoser och hur hon är som person, och än mindre på att ifrågasätta hennes motiv i det. För om Maja inte hade motiv att dölja brott, ja då kan hon inte heller dömas för grovt brott.
Hemskt att se hur illa och slött det sköttes, här var CS betydligt vassare och framför allt engagerad i sin klient.
Citat:
Och jag tror faktiskt inte att Maja deltog med syfte att dölja brott, jag tror hon deltog för att Johanna sa åt henne att göra det och hon vågade helt enkelt inte säga emot. Därför gjorde hon inte heller ett hantag med än just det som Johanna sa åt henne att göra.
Antar vi att M talar sanning så får vi förutsätta att hon ingen utväg såg just då; hon kunde fly ut från lgh med en bindgalen J efter sig mitt i höstnatten, hon kunde ringa ett larmsamtal eller vägra att samarbeta och gå samma öde till mötes som T. Chockad och fastfrusen gjorde hon minsta möjliga, det som J bad henne om. I hennes värld fanns inga alternativ än att stänga av känslolivet och lyda J.
Citat:
Jag skrev väl vid något tillfälle att hennes förra försvarare mest bara verkade glida med och casha in. Tyvärr verkar den nya försvararen inte vara så mycket bättre då han t.ex. inte kallat några nya vittnen. Comeback-coachen som sa att Maja inte klarar av att göra uppgifter som en 15-åring klarar av hade ju varit klockren att låta rätten få höra.
Förhoppningsvis får även M ett gott försvar denna gång. Nu när tidsaxeln med största sannolikhet justeras så finns det tid över för J att gömma undan kroppen direkt efter mordet; se grannarnas vittnesmål om "hastiga steg" tillsammans med ett antal öppningar och stängningar av dörrar. För det är ju inte i lgh de hör stegen, de hör stegen
utanför J:s lägenhetsdörr, där de ö h t har möjlighet att uppfattas.