2023-06-11, 16:23
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pappa65
Åklagare har krav på sig att vara objektiva till skillnad från försvarsadvokater som är partiska. Detta gäller även i detta rättsfall!

Så ska det vara, men så är det inte, särskilt inte i detta fallet. Åklagarens jobb, när han väl bestämt sig för en gärningsman, är att få gärningsmannen fälld. Från den stunden är åklagaren allt annat än objektiv, tyvärr. Åklagaren i detta fallet har inte presenterat en enda detalj i rätten som talar till Majas fördel, trots att han är skyldig att göra det på samma vis som han lägger fram "bevis" för hennes skuld.
Citera
2023-06-11, 16:43
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Och blunda för återkommande trakasseriet på vissa

När folk i tråden trakasserar Maja för hennes hudfärg, då blundar du gärna, har jag noterat.
När folk i tråden trakasserar Maja med tillmälen som missfoster med mera, då blundar du gärna, har jag noterat.
När folk i tråden trakasserar Maja med lögner om henne, då blundar du gärna, har jag noterat.

Men när jag påtalar lögnerna och kallar lögnarna för lögnare, då exploderar du i inlägg som inte är något annat än grova personpåhopp på mig. Återkommande trakasserier är ett utmärkt uttryck för vad du ägnar dig åt.

Du tycker kanske inte att Maja har fått ta emot tillräckligt med hat, mobbning och rasistiskt skit genom hela sin uppväxt. Du tycker kanske att Maja skulle ha stannat hemma för gott istället för bara ett enda år. Bara för att hon senare i livet skulle komma att hamna i klorna på en psykopatisk mördare och råka befinna sig i hennes lägenhet när hon mördade en kompis. Men så ser inte jag på saker och ting. Maja bör straffas för de brott hon begått. Och för att det skall kunna ske måste brotten bevisas i domstol. Att vi har det på det viset i Sverige innebär att vi är en rättsstat, vilket hänger ihop med att vi har demokrati. Det är tydligt att du anser att det du kallar återkommande trakasserier är helt och fullt ok när det drabbar människor som Maja och mig, men inte när det drabbar dig eller de som tycker som du. Det är faktiskt ett typiskt psykopat-drag. Att Johanna är psykopat verkar de flesta i tråden vara överens om. Att Maja skulle vara psykopat är det möjligen någon enstaka i tråden som försöker hävda, men i övrigt tror nog ingen på det. Hur det är med dig kan man undra.

Så, ja, när det kommer till den typen av mobbing, rasistiska yttringar och rent trakasserande av Maja som förekommer i tråden, då kommer jag att ta henne i försvar, utan att för den skull försvara hennes eventuella delaktighet i mordet på Tove. Du förstår förmodligen inte skillnaden. Och jag tror jag sagt det förr, så det är väl för döva öron, men du borde läsa på om vad Johan Eriksson säger om varför och hur han ser på sitt försvarande av Rakhmat Akilov, så kanske du förstår vad det är vi som pekar på bristen på bevis för Majas deltagande egentligen håller på med.
Senast redigerad av flashmaner 2023-06-11 kl. 16:53.
Citera
2023-06-11, 17:00
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
När folk i tråden trakasserar Maja för hennes hudfärg, då blundar du gärna, har jag noterat.
När folk i tråden trakasserar Maja med tillmälen som missfoster med mera, då blundar du gärna, har jag noterat.
När folk i tråden trakasserar Maja med lögner om henne, då blundar du gärna, har jag noterat.

Men när jag påtalar lögnerna och kallar lögnarna för lögnare, då exploderar du i inlägg som inte är något annat än grova personpåhopp på mig. Återkommande trakasserier är ett utmärkt uttryck för vad du ägnar dig åt.

Du tycker kanske inte att Maja har fått ta emot tillräckligt med hat, mobbning och rasistiskt skit genom hela sin uppväxt. Du tycker kanske att Maja skulle ha stannat hemma för gott istället för bara ett enda år. Bara för att hon senare i livet skulle komma att hamna i klorna på en psykopatisk mördare och råka befinna sig i hennes lägenhet när hon mördade en kompis. Men så ser inte jag på saker och ting. Maja bör straffas för de brott hon begått. Och för att det skall kunna ske måste brotten bevisas i domstol. Att vi har det på det viset i Sverige innebär att vi är en rättsstat, vilket hänger ihop med att vi har demokrati. Det är tydligt att du anser att det du kallar återkommande trakasserier är helt och fullt ok när det drabbar människor som Maja och mig, men inte när det drabbar dig eller de som tycker som du. Det är faktiskt ett typiskt psykopat-drag. Att Johanna är psykopat verkar de flesta i tråden vara överens om. Att Maja skulle vara psykopat är det möjligen någon enstaka i tråden som försöker hävda, men i övrigt tror nog ingen på det. Hur det är med dig kan man undra.

Så, ja, när det kommer till den typen av mobbing, rasistiska yttringar och rent trakasserande av Maja som förekommer i tråden, då kommer jag att ta henne i försvar, utan att för den skull försvara hennes eventuella delaktighet i mordet på Tove. Du förstår förmodligen inte skillnaden. Och jag tror jag sagt det förr, så det är väl för döva öron, men du borde läsa på om vad Johan Eriksson säger om varför och hur han ser på sitt försvarande av Rakhmat Akilov, så kanske du förstår vad det är vi som pekar på bristen på bevis för Majas deltagande egentligen håller på med.

Varför skriver du inte direkt till dem som kommentarer MHs utseende och hudfärg? Varför anklagar du alla andra för att tiga och blunda när du inte heller svarar dem?
Citera
2023-06-11, 17:11
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Felix och Maja är två olika personer. Det finns inget som säger att Felix känslor delas av Maja och tvärtom. Jag frågade efter vittnesmål som hävdar att Maja haft negativa känslor inför Johanna.

Jag tolkar inte Maja, jag förhåller mig skeptisk till uppgifter som en mordåtalad lämnar - särskilt när dessa uppgifter är till fördel för denne. Det är att tala i egen sak.

Samsittarens uppgifter kommer efter mordet, inte före. Efter mordet ångrar naturligtvis Maja allt samröre med Johanna. De har ju åkt fast, Majas liv är förstört. Men om de inte hade åkt fast? Hade Majas känslor inför Johanna ändrats eller hade hon empatilöst sett på hur Toves anhöriga sörjde och plågades medan hon festade vidare med Johanna? Maja har hittills inte visat någon medkänsla med Tove eller hennes anhöriga.
Jag skrev inget om att Js ex och M skulle haft samma känslor. Jag skrev om Js beteende gentemot exen och tänkte mig att det var Js sätt att vara även mot M och mot andra, då även det framförts. Sedan var det ditt antagande att exen och M inte reagerat på samma sätt. Så kan vara fallet, men det kan även vara att M känt liknande som dem. Det vet vi inte.

Hur tänker du dig att andra ska få kännedom om Ms känslor om hon inte berättar själv? Och vad hon säger tror du inte på.Varför skulle du tro på vad någon annan påstår att hon har sagt? Eller dem som menat att M bara gjort vad J sagt?

Det känns inte meningsfullt att ägna timmar åt att leta vittnen du ändå skulle förkasta, då ingen tankeläsare som genomgått lögndetektor finns bland dem.

Det är väl givet att hon talar i egen sak, vem skulle hon annars företräda?

OM de inte åkt fast innehåller så många om att spekulationer endast skulle vara fria fantasier utan underlag, så det avstår jag ifrån.
Citera
2023-06-11, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Tack!

Det är oerhört befriande att få mina tankar bekräftade av dig. Jag är visserligen intresserad, särskilt efter fallet med Lena W, och med början med Billy/Tova, men har bara mina egna livserfarenheter,trådskribenters kunnande och erfarenheter, insynen i fallen och gogglande att gå på. Ja, förstås även Vivieka Enander som vitnade i rätten i fallet Lena W.

Du har kunskaper inom området som vida överstiger mina, så det känns som att jag fått stor A i mina tankar och observationer.

Likheterna är slående mellan hur en person i en destruktiv nära relation blir psykisk misshandlad, bunden, lojal, får sin moraliska kompass satt ur spel och införlivar den misshandlande personens syn på sig själv och slutligen inte ifrågasätter, anpassar sig, som att allt det helt sjuka (utifrån sett) är helt normalt för den som är utsatt. Personen försvarar den som har övertaget, och det som nu är vardag hade aldrig kunnat accepteras om man hade blivit utsatt för liknande situationer i början. Positionr smygit sig obemärkt in, lite i taget.

Det är rent märkligt hur lika F och Maja nu beskriver hur de känner, och att de senare känner sig dumma, skäms och hur de känt att det varit meningslöst att säga emot (vanmakt):

Maja:

"M: Jag vet inte riktigt. Jag vet inte. Och det har ju också ja hon har försökt splittra mig och
mina föräldrar och ja men också hon har sagt väldigt ofta nej dom är inte bra för dig, dom
begränsar dig. Dom, dom är inga liksom bra föräldrar och ja. Hon har ju sagt, ja hon har ju
sagt att jag bör nej men när jag flyttar hemifrån att jag ska bryta kontakten med dem.
F: Hur tänker du Maja kring det du just nu har berättat?
M: Jag känner mig, jag känner mig dum. Och jag skäms över att jag, att jag, för att skydda
och behålla Johanna i mitt liv så har jag liksom ljugit min familj liksom rakt upp i ansiktet.
Eh, alltså flera gånger. Och alltså varför jag inte har, alltså jag har ju haft liksom, alltså ett
varningstecken alltså rakt upp i ansiktet verkligen, eh, men ändå varit kvar med henne. Och
jag är också väldigt trött på att skydda Johanna från allt.
"

F:
"Hur känns det här nu då?
Jag känner mig korkad att jag inte stod emot. Jag vet inte varför, måste varit att jag var rädd
eller något. Jag vet att det var fel. Men jag sa inte ifrån mot henne.
"

Båda har varit kvar i en relation som har kantats av obehagligheter och båda har duckat. De går med på att göra saker som de egntligen inte vill göra. De är bundna, och har hållit tyst om sådant som andra skulle ha reagerat på. De är lojala, förvarar och stannar kvar.

Som du påpkear, är det konstigt att andra i tråden inte reagerar på att F inte avslöjar Johanna tidigare.

Och ja, förmodligen ligger det något i det att man hellre vill se Maja fällas, än att se hur utnyttjad hon varit.

Att Maja skule ha psyopatiska/narcisssitiska drag, som en del hävdar, det motsägs av hennes dåliga självkänsla, att hon inte sätter emot, går med på att gå Johannas ärenden.

En känslokall person bryr sig inte om någon skriker på en, har inget emot att sätta emot, har inte dåligt självförtroende och skulle bråka enormt mycket med Johanna. Det skulle vara tuppfäktning och inte underkastelse.

Ja, det var något mer jag tänkte på men det föll bort...

Ja det är intressant att F och M beskriver vissa av sina känslor på ett liknande sätt. Det blir tydligt när du jämför citaten.
F säger i förhör att J sagt att hon inte ska göra något liknande mot honom som mot exet H (branden) eftersom F behandlat henne väl. I det undermedvetna kan ju detta kännas som ett hot. Jag tror ingen av de gick omkring och kände sig rädda hela tiden (men det kan de ju bara svara på själva) men däremot gissar jag att båda levde under viss 'anspänning'. På sätt att man 'tassar lite på tå,' tänker på att inte säga fel saker för att inte trigga igång irritation/utbrott.
F säger att J ibland kunde säga elaka saker till honom men att när M var med så var det god stämning. Det fick mig att tänka på promenaden hem från Nöjet där M tar upp mobilen och filmar ett rådjur. Samtidigt som M beskrivs som vante, följeslagare, marionett etc kanske hennes verktyg blev att försöka hålla stämningen god. Vi vet ju av andra förhör att J verkar ha problem med människor som mår dåligt (tex J*lia, när M blev dålig av hasch) J vill att det ska vara mest fest enligt F samtidigt som hon verkar haft ett stort hat inom sig. Lite märklig.ändå, det går inte riktigt ihop. Min poäng är att M kanske hanterade vänskapen på det sättet att hålla J på gott humör. F beskriver M som glad samtidigt som han säger att hon mått dåligt.
Senast redigerad av EsmeraldaFelicia 2023-06-11 kl. 17:25.
Citera
2023-06-11, 17:16
Medlem
Citat:
Så ska det vara, men så är det inte, särskilt inte i detta fallet. Åklagarens jobb, när han väl bestämt sig för en gärningsman, är att få gärningsmannen fälld. Från den stunden är åklagaren allt annat än objektiv, tyvärr. Åklagaren i detta fallet har inte presenterat en enda detalj i rätten som talar till Majas fördel, trots att han är skyldig att göra det på samma vis som han lägger fram "bevis" för hennes skuld.

En åklagare ska visserligen vara objektiv men vid rättegången är åklagaren ålagd att bevisa ett brott, varken mer eller mindre.

Det är oklart för mig vad det finns för objektiv bevisning som pekar mot att någon av dom dömda kvinnorna skulle vara oskyldiga, det enda jag sett i den här tråden är analyser av deras lynnen och en befängd teori om att den ena GM sovit under mordet medan den andra släpar runt en kropp som vore den Bernie. Men för sakens skull, vad är det du tycker Rullman skulle ha tagit upp som han inte ville kännas vid?
Citera
2023-06-11, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
MHs riktiga försvarsadvokater, som träffat henne IRL, verkar ju inte bry sig nämnvärt. Det kanske betyder att de förstår / tror att hon är skyldig och inte tycker att hon ska springa omkring ute i samhället.

Exakt de har varit väldigt tysta..
Citera
2023-06-11, 17:32
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
OM de inte åkt fast innehåller så många om att spekulationer endast skulle vara fria fantasier utan underlag, så det avstår jag ifrån.

Ja, det är lite väl många omständigheter som påverkas.
Men om man bortser från samtliga sådana omständigheter, så kan man konstatera att om inte erfarna rättsläkare kan komma överens om hurivida Johanna mördade Tove eller inte, hur sjutton skall då Maja kunna avgöra saken.

Dock så vet vi en sak. Maja blev så rädd att hon inte ens vågade fråga Johanna om hur Tove hade dött. För oavsett hur oense rättsläkarna är, så slog aldrig tanken Maja, att det inte skulle varit Johanna som mördade Tove. Det tog bara ett rätt bra tag för den tanken att mogna, och kanske för rädslan att lägga sig. För det var ju som Majas samsittare sa, att det var först efter mellan en två månader i häktet som Maja började förstå att Johanna har gjort det här.

Hade hon hållit tyst i längden? Nej, det tror jag faktiskt inte. Men det kan nog mycket väl vara så att det hade tagit ett tag för henne att säga något. Det kan också mycket väl vara så att det faktum att hon själv häktades gjorde att det tog mycket längre tid för henne att säga något. Kanske hade hon sagt något till någon hon kände förtroende för tidigare, om de inte "åkt fast". Det hade blivit ett stort tryck inom hela kompisgruppen att reda ut var Tove tagit vägen, vad som hänt henne. Det tror inte jag att Maja hade stått emot. Nu blev hon istället häktad, inlåst, utan någon som helst kontakt med omvärlden. Gissa om hon vände sig inåt och blev som en mussla. Surprise!? Knappast. Det kan man så klart inte lasta rättsväsendet för, som några mindre bemedlade säkert kommer att tro att jag menar. Rättsväsendet gjorde sitt jobb och grepp dessa två föredömligt kvickt. Det var, är jag övertygad om, Johannas lögner som ledde till det. Det var för många saker som inte stämde. Där rättsväsendet sedan borde ha gjort bättre ifrån sig, är under utredningsarbetet, där de missat saker som rekonstruktion och att analysera grannens mobil, trots att de relativt omgående måste insett att grannens tidsangivelser var ute och cyklade.

Hade Maja inte "åkt fast", så hade Toves öde kommit i dagen fortare, det är vad jag tror.
Citera
2023-06-11, 17:57
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Jag tycker att du är bara för mycket

Tack! Ja, jag är i all fall väldigt mycket mer än dig!

Citat:
Du snackar om mobbing som M fått uttstå
vilket jag inte tvivlar på

Igår var du mycket tydlig med att du tvivlade på det. Då försökte du till och med argumentera för att det var tvärtom hon som betedde sig illa. Underförstått anklagar du Maja för mobbingen hon utsattes för. Ett mycket fult sätt av dig att ägna dig åt victim blaming!

Så här skrev du igår!

Citat:
var verkligen M mobbad eller betedde hon sig också illa?

Det är tydligt att ditt modus operandi är att högakta dig själv i ett inlägg för att sedan bära dig åt som en slusk i nästa, eller tvärtom.

Att Maja utsatts för allvarlig mobbing under lång tid är det flera som vittnat om, så det är knappast något du behöver tvivla på, ändå gjorde du det, uttryckligen. Hon var borta från skolan i ett helt år på grund av det. Och när hon om tillbaka till gymnasiet mötte hon sina gamla mobbare igen. Igen rolig situation. Och här står du och lägger skulden på Maja, fy fan vilket avskum till människa du är som håller på så.
Maja gick på det som i Vetlanda kallades för Comeback, som var ett projekt som hjälpte henne tillbaka till en mer normal tillvaro, och hennes coach där, som lärt känna henne väl, är en av de som berättar dessa saker om Maja, ett mycket trovärdigt vittne. Kanske det mest trovärdiga vittnet i hela utredningen faktiskt. Så att Maja var ett mobboffer, det råder det knappast några tvivel om, utom för dig.
Citera
2023-06-11, 18:11
Medlem
Citat:
Tack! Ja, jag är i all fall väldigt mycket mer än dig!

Igår var du mycket tydlig med att du tvivlade på det. Då försökte du till och med argumentera för att det var tvärtom hon som betedde sig illa. Underförstått anklagar du Maja för mobbingen hon utsattes för. Ett mycket fult sätt av dig att ägna dig åt victim blaming!

Så här skrev du igår!

Det är tydligt att ditt modus operandi är att högakta dig själv i ett inlägg för att sedan bära dig åt som en slusk i nästa, eller tvärtom.

Att Maja utsatts för allvarlig mobbing under lång tid är det flera som vittnat om, så det är knappast något du behöver tvivla på, ändå gjorde du det, uttryckligen. Hon var borta från skolan i ett helt år på grund av det. Och när hon om tillbaka till gymnasiet mötte hon sina gamla mobbare igen. Igen rolig situation. Och här står du och lägger skulden på Maja, fy fan vilket avskum till människa du är som håller på så.
Maja gick på det som i Vetlanda kallades för Comeback, som var ett projekt som hjälpte henne tillbaka till en mer normal tillvaro, och hennes coach där, som lärt känna henne väl, är en av de som berättar dessa saker om Maja, ett mycket trovärdigt vittne. Kanske det mest trovärdiga vittnet i hela utredningen faktiskt. Så att Maja var ett mobboffer, det råder det knappast några tvivel om, utom för dig.

Just precis MH gick på Komback antagligen för att hon kanske tyckte det var för svårt i gymnasiet.

Maja kom in i utmattningsdepression: ”Komback har blivit min räddning”

https://www.vetlandaposten.se/2020-10-22/maja-kom-in-i-utmattningsdepression-komback-har-blivit-min-raddning

KomBack i Vetlanda: Stöd till unga som hoppat av gymnasiet

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/projekt-i-vetlanda-stod-till-ungdomar-som-hoppat-av-gymnasiet
Citera
2023-06-11, 18:17
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ja, eller Nej, jag tror inte att det kommer att ske som jag skrev. Men om man skall dra allting till den gräns som Maja-hatarna i tråden gör, men åt andra hållet, då blir det som jag skrev i mitt inlägg. Det är utan tvekan ett krasst konstaterande man kan göra. Vi har ju den något intressanta "svängningen" att några av de som tidigare hängde ut Maja fullständigt på alla sett och vis, nu helt plötsligt är absolut övertygade om att Johanna inte fälls för mord. Först fanns ingen som helst tvekan om att Maja var skyldig, trots den skrala bevisningen, och nu finns helt plötsligt ingen tvekan om att Johanna inte kan fällas för mord, trots den överväldigande bevisningen. Men jag är lika rätt på som alltid och säger att den typen av agerande är precis vad man kan förvänta sig av trollande postare. Ta på sig en absurt extrem hållning och driv den in absurdum, gärna med påhittade argument.
Nu tänker jag säga emot dig; se fetad stil. Tolkar jag rätt här så syftar du på diskussionen om professorn och hans uttalande om obduktionsprotokollet. Jag har själv bara hunnit skumma igenom.
Vad jag ser är ingen "svängning" i egentlig mening då man här får skilja på den objektiva bedömningen av professorns utlåtande och den personliga åsikten om att båda borde fällas för mord. Den senare är oförändrad.
Om professorn lyckas så tillräckliga tvivel så kan rubriceringen landa i dråp, av vad jag har förstått. Något vållande lär det aldrig bli tal om.
Vad som borde komma till HR:s kännedom är vittnesmål om J:s uppbyggda raseri gentemot T, att hon har varit ute efter att döda T vid ett tidigare tillfälle samt att hon har uttryckt att hon ska döda T nästa gång.
Även om M är medåtalad så beskriver hon J:s bisarra reaktioner efteråt på ett sätt som är överensstämmande med J:s personlighet, lögner om tidpunkt för överfall m m, hänsynslösa kalkylerande, grymheten vid dumpningen av kroppen samt efteråt. Hon har ingen anledning att ljuga i det avseendet, vilket borde vara fullt jämförbart med åklagarens påstående att J inget har att vinna på att blanda in M i mordet, om hon är oskyldig. Att den hämndlystna sedan har allt att vinna på att dra ner sin kompis efter att M brutit pakten, tillhör en annan diskussion.
Citat:
Att Maja får något mindre skadestånd för "övertid" i häktet är dock inte helt omöjligt, även om jag inte tror det heller kommer att ske. Det hela beror mycket på hur domstolen kommer att bedöma hennes delaktighet, som trots allt var begränsad. Men också kring hur de bedömer hennes uppsåt i den delen. Deltog Maja i gravfridsbrottet för att dölja mord, eller hade hon andra anledningar till det. Sådant ser vi sällan tingsrätten fundera över, och inte så ofta hovrätter heller, däremot är det sådant som HD för det mesta gå på djupet på.
Nej, inga djupare funderingar där från TR:s sida.
Citat:
Men här var hennes förra försvarare extremt dålig både på att framhäva Majas begränsade deltagande och på att presentera Maja för domstolen, att lägga ut hennes diagnoser och hur hon är som person, och än mindre på att ifrågasätta hennes motiv i det. För om Maja inte hade motiv att dölja brott, ja då kan hon inte heller dömas för grovt brott.
Hemskt att se hur illa och slött det sköttes, här var CS betydligt vassare och framför allt engagerad i sin klient.
Citat:
Och jag tror faktiskt inte att Maja deltog med syfte att dölja brott, jag tror hon deltog för att Johanna sa åt henne att göra det och hon vågade helt enkelt inte säga emot. Därför gjorde hon inte heller ett hantag med än just det som Johanna sa åt henne att göra.
Antar vi att M talar sanning så får vi förutsätta att hon ingen utväg såg just då; hon kunde fly ut från lgh med en bindgalen J efter sig mitt i höstnatten, hon kunde ringa ett larmsamtal eller vägra att samarbeta och gå samma öde till mötes som T. Chockad och fastfrusen gjorde hon minsta möjliga, det som J bad henne om. I hennes värld fanns inga alternativ än att stänga av känslolivet och lyda J.
Citat:
Jag skrev väl vid något tillfälle att hennes förra försvarare mest bara verkade glida med och casha in. Tyvärr verkar den nya försvararen inte vara så mycket bättre då han t.ex. inte kallat några nya vittnen. Comeback-coachen som sa att Maja inte klarar av att göra uppgifter som en 15-åring klarar av hade ju varit klockren att låta rätten få höra.
Förhoppningsvis får även M ett gott försvar denna gång. Nu när tidsaxeln med största sannolikhet justeras så finns det tid över för J att gömma undan kroppen direkt efter mordet; se grannarnas vittnesmål om "hastiga steg" tillsammans med ett antal öppningar och stängningar av dörrar. För det är ju inte i lgh de hör stegen, de hör stegen utanför J:s lägenhetsdörr, där de ö h t har möjlighet att uppfattas.
Citera
2023-06-11, 18:24
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Just precis MH gick på Komback antagligen för att hon kanske tyckte det var för svårt i gymnasiet.

Maja kom in i utmattningsdepression: ”Komback har blivit min räddning”

https://www.vetlandaposten.se/2020-10-22/maja-kom-in-i-utmattningsdepression-komback-har-blivit-min-raddning

KomBack i Vetlanda: Stöd till unga som hoppat av gymnasiet

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/projekt-i-vetlanda-stod-till-ungdomar-som-hoppat-av-gymnasiet
Precis, de sociala kraven blev för höga med utmattningsdepression som följd. Att M själv skulle ha burit sig illa åt mot sina kompisar och mobbat, det påståendet saknas stöd för.
Tvärtom vittnas det om att hon var en god lagkamrat och stöttande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in