2023-06-12, 11:45
Medlem
BayouXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jesss1234
Det där är ju bara skitsnack. Visst man kan ha svårt att uttrycka känslor vid autism men nog fan vet man vad som är rätt och fel. Vet man inte det borde man inte vitsas i samhället
Maja har inte diagnosen autism, endast drag av autism.
Uppfattar henne som rätt verbal och tydlig i vissa delar men jag tror att det är när hon ljuger och inte riktigt kopplar vad hon ska säga som det blir många - eh, eh, eh.
Självklart vet hon ju att det är helt oförsvarligt att inte ens berätta var kroppen finns, likväl döljer hon det.
Citera
2023-06-12, 12:00
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Han säger också att det räcker med 'tvivel'? Hur mycket tvivel som accepteras i ett domslut blir väl då det en tolkningsfråga. Vad gäller J så finns det ju ett uppsåt.

Ja visst, precis som AE så blundar han för den sammantagna bilden. Varför hade Tove ingen kräkreflex alternativt varför kunde hon inte få ur sig sin uppstötning, till exempel. Uppsåtet låtsats han som det inte finns. Det är som om den medicinska dödsorsaken är det enda som har någon betydelse.

Han trycker på att om man kan väcka rimligt tvivel, så räcker det, och så är det. Men inte vilket tvivel som helst. Det skall väckas rimligt tvivel kring om Johanna mördade Tove eller inte, och då kan den exakta dödsorsaken vara en underordnad betydelse.

Ta som exempel mordet på Kim Wall. För fastställdes aldrig någon exakt dödsorsak, mördaren fälldes för mord i alla fall. Där fanns såväl ett uppsåt, som också det var vagare än i fallet Tove, och där fanns en indiciekedja som räckte till, precis som i detta fallet.

Nu fälldes Kim Walls mördare i Danmark. Hade han friats i Sverige tro, för att det fanns tvivel om exakt dödsorsak? Knappast.

Samma sak i Tove fallet. Oavsett den exakta dödsorsaken, så råder det inget tvivel om att Johanna mördade Tove.
Citera
2023-06-12, 12:06
Medlem
flashmaners avatar
De "dokumenterade svårigheterna" som Maja har kommer bland annat av autism. Det är också flera personer i förhören som ger tydliga beskrivningar av de effekterna, och Majas tystnad är också precis en sådan effekt, säkert påverkad av flera andra orsaker, mobbing, avsaknad av förtroende för samhället som svikit henne om och om igen, osv.
Citera
2023-06-12, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Det märks tydligt att Lapidus är f.d. försvarsadvokat. Full fokus på tvivel och full fokus på att skydda de misstänkta. Ingen kritik eller ifrågasättande alls åt andra hållet. Det mest intressanta säger han blir vad AE har att säga. Men det vet vi redan, det mest intressanta blir istället att se vad rättsliga rådet har att säga.

Han säger också att Mord genom strypning faller om Tove dog av maginnehåll, men så är det inte alls nödvändigtvis. Om strypningen har orsakat det som skedde så är det mord genom strypning.

Om någon skjuter någon som dör av förblödning, så är det mord genom skjutning.

Han har nog varit en duktig försvarsadvokat. Inte bekantat mig med honom så mycket men såg klippet.

Men du, om det nu blir deras slutsats, kan det då inte leda till enbart vållande tror du?
Citera
2023-06-12, 12:32
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Vilka är de "dokumenterade svårigheterna M har" som gör att hon sitter tyst i flertalet förhör/veckor när hon vet att JJ tagit livet av TT? Har vetskap om att TT ligger i naturen, uppeldad av sin kompis.
Tror du att MH har så grava svårigheter att hon inte förstår vad TT.s anhöriga upplever?
Om MH nu skulle vara helt oskyldig till mordet på TT?
Även J teg utan några dokumenterade svårigheter.

Jag har ingen ambition eller ens intresse av att försvara M eller hennes beteende. Det jag framfört är möjliga förklaringar utifrån info som finns.
Take it or leave it!
Citera
2023-06-12, 13:01
Medlem
sybels avatar
Citat:
Autism.
Nej, de kriterierna uppfyller hon inte, endast drag har konstaterats, men inom vilket område redovisas inte.
Citera
2023-06-12, 13:03
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emhela
Han har nog varit en duktig försvarsadvokat. Inte bekantat mig med honom så mycket men såg klippet.

Men du, om det nu blir deras slutsats, kan det då inte leda till enbart vållande tror du?

Det har påståtts alla varianter i tråden. Men ingen av de som kommer med påståenden presenterar en ordentlig genomtänkt förklaring till sin ståndpunkt. Om vi skall tänka oss vållande, då har Johanna inte haft för avsikt att mörda Tove. Redan där blir det svårt att hävda att Johanna inte avsåg att mörda Tove, givet allt vi vet om vad hon sagt om Tove tidigare, men ändå av misstag gjorde det. Och frågan är då på vad sätt hon vållade Toves död. Det missar även AE att förklara trots att han säger att det var våldet mot halsen som dödade Tove, för att sedan säga att det inte var det. Om nu Tove dog av kvävning av sitt eget maginnehåll, varför gjorde hon det? Det är inte bevisat på något sätt, det är inte ens fört på tal. Det i sig är kanske inte så konstigt, försvarets uppgift är inte att bevisa en alternativ dödsorsak, bara att väcka tvivel. Men det måste ju då också finnas fog för tvivlet, och tvivlet, om det skall ha önskad verkan, får inte bara leda till att den misstänkte ändå fälls, bara på en annan teknisk grund. Om Johanna inte mördade Tove, då är det heller inte visat att hon vållade Toves död. Det måste i så fall föras i bevis. Hur då? Tja, allting gick i så fall till på samma vis, men med den skillnaden att Johanna inte hade uppsåt att döda Tove. Men dödsorsaken påverkar ju inte uppsåtsfrågan och bevisen för Johannas uppsåt.

Om Tove kräktes, och inte kunde få ur sig maginnehållet för att hon var fasthållen, och detta leds i bevis, då skulle det möjligen kunna bli vållande, förutsatt att domstolen dessutom finner att Johanna saknade uppsåt att döda Tove, men ändå av någon annan anledning fortsatte hålla fast henne.

Som läget är just nu, så är det större risk att Johanna frias helt, än döms för vållande, pga bevisläget, IMO. Men jag tror inte på något av det. Jag tror på mord. Johanna ströp Tove till döds och hon hade för avsikt att göra det. Och detta är bevisat. Det räcker. Mord.

Till och med AE skriver i klartext i sitt utlåtande att det var våldet mot Toves hals som ledde till hennes död. Då återstår i grunden bara frågan om uppsåt, oavsett exakt dödsorsak.
Citera
2023-06-12, 13:04
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Nej, de kriterierna uppfyller hon inte, endast drag har konstaterats, men inom vilket område redovisas inte.

Det är en "dokumenterad svårighet" som bidrar till hennes personlighet.
Citera
2023-06-12, 13:24
Medlem
Citat:
Det har påståtts alla varianter i tråden. Men ingen av de som kommer med påståenden presenterar en ordentlig genomtänkt förklaring till sin ståndpunkt. Om vi skall tänka oss vållande, då har Johanna inte haft för avsikt att mörda Tove. Redan där blir det svårt att hävda att Johanna inte avsåg att mörda Tove, givet allt vi vet om vad hon sagt om Tove tidigare, men ändå av misstag gjorde det. Och frågan är då på vad sätt hon vållade Toves död. Det missar även AE att förklara trots att han säger att det var våldet mot halsen som dödade Tove, för att sedan säga att det inte var det. Om nu Tove dog av kvävning av sitt eget maginnehåll, varför gjorde hon det? Det är inte bevisat på något sätt, det är inte ens fört på tal. Det i sig är kanske inte så konstigt, försvarets uppgift är inte att bevisa en alternativ dödsorsak, bara att väcka tvivel. Men det måste ju då också finnas fog för tvivlet, och tvivlet, om det skall ha önskad verkan, får inte bara leda till att den misstänkte ändå fälls, bara på en annan teknisk grund. Om Johanna inte mördade Tove, då är det heller inte visat att hon vållade Toves död. Det måste i så fall föras i bevis. Hur då? Tja, allting gick i så fall till på samma vis, men med den skillnaden att Johanna inte hade uppsåt att döda Tove. Men dödsorsaken påverkar ju inte uppsåtsfrågan och bevisen för Johannas uppsåt.

Om Tove kräktes, och inte kunde få ur sig maginnehållet för att hon var fasthållen, och detta leds i bevis, då skulle det möjligen kunna bli vållande, förutsatt att domstolen dessutom finner att Johanna saknade uppsåt att döda Tove, men ändå av någon annan anledning fortsatte hålla fast henne.

Som läget är just nu, så är det större risk att Johanna frias helt, än döms för vållande, pga bevisläget, IMO. Men jag tror inte på något av det. Jag tror på mord. Johanna ströp Tove till döds och hon hade för avsikt att göra det. Och detta är bevisat. Det räcker. Mord.

Till och med AE skriver i klartext i sitt utlåtande att det var våldet mot Toves hals som ledde till hennes död. Då återstår i grunden bara frågan om uppsåt, oavsett exakt dödsorsak.

Bra förklaring. Det blir spännande i augusti.
Citera
2023-06-12, 13:33
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Tyvärr så är det länge sedan jag läste fup
men ett exempel som du tar upp ovan när Ida säger att hon hört ryktesvägen att M kunde vara ful på plan
Är det osanning då det Ida hört?

Tove har vid ett par tillfällen varit rädd för M
är det bara ett problem T har som det inte finns någon grund för?

Jag tänker på alla dessa psykoanalyser som görs i tråden på M
där alla hennes handlingar bortförklaras
Jag tvivlar inte på att allt inte har varit lätt för M
Och jag tvivlar inte på att det många gånger varit svårt för förortskillarna som skjuter och misshandlar folk
Och kanske just därför har de hamnat där de är
men det förtar inte deras handlingar
det går inte att bortförklara det dem gjort
Ja sorgligt men alla måste ta ansvar för vad de gör
och alla drabbade offer de utsatt ett frutansvärt lidande för måste komma mer i fokus

Men jag ser inga psykoanalyser om J
Hur blev hon en sån skadad psykopat
vad har hon vart med om som gjort henne så ond?
Kan vi inte lämna psykoanalyserna efter nu flera hundra sådana på M och kanske se det tjejerna står åtalade för och vad
deras handlingar har lett till
Tove är död mördad och hennes anhörigas lidande har kommit i skymundan och istället har det blivit Maja som är i fokus och att det är synd om henne

Jag tror att grottar vi ner oss i brottslingars psyke så är det säkert många av dem som har varit med om trauma på olika sätt
Vad ska vi placera dem om de inte ska få straff för sina handlingar?

Men du kan inte dubblera lite efter ditt eget tycke. Du frågar mig om det är osanning.

Ursäkta mig men jag citerade exakt från FUP och som jag ser det ligger ”felet” inte på mig, utan på hur du framställer det; de berättelser om hur ”berättelserna om M hur illa hon uppförde sig mot lagkamrater i idrotten ”.
Så var det ju inte sagt av I*da. Det var inte sagt att hon betedde sig illa mot lagkamrater öna och inte heller att det var flera berättelser.

Ska man svartmåla någon, då kan man väl hålla sig till sanningen? Nu vet jag att du tror att Maja är skyldig till mordet, men så ser jag inte bevisningen.

Jag förstår att det är flera i tråden som anser att oavsett vad som händer i HR så är hon skyldig till mord.

Tyvärr kommer det inte gå att motbevisa det, men som jag ser det är det jätte allvarligt att vi har en pöbel. Tyvärr har försökt här inne pratat i sådana termer om att hon kommer att straffas utanför fängelset. Till och med en som nämnde hängning.

Flr din del kanske du ska nye anser att dubblera lite här och där gör något, men det har blivit en trådsanning.

Om man ska klanka på att tjejerna inte håller sig till sanningen, då kan man börja med sig själv. Du kan ju själv se att du inte hade riktigt rätt? Varför då lägga skulden ( indirekt) på mig genom att fråga om det inte är sant istället för att erkänna att det inte var flera och att det inte sas något om att hon varit ojuste mot sina lagkamrater? Inte ens att det var ett rykte.

Som mamma till två idrottskillar ( fotboll och sedan hockey) vet jag att man kan se på insatser från lagkamrater olika.

Tänk bara på den kända svensk ishockeyspelaren Niklas Kronvall. Han var känd för sina tacklingar ( men ändå en ödmjuk person). När man blivit tacklad av honom hette det att ha blivit ”kronwalled”.

Här är det EN person som nämner ett rykte som hon själv säger att hon inte vet om det har bäring. Det är INTE flera som du säger.

Du vet inte om det är motståndarlaget eller hennes lagkamrater som framfört ryktet.

Även det andra du tar upp, ser jag som EN incident.
Jag har tidigare skrivit ett långt inlägg för att visa varför jag tror det.
Om du nu inte har FUP kan du istället lyssna på rättegången. Om det hade varit två incidenter, då hade man väl inte bara tagit upp den ena?

Vet inte vad gängkriminaliteten har med detta fall att göra. Ständigt återkommande.

Här är det en helt anan psykologisk dynamik i spel. Det är inga gängkriminella. De är tidigare ostraffade. Och det handlar inte om knark, vapen och gäng.

Här har vi en person som synes vara mycket dominerande och som har konflikter till höger och vänster.

Konflikter som inte är Majas.
Inte ens M*y pekar ut Maja på det sättet och att Tove var rädd för Maja, det vet vi inte ens.

Jag tror att Tove var rädd för Johanna som var den som hade konflikten med Tove. Tove verkade ju tro att konflikten handlade om en annan grej (?) om jag inte minns fel. ( kommer inte åt FUP nu), och Johanna anslöt ju sedan. Jag tror det stod alldeles klart för Tove att det handlade om Johanna.
Citera
2023-06-12, 13:38
Medlem
När skulle gw prata? Försökt läsa tillbaka men hittar ej
Citera
2023-06-12, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jesss1234
När skulle gw prata? Försökt läsa tillbaka men hittar ej

Torsdag 15 maj kl 20:00.

TV4 • Torsdag 20:00 - 21:00
0
0
Mordet på 21-åriga Tove skakade om hela Sverige. Leif GW Persson åker till Vetlanda för att försöka förstå vad det var som egentligen hände.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in