2023-06-12, 07:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Vi har olika syn på dess betydelse.

Pojkvännen gick fortfarande med vetskapen om begångna brott efter förhållandets slut. Vad som förenar M och F är att de båda är rädda för J och det är just det underliggande hotet från J:s sida som gör att M väljer att agera på ett visst sätt under mordnatten, som jag ser det.

Filip: "Samma varför jag var så lugn mot henne i förhållandet. Så hon inte skulle göra något mot mig.
Som person är jag lugn, men extra lugn mot henne."
"Jag känner mig korkad att jag inte stod emot. Jag vet inte varför, måste varit att jag var rädd
eller något. Jag vet att det var fel. Men jag sa inte ifrån mot henne."

Visst satt hon inne med fler detaljer. Men faktum är fortfarande att ingen annan heller anmälde.
M var med sina 17 år, yngre än de övriga.
J hade flera ´pleasers´ (jmfr med ´flying monkeys´) som en av hennes kk uttryckte det, i sin omgivning. J hade kompisar som i likhet med M höll sig väl med henne för att slippa förarga. Även om M var den som stod närmast och försvarade J för det mesta för att dämpa henne så att hon fick som hon ville, det var lugnast så.

M är heller inte oskyldig; hon bar ut en kropp tillsammans med J.

Gällande detta att hon borde ha förstått att J skulle bli inlåst; här resonerar du utifrån ditt vuxna, mogna jag med utvecklat konsekvenstänk och vetskap om hur rättsväsendet fungerar.
Jämför då med en 18-årig tjej som ligger "klart under genomsnittet" i IQ-test, behöver hjälp med att komma igång med de mest basala bitarna i vardagen, påminnas om att ta medicin, schemaläggning för dagen för att upprätthålla en struktur. Personer med hennes svårigheter ingår i LSS-kretsen; en rättighetslag vi har som erbjuder stöd och service för att tillgodose behov av olika karaktär. Det betyder egentligen bara att hon har sämre förutsättningar, hon behöver mera tid på sig och fler verktyg för att lära.
Det påverkar heller inte känslolivet, däremot förmågan att analysera känslor.

Hon saknar den allmänbildning vi övriga har runt rättsväsendets funktion. För henne är det ingen självklarhet att J kommer att bli inlåst, utan att kunna skada henne eller familjen.

Ditt sista stycke:

"Hon saknar den allmänbildning vi övriga har runt rättsväsendets funktion. För henne är det ingen självklarhet att J kommer att bli inlåst, utan att kunna skada henne eller familjen".

Menar du verkligen att MH skulle sakna kunskap om att man blir inlåst för mord (ett mord som hon visste att JJ gjort, ev var inblandad i själv)?

Om inte annat så hade väl JJ berättat det för MH när de satt och gjorde upp planer för vad de skulle säga ang nattens händelser.
Ett mord som MH satt och höll tyst om ett antal veckor under sina förhör! Vem gör det om oskyldig?

Du skriver "utan att kunna skada henne eller familjen"... vem tänker du skulle skada dessa när JJ är inlåst?

Ni pratar ner MH i hennes tankeförmåga så mycket att jag nog har rätt i att ifrågasätta hennes förmåga att få ett körkort... hon borde blivit föreslagen att ta tåget i stället (iaf ett bra "draglok").
Senast redigerad av Tufsankatt 2023-06-12 kl. 07:51.
Citera
2023-06-12, 08:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Om du kallar kunskaper och erfarenheter för fantasier låter det som att du föraktar desamma.

Att bygga sina slutsatser på jämförelser med hur en vuxen utan sårbarhet och svårigheter borde reagerat och agerat är både okunnigt och missvisande.

Nej, det som är missvisande är att dra slutsatser om en individ man aldrig träffat baserat på jämförelser med oklara egna erfarenheter av hur människor man träffat eventuellt hade reagerat. Inga människor är "utan sårbarhet och svårighet" och dom människor som har npf är så olika sinsemellan att det inte finns nåt rimligt sätt att avgöra hur en person med sådana diagnoser "borde reagera".
Citera
2023-06-12, 08:51
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Du har inte kunskap och erfarenhet av Maja. Du ser tydligen inte henne som en individ utan som en arketyp av sin diagnos. Det tycker jag är okunnigt. Neuropsykiatriska diagnoser innebär att man har drag av det ena eller andra, på en glidande skala. Var Maja ligger i sina färdigheter/svårigheter på den glidande skalan vet vi inte.

En diagnos kan också ifrågasättas av andra läkare. Det ser vi tydligt i det här fallet, där en rättsläkare ifrågasätter en annan rättsläkares tolkning och slutsatser. Majas diagnos behöver inte heller vara huggen i sten, den kan vara rätt men den kan också vara fel.

Varför inte utgå från de fakta som finns och bygga sina slutsatser på det?

Du har t ex sagt att du inte tolkar Majas visade likgiltighet inför Tove och hennes anhöriga som empatilöshet, utan ”Med hennes diagnos…” så är hon bara oförmögen att visa känslor eller nåt liknande. Har du tänkt på hur farligt det är om du tolkar henne fel, om hon faktiskt är empatilös?
Jag har hela tiden varit tydlig med att det är mina tolkningar av de fakta som finns och bygger mina slutsatser på det, vilket även du påstår dig göra. Skillnaden ligger alltså i att jag beaktar Ms dokumenterade sårbarhet medan du bortser ifrån den faktadelen.

Flera vittnen beskriver M som snäll och omtänksam, ingen nämner empatilös. Det är ditt eget hitte-på.

Vem som tolkar mest rätt kanske framtiden utvisar.
Citera
2023-06-12, 08:59
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.-.
Nej, det som är missvisande är att dra slutsatser om en individ man aldrig träffat baserat på jämförelser med oklara egna erfarenheter av hur människor man träffat eventuellt hade reagerat. Inga människor är "utan sårbarhet och svårighet" och dom människor som har npf är så olika sinsemellan att det inte finns nåt rimligt sätt att avgöra hur en person med sådana diagnoser "borde reagera".
...så för att skalan är glidande ska man bortse från de dokumenterade svårigheterna M har för att få en mer rättvisande bild av hur hon "borde" reagera och bete sig.
Citera
2023-06-12, 09:10
Medlem
Citat:
Jag har hela tiden varit tydlig med att det är mina tolkningar av de fakta som finns och bygger mina slutsatser på det, vilket även du påstår dig göra. Skillnaden ligger alltså i att jag beaktar Ms dokumenterade sårbarhet medan du bortser ifrån den faktadelen.

Flera vittnen beskriver M som snäll och omtänksam, ingen nämner empatilös. Det är ditt eget hitte-på.

Vem som tolkar mest rätt kanske framtiden utvisar.

Nu är det så att personer kan ha helt olika uppfattningar om en person. Beror så klart på vilken relation de haft med MJ.

Hur många av dessa tror du ändrat sin inställning till MH idag när de vet vad hon är inblandad i tillsammans med JJ?

Att MH är empatilös gentemot TT.s anhöriga kan väl ingen ifrågasätta?

Finns ett gammalt ordspråk... i de lugnaste vattnen går de största fiskarna.
Citera
2023-06-12, 09:53
Medlem
Citat:
...så för att skalan är glidande ska man bortse från de dokumenterade svårigheterna M har för att få en mer rättvisande bild av hur hon "borde" reagera och bete sig.

Vilka är de "dokumenterade svårigheterna M har" som gör att hon sitter tyst i flertalet förhör/veckor när hon vet att JJ tagit livet av TT? Har vetskap om att TT ligger i naturen, uppeldad av sin kompis.
Tror du att MH har så grava svårigheter att hon inte förstår vad TT.s anhöriga upplever?
Om MH nu skulle vara helt oskyldig till mordet på TT?
Citera
2023-06-12, 10:34
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Har hittat ett klipp om Tove på TV4 från i går.

”Svenskt rättsväsende har legat efter”

21-åriga Tove, ... Jens Lapidus diskuterar i säsongsavslutningen av Efter fem.

https://www.tv4.se/klipp/va/20594002/lapidus-om-gangkriminaliteten-svenskt-rattsvasende-har-legat-efter

Det märks tydligt att Lapidus är f.d. försvarsadvokat. Full fokus på tvivel och full fokus på att skydda de misstänkta. Ingen kritik eller ifrågasättande alls åt andra hållet. Det mest intressanta säger han blir vad AE har att säga. Men det vet vi redan, det mest intressanta blir istället att se vad rättsliga rådet har att säga.

Han säger också att Mord genom strypning faller om Tove dog av maginnehåll, men så är det inte alls nödvändigtvis. Om strypningen har orsakat det som skedde så är det mord genom strypning.

Om någon skjuter någon som dör av förblödning, så är det mord genom skjutning.
Senast redigerad av flashmaner 2023-06-12 kl. 10:38.
Citera
2023-06-12, 10:42
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Vilka är de "dokumenterade svårigheterna M har" som gör att hon sitter tyst i flertalet förhör/veckor när hon vet att JJ tagit livet av TT? Har vetskap om att TT ligger i naturen, uppeldad av sin kompis.
Tror du att MH har så grava svårigheter att hon inte förstår vad TT.s anhöriga upplever?

Autism.
Citera
2023-06-12, 10:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Det märks tydligt att Lapidus är f.d. försvarsadvokat. Full fokus på tvivel och full fokus på att skydda de misstänkta. Ingen kritik eller ifrågasättande alls åt andra hållet. Det mest intressanta säger han blir vad AE har att säga. Men det vet vi redan, det mest intressanta blir istället att se vad rättsliga rådet har att säga.

Han säger också att Mord genom strypning faller om Tove dog av maginnehåll, men så är det inte alls nödvändigtvis. Om strypningen har orsakat det som skedde så är det mord genom strypning.

Lapidus är tjenis med Clea...
Citera
2023-06-12, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt

Det där är ju bara skitsnack. Visst man kan ha svårt att uttrycka känslor vid autism men nog fan vet man vad som är rätt och fel. Vet man inte det borde man inte vitsas i samhället
Citera
2023-06-12, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Lapidus är tjenis med Clea...

Han säger i inslaget att Clea är en fd kollega för transparansens skull.
Senast redigerad av EsmeraldaFelicia 2023-06-12 kl. 11:22.
Citera
2023-06-12, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner

Lapidus säger att det räcker med 'tvivel'? Hur mycket tvivel som accepteras i ett domslut blir väl då det en tolkningsfråga. Vad gäller J så finns det väl ändå ett tydligt uppsåt.
Senast redigerad av EsmeraldaFelicia 2023-06-12 kl. 11:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in