2023-06-12, 09:56
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
.

Citat:
Det är bara SE som har sagt att han ställt den frågan vad jag vet. Det kan man läsa i hans förhör. https://wpu.nu/wiki/Uppslag:E63-00-A

"Poliserna kom springande och ropade: "Åt vilket håll?" Engström pekade då i den riktning som Lisbeth hade visat honom."
Exakt, det är bara SE som påstår sig ställt frågan och "bekräftar" det.

Förresten, du fick inte med det här angående JÅS:
"Så fort denna polisbil hade stoppat hade Svensson talat om för polisen åt vlket håll gärningsmannen sprungit".

https://magasinetfilter.se/wp-content/uploads/2018/05/VITTNESF%C3%96RH%C3%96R-Jan-%C3%85ke-Svensson.pdf

Svensson är också till skillnad mot Engström konstaterad som varande på platsen efter skotten, med namn och allt. Som KP konstaterade vid nedläggningsbeslutet, Engströms uppgifter skiljer sig från övrigas. Synd att mannen inte kontrollerades ordentligt för 37 år sedan, nu kan vi endast misstänka. Det går inte att fästa någon större tilltro till ett spökvittne som ingen sett eller hört efter skotten. Ett spökvittne som i sin tur sett och hört ett annat spökvittne.
Senast redigerad av MrBarnaby 2023-06-12 kl. 10:04.
Citera
2023-06-12, 10:09
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
ja, och det finns som jag sagt inget problem med att GS både stått kvar och varit brysk mot LP. Det är olika skeenden.

Och räkna på det själv. Det är alltså upp mot en minut från att GS anlände till att polisen började springa. Sedan ska de ta sig upp till baracken innan SE "funderar" på att springa. Det är alltså upp emot 1,5 minuter innan SE ens får tanken alltså. Att få ihop det tidsmässigt med att GS är brysk någon gång runt tiden att ambulansen kommer, vilket enligt honom själv är 2 minuter, är inte alls svårt.

Men nu ifrågasätter du att brysk ens har nämnts? Det ska ju till ett bra jäkla märkligt falskt minne från ALG då.

Jo, men är det inte GS som instruerar eller stämmer av med piketen innan den börjar springa? Dessutom är JÅS fram, dessförinnan, och briefar GS och/eller IW. Så när ska GS hinna med att vara brysk mot LP. Intrycket är att SE sätter av efter medan polisen ännu är inom synhåll. Därefter är piketen som uppslukad av jorden ...

Så utrymmet för den interaktion du nämner ser inte ut att finnas innan SE kommer tillbaka från rundan runt barackerna, och väl framme sitter väl LP i ambulansen?
Citera
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby

"Så fort denna polisbil hade stoppat hade Svensson talat om för polisen åt vlket håll gärningsmannen sprungit".

https://magasinetfilter.se/wp-content/uploads/2018/05/VITTNESF%C3%96RH%C3%96R-Jan-%C3%85ke-Svensson.pdf

Svensson är också till skillnad mot Engström konstaterad som varande på platsen efter skotten, med namn och allt. Som KP konstaterade vid nedläggningsbeslutet, Engströms uppgifter skiljer sig från övrigas. Synd att mannen inte kontrollerades ordentligt för 37 år sedan, nu kan vi endast misstänka. Det går inte att fästa någon större tilltro till ett spökvittne om ingen sett eller hört efter skotten.

Men vem ställde annars frågan? Kör du på teorin att LP svarade utan att ha fått frågan? Eller vilka kandidater har du till det?

Den missade jag. Den gav dock inte någon ytterligare information.

Men nu hävdar du bestämt att han inte är sedd eller hörd på platsen efter skotten trots att det inte stämmer. Två vittnen säger sig ha sett honom efter skotten. Två är inte detsamma som noll. Men om dom har rätt i sina vittnesmål är en annan fråga.

Och varför exkluderar du SE som den möjliga pekaren här? Om du inte gör antagandet att SE inte var på plats, varför är JÅS troligare som pekare?
Citera
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby

Svensson är också till skillnad mot Engström konstaterad som varande på platsen efter skotten, med namn och allt. Som KP konstaterade vid nedläggningsbeslutet, Engströms uppgifter skiljer sig från övrigas. Synd att mannen inte kontrollerades ordentligt för 37 år sedan, nu kan vi endast misstänka. Det går inte att fästa någon större tilltro till ett spökvittne om ingen sett eller hört efter skotten.

Men vem ställde annars frågan? Kör du på teorin att LP svarade utan att ha fått frågan? Eller vilka kandidater har du till det?

Den missade jag. Den gav dock inte någon ytterligare information.

Men nu hävdar du bestämt att han inte är sedd eller hörd på platsen efter skotten trots att det inte stämmer. Två vittnen säger sig ha sett honom efter skotten. Två är inte detsamma som noll. Men om dom har rätt i sina vittnesmål är en annan fråga.

Och varför exkluderar du SE som den möjliga pekaren här? Om du inte gör antagandet att SE inte var på plats, varför är JÅS troligare som pekare?
Citera
2023-06-12, 10:13
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Jo, men är det inte GS som instruerar eller stämmer av med piketen innan den börjar springa? Dessutom är JÅS fram, dessförinnan, och briefar GS och/eller IW. Så när ska GS hinna med att vara brysk mot LP. Intrycket är att SE sätter av efter medan polisen ännu är inom synhåll. Därefter är piketen som uppslukad av jorden ...

Så utrymmet för den interaktion du nämner ser inte ut att finnas innan SE kommer tillbaka från rundan runt barackerna, och väl framme sitter väl LP i ambulansen?

Jag svarade dig på det här alldeles nyss. Han har tid runt 1,5-2 minuter efter ankomst. Efter att han skickat iväg piketen. Som han själv säger.

Läser du någonsin det jag skriver, eller skummar du bara?
Citera
2023-06-12, 10:25
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Varken WPU.NU eller PALMEMORDSARKIVET.SE har lagt ut det hemliga "Röda Kors-brevet" eller SvD:s intervju med SE dagen efter mordet:

Holmér kallade honom "elefanten i rummet", och för många ("den absoluta majoriteten") befinner han sig fortfarande där ute någonstans.
Ja han lyckades verkligen med elefantscenariot. I Palmerummet skrattades det rått åt honom bara någon månad efter mordet. Mycket tyder nu på att han hade en mycket större roll i dramat än han ens själv ville ge sken av. "Skrattar bäst som skrattar sist" skulle kanske herr Engström säga, om han kunnat följa de senaste årens händelseutveckling.

Men visst fanns det röster även i Palmerummet som nästan ett år efter mordet misstänkte att det var något som inte stämde med Engström, men PKK och ett fatalt misstag av Ström kom i vägen.
Senast redigerad av MrBarnaby 2023-06-12 kl. 11:04.
Citera
2023-06-12, 11:16
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Eller så var det rutin för SE. Han är duktig på att lägga orden så att det låter trovärdigt.

P.S. Har skummat igenom alla som uttalat sig om SE inklusive stugägaren men ännu inte hittat avsnittet där SE är i "operativt mode", men blev genomskådad av en som satt bredvid. Men det kanske ramlar fram när man minst anar det ...

Vad hette den där karln som hade pratat om LJ på en konferens med SE?

Namn framgår väl inte? E63-00-D.

Jag känner inte igen telefongrejen och har åtminstone skummat det mesta i uppslaget (hetsläser inte förhör som alla andra här, utan höftar och chansar lite som SE mest). Så jag undrar om det inte kan komma ”utifrån”? Tycker för övrigt att det skulle vara intressantast i relation till vittnet SE:s agerande.

Och även om det var hans ”rutin” att snacka vid konferenser, mord och bridgekvällar, så är det ändå ett i sig komplicerat upplägg när han chansande placerar in sig på mordplatsen och flyttar runt folk och sig själv som brickor i ett spel.

Hur var det nu med GM-SE som tittar sönder sig på klockan för att inte få en skymt av GM till förmån för att förleda PU med att klä täckjacka på en täckjackbärande gestalt han vet är ett vittne och antyder att det kan ha varit GM? Hur missleder han med detta signalement, det förstår jag inte?
Citera
2023-06-12, 13:00
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Jag svarade dig på det här alldeles nyss. Han har tid runt 1,5-2 minuter efter ankomst. Efter att han skickat iväg piketen. Som han själv säger.

Läser du någonsin det jag skriver, eller skummar du bara?

Det håller jag helt och fullt med om. Det måste vara då som GS sätter igång med att försöka få ur LP något.

En liten hake bara: Då är SE inne i gränden. Och detta under en oförklarligt lång period, emedan personal i ambulansen jobbar med OP i 2,5-3 minuter på platsen.
Citera
2023-06-12, 13:10
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Namn framgår väl inte? E63-00-D.

Jag känner inte igen telefongrejen och har åtminstone skummat det mesta i uppslaget (hetsläser inte förhör som alla andra här, utan höftar och chansar lite som SE mest). Så jag undrar om det inte kan komma ”utifrån”? Tycker för övrigt att det skulle vara intressantast i relation till vittnet SE:s agerande.

Och även om det var hans ”rutin” att snacka vid konferenser, mord och bridgekvällar, så är det ändå ett i sig komplicerat upplägg när han chansande placerar in sig på mordplatsen och flyttar runt folk och sig själv som brickor i ett spel.

Hur var det nu med GM-SE som tittar sönder sig på klockan för att inte få en skymt av GM till förmån för att förleda PU med att klä täckjacka på en täckjackbärande gestalt han vet är ett vittne och antyder att det kan ha varit GM? Hur missleder han med detta signalement, det förstår jag inte?

Ok! Tack. Ja, det kan vara en bekant till SE. Men har för mig att det gällde något arbetsrelaterat.

Men är det inte bra, för SE-GM, om polisen fokuserar på mörkblå täckjacka istället för på keps och mörkblå rock? Skandiamannens mörkblå rock blev dessutom svart i ett förhör, och hans gråa byxor svarta. Som om inte det vore nog åkte öronlapparna av ...

En keps med öronlappar kan bakifrån, i mörker, misstas för en mössa?
Citera
2023-06-12, 13:26
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Det håller jag helt och fullt med om. Det måste vara då som GS sätter igång med att försöka få ur LP något.

En liten hake bara: Då är SE inne i gränden. Och detta under en oförklarligt lång period, emedan personal i ambulansen jobbar med OP i 2,5-3 minuter på platsen.
Fast den haken vet vi alls om det är en hake eller ej. Vi kan inte veta exakt när SE började springa efter.

Som jag skrev i samma inlägg, enligt dina egna tider kan det ha dröjt upp till 1,5 minuter innan SE började fundera på att springa. Hur lång tid det tog att gå från tanke till handling vet vi inte. Men där finns det en möjlig överlappande tid.

Sedan finns det ju faktiskt två saker som tyder på att SE sprang in lite senare. Dels att han tycks ha uppfattat GS bryska utfrågning av LP, som faktiskt är en indikation i sig på att SE var där just då, och dels att han inte såg några poliser när han kom fram till korsningen. Sprang han efter direkt när de var borta vid baracken borde han sett dom leta runt där.

Ett litet tips kan vara att fokusera mindre på folks tidsuppfattning. Den är katastrof för det mesta, och inte blir den bättre i sådana här lägen. Fokusera mer på hur dom beskriver scenen och när den är sådan.
Citera
2023-06-12, 13:33
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ok! Tack. Ja, det kan vara en bekant till SE. Men har för mig att det gällde något arbetsrelaterat.

Men är det inte bra, för SE-GM, om polisen fokuserar på mörkblå täckjacka istället för på keps och mörkblå rock? Skandiamannens mörkblå rock blev dessutom svart i ett förhör, och hans gråa byxor svarta. Som om inte det vore nog åkte öronlapparna av ...

En keps med öronlappar kan bakifrån, i mörker, misstas för en mössa?
Kan den också misstas för ribbstickad?

Jag fattar inte varför man inte ger AB tolkningsföreträde i huvubonadsfrågan. Han var närmast och såg den under längst tid. Det är också den detalj han säger sig minnas bäst.

Han är till och med den enda som kan avgöra färg. Eller ja AD också, men han skiljer sig ju från alla andra vad gäller den saken. Och ändrar uppgift mellan förhör.

Och han kan skissa den. Med detaljer.
Citera
2023-06-12, 13:35
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Fast den haken vet vi alls om det är en hake eller ej. Vi kan inte veta exakt när SE började springa efter.

Som jag skrev i samma inlägg, enligt dina egna tider kan det ha dröjt upp till 1,5 minuter innan SE började fundera på att springa. Hur lång tid det tog att gå från tanke till handling vet vi inte. Men där finns det en möjlig överlappande tid.

Sedan finns det ju faktiskt två saker som tyder på att SE sprang in lite senare. Dels att han tycks ha uppfattat GS bryska utfrågning av LP, som faktiskt är en indikation i sig på att SE var där just då, och dels att han inte såg några poliser när han kom fram till korsningen. Sprang han efter direkt när de var borta vid baracken borde han sett dom leta runt där.

Ett litet tips kan vara att fokusera mindre på folks tidsuppfattning. Den är katastrof för det mesta, och inte blir den bättre i sådana här lägen. Fokusera mer på hur dom beskriver scenen och när den är sådan.

Varför skulle jag behöva ta tips från dig? Du har uppenbarligen ingen vetenskaplig skolning, och har ej heller lyckats erhålla någon på egen hand.

Vad händer härnäst? Ska du tipsa Zlatan om hur man jonglerar med en boll? :😀

Det finns inget i materialet som tyder på att SE dröjde med att springa efter. Däremot visste han inte att poliserna dröjde när de pratade med YN och genomsökte trappen. Frågan är om SE ens var medveten om vittnet YN ...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in