2023-06-12, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Hur går det för de svenska stridsvagnarna, gör de någon nytta?
Varför äger inte Ryssland luften? Jag trodde de hade hyfsat moderna flyg och helikoptrar eller nåt? Är allt förstört?

Angående luftrummet så har ryssarna iaf hittills haft ganska mycket respekt för ukrainskt luftvärn, så de har inte vågat sig in över Ukraina i någon större utsträckning. En hel del har blivit nedskjutet, men det lär finnas mycket kvar också.
2023-06-12, 12:02
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Hur går det för de svenska stridsvagnarna, gör de någon nytta?
Varför äger inte Ryssland luften? Jag trodde de hade hyfsat moderna flyg och helikoptrar eller nåt? Är allt förstört?
Och hur gick det för "luftvärnssystemet" som regimen Bluff-Uffe & co skickade till Ukraina?
Var det ett bluff-luftvärnssystem?
2023-06-12, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av [Henke]
Njea spekulera är ju allt vi gör här.

Tror ingen har en fullständig koll på hur det går överallt. Alla sidor ljuger men ryssarna ljuger mer eller mindre konsekvent skulle jag säga.

Att Leo2 vagnar har gått förlorade är det nog igen som ifrågasätter. Det hör liksom till spelets regler, att Ukraina kommer ta förluster är nog alla på det klara med. Man kan ta så stora som 25% förluster och likväl anse att genombrytningen är en framgång. Allt beror ju på vad man åstadkommer.

Vilken genombrytning? Än så länge har man nått 300-1500 m på ett par ställen. Som sagt en bra bit kvar till försvarslinjerna.
2023-06-12, 12:05
Medlem
Karmans avatar
Artikel från Forbes om förluster av de "finska Leopard 2R Breaching Vehicles" och lite annat:
https://www.forbes.com/sites/davidaxe/2023/06/11/the-ukrainian-army-has-already-lost-half-of-its-unique-leopard-2r-breaching-vehicles/?sh=33ff28b86fe5
2023-06-12, 12:08
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Att ryssen har bra EW är ingen hemlighet.

Nu anfaller Ukraina befästa ställningar, självklart kommer ryssen att kunna bita ifrån.

När det gäller ryssens möjlighet att slå ut drönare vet jag faktiskt inte riktigt exakt hur de gör detta. Men jag tror att det mer rör sig om stora stationära jammers än små handburna, men det är en gissning ifrån min sida.

Konsumentdrönare är väldigt svagt skyddade mot EW, dvs det räcker med ganska enkel störutrustning eller mikrovågssändare. Vad ukraina egenligen saknar är motmedel som attackerar jammers t.ex. med mindre raketer. Mest effektivt är nog att utrusta en enkel drönare med en APA (en detektor för störsändare) och koppla till en eller flera hagelpatroner som avfyras mot störkällan. Då blir det inte roligt att rikta en störsändare mot drönaren...
2023-06-12, 12:09
Medlem
0x539s avatar
Citat:
Ryssland har ju inte ägt luften under någon period sen invasionen började, så varför skulle de göra det nu? Anledningarna är okända, men det finns gott om spekulationer varför, till exempel en brist på förmåga från Rysslands sida att samordna stora kampanjer med luftunderstöd, en förmåga man aldrig uppvisat i modern tid eftersom insatser i t.ex. Syrien mest handlar om att flyga från A, bomba B och åka tillbaka till A.
2023-06-12, 12:13
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0x539
Ryssland har ju inte ägt luften under någon period sen invasionen började, så varför skulle de göra det nu? Anledningarna är okända, men det finns gott om spekulationer varför, till exempel en brist på förmåga från Rysslands sida att samordna stora kampanjer med luftunderstöd, en förmåga man aldrig uppvisat i modern tid eftersom insatser i t.ex. Syrien mest handlar om att flyga från A, bomba B och åka tillbaka till A.
Ryssarna kanske har lärt sig ett och annat och dragit slutsatser? Att bara anta att de ska vara lika usla som hittills är nog ganska korkat och dessutom farligt. Och i och med motoffensiven är ju Ukraina den anfallande parten, vilket gör att "spelplanen" vänds litegrann, vilket också bör påverka.
2023-06-12, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Vilken genombrytning? Än så länge har man nått 300-1500 m på ett par ställen. Som sagt en bra bit kvar till försvarslinjerna.

Var har jag skrivit att de gjort en genombrytning?

Hade du källor på övriga 71 förlorade Leovagnar?
2023-06-12, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
Och hur gick det för "luftvärnssystemet" som regimen Bluff-Uffe & co skickade till Ukraina?

Vad är bluff med RB70 menar du?
2023-06-12, 12:16
Medlem
tr0llelitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
I princip 100% av drönarna som Putler skickar blir nedskjutna. Har du missat det? Eller du kanske tänker att putte bara skickar bluff-drönare?
2023-06-12, 12:17
Medlem
RonnyKålmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja

Vart är dina källor på 70tal förstörda Leopard vagnar?

Varför är du tyst om det?

Har du alltså hela tiden ljugit och hittat på saker?
2023-06-12, 12:20
Medlem
RonnyKålmans avatar
Citat:
Vad är bluff med RB70 menar du?

Skit i han

Han har suttit helt besatt och spridit lögner, desinformation och annan dynga i tråden konstant.

Det är ett knep dessa pro ryska nollor pysslar med för att svämma över tråden i hopp om att folk till slut tappar tråden om vad som är vad.

Fattar inte vad de får ut av denna taktik då det knappast kommer påverka utgången av motoffensiven i Ukraina lol

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in