2023-06-12, 10:23
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Bara summan av filmer på twitter. Men Ukraina framstår som antingen dumma, övermodiga eller som om de har extrem övertro på den nya utrustningens förmåga.

Du är medveten om att det finns en massa parodikonton på twitter som exempelvis dessa:

https://twitter.com/rusprocuratsia/status/1667265798505742341

https://twitter.com/BeRuzzia/status/1667488538667958273
Och många fler
Som gör sig lustiga över Rysslands "Bagdad Bob" rapporteringar ang kriget.
2023-06-12, 10:33
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
77 av 90 leoparder förstörda talar sitt tydliga språk.

Man undrar lite vad du håller på med. Du upprepar samma nonsens dag efter dag.

Det vi vet är följande:

Citat:
Documenting Ukrainian Equipment Losses During The 2022 Russian Invasion Of Ukraine

1 Leopard 2A4: (1, destroyed)
3 Leopard 2A6: (1, destroyed) (1, abandoned) (2, abandoned)

3 Leopard 2R mine-clearing tank: (1 and 2, damaged and abandoned) (3, abandoned)

https://www.oryxspioenkop.com/2022/02/attack-on-europe-documenting-ukrainian.html

4 vanliga Leopard är utslagna. 3 minröjnings-Leopard är utslagna.

Således. Totalt 7 Leopard är utslagna. Av det vi vet.
2023-06-12, 10:37
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
SVT säger att Ukraina inte kan försvara sig med nedstämd ton, vad är det som händer?

Jag undrade först vad du syftade på, men hittade detta sedan:

Citat:
SVT:s Ukrainakorrespondent Elin Jönsson som är på plats i den ukrainska byn Mykolajiv bekräftar att ukrainska styrkor fortsätter att rycka fram i den påbörjade motoffensiven.

- De har i dag avockuperat byn Blahodatne och en annan by i Donetskregionen, säger hon i SVT:s Rapport.

Samtidigt kommer uppgifter från ukrainska militären att de ukrainska trupper har svårt att försvara sig.

- Vi får uppgifter från ukrainska soldater vid fronten att de möter väldigt starkt motstånd från ryssarna som blivit mycket bättre på att försvara sig, säger Elin Jönsson.

Ryska trupper har gott om anti-drönarsystem och kan skjuta ner ukrainska drönare samtidigt som de attackerar ukrainska trupper.

- Eftersom ukrainarna saknar det här systemet så kan inte de skydda sig, och de känner de sig väldigt utsatta.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/direktrapport-forsamrat-sakerhetslage?inlagg=623f94f404203e24cfb62562dacea 6d0
2023-06-12, 10:53
Medlem
Flertalet nya områden är återtagit av Ukraina. Har ryssarna inget att sätta emot längre? Förmodligen en ensam KA52 helikopter som åker runt i panik och skjuter på allt den ser.
2023-06-12, 10:56
Moderator
farbror_barbros avatar
Ur trådens anvisningar:

Exempel på frågor den inte handlar om är: Vem som startade kriget och varför, andra krig, vad ni tycker om de båda sidorna eller deras företrädare, vad ni tycker om varandra, saker som skett tidigare i kriget som är irrelevant för offensiven, hur en fred en dag kommer se ut osv.

Trådens ämne är alltså inte USA, yttrandefrihet och korruption i Ryssland och Ukraina, eller LBTQI. Många inlägg raderade, varningar kommer att följa.

/Mod
2023-06-12, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Helt meningslöst att spekulera. Vi vet att Ryssarna gärna ljuger när de ser en vinning och möjlighet. Den enda video jag sett är en skördetröska som blir förstörd, som påstås vara en leopard 2.

Det kommer nog att gå rätt lång tid mellan trovärdiga rapporter ett tag framöver.

Njea spekulera är ju allt vi gör här.

Tror ingen har en fullständig koll på hur det går överallt. Alla sidor ljuger men ryssarna ljuger mer eller mindre konsekvent skulle jag säga.

Att Leo2 vagnar har gått förlorade är det nog igen som ifrågasätter. Det hör liksom till spelets regler, att Ukraina kommer ta förluster är nog alla på det klara med. Man kan ta så stora som 25% förluster och likväl anse att genombrytningen är en framgång. Allt beror ju på vad man åstadkommer.
2023-06-12, 11:06
Medlem
Att ryssen har bra EW är ingen hemlighet.

Nu anfaller Ukraina befästa ställningar, självklart kommer ryssen att kunna bita ifrån.

När det gäller ryssens möjlighet att slå ut drönare vet jag faktiskt inte riktigt exakt hur de gör detta. Men jag tror att det mer rör sig om stora stationära jammers än små handburna, men det är en gissning ifrån min sida.
2023-06-12, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JagSettKungenNaken
Ryssarna har sprängt ännu en ukrainsk dam, denna gång i Zaporizhzhia.

Varför vill inte de ryska soldaterna hålla fronten och slåss som riktiga män?

Därför att det inte är deras krig. Dom försvarar inte sitt land och dom slåss inte för något dom tror på, att stridsmoralen är obefintlig är ganska självklart.
2023-06-12, 11:11
Medlem
Självklart kommer Ukraina drabbas av större förluster nu än när de enbart försvarar sig, det är redan inräknat och betyder inte att motoffensiven går dåligt. Tvärtom verkar Ukraina uppnått fler delmål snabbare än man kunde anta och Ryssland har misslyckats med att säkra upp de försvarspunkter de behöver hålla och dessutom bundit upp större andel av sina elitstyrkor än vad som är hållbart för dem givet Ukrainska attacker längs hela fronten. Därtill har viktiga delar av ryska logistiska kedjor slagits ut, iallafall temporärt, vilket gör det svårare för ryssarna att få nya män och materiel där de behövs. I de områden Ukraina lidit sina största förluster initialt så var ryssarna lite för ivriga med sitt artilleri och dessa slås nu ut löpande av Ukraina då de har längre räckvidd på sitt nyare material.
Överlag är detta blodigt med förluster, det må låta kallt men dessa förluster är kalkylerade och Ukraina har lyckats bättre än förväntat.
Sen hoppas vi alla på att ryssarna bara ska lägga ner sina vapen och ge upp men tyvärr är vi inte där än då Putin hellre offrar alla ryssar som finns än att förstå att han är impotent.
2023-06-12, 11:34
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Jag undrade först vad du syftade på, men hittade detta sedan:

Det är häpnadsväckande fynd Elin Jönsson gjort genom att tala med ukrainska soldater.
Det betyder att ryssarna kan slå ut ukrainas drönare medan ryska drönare kan verka på slagfältet.
Ukrainarna är som ankor i en plaskdamm!
2023-06-12, 11:46
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Hur går det för de svenska stridsvagnarna, gör de någon nytta?
Varför äger inte Ryssland luften? Jag trodde de hade hyfsat moderna flyg och helikoptrar eller nåt? Är allt förstört?
2023-06-12, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Hur går det för de svenska stridsvagnarna, gör de någon nytta?
Varför äger inte Ryssland luften? Jag trodde de hade hyfsat moderna flyg och helikoptrar eller nåt? Är allt förstört?
Oklart, men de 3 som finnarna överlämnade i slutet av februari är utslagna.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in