2023-06-12, 07:04
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsjohansson
Dom krigar givetvis för att döda fiender så att motståndarsidan ska bli mindre intresserad av fortsatt krigföring. Soldater som har erfarenhet och dör är svåra att ersätta. Motståndaren blir demoraliserad av höga förluster och tappar krigslusten.

Nej du har missuppfattat krigföring helt. Det finns länder som historiskt haft doktriner som mer eller mindre gått ut på att offra det egna manskapet.
2023-06-12, 07:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larsjohansson
Vad har Ukraina tagit? Har de ens nått första försvarslinjen än? De pratade om att någon by 1,5 kilometer in i området kontrollerat av ryssar har blivit erövrat. Det låter inte som någon spektakulär framgång.
Jag har sett det du skriver. Men inte något annat. Kanske kommer framgångarna längre fram för Ukraina men för tillfället verkar inte offensiven gå bra.
2023-06-12, 07:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Nej du har missuppfattat krigföring helt. Det finns länder som historiskt haft doktriner som mer eller mindre gått ut på att offra det egna manskapet.

Man krigar med olika strategier. En strategi kan vara att döda så många fiender som möjligt utan att ta något land.
2023-06-12, 07:26
Moderator
Ancistruss avatar
Många inlägg raderade och varningar utdelade. Vänligen läs det klistrade moddmeddelandet innan ni postar tack.

/Mod
2023-06-12, 07:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gripen031
Har skummat mig igenom en större mängd av kommentarerna och majoriteten verkar leva i någon slags förnekelse, faktum är att Ukraina har gjort större framsteg på mindre än 7 dagar än vad Ryssland åstadkommit under ett helt kvartal... Och på fler fronter än bara Bakhmut. I ett uttalanda idag från Ukrainska Försvarsministeriet så har man endast använt sig av mindre motoriserade förband för att provtrycka Rysslands försvarslinjer.

Det enda som jag är lite oroad över är att Ryssland eventuellt dragit lärdom av hur Ukraina till början försvarade sina områden med lyckad utgång även fast de var avseläget underlägsna numerärt. Att Ryssland skulle öppna upp luckor i sina försvarslinjer för att locka in Ukraina för att sedan klippa av all logistik och vägar ut... Det skulle kunna sluta katastrofalt!
Men det bör ju Ukraina taigt med i sin planering och stadgar sig för något liknande trick från Ryskt håll?
Det i sig förutsätter reservförband som är mobila och tränade. Undrar hur många sådana förband ryssarna har kvar? Ukraina har gissningsvis relativt god signalspaning och satellitmottagare från USA över de ryska förbanden.
2023-06-12, 07:33
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VetVemDuAr
När jag läser dina inlägg tänker jag osökt på Hitler i hans bunker i filmen Der Untergang.

Kanske återuppstår Steiner med sin sönderskjutna SS pansarkår och räddar bror Ivan från nederlaget...

Steiner kommt!

Mer sakligt sett, så hänger mycket för rysk del på att man kan hålla sina enheter intakta inför eventuella motanfall. Om enheterna slås ut helt, eller tappar moral och enhetssammanhållning så blir flankerande motangrepp i princip omöjliga.

Ryska brigad och kårchefer skulle tjäna mycket på att dra sig tillbaka i god ordning innan de blir skjutna sönder och samman och tappar all operativ förmåga.
2023-06-12, 08:13
Medlem
Jag är rätt så oinsatt i krigföring i motsats till många i denna tråd men vem* har lurat Ukraina att tro att det är en god idé att anfalla Ryssland. Det är bara så dumt, de kommer ju självklart inte att lyckas.
*Retorisk fråga
Jag hejar inte på ngn part förövrigt.
2023-06-12, 08:17
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulpensel
Jag är rätt så oinsatt i krigföring i motsats till många i denna tråd men vem* har lurat Ukraina att tro att det är en god idé att anfalla Ryssland. Det är bara så dumt, de kommer ju självklart inte att lyckas.
*Retorisk fråga

Varför kommer dom självklart inte lyckas? Du säger ju själv att du är oinsatt i krigföring, men ändå säker på just detta? Anfalla Ryssland? De gör en motoffensiv för att återta ockuperade områden
Senast redigerad av guderi 2023-06-12 kl. 08:21.
2023-06-12, 08:18
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
SVT säger att Ukraina inte kan försvara sig med nedstämd ton, vad är det som händer?

Verkligheten kom nog ikapp. Det är väl covid 2.0 masshypnos igen. Hela väst går på sin egen propaganda. Att folk går runt och tror att Ukraina kan kasta ut Ryssland är sinnessjukt. Ryssland har övertag i princip allt + att de har atomvapen se de har lovat att använda. Om det skulle behövas. Ukraina är en liten mus och Ryssland är en stor björn. Det är ett sorgligt självmordsuppdrag.
2023-06-12, 08:18
Medlem
Citat:
*Retorisk fråga

Vem har lurat i dig att Ukraina anfaller Ryssland? Det är väldigt mycket tvärtom, och nu försöker ukrainarna kasta ut ryssarna ur Ukraina. Helt rimligt, måste man säga. Om de lyckas återstår att se, men att de försöker är verkligen inte konstigt.
2023-06-12, 08:19
Avstängd
Citat:
*Retorisk fråga

Vem har påstått att Ukraina anfaller Ryssland? Syftar du på folkomröstningarna?
2023-06-12, 08:25
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
SVT säger att Ukraina inte kan försvara sig med nedstämd ton, vad är det som händer?

77 av 90 leoparder förstörda talar sitt tydliga språk.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in