2023-06-12, 02:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
På Torsdag sänds Fallet Tove med GW på tv 4

Jag undrar om Toves anhöriga måste ge rättigheter för att tv får sända det?

Det får man inte missa. Ska bli intressant. Då kommer Toves mördare att komma fram ännu mera i media vilket jag tror att Toves föräldrar tycker är bra och därmed förebilden med programmet.
Citera
2023-06-12, 03:13
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Om vi inte vet hur Maja har känt ska vi heller inte spekulera i det. Titta på fakta istället. Du fantiserar ihop hur Maja har känt och reagerat i olika situationer och drar utifrån det slutsatser om Majas inblandning och skuld. Du bygger dina slutsatser på dina egna fantasier, inser du inte hur konstigt det är?
Om du kallar kunskaper och erfarenheter för fantasier låter det som att du föraktar desamma.

Att bygga sina slutsatser på jämförelser med hur en vuxen utan sårbarhet och svårigheter borde reagerat och agerat är både okunnigt och missvisande.
Citera
2023-06-12, 03:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Det får man inte missa. Ska bli intressant. Då kommer Toves mördare att komma fram ännu mera i media vilket jag tror att Toves föräldrar tycker är bra och därmed förebilden med programmet.

Ja det får vi hoppas på
Jag tänker att det kan bli lite tvärtom
de kanske inte har fått vara med och ta beslut om sändningen och att GW förskönar M medverkan
Det viktigaste är att T familj har godkönt det här så de inte kör över dem som de sk experterna tidigare har gjort i media
GW är ju Cleas kompis och GW vill ju helst fria M
Citera
2023-06-12, 03:39
Medlem
smokeonthewaters avatar
Rättegången i HR skulle ju ha börjat idag. Antagligen därför TV4 ska sända om fallet på torsdag.

Det känns som en komplott för att försöka påverka rätten att släppa MH. Av GW, TV4, hennes föräldrar?
Senast redigerad av smokeonthewater 2023-06-12 kl. 03:42.
Citera
2023-06-12, 03:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Om du kallar kunskaper och erfarenheter för fantasier låter det som att du föraktar desamma.

Att bygga sina slutsatser på jämförelser med hur en vuxen utan sårbarhet och svårigheter borde reagerat och agerat är både okunnigt och missvisande.
Du har inte kunskap och erfarenhet av Maja. Du ser tydligen inte henne som en individ utan som en arketyp av sin diagnos. Det tycker jag är okunnigt. Neuropsykiatriska diagnoser innebär att man har drag av det ena eller andra, på en glidande skala. Var Maja ligger i sina färdigheter/svårigheter på den glidande skalan vet vi inte.

En diagnos kan också ifrågasättas av andra läkare. Det ser vi tydligt i det här fallet, där en rättsläkare ifrågasätter en annan rättsläkares tolkning och slutsatser. Majas diagnos behöver inte heller vara huggen i sten, den kan vara rätt men den kan också vara fel.

Varför inte utgå från de fakta som finns och bygga sina slutsatser på det?

Du har t ex sagt att du inte tolkar Majas visade likgiltighet inför Tove och hennes anhöriga som empatilöshet, utan ”Med hennes diagnos…” så är hon bara oförmögen att visa känslor eller nåt liknande. Har du tänkt på hur farligt det är om du tolkar henne fel, om hon faktiskt är empatilös?
Citera
2023-06-12, 03:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Gillberg jobbar och är delägare i en välkänd advokatbyrå i Göteborg.
Här är ett klipp från ett tidigare fall där han försvarade en 17-åring som stod åtalad för mord (skjutning), men friades. Att Gillberg som vissa i tråden menar gett upp att försvara sin klient för att han tror att hon är skyldig finner jag osannolikt
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/advokaten-bevisningen-haller-inte-hela-vagen
Jag trodde själv att 17-åringen skulle fällas (bara 15 år vid mordet) .
Men så här sa rättens ordförande då – -'Trots polisens stora ansträngningar för att spåra gärningsmännen kvarstår tvivel om att 17-åringen skulle ha varit en av gärningsmännen, säger Henrik Andersson, ordförande i målet'

Gillberg har tidigare även jobbat som åklagare tror jag.

Ibland kanske man inte ska hylla advokater som får brottslingar friade
Den killen om jag inte minns fel var med i ett kriminellt gäng
och ingen av dem gjorde något erkännande därför släpps de ut igen
Det borde vara så att när de tiger så borde hela gönget låsas in
Det ska inte löna sig att ljuga eller vara tysta

Det måste vara frusterande att vara polis och lägga ner hårt jobb på att få bort brottslingar fr våra gator sen när det kommer till rätten så släpps de
Någonstans felar det i vårt rättsystem
Senast redigerad av Anedin 2023-06-12 kl. 04:05.
Citera
2023-06-12, 03:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Rättegången i HR skulle ju ha börjat idag. Antagligen därför TV4 ska sända om fallet på torsdag.

Det känns som en komplott för att försöka påverka rätten att släppa MH. Av GW, TV4, hennes föräldrar?

Hemska tanke
Min första tanke var att kanske M anhöriga ligger bakom och har tryckt på för att GW ska göra programmet
med tanke på hans inställning till M som han ser som icke skyldig och att hon bör släppas

Det brukar väl aldrig göras program med pågående brottsfall ???
Känns skumt
Hoppas verkligen att detta är med T anhörigas medgivande
Allt annat är skandal
Senast redigerad av Anedin 2023-06-12 kl. 04:04.
Citera
2023-06-12, 03:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Ja det får vi hoppas på
Jag tänker att det kan bli lite tvärtom
de kanske inte har fått vara med och ta beslut om sändningen och att GW förskönar M medverkan
Det viktigaste är att T familj har godkönt det här så de inte kör över dem som de sk experterna tidigare har gjort i media
GW är ju Cleas kompis och GW vill ju helst fria M

Har hittat ett klipp om Tove på TV4 från i går.

”Svenskt rättsväsende har legat efter”

21-åriga Tove, ... Jens Lapidus diskuterar i säsongsavslutningen av Efter fem.

https://www.tv4.se/klipp/va/20594002/lapidus-om-gangkriminaliteten-svenskt-rattsvasende-har-legat-efter
Citera
2023-06-12, 03:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater

https://www.tv4.se/klipp/va/20594002...ar-legat-efter
Citera
2023-06-12, 04:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58

https://www.tv4.se/klipp/va/20594002/lapidus-om-gangkriminaliteten-svenskt-rattsvasende-har-legat-efter

Tack! Ska lyssna på den senare för länken hakade upp sig
Citera
2023-06-12, 04:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Du har inte kunskap och erfarenhet av Maja. Du ser tydligen inte henne som en individ utan som en arketyp av sin diagnos. Det tycker jag är okunnigt. Neuropsykiatriska diagnoser innebär att man har drag av det ena eller andra, på en glidande skala. Var Maja ligger i sina färdigheter/svårigheter på den glidande skalan vet vi inte.

En diagnos kan också ifrågasättas av andra läkare. Det ser vi tydligt i det här fallet, där en rättsläkare ifrågasätter en annan rättsläkares tolkning och slutsatser. Majas diagnos behöver inte heller vara huggen i sten, den kan vara rätt men den kan också vara fel.

Varför inte utgå från de fakta som finns och bygga sina slutsatser på det?

Du har t ex sagt att du inte tolkar Majas visade likgiltighet inför Tove och hennes anhöriga som empatilöshet, utan ”Med hennes diagnos…” så är hon bara oförmögen att visa känslor eller nåt liknande. Har du tänkt på hur farligt det är om du tolkar henne fel, om hon faktiskt är empatilös?

Jag kan hålla med
Med tanke på att många med diagnoser /trauma/dålig uppväxt hamnar tyvärr i brottslighet
Så lika gärna så kan de vara skyldiga pga av den bakgrunden med en problematik

Nu vill jag absolut inte döma alla med den bakgrunden för brottslingar då jag känner flera fina unga vuxna med stor problematik som aldrig skulle beblanda sig med kompisar som vill sätta igång mordbränder och dyligt

Men jag litar inte på M och hennes historia om att hon sov under mordkvällen
Citera
2023-06-12, 04:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
'i förundersökningen är de två unga männen inte alls eniga, vännerna från samma kriminella gäng skyller på varandra' GP https://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/16-%C3%A5ring-sk%C3%B6ts-till-d%C3%B6ds-s%C3%A5-blev-domen-efter-mordet-1.57844848
Den natten var det ett antal 'gängkriminella' ute i Biskopsgården och vissa mer seniora. Så det gick inte att utesluta annan GM.
Tack för länk men den är tyvärr låst
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in