2023-06-12, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Ok. Var det värt de 77 leoparderna?

Du såg att där var en länk i inlägget? Vet att det är nytt för dig med länkar men om man använder dem så får man oftast svar på sina frågor.

Om du läst på om läget så borde du veta var det är och hur viktig anfallslinjen är.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
55 km enligt denna karta https://www.google.com/maps/d/u/0/viewer?mid=1gO8X7RC8cUzc-1q7-s4-09X53HNIEJA&ll=47.879371278908444%2C36.94086051493 1266&z=10

Har man säkrat vägen dit också, eller sitter en ukrainsk bataljon som på en öde ö utan mat, bränsle och ammunition?
Citera
Medlem
tenebriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tenebris
Om ni skulle invadera ett land, men sprang på pumpen och behövde förstärka. Skulle ni då föredra:

1. 100000 nordkoreaner
2. 50000 fänglslade våldsbrottslingar
3. Så många ospecificerade afrikaner ni kan få
4. Syrier efter förmåga
5. 70000 tjetjener
6. 3000000 kineser

Jag hade nog slutat försöka.

Som uppföljning, vilka är de mest prioriterade målen för ens begränsade tillgång till ammunition?

1. HIMARS-attrapper
2. Leopard-attrapper
3. Daghem
Citera
2023-06-12, 09:30
Medlem
Citat:
Om ni skulle invadera ett land, men sprang på pumpen och behövde förstärka. Skulle ni då föredra:

1. 100000 nordkoreaner
4. Syrier efter förmåga
5. 70000 tjetjener
6. 3000000 kineser

1. Mordkorea ser det som dåligt för deras image att förknippas med paria-ryssland, så det verkar inte bli något av dessa trådsmala trupper
2. De har väl redan tagit en tur i fältkrematorierna, men det finns kanske fler att ta av.
3. Sket sig då de ville ha betalt i förskott i hårdvaluta
4. Se punkt 3
5. De har väl mest intagit icke befästa balkonger, orsakat tonårsgraviditeter bland getter och tränat automateld mot träd.
6. Det ligger inte i kinesiska kommunistpartiets intresse. Att däremot "säkra tillgången till råvaror" från det norra resursområdet med hjälp av 3 miljoner fredsbevarande trupper i Sibirien, kan inte uteslutas.
Citera
2023-06-12, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Detta! Det säger en hel del om naiviteten och okunskapen bland de "experter" som uttalar sig i rysk media. Det finns något slags föreställning om att Kina är så rikt, att det bara myllrar av människor redo att ta till vapen och att det finns oändliga resurser, osv.

Kina är rikt, men samtidigt också fattigt. Detta återspeglar sig i dess krigsmakt, där det viktigaste vapenslaget - PLAGF, dvs "armén" - förfogar över 900 000 man gällande aktiv personal. I samband med ett fullskaligt krig, kan man kalla in - och utrusta - ca en miljon man till i reserven. Givetvis finns det mycket stora mängder personal som skulle kunna mobiliseras om ett krig skulle dra ut på tiden, men här finns det en flaskhals i termer av utrustning. Av detta skäl anser jag att det är ett stort tvek på Kinas möjlighet att erövra Taiwan. Man har helt enkelt för lite folk.

Vi kan jämföra Finland (5,5 milj) och Kina (1412 milj). När reserverna är inkallade har Finland en fullt utrustad krigsmakt på 900 000 man, under det att Kina har 1 900 000 man. Ett land med 250 ggr större befolkning kan alltså bara sätta väpnade styrkor i fält, som är dubbelt så många.

Ja, Kina har samma problem som Ryssland i det avseendet. Möjliga soldater i form av människor att kalla in har man gott om, men att förse dem med adekvata vapen (och utbildning) är det stora problemet. Och den typ av massmobilisering med lätta vapen som är någorlunda lätt att införa är därtill enklare att genomföra vid defensiv krigföring (dvs, om man själv är invaderad snarare än om man krigar utomlands).

Men som sagt, Kina lär inte ingripa militärt i Europa. Dels vill man inte dras in i kriget, dels skulle ett sådant agerande legitimera USA:s militära handlande i Asien. Så i detta krig får Putin nöja sig med stöd Kim och ayatollorna.
Citera
2023-06-12, 09:33
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Hur långt in på ryskockuperat område ligger det?

Bara en km men längre österut i fronten vid utbuktningen.
Citera
2023-06-12, 09:34
Medlem
Citat:

1. 100000 nordkoreaner
4. Syrier efter förmåga
5. 70000 tjetjener
6. 3000000 kineser

Ärligt talat, så tror jag nog att nr 1 (nordkoreanerna) skulle ha kunnat vara tänkbara. Lite pinsamt om man leder en stormakt, men militärt kanske fungerande. Men resten, nej.

Om mitt land var invaderat av någon annan däremot, så skulle jag nog dra strecket mellan nr 5 och 6.
Citera
2023-06-12, 09:36
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Har man säkrat vägen dit också, eller sitter en ukrainsk bataljon som på en öde ö utan mat, bränsle och ammunition?
Av det jag sett på twitter så verkar Ukrainarna vara duktiga på att säkra upp dom nytagna områdena så jag skulle tro att deras logistikkedja dit fungerar.
Citera
2023-06-12, 09:37
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Ja, Kina har samma problem som Ryssland i det avseendet. Möjliga soldater i form av människor att kalla in har man gott om, men att förse dem med adekvata vapen (och utbildning) är det stora problemet. Och den typ av massmobilisering med lätta vapen som är någorlunda lätt att införa är därtill enklare att genomföra vid defensiv krigföring (dvs, om man själv är invaderad snarare än om man krigar utomlands).

Men som sagt, Kina lär inte ingripa militärt i Europa. Dels vill man inte dras in i kriget, dels skulle ett sådant agerande legitimera USA:s militära handlande i Asien. Så i detta krig får Putin nöja sig med stöd Kim och ayatollorna.

Kina har nog den industriella kapaciteten att ganska snabbt rusta upp och utrusta nya soldater. Till skillnad från Ryssland. Men som du skriver är det inte i deras intresse att bli hatade i Europa och hjälpa en svag förlorare som Putin. 3000 000 kineser i Ryssland kanske hellre tar Moskva......
Citera
2023-06-12, 09:38
Medlem
akademikerfyllos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tralfamadore
Enligt Ben Hodges har offensiven knappt börjat.

https://cepa.org/article/think-ukraines-offensive-has-started-wait-for-the-heavy-brigades/

"...the decisive moment will come when we see hundreds of armored vehicles hitting Russian lines."

Det ska bli att se när UAF hoppar ur tårtan med en stor överraskning för de ryska ockupanterna.
Förhoppningsvis har man förbekämpat väl, tunnat ur de ryska reserverna och lärt sig av de misstag och motgångar som de två stridande brigaderna har råkat ut för.

"The Ukrainian General Staff will want to keep the Russians guessing about the location of the main attack for as long as possible, and they won’t be too bothered".

Offensiven har knappt börjat, och inom loppet av två dygn förlorade Ukraina 5000 man, samt drivor av maskiner och annan materiel. Sedan drog de sig tillbaka med svansen mellan benen och slickar såren. Om detta är resultatet av två dygns framstötar mot fortifierade ryska positioner, så lär ju fortsättningen bli väldigt "spännande". Eller hur? De senaste dygnen har verkligen tydligt visat vilka vanföreställningar och orealistiska förväntningar som härjar bland ukra-dårarna i tråden. Arma Ukraina som utnyttjas av väst på detta sätt måste ändå tilläggas.
Senast redigerad av akademikerfyllo 2023-06-12 kl. 09:40.
Citera
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Av det jag sett på twitter så verkar Ukrainarna vara duktiga på att säkra upp dom nytagna områdena så jag skulle tro att deras logistikkedja dit fungerar.

Ja de har lättare infanteriförband och hemvärn som kommer efter anfallsbrigaderna. De befäster de återtagna områdena och hjälper civilbefolkningen etcetera.
Citera
Medlem
Citat:

Enligt SVT kan Ukraina inte försvara det de tagit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in