Kenneth Greggs uppdatering, mer fyllig nu, information har äntligen frisläppts av Ukrainska försvaret, men den är alltså 72 timmar gammal, kan ha hänt mycket mer.
Citat:
11.06.2023 frontuppdatering. Äntligen har information frilagds, observera att den är upp till 72 timmar fördröjd. Generellt sett har vi nu upptäckt de svagaste punkterna i turisternas försvarslinjer. Steg 4 av 4 närmar sig, dvs en koncentrerad spjutspets, som går till fullskalig attack. Dessa kommer att ske på 3 fronter; Zaporizhzhia, Donbas och Kharkiv Oblast.
Låt oss gå till var och hur mycket vi avancerat och vi börjar i Zaporizhzhia. Vid Stepove attackerade vi sydost och avancerade 3 km djupt och 2,5 km brett. Mellan Olhivske och Novodarivka, väster om Pryiutne slog vi in en kil som är 2 km djup och 2,1 km bred. Om vi ser på turisternas defenslinjer har vi ett litet gap just här. Dessutom är terrängen perfekt för mekaniserade enheter. det har lovats mera uppgifter från detta ställe senare i eftermiddag. Jag har inte heller egna pojkar på detta frontavsnitt så jag är beroende av de officiella rapporterna för att kunna dra slutsatser.
Den största framgången har vi utan tvekan haft vid Neskuchne-Blahodatne regionen. Vi har avancerat som djupast 5 km och vidden är hela 14 km. Samhället Storozheve är i princip inringat, och det skulle inte förvåna mig om det meddelas att samhället är befriat i eftermiddag. Samtidigt är det logiskt med kilen som jag omtalade ovan iom att det finns stora möjligheter att ringa in flera turistenheter i området ifall de två anfallsvektorerna kan mötas. Då är turistenheterna i Priutne, Rivnopil och Makarivka slagna. Detta i sin tur ger en anfallsvektor längs med kedjan av samhällen ner mot Mariupol. Ännu ett argument som talar för detta är att turisterna inte har något att sätta emot bakom den sista försvarslinjen i detta område. Det är ännu för tidigt att börja detaljspekulera för turisterna sänder stora förstärkningar hit, vilket i sin tur kan ge nya möjligheter för attackvektorer. Detta är ett rävspel och den som har bästa informationer och agerar snabbast får momentum.
Informationer från Avdiivka och Bakhmut är i princip noll, vilket betyder att vi just nu har känsliga operationer on going.
Vid Siversky Donets sker det också saker. Turisterna öste på med artilleri nordost om Torske, vilket indikerar på avancemang av våra trupper i området.
Det är endast i Svatove och Sloboda frontavsnitten som vi har lugnet före stormen.
Eftermiddagens frisläppande av information blir intressant att analysera.
https://www.facebook.com/kenneth.gregg.9440