2023-06-12, 03:31
Medlem
Rechargeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RetardLove
Barnbidraget för 6 st barn ink flerbarnstillägg blir 11740 kr per månad enligt FKs hemsida. Har man låg inkomst från sitt arbete kan ju även bostadstillägg tillkomma.

Citat:
Ursprungligen postat av Ballcancer
Om 2 personer får 38 tusen i bidrag ihop så får dem 19 tusen var. Oskattat antar jag. En person som jobbar heltid med en lön på kanske 29 tusen får ut ca 23 tusen. Det är inte överdrivet mycket mer man får för att jobba heltid.
Känns orimligt. Samtidigt finns det de som aldrig kommer kunna ha ett riktigt jobb pga olika anledningar.
Bidragen behöver ses över absolut. Inte bara för att minska dem utan för att se till att rätt kombinationer finns och att rätt personer får nytta av dem.

Så kan du ju inte räkna.. även om du har lön så har du ju rätt till barnbidrag.
Du måste ju först dra av barnbidraget på 11'740kr (enligt RetardLove) då blir det kvar 26'260kr som du delar på de båda vuxna = 13'130kr.
Med andra ord, om du arbetar får du ut 23k och om du har bidrag får du ut 13k enligt dessa exempel.
Citera
2023-06-12, 06:33
Medlem
SoberZealots avatar
Vi har ju ett system som är lovligt dumt. De som är mest produktiva, de skaffar färre barn än människor som är inproduktiva. Och de produktiva skall betala kalaset.

Helt vansinnigt. Och jag vet inte hur i hela friden man skall ha råd med barn numera och arbeta med vanlig lön. Antag att båda har 25k i månaden. Får därmed ut kanske 19.

38 k i månanden. Därtill kommer luncher, resor till arbetet, dagisavgifter.

Summa kardemumma. Man förtrycker arbetarna. Det konstiga är ju att rödingarna är de som gapar mest om invandrarfamiljen inte får sina bidrag.
Citera
2023-06-12, 07:20
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Recharged
Självklart kostar det mer att arbeta pga det du säger, men 22k i månaden? 264k per år netto?
Nä, givetvis inte så mycket pengar. Men det jag säger är att skillnaden är alldeles för liten för att det ska vara värt att gå till jobbet ur ett ekonomiskt perspektiv.
Citera
2023-06-12, 07:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Varför är det bra? Det är exakt därför vi har den situation vi har; det är fullt möjligt att välja bort arbete som försörjning.

Arbete hade lönar sig bättre om inte alla som verkligen arbetade hade sluppit försörja inte bara sig själv utan därutöver också 1,2 andra personer.
Hemlöshet och fattigdom leder till desperation och kriminalitet. Att ha ett bidragssystem som gör att man kan leva ett normalt liv är bra.

Det som inte är bra är att lön för arbete inte är högre. Det som borde ha varit löneökningar har istället blivit en större andel vinst i företagens balansräkning. Det är därför klyftorna ökar. Eliten vill att vi diskuterar bidragnivåer istället för lönenivåer.
Citera
2023-06-12, 07:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Russofil
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/r...idragssystemet

Jag tycker att det här är bra, det kommer att sänka bidragskostnaderna för samhället.
Typiskt höger. Dem kör runt och ändrar lite för att i slutändan förstör Sverige mer som dem gjorde när dem började sälja ut allt. Snart har vi ingenting kvar som är svenskt. Kanske bara Ikea än så länge…
Citera
2023-06-12, 08:21
Medlem
Blondinss avatar
Helt rätt.
Gnäller du på att bidraget inte räcker? Då kanske du inte ska knulla fram massa ungar. Alternativt klipp dig och skaffa dig ett jobb.
Citera
2023-06-12, 08:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fyra
Så du påstår att du får 15 lax netto med ett heltidsjobb? Isf är det fel på arbetsgivarna, inte bidragen.
Du vet inget om min hyra eller min inkomst. Du trollar med siffror som dyker upp i ditt huvud.
Det enda du vet är att jag påstår att jag har ett jobb (dvs att jag inte lever på bidrag) och att jag lägger 1/3 av min lön på hyra.
Kanske tjänar jag 20'? Då är väl min hyra 6'.
Eller så tjänar jag 40'. Då är väl min hyra 13'.
Men du har ingen aning vilken av ovanstående eller om jag tjänar något annat.
Du kan sluta spekulera. Jag passar inte in i ditt narrativ.
Citera
2023-06-12, 08:35
Medlem
Citat:
Är det inte mer galet att låta rika behålla sina bidrag samtidigt som man tar bidragen från de som behöver det? Ingen verkar öht förstå utformningen på denna "reform".

Lille uffepuffe och Jimmypimmy får fortfarande behålla sina bidragspengar, medan ensamstående mamman Malin får mindre i bostadsbidrag för hon varit sjuk för många dagar i månaden. Politiker kostar staten 1 miljard kronor i bidrag, årligen. (Undrar hur många somaliefamiljer på socbidrag med 10+ barn det krävs för att komma upp i den summan ?)

Men dessa pengarna ruckas inte ur deras fickor med denna fina utformning. Jimmy och Uffle tjänar nämligen mer än 100 tusen i månaden, så mycket uppgår inte bidragen till. Man får nämligen inte mer bidrag än vad man tjänar. Smart va?

Jimmy och Uffe unnar sig nämligen av bidragspengarna, medan somaliefamiljen stjäl dom. Är det inte så?
Men Jimmy och Uffe är ju iaf etniska svenskar, och hör därmed hemma i Sverige. Det gör inte somaliefamiljen. Och somaliefamiljen kostar betydligt mer än bidragen de får, tex skola och extraresurser för 6 ungar(snittet för somalier) går på enorma summor.
Citera
2023-06-12, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KalleAnkaPartiet77
38 000 kr för åtta personer är inte mycket pengar. Bara hyran går väl på hälften.

Tandlöst förslag som ska lugna ner pöbeln för någon dag.

Jag har vänner där båda i familjen jobbar och dom får ut mindre efter skatt tillsammans än 38k.

Båda jobbar heltid så detta med att få pengar för inget är fel, jag vet inte hur vi löser detta men det sticker i ögonen på folk.
Citera
2023-06-12, 09:14
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krengt3
Hemlöshet och fattigdom leder till desperation och kriminalitet. Att ha ett bidragssystem som gör att man kan leva ett normalt liv är bra.

Det som inte är bra är att lön för arbete inte är högre. Det som borde ha varit löneökningar har istället blivit en större andel vinst i företagens balansräkning. Det är därför klyftorna ökar. Eliten vill att vi diskuterar bidragnivåer istället för lönenivåer.
Så du menar att bidragen ska vara som de är men i stället ska alla löner höjas?
Citera
2023-06-12, 11:13
Medlem
Citat:
Är det inte mer galet att låta rika behålla sina bidrag samtidigt som man tar bidragen från de som behöver det? Ingen verkar öht förstå utformningen på denna "reform".

Lille uffepuffe och Jimmypimmy får fortfarande behålla sina bidragspengar, medan ensamstående mamman Malin får mindre i bostadsbidrag för hon varit sjuk för många dagar i månaden. Politiker kostar staten 1 miljard kronor i bidrag, årligen.

Var får du den siffran ifrån? Vore intressant att se en källa på det påståendet.
Citera
2023-06-12, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quackenbush
Och dom som inte har möjlighet att arbeta, då? Sjuka och människor med bristfällig utbildning eller språksvårigheter? Vad göra med dom? Svälta bort problemet?

De ska inte skaffa barn eftersom deras problem påfallande ofta smittar av sig på avkomman.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in