2023-06-12, 00:24
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Har dokument verkligen gallrats i utredningen? Det fanns bilder på insamlat bevismaterial i någon källare på Polishuset som inte direkt såg optimalt ut också. Mögliga kläder i svarta sopsäckar. Det hittades en keps på Kungsgatan och den borde topsas för att kolla om det var SEs.
Röda kors-brevet utmärker sig just i det att det tydligen hemlighålls av polismyndigheten. Kanske är brevet helt trivialt, eller kanske är det här något som kommer att få Sverige att skaka i dess grundvalar om det kommer ut. Den som lever får se.
Senast redigerad av Draifos 2023-06-12 kl. 00:29.
Citera
2023-06-12, 06:15
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Men har du helt missat att SE var irriterad över att GS och IW stod kvar vid bilen utan att göra något?

Förutom att LP var fram och sedan blev lugnad så skildrar han ingen interaktion mellan GS och LP.

Även i brevet till Anér heter det att GS stod kvar framför bilen och därifrån kunde se att OP var död.

Han håller fast vid denna version 1992: "Varför sitter polischef GS så länge kvar i bilen? Och när han kommer ut -- varför står han kvar vid bilen och kommer inte fram?"

Sedan kommer som bekant piketen och då springer SE in i gränden där han förblir under minst 3 minuter.

Så när uppfattar SE den bryska interaktionen mellan LP och GS som du så deduktivt orerar om?
De två sakerna motsäger inte varandra. Båda sakerna kan ha skett.

Du verkar också förvänta dig att förhör ska vara exakta återgivningar av verkligheten. Det är de inte. Men när detaljer stämmer överens från flera håll, som i det här fallet. Då kan man vara extra säker på att de sakerna skett. Så det är bättre och säkrare att bygga scenarion utifrån de här noderna än några andra.

Eftersom SE och GS uppger samma detaljer var de med största sannolikhet på samma plats då. Samma sak med SE och AH gällande pekandet.

Och bara för att SE inte direkt återskildrar något så betyder det inte att det inte skett. SE kan inte krävas berätta varenda liten detalj som händer under de minuter han var där. Då hade vi ju haft en roman att gå igenom.

Och då får jag tydligen återigen göra jobbet. Så här står det i GS förhör.https://wpu.nu/wiki/Uppslag:A14203-00
"Då jag frågade efter hennes namn samt namnet på hennes make, skrek hon:

"Är Du inte klok! Känner du inte igen mig? Jag är Lisbeth Palme, och (hon pekade) där ligger min man Olof!"
Jag blev synnerligen förvirrad och misstrodde till en början hennes uppgift, men efter en närmare granskning av brottsoffret kände jag igen Statsministern, trots att hans huvud var nedblodat, ögonen stirrande och blodsprängda och överkroppens kläder nedblodade.

I detta sammanhang anlände ambulansen - det var nu omkring 2 minuter efter vår ankomst - och ambulanspersonalen fortsatte till en början med upplivningsförsöken, som efter någon minut avbröts, varefter Statsministern fördes till sjukhuset dit hustrun medföljde"

Hans interaktion med LP skedde alltså ca 2 minuter efter ankomst enligt honom själv. Det ger alltså ordentligt med utrymme att vara kvar vid bilen och att vara brysk mot LP. Det stödjer till och med SEs version då det är svårt att begripa vad han sysslade med i hela 2 minuter innan han var framme vid kroppen.
Citera
2023-06-12, 06:29
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
De två sakerna motsäger inte varandra. Båda sakerna kan ha skett.

Du verkar också förvänta dig att förhör ska vara exakta återgivningar av verkligheten. Det är de inte. Men när detaljer stämmer överens från flera håll, som i det här fallet. Då kan man vara extra säker på att de sakerna skett. Så det är bättre och säkrare att bygga scenarion utifrån de här noderna än några andra.

Eftersom SE och GS uppger samma detaljer var de med största sannolikhet på samma plats då. Samma sak med SE och AH gällande pekandet.

Och bara för att SE inte direkt återskildrar något så betyder det inte att det inte skett. SE kan inte krävas berätta varenda liten detalj som händer under de minuter han var där. Då hade vi ju haft en roman att gå igenom.

Och då får jag tydligen återigen göra jobbet. Så här står det i GS förhör.https://wpu.nu/wiki/Uppslag:A14203-00
"Då jag frågade efter hennes namn samt namnet på hennes make, skrek hon:

"Är Du inte klok! Känner du inte igen mig? Jag är Lisbeth Palme, och (hon pekade) där ligger min man Olof!"
Jag blev synnerligen förvirrad och misstrodde till en början hennes uppgift, men efter en närmare granskning av brottsoffret kände jag igen Statsministern, trots att hans huvud var nedblodat, ögonen stirrande och blodsprängda och överkroppens kläder nedblodade.

I detta sammanhang anlände ambulansen - det var nu omkring 2 minuter efter vår ankomst - och ambulanspersonalen fortsatte till en början med upplivningsförsöken, som efter någon minut avbröts, varefter Statsministern fördes till sjukhuset dit hustrun medföljde"

Hans interaktion med LP skedde alltså ca 2 minuter efter ankomst enligt honom själv. Det ger alltså ordentligt med utrymme att vara kvar vid bilen och att vara brysk mot LP. Det stödjer till och med SEs version då det är svårt att begripa vad han sysslade med i hela 2 minuter innan han var framme vid kroppen.

Fast så ser inte Skandiamannens version av förloppet ut: Där är hon fram till bilen på en gång,, och blir ombedd att lugna ner sig då ambulans har tillkallats, samt återvänder besviken och irriterad tillbaka.

Framgår det ens någonstans att det var GS som var brysk? Här kokas det soppa på tunna spikar ...
Citera
2023-06-12, 06:54
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Hur SE uppfattar det hela kan man spekulera om, men det gör inte SE till GM. SE sa "bryskt" till väktarna 20 min efter mordet och till RB på lördag förmiddag, det räcker långt för att förstå hur SE tolkade situationen.

Som gissad observation blir den däremot svårbegriplig då det är en så udda gissning.

Bara till en väktare? Samma som misstog sig på sin arbetstid? Till RB också? Kan du citera?

Dina soppspikar är som vanligt tunnare än minestrone-strån ...
Citera
2023-06-12, 06:58
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Fast så ser inte Skandiamannens version av förloppet ut: Där är hon fram till bilen på en gång,, och blir ombedd att lugna ner sig då ambulans har tillkallats, samt återvänder besviken och irriterad tillbaka.

Framgår det ens någonstans att det var GS som var brysk? Här kokas det soppa på tunna spikar ...
Kan du genom materialet visa på hur det gick till och varför det är omöjligt att SE kan ha sett någon bryskhet.

Vad man än säger så är det bara "Nej, så var det inte", utan någon hänvisning.

Att LP var framme vid polisbilen motsäger inte heller att GS i ett senare kom fram till kroppen och var brysk.

Det står såhär.
"Två stycken polismän går ut och de ställer sig framför sin polisbil. När Lisbeth upptäcker att de inte kommer bort till platsen som hon antagligen hade hoppats på, så springer hon bort till polisbilen och polismännen som står en meter framför sin bil, och upprepar sin vädjan om ambulans.

Jag hör inte exakt vad polismännen säger, men de säger ungefär som så att, lugn, lugn, någonting, det är redan ordnat. Lisbeth kommer tillbaka. Sen så går det väl, då har"

Det är alltså innan GS kommer fram till kroppen. LP går bara fram dit, blir avvisad och återvänder. Därefter kommer GS fram efter två minuter.

Och ja, det framgår i GS egna förhör eftersom han själv anger ett bemötande som kan klassas som bryskt.
Citera
2023-06-12, 07:10
Medlem
Faderligs avatar
Jag gjorde en liten notis i GS förhör.

När han pratar om mannen som pekar in mot Tunnelgatan så verkar han sätta dom i samband med de två som håller på med livräddande åtgärder. Dvs AH och SG. Det är till och med så att han inte ens nämner de som vi vet är framme där men inte direkt vid kroppen, tex KJ.

Utan det är tre personer, två som håller på med livräddande åtgärder och en som pekar in mot Tunnelgatan.https://wpu.nu/wiki/Uppslag:A14203-00

"Den blödande mannen låg på rygg, och två personer var sysselsatta med upplivningsförsök. (En yngre kvinna utförde hjärtkompression och en man gjorde konstgjord andning).
En annan man pekade mot Tunnelgatan östlig riktning, samtidigt som han skrek, att gärningsmannen hade sprungit ditåt."

Denne man bör ju då vara den som AH minns är framme och pratat om framstupa sidoläge, men som hon inte såg mer än ben och händer av.

SE själv beskriver ju de tre som en grupp
"F: När du kommer fram då är det bara Palme och hustrun Lisbeth som är där?
Stig Engström: Ja, och två till.
F: Och två till. Vad är det för några?
Stig Engström: Ja som jag minns det två unga personer, en ung flicka som är till vänster, och en ung man som är till höger. Flickan är mest koncentrerad på att försöka ta pulsen och säger att, ömsom kan jag uppfatta pulsen, och ömsom säger att nu kan jag inte känna pulsen."

Om denne man är densamma så har vi observationer av en man som först är framme vid kroppen och pratar om framstupa sidoläge och sedan dirigerar in poliser till Tunnelgatan. De andra två, JÅS och HJ, som föreslagits som alternativ på denna pekande man är inte framme vid kroppen och kan då svårligen beskrivas som en i den här gruppen på tre.
Citera
2023-06-12, 07:29
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Kan du genom materialet visa på hur det gick till och varför det är omöjligt att SE kan ha sett någon bryskhet.

Vad man än säger så är det bara "Nej, så var det inte", utan någon hänvisning.

Att LP var framme vid polisbilen motsäger inte heller att GS i ett senare kom fram till kroppen och var brysk.

Det står såhär.
"Två stycken polismän går ut och de ställer sig framför sin polisbil. När Lisbeth upptäcker att de inte kommer bort till platsen som hon antagligen hade hoppats på, så springer hon bort till polisbilen och polismännen som står en meter framför sin bil, och upprepar sin vädjan om ambulans.

Jag hör inte exakt vad polismännen säger, men de säger ungefär som så att, lugn, lugn, någonting, det är redan ordnat. Lisbeth kommer tillbaka. Sen så går det väl, då har"

Det är alltså innan GS kommer fram till kroppen. LP går bara fram dit, blir avvisad och återvänder. Därefter kommer GS fram efter två minuter.

Och ja, det framgår i GS egna förhör eftersom han själv anger ett bemötande som kan klassas som bryskt.

Det har jag nyss gjort i inlägg nummer 52266. SE är specifikt irriterad på, under sex års tid, att GS stannade kvar vid bilen medan LP återvände. Så i den versionen finns det alltså inte utrymme för någon brysk interaktion innan SE ger sig av in i gränden.
Citera
2023-06-12, 07:42
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Det har jag nyss gjort i inlägg nummer 52266. SE är specifikt irriterad på, under sex års tid, att GS stannade kvar vid bilen medan LP återvände. Så i den versionen finns det alltså inte utrymme för någon brysk interaktion innan SE ger sig av in i gränden.

Vilket jag tog upp i inlägget du citerade. Det finns absolut utrymme för det.

Vi vet inte heller när SE sprang in i gränden om han gjorde det. Men att poliserna redan var borta när han kom fram till korsningen indikerar ju att det gått ett litet tag.

Att LP gått till polisbilen och återvänt. Att GS efter en stund vid polisbilen kommit fram till LP och varit brysk och att SE uppfattat detta och sedan sprungit in i gränden är inget som direkt kan motsägas i materialet.

Kan du istället motivera den versionen du tror hände då? Att SE som gm bara hittade på det här. Varför skulle han göra det?
Citera
2023-06-12, 07:52
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Vilket jag tog upp i inlägget du citerade. Det finns absolut utrymme för det.

Vi vet inte heller när SE sprang in i gränden om han gjorde det. Men att poliserna redan var borta när han kom fram till korsningen indikerar ju att det gått ett litet tag.

Att LP gått till polisbilen och återvänt. Att GS efter en stund vid polisbilen kommit fram till LP och varit brysk och att SE uppfattat detta och sedan sprungit in i gränden är inget som direkt kan motsägas i materialet.

Kan du istället motivera den versionen du tror hände då? Att SE som gm bara hittade på det här. Varför skulle han göra det?

Men hur står det till? SE hävdar i åratal, från 1986 och fram till och med 1992, att GS stod kvar vid bilen. Fast nu inkom piketen efter 10-30 sekunder, och de gav sig av 20-30 sekunder efter det. När de är i höjd med baracken börjar SE fundera på att springa efter. Han ger sig av allt att döma av innan ambulansen rullar in, och springer således antagligen förbi polisman KG. 😀

GS är kort sagt aldrig fram till kroppen medan SE befinner sig där, i Skandiamannens version. SE lyckas heller inte upptäcka att polisman IW är fram.

Det finns inga spår av det bryska i något av SE:s förhör eller intervjuer.

Sorry, dude. Materialet indikerar att SE inte var där. Han har, precis som du, kokat soippa på några uppsnappade fragment.
Senast redigerad av Dalulven 2023-06-12 kl. 07:54.
Citera
2023-06-12, 08:22
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Men hur står det till? SE hävdar i åratal, från 1986 och fram till och med 1992, att GS stod kvar vid bilen. Fast nu inkom piketen efter 10-30 sekunder, och de gav sig av 20-30 sekunder efter det. När de är i höjd med baracken börjar SE fundera på att springa efter. Han ger sig av allt att döma av innan ambulansen rullar in, och springer således antagligen förbi polisman KG. 😀

GS är kort sagt aldrig fram till kroppen medan SE befinner sig där, i Skandiamannens version. SE lyckas heller inte upptäcka att polisman IW är fram.

Det finns inga spår av det bryska i något av SE:s förhör eller intervjuer.

Sorry, dude. Materialet indikerar att SE inte var där. Han har, precis som du, kokat soippa på några uppsnappade fragment.
ja, och det finns som jag sagt inget problem med att GS både stått kvar och varit brysk mot LP. Det är olika skeenden.

Och räkna på det själv. Det är alltså upp mot en minut från att GS anlände till att polisen började springa. Sedan ska de ta sig upp till baracken innan SE "funderar" på att springa. Det är alltså upp emot 1,5 minuter innan SE ens får tanken alltså. Att få ihop det tidsmässigt med att GS är brysk någon gång runt tiden att ambulansen kommer, vilket enligt honom själv är 2 minuter, är inte alls svårt.

Men nu ifrågasätter du att brysk ens har nämnts? Det ska ju till ett bra jäkla märkligt falskt minne från ALG då.
Citera
2023-06-12, 09:06
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Om du sitter vid en dator bör du kunna läsa den. Jag klarar det relativt problemfritt förutom nedre högra hörnet. Det finns ingen bättre bild vad jag vet tyvärr.

Transkribera orkar jag inte. Inte just nu i alla fall.
Men det står att SE frågade om var gm tog vägen och att LP då pekade in i gränden .

Jag kom förövrigt på att det ju faktiskt är en gissning bara att hon fick frågan. Det är inte alls 100% säkert att LP skulle fått den frågan de första minuterna, eller alternativet att svara på det utan att få frågan. Att SE förutom det också gissar rätt på hur hon svarade är ju ett väldigt starkt indicium på att han var där.

Den här punkten tillsammans med det bryska bemötandet av LP och att hon sprang ut i gatan för att stoppa bilar anser jag göra det rätt klart att SE faktiskt var på plats efter skotten. Det är tre punkter som är mer eller mindre omöjliga att känna till som gm, och som han är först att nämna.

De övriga observationerna han gör är förvisso teoretiskt möjligt att känna till. Men mängden observationer kombinerat med de tre främsta punkterna tycker jag borde räcka.
Vem var det som frågade LP, var kan man läsa om det? JÅS var tydligen den som talade om för polisen åt vilket håll mördaren sprungit men vem var det som frågade LP "åt vilket håll?"?
Senast redigerad av MrBarnaby 2023-06-12 kl. 09:11.
Citera
2023-06-12, 09:40
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Vem var det som frågade LP, var kan man läsa om det? JÅS var tydligen den som talade om för polisen åt vilket håll mördaren sprungit men vem var det som fråga LP "åt vilket håll?"?
Det är bara SE som har sagt att han ställt den frågan vad jag vet. Det kan man läsa i hans förhör. https://wpu.nu/wiki/Uppslag:E63-00-A

"Poliserna kom springande och ropade: "Åt vilket håll?" Engström pekade då i den riktning som Lisbeth hade visat honom."

Och JÅS är inte "tydligen" den som talade om åt vilket håll mördaren sprang. Han är en av tre som säger sig ha gjort detta. JÅS säger såhär.
https://wpu.nu/wiki/Uppslag:E251-00

"Svensson gick dock aldrig fram till den skadade utan stod i hörnet och när sedan polisen kom efter en 3-4 minuter omtalade han att gärningsmannen hade avlägsnat sig upp mot Tunnelgatan österut."

och såhär säger HJ. https://wpu.nu/wiki/Uppslag:E9979-00-B

"F: Nämnde du till polisen att han har sprungit åt det hållet?

J: Ja, jag skrek ju åt den första piket som kom, att han sprang bort där, men då ställer sig då den här basen för det här gänget och ska ha vittnesuppgifter och ska ha allt sånt där, och då har ju då, kutat ytterligare 20 sekunder bort."

om vi då jämför med vad GS säger. https://wpu.nu/wiki/Uppslag:A14203-00
"Jag observerade först en mindre folksamling runt en starkt blödande man, och de uppehöll sig på gångbanan vid Sveavägens östra sida i höjd med Tunnelgatan.

Den blödande mannen låg på rygg, och två personer var sysselsatta med upplivningsförsök. (En yngre kvinna utförde hjärtkompression och en man gjorde konstgjord andning).

En annan man pekade mot Tunnelgatan östlig riktning, samtidigt som han skrek, att gärningsmannen hade sprungit ditåt."

Då kan vi notera några saker. För det första är SE den enda som faktiskt säger att han pekade. Han är också den enda som säger sig vara framme vid kroppen, och vid GS uttalande verkar han sätta observationen i samband med de som uppehåller sig vid kroppen. JÅS och HJ står båda vid utkanten av brottsplatsen. Vi kan också notera att HJ säger att det var åt piketen han skrek åt, inte den första radiobilen vilken var den GS anlände i. Det är dock rätt svagt med tanke på att det var ganska nära i tid. Det som stärker HJs aktier för att vara den mannen GS observerar är att han är den enda som faktiskt säger att han skrek.

Så bara efter överstämmande uppgifter så vinner SE med liten marginal mot HJ. Den ena har pekandet och den andra har skrikandet, SE vinner på målfoto genom att vara den enda framme vid kroppen och genom att HJ säger att det var åt piketen han skrek. Positioneringen är den svagaste delen av det här då det inte uttryckligen står att mannen var framme vid kroppen. Det låter bara som att observationen är därifrån, men det kan vara något jag felaktigt läser in.

Nu lyssnade jag igenom vad SE säger i tingsrätten innan jag postade det här bara för att se om han beskriver det mer utförligt där. Och det gör han. https://www.youtube.com/watch?v=uTJydq2klK4&t=254s&ab_channel=PrimeCrime 12 minuter in.
Dels verkar det som att han gjorde det efter att piketen kom, precis som HJ. Så GS observation är gjord efteråt. Men han säger också att han ropade. Vilket stärker hans aktier till att vara den man GS observerar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in