2023-06-11, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Jag tror att många som dig ser fortfarande honom som idol
Jag har tidigare också beundrat honom men har nu sett i intevjuer många sidor av honom som jag inte gillar
Han nervärderar politiker och andra på ett sätt som inte är rumsrent och sen även i Tove fallet
helt respektlöst mot T anhöriga

han har visat att hans ego är större

Jag hoppas verkligen att T anhöriga är insatta och har gett tillstånd för programmet oavsett vad vi tycker
respekten till dem är viktigare än allt annat
Vi vet ju inte heller hur programmet är gjort så att måla fan på väggen innan vi sett det är kanske fel men men
T anhöriga är viktigast

Ja det är ju oerhört tråkigt om familjen skulle ta skada av programmet.

Men det skiter nog tv4 i.
Citera
2023-06-11, 23:43
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
”Den yngre kommer vara ute till sommaren”

”GW menar att åklagaren kommer att få problem med uppsåtet och att den yngre misstänkta kvinnan kommer att vara på fri fot innan sommaren.”

Osv.

Källa:
https://www.jp.se/2023-01-11/leif-gw-persson-efter-genombrottet-den-yngre-kommer-vara-ute-till-sommaren

Då hade han nog hovrättsförhandling i juni i åtanke.

Tack!
Trådsanning. Precis som jag trodde. Nog för att GW kan slänga ut sig en del galenskaper. Men knappast att Johanna skulle komma ut till sommaren.

Jag har något vagt minne av att han sa det där i ett så tidigt skede att jag undrar om ens förhandlingen i tingsrätten hunnit vara. Jag vill minnas att jag funderade på om de skulle hinna med hovrätten innan sommaren. Det gjorde de ju nästan.
Och nu ser jag att referensen är ju daterad 11 Januari

Ser nu också att GW då sa att åklagaren skulle få problem med uppsåtet. Och det var kanske ett rimligt antagande. Vem kunde då tro att Johanna inte bara hade noterat sina intentioner på en dator utan också berättat för andra vad hon ville. Nej, jag tycker nog inte att åklagaren har några som helst problem med uppsåtet, för Johanna. För Maja, där fanns inget uppsåt. Det var ju vad tingsrätten kom fram till också.
Citera
2023-06-11, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Ett sådant förfarande föregriper inte huvudförhandlingen på något vis.
Det är inget konstigt med det. Misstänkta släpps ur häktet innan huvudförhandling titt som tätt.

Ja, Maja lär bli kvar i häkte fram till huvudförhandlingen, och kanske också fram till domen släpps, eftersom hennes försvarsadvokat inte lägger manken till. Annars kanske det hade kunnat finnas en chans. Precis min poäng.

Gillberg jobbar och är delägare i en välkänd advokatbyrå i Göteborg.
Här är ett klipp från ett tidigare fall där han försvarade en 17-åring som stod åtalad för mord (skjutning), men friades. Att Gillberg som vissa i tråden menar gett upp att försvara sin klient för att han tror att hon är skyldig finner jag osannolikt
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/advokaten-bevisningen-haller-inte-hela-vagen
Jag trodde själv att 17-åringen skulle fällas (bara 15 år vid mordet) .
Men så här sa rättens ordförande då – -'Trots polisens stora ansträngningar för att spåra gärningsmännen kvarstår tvivel om att 17-åringen skulle ha varit en av gärningsmännen, säger Henrik Andersson, ordförande i målet'

Gillberg har tidigare även jobbat som åklagare tror jag.
Senast redigerad av EsmeraldaFelicia 2023-06-12 kl. 00:34.
Citera
2023-06-11, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Eller så hade hon för höga krav på sig från sina föräldrar som ledde till att hon fick för höga krav på sig själv.

Ja precis
Nu ska man ju definitivt inte tro eller lyssna på vad J säger
men ändå så blir jag nyfiken på när hon säger till M att hon borde bryta med föräldrarna
Kanske finns ändå där något som påverkat M negativt?
Jag får känslan över att M beklagat sig en hel del till J om både föräldrar och sin bror

Visst ibland är det så att barn tycker att föräldrar är knäppa och det är i nget ovanligt
men jag vet inte vart jag får känslan ifrån att M pappa är styrande på något sätt
en blandning av snäll och dominant och är den som styr inom familjen
som ger en osäker känsla och lågt självförtroende för de som drabbas
både liksom trycker ner och lyfter

Kanske stämmer det inte alls men känslan sitter
Citera
2023-06-11, 23:55
Medlem
Alonens avatar
Citat:
För Johanna har chansen aldrig funnits.
Men för Maja fanns en chans, men det lär inte hända eftersom hennes försvarsadvokat inte har kämpat för saken. Men det var just det som var min poäng, han borde göra det.

Du får för övrigt läsa på lite om hur odds fungerar. Du lär mena tvärtom.

Jag vet men skrev fel, har rättat…
Citera
2023-06-11, 23:57
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alonen
Jag vet men skrev fel, har rättat…

Misstänkte det, lätt hänt.

Nu återstår att se hur det går i hovrätten. De lär som sagt sitta där de sitter, även om jag menar att Majas försvarsadvokat borde ansträngt sig lite mer.
Citera
2023-06-11, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Inte förvånad att du varit och kollat mobilmasten, Sherlock!

Du skrev en gång att om man går och sedan står still kort så blir det mer än en stegserie i hälsoappen på Apples mobiler. Men båda grannen och J hade väl varsin lång stegserie den aktuella natten och det verkar väl lite konstigt om de inte stod still någon sekund där , eller?

Haha, jag kollade lite av varje i Vetlanda.

Det blir några steg ut ur huset med trappor och sen måste man runda huset för att komma till parkeringen på baksidan. Grannarna har en improviserad parkering med ett par bilar på gräsmattan bortom den vanliga parkeringsytan dessutom.

Men man kan tänka sig att den stegserie som nämndes i radion var fram till Toves cykel och att en ny påbörjades från cykeln rättades till eller så trampade han på där så allt ändå blev i en följd. Samma gäller för JJ då.
Citera
2023-06-12, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alonen
Jag tror det är mycket höga odds på att Maja eller Johanna kommer ut innan huvudförhandlingen.
Nej hur skulle dom kunna det?
Citera
2023-06-12, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Gillberg jobbar och är delägare i en välkänd advokatbyrå i Göteborg.
Här är ett klipp från ett tidigare fall där han försvarade en 17-åring som stod åtalad för mord, men friades. Att Gillberg som vissa i tråden menar gett upp att försvara sin klient för att han tror att hon är skyldig finner jag osannolikt
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/advokaten-bevisningen-haller-inte-hela-vagen

Han har tidigare även jobbat som åklagare.
Det fallet som friade 17 åringen fr mord
Var det inte ett sånt typiskt fall med gängkriminella som höll tyst om vem av dem som var skyldig?
Citera
2023-06-12, 00:32
Medlem
Alonens avatar
Citat:
Misstänkte det, lätt hänt.

Nu återstår att se hur det går i hovrätten. De lär som sagt sitta där de sitter, även om jag menar att Majas försvarsadvokat borde ansträngt sig lite mer.

Ja, vad jag kan förstå så lär det bli svårt att ens få till ”grovt gravfridsbrott” för Majas del. (6 mån - 4 år).

Men fan vet, hon har ändå hjälpt till å baxa undan liket, mörkat för polisen var Tove låg, medveten om att Johanna eldat på Tove… svårvärderat, kanske kan hon komma undan med ”vanligt” gravfridsbrott/griftefrid (böter - 2 år). Är inte jurist, Skulle GISSA på att hon får något/några år i buren.

Lite synd om Maja faktiskt, låg självkänsla, lite funktionshindrad av diagnoser, inte vassaste kniven i lådan, kanske följde hon Johanna som en lydig liten hund. (Enda kompisen?) Säkert oxå svårt att ”komma in i gänget” i Vetlanda om man är svart. Hennes nya advokat Gillberg, har ju även tjänstgjort som åklagare, verkar vass, den förra såskoppen verkar mest ha ”suttit av” tiden för att få fakturera.

Johannas livstid TROR jag kommer att stå sig.

Blir säkert en intressant rättegång.
Senast redigerad av Alonen 2023-06-12 kl. 00:44.
Citera
2023-06-12, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Det fallet som friade 17 åringen fr mord
Var det inte ett sånt typiskt fall med gängkriminella som höll tyst om vem av dem som var skyldig?

'i förundersökningen är de två unga männen inte alls eniga, vännerna från samma kriminella gäng skyller på varandra' GP https://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/16-%C3%A5ring-sk%C3%B6ts-till-d%C3%B6ds-s%C3%A5-blev-domen-efter-mordet-1.57844848
Den natten var det ett antal 'gängkriminella' ute i Biskopsgården och vissa mer seniora. Så det gick inte att utesluta annan GM.
Senast redigerad av EsmeraldaFelicia 2023-06-12 kl. 00:56.
Citera
2023-06-12, 00:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Jag skrev inget om att Js ex och M skulle haft samma känslor. Jag skrev om Js beteende gentemot exen och tänkte mig att det var Js sätt att vara även mot M och mot andra, då även det framförts. Sedan var det ditt antagande att exen och M inte reagerat på samma sätt. Så kan vara fallet, men det kan även vara att M känt liknande som dem. Det vet vi inte.

Hur tänker du dig att andra ska få kännedom om Ms känslor om hon inte berättar själv? Och vad hon säger tror du inte på.Varför skulle du tro på vad någon annan påstår att hon har sagt? Eller dem som menat att M bara gjort vad J sagt?

Det känns inte meningsfullt att ägna timmar åt att leta vittnen du ändå skulle förkasta, då ingen tankeläsare som genomgått lögndetektor finns bland dem.

Det är väl givet att hon talar i egen sak, vem skulle hon annars företräda?

OM de inte åkt fast innehåller så många om att spekulationer endast skulle vara fria fantasier utan underlag, så det avstår jag ifrån.
Om vi inte vet hur Maja har känt ska vi heller inte spekulera i det. Titta på fakta istället. Du fantiserar ihop hur Maja har känt och reagerat i olika situationer och drar utifrån det slutsatser om Majas inblandning och skuld. Du bygger dina slutsatser på dina egna fantasier, inser du inte hur konstigt det är?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in