2023-06-11, 18:58
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Ja, och jag tänker att det är sådant som påverkat Maja mycket negativt. Det nämndes att hon varit borta från skolan pga utmattningsdepression, och att det var för att hon hade för höga krav på sig själv.
Nu har jag inte så mycket information om Majas krav på sig själv, men av den bild jag fått av det jag läst om henne, så förefaller hon inte vara en sådan person som har så högt ställda krav på sig själv att de skulle leda till utmattningsdepression. Däremot är jag rätt övertygad om att den mobbing hon utsatts för kan ha en stor del i det, och som du säger att mobbingen inte var något hon pratade om, och istället blev den "officiella" orsaken "för höga krav på sig själv". Jag tänker det är precis som du varit inne på flera gånger, att Maja skuldbelägger sig själv för saker som egentligen orsakats av yttre omständigheter.

Eller så hade hon för höga krav på sig från sina föräldrar som ledde till att hon fick för höga krav på sig själv.
Citera
2023-06-11, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Gymnasiet i dag är mycket svårare än det var innan år 1994 då läroplanen blev ändrad. I dag är det mycket svårare att klara sin gymnasieutbildning med betyget Godkänd i alla ämnen. Och innan år 1994 hade man inte heller några Nationella prov som man var tvungen till att klara av. Så det är inte alls konstigt att många elever misslyckas.

Det har du rätt i! Särskilt unga med NPF diagnoser verkar ha extra svårt.
Citera
2023-06-11, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Nu är åldersgränsen för Komback 16 år men när M började var den lägre 13 tror jag. Så hon började där redan på högstadiet efter att ha varit borta från skolan en längre tid bland annat pga utmattningsdepression.

Ok, jag läste för fort i artikeln. Då var det på Högstadiet.
Citera
2023-06-11, 19:10
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Det finns ingen i tråden som förnekat M problematiska skolgång och problem

Frågan är om man kan se henne som oskyldig pga det?
Jag vet inte och ingen annan i tråden heller vet sanningen

Det finns så många ungdomar som just gör sig skyldig till brott pga att de haft en traumatisk uppväxt och utsatthet på olika sätt
Mycket sorgligt 😢
men att se någon som oskyldig pga av det
blir ett dilemma och lätt att snöa in sig i

Jag tänker på pojken som våldtog och ströp en liten flicka i skogen
hon överlevde men är skadad fysiskt/psykiskt
och kommer aldrig blir normalt fungerande igen

Pojken hade problem i skolan och svårigheter på olika sätt
Och just därför hände detta tragiska

Allt är inte svart eller vitt
pga av M svårigheter
Diskussionen startade med ett inlägg av dig där du försökte antyda att M nog ändå har varit något av en mobbare själv, eller hur.
Ingen har gjort kopplingen problematisk skolgång-oskyldig heller.
Citera
2023-06-11, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Det finns ingen i tråden som förnekat M problematiska skolgång och problem

Frågan är om man kan se henne som oskyldig pga det?
Jag vet inte och ingen annan i tråden heller vet sanningen

Det finns så många ungdomar som just gör sig skyldig till brott pga att de haft en traumatisk uppväxt och utsatthet på olika sätt
Mycket sorgligt 😢
men att se någon som oskyldig pga av det
blir ett dilemma och lätt att snöa in sig i

Jag tänker på pojken som våldtog och ströp en liten flicka i skogen
hon överlevde men är skadad fysiskt/psykiskt
och kommer aldrig blir normalt fungerande igen

Pojken hade problem i skolan och svårigheter på olika sätt
Och just därför hände detta tragiska

Allt är inte svart eller vitt
pga av M svårigheter

MH uttryckte sig i artikeln om Komback att hennes liv helt har vänt och att hon är typ en ny människa. Så visst har Komback hjälpt MH till ett bättre självförtroende och därmed blivit en starkare människa.

Man kan inte se MH oskyldig på grund av att hon gick på Komback. Antagligen tyckte också MH illa om T eller så blev hon övertalad av JJ att vara med att ta livet av T.

Man behöver inte alls ha haft en trasslig uppväxt och utsatthet på olika sätt för att begå brott. Utan det kan vara i detta fallet att MH
antagligen också tyckte illa om T eller så blev hon övertalad av JJ att vara med att ta livet av T.
Senast redigerad av Braskamin58 2023-06-11 kl. 19:45.
Citera
2023-06-11, 19:17
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Nu tänker jag säga emot dig; se fetad stil. Tolkar jag rätt här så syftar du på diskussionen om professorn och hans uttalande om obduktionsprotokollet. Jag har själv bara hunnit skumma igenom.
Vad jag ser är ingen "svängning" i egentlig mening då man här får skilja på den objektiva bedömningen av professorns utlåtande och den personliga åsikten om att båda borde fällas för mord. Den senare är oförändrad.

Nja, jag ser inte din kommentar som att du säger emot mig. Jag instämmer i vad du säger, man måste skilja på de två. Jag menar mer den inställningen som några har till vad som framkommit. Det handlar mer om att ställa bevis för Majas skuld i relation till bevisen för Johannas oskuld. Jag noterar en mycket stark obalans i vissa skribenters skarpa uttalanden om att Maja är skyldig, och nu helt plötsligt ganska skarpa uttalanden om att Johanna inte kan dömas för mord. Även med AEs utlåtande, där han klart och tydligt medger att det är våldet mot Toves hals som medfört hennes död, så är det anmärkningsvärt hur vissa anklagar Maja för mord mot den bevisning som finns mot henne och lika kategoriskt hävdar att hon kommer att fällas för mord, men samtidigt blivit väldigt kategoriska i att Johanna inte kan fällas för mord. En intressant bisak i det är att det hörs väldigt lite om att Maja inte kan fällas för mord, om inte Johanna kan fällas för mord. Det svängt ifrån att Maja absolut är skyldig till mord, oavsett vad bevisen säger, till att Johanna inte kan dömas för mord, oavsett vad bevisen säger.

Citat:
Om professorn lyckas så tillräckliga tvivel så kan rubriceringen landa i dråp, av vad jag har förstått. Något vållande lär det aldrig bli tal om.

Nja, igen , jag tror inte heller på vållande. Dråp skulle kunna vara ett alternativ, men det förutsätter då ett avsiktligt dödande som initierats i stunden, och jag menar då att det finns för mycket innan denna natten som visar på Johannas vilja och avsikt att Tove skulle dö. Därför har jag svårt att se hur domstolen skulle få ihop dråp. Det är om de anser att uppsåtsbevisen inte räcker, men då är frågan om vi inte landar i ett vållande i alla fall. För då får vi återigen problem med avsikten. Det blir svårt att visa att Johanna inte avsikt att döda Tove innan händelsen, men att avsikt ändå uppstod där och då. Kanske blir dråp resultatet av en "diplomatisk" dom, lite svenskt mitt emellan lagom. Det hade varit så typiskt Sverige.

Citat:
Vad som borde komma till HR:s kännedom är vittnesmål om J:s uppbyggda raseri gentemot T, att hon har varit ute efter att döda T vid ett tidigare tillfälle samt att hon har uttryckt att hon ska döda T nästa gång.

Absolut, helt rätt. Om det inte framkom i tingsrätten så är det, IMO, extremt klantigt av åklagaren.
Det är, menar jag, en mycket viktig del av fallet emot Johanna, att bevisa uppsåtet.

Citat:
Hemskt att se hur illa och slött det sköttes, här var CS betydligt vassare och framför allt engagerad i sin klient.

Ja, hade Maja haft en försvarare lika engagerad som Clea, i tingsrätten, då hade hon nog inte dömts till livstid, det tror jag inte. Det känns som Maja bara dras med i allting på ett bananskal. Allt fokus ligger på Johanna och Tove, och Maja blir tilldelad skuld för allt som bevisas att Johanna gjort. Lite så känns det.
Citera
2023-06-11, 19:20
Medlem
Citat:
MH uttryckte sig i artikeln om Komback att hennes liv helt har vänt och att hon är typ en ny människa. Så visst har Komback hjälpt MH till ett bättre självförtroende och därmed blivit en starkare människa.

Man kan inte se MH oskyldig på grund av att hon gick på Komback. Antagligen tyckte också MH illa om T eller så blev hon övertalad av JJ att vara med att ta livet av T.

Man behöver inte alls ha haft en trasslig uppväxt och utsatthet på olika sätt för att begå brott. Utan det kan vara i detta fallet att MH
antagligen tockså tyckte illa om T eller så blev hon övertalad av JJ att vara med att ta livet av T.

Det var väl samma veva hon träffade J. Frågan man ställer sig är om det var Komback, Johanna eller båda som gjorde så att Maja uppfattade det som att livet vände till det bättre.
Citera
2023-06-11, 19:31
Medlem
flashmaners avatar
Maja träffade inte Johanna på KomBack. Det var om jag minns rätt på en fest hos en vän som hon träffade Johanna. Så det är bara ännu ett mycket fult sätt att försöka skuldbelägga KomBack för att Maja fick in Johanna i sitt liv, som jag ser antyds i tråden. KomBack gav uppenbarligen Maja väldigt mycket i livet, inte bara bättre självförtroende utan också sammanhang och vänner. Huruvida de är riktiga vänner, sådana som står bakom en i ur och skur, återstår kanske att se. Det märker nog Maja när hon kommer ut igen.
Maja och Johanna blev vänner på ett högst normalt sett, på en fest via andra gemensamma vänner. Johanna visade sig sedan vara en psykopat som mördade en av vännerna. Är det då helt plötsligt vännernas eller KomBacks fel? Nej, verkligen inte.
Citera
2023-06-11, 19:43
Medlem
Citat:
Diskussionen startade med ett inlägg av dig där du försökte antyda att M nog ändå har varit något av en mobbare själv, eller hur.
Ingen har gjort kopplingen problematisk skolgång-oskyldig heller.

Jag har ifrågasatt om det KAN vara så
Tove var rädd för henne och T pojkvän sa i förhör att han inte litade på M och J
Om min fundering är en antydan att hon var mobbare så blev det helt fel formulerat av mig
Jag tror inte att M var mobbare
däremot så har jag fått den uppfattningen att hon inte alltid var så snäll
och jag ifrågasätter om hennes utsatthet och skolgång är bevis nog för att hon är oskyldig i T fallet

Men allt är teorier och spekulationer
Citera
2023-06-11, 19:44
Medlem
Citat:
Maja träffade inte Johanna på KomBack. Det var om jag minns rätt på en fest hos en vän som hon träffade Johanna. Så det är bara ännu ett mycket fult sätt att försöka skuldbelägga KomBack för att Maja fick in Johanna i sitt liv, som jag ser antyds i tråden. KomBack gav uppenbarligen Maja väldigt mycket i livet, inte bara bättre självförtroende utan också sammanhang och vänner. Huruvida de är riktiga vänner, sådana som står bakom en i ur och skur, återstår kanske att se. Det märker nog Maja när hon kommer ut igen.
Maja och Johanna blev vänner på ett högst normalt sett, på en fest via andra gemensamma vänner. Johanna visade sig sedan vara en psykopat som mördade en av vännerna. Är det då helt plötsligt vännernas eller KomBacks fel? Nej, verkligen inte.

Maja skulle väl ha avsluat gymnasiet nu i vår, men nu blev det inte så. Så undrar hur det kommer till att bli sen? Att man bara kan förstöra sitt liv på detta sättet.
Citera
2023-06-11, 19:48
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Maja skulle väl ha avsluat gymnasiet nu i vår, men nu blev det inte så. Så undrar hur det kommer till att bli sen? Att man bara kan förstöra sitt liv på detta sättet.

Nu kan det ju vara så att det var Johanna som förstörde Majas liv.
Citera
2023-06-11, 19:51
Medlem
Citat:
Nu kan det ju vara så att det var Johanna som förstörde Majas liv.

Det kan det också ha varit. Hon kan ha blivit övertalad av JJ och inte velat stå emot. Undrar vad som hade hänt då med MH?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in