Citat:
Ursprungligen postat av
Reviews
Nu tänker jag säga emot dig; se fetad stil. Tolkar jag rätt här så syftar du på diskussionen om professorn och hans uttalande om obduktionsprotokollet. Jag har själv bara hunnit skumma igenom.
Vad jag ser är ingen "svängning" i egentlig mening då man här får skilja på den objektiva bedömningen av professorns utlåtande och den personliga åsikten om att båda borde fällas för mord. Den senare är oförändrad.
Nja, jag ser inte din kommentar som att du säger emot mig. Jag instämmer i vad du säger, man måste skilja på de två. Jag menar mer den inställningen som några har till vad som framkommit. Det handlar mer om att ställa bevis för Majas skuld i relation till bevisen för Johannas oskuld. Jag noterar en mycket stark obalans i vissa skribenters skarpa uttalanden om att Maja är skyldig, och nu helt plötsligt ganska skarpa uttalanden om att Johanna inte kan dömas för mord. Även med AEs utlåtande, där han klart och tydligt medger att det är våldet mot Toves hals som medfört hennes död, så är det anmärkningsvärt hur vissa anklagar Maja för mord mot den bevisning som finns mot henne och lika kategoriskt hävdar att hon kommer att fällas för mord, men samtidigt blivit väldigt kategoriska i att Johanna inte kan fällas för mord. En intressant bisak i det är att det hörs väldigt lite om att Maja inte kan fällas för mord, om inte Johanna kan fällas för mord. Det svängt ifrån att Maja absolut är skyldig till mord, oavsett vad bevisen säger, till att Johanna inte kan dömas för mord, oavsett vad bevisen säger.
Citat:
Ursprungligen postat av
Reviews
Om professorn lyckas så tillräckliga tvivel så kan rubriceringen landa i dråp, av vad jag har förstått. Något vållande lär det aldrig bli tal om.
Nja, igen

, jag tror inte heller på vållande. Dråp skulle kunna vara ett alternativ, men det förutsätter då ett avsiktligt dödande som initierats i stunden, och jag menar då att det finns för mycket innan denna natten som visar på Johannas vilja och avsikt att Tove skulle dö. Därför har jag svårt att se hur domstolen skulle få ihop dråp. Det är om de anser att uppsåtsbevisen inte räcker, men då är frågan om vi inte landar i ett vållande i alla fall. För då får vi återigen problem med avsikten. Det blir svårt att visa att Johanna inte avsikt att döda Tove innan händelsen, men att avsikt ändå uppstod där och då. Kanske blir dråp resultatet av en "diplomatisk" dom, lite svenskt mitt emellan lagom. Det hade varit så typiskt Sverige.
Citat:
Ursprungligen postat av
Reviews
Vad som borde komma till HR:s kännedom är vittnesmål om J:s uppbyggda raseri gentemot T, att hon har varit ute efter att döda T vid ett tidigare tillfälle samt att hon har uttryckt att hon ska döda T nästa gång.
Absolut, helt rätt. Om det inte framkom i tingsrätten så är det, IMO, extremt klantigt av åklagaren.
Det är, menar jag, en mycket viktig del av fallet emot Johanna, att bevisa uppsåtet.
Citat:
Ursprungligen postat av
Reviews
Hemskt att se hur illa och slött det sköttes, här var CS betydligt vassare och framför allt engagerad i sin klient.
Ja, hade Maja haft en försvarare lika engagerad som Clea, i tingsrätten, då hade hon nog inte dömts till livstid, det tror jag inte. Det känns som Maja bara dras med i allting på ett bananskal. Allt fokus ligger på Johanna och Tove, och Maja blir tilldelad skuld för allt som bevisas att Johanna gjort. Lite så känns det.