Citat:
Ursprungligen postat av
DjILY
Alltså, så *borde* det kanske vara i en bra värld, men en misslyckad offensiv kommer tyvärr inte göra att NATO ingriper med trupp. Snarare är det en risk att stödet från väst börjar svaja och knaka i fogarna. Det är det som är så märkligt med denna offensiv. Den har hajpats väldigt mycket av väst och av det ukrainska civilsamhället, men Ukrainska MoD vill naturligtvis hålla förväntningarna låga, lägre än vad som är realistiskt. Ukraina har ju nämligen ett politiskt behov att uppvisa överraskande positiva resultat, och det funkar ju inte om vi som bisittare hejar på och säger "haha, snart står Ukraina utanför Sevastopol".
Finge jag bestämma, skulle väst ha satt ner foten vid kriget mot Georgien, eller allra senast annekteringen av Krym. Vi ska självklart inte acceptera detta alls, utan vi borde ha initiativet i all eskalering och gå från 0 till 100% innan Ryssland förstod vad som hände. Men det är, än så länge, inte riktigt politiskt möjligt eller realistiskt. "Status quo" och "stabilitet" är tyvärr något som politiker i alla läger värdesätter högt eftersom det ger förutsägbarhet. Även när "stabilitet" innebär att diktaturer fortsätter vara diktaturer osv...
Konkret uttömmande svar, en del verkar vettigt IMO och annat mindre i ditt resonemang men jag är ändå tacksam för en seriös diskussion istället för trams och personangrepp.
När det gäller Nato håller jag med om att vi borde satt ner foten ordentligt redan i februari 2022 och gått in med trupper. Förberett oss på det. Alternativet var att gå med på fredsförhandlingarna i Istanbul i april 2022.
Det fegaste alternativet är att heja på ukrainarna så att hundratusen eller fler dör, samhället demoleras, splittras och utan att vi själva har offrat vårt blod. Och den dagen ukrainska armén har utarmats på män i rätt ålder, mm så kommer vi bara att skita i dom? Två våra händer och vända blicken åt annat håll?
Det är däför jag tror att Nato kommer att tvingas gå in med trupper i någon form så småningom. Zelinsky har själv uttryckt sådana tankar. Men han vet att det hittills varit en "röd linje" för Nato och inte minst USA. Men detta med F-16 var oxå en "röd linje" förut. Krig har egen inneboende riktning.
Se här:
"A group of Nato countries may be willing to put troops on the ground in Ukraine if member states including the US do not provide tangible security guarantees to Kyiv at the alliance’s summit in Vilnius, the former Nato secretary general Anders Rasmussen has said.
Rasmussen, who has been acting as official adviser to the Ukrainian president, Volodymyr Zelenskiy, on Ukraine’s place in a future European security architecture, has been touring Europe and Washington to gauge the shifting mood before the critical summit starts on 11 July."
https://www.theguardian.com/world/2023/jun/07/nato-members-may-send-troops-to-ukraine-warns-former-alliance-chief