2023-06-11, 19:03
Medlem
Ena foten i graven Def Leppard, Motley Crue, Judas Priest, Deep Purple, Ozzy osv. Det finns många bra unga band, men det är inte säkert att Sweden Rock kommer dra mycket publik när gamlingarna slutar.
Citera
2023-06-11, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kedox
Jag var där och tar på mig att göra en liten resumé;

Något var jävligt off i år. Inte banden då t.ex Avatar, Kamelot, Gojira, Europe, Behemoth, Joddla med Siv, Ghost & några småband gjorde kanongig. Maiden & Deep purple gjorde också iaf värdiga framträdanden.

Men klientelet... Det var som att folk egentligen inte orkade festival, de gillade säkert musiken men orkade inte engagera sig. När de väl gjorde det var det nästan framtvingat av banden. Normalt brukar det också vara helt knökfullt framför de större banden men nu hade man liksom sitt eget lilla space, inte så det ska vara nära scenen.

Campingarna var värdelösa. Dricker sparsamt när jag lyssnar på musik och vill festa efter avslutningsakten, nästan varenda jävel sov då. Redan vid midnatt liksom... Istället söp de sig halvfulla till redlösa på förmiddagen och hälsade på området pistonheads piss på området så att de knappt kunde sitta rakt vid 20-tiden. Då snackar vi folk mellan 40-65, snudd på pinsamt.

Ungdomarna på plats kändes mestadels inte som en metalpublik. Emotjejer som 100% var där för Ghost och välkammade svärmorsdrömmar med polotröja.
Och här kommer ett stort problem, det ÄR många äldre och man måste attrahera yngre. Största bristvaran är killar med långt hår och skinnpaj som ofta själva spelar i band. Det är så många av artisterna har börjat och det är dem som är riktiga fans för framtiden.
Men antagligen är det väl för dyrt för dessa killar och de drar kanske på typ muskelrock och skogsröjet istället.

Har varit där ett par år nu och visst är det ofta ett något äldre klientel men blandningen har varit bättre innan, nu är det som man missat en viktig målgrupp. Det SKA stå riktiga entusiaster framme vid staketen och headbanga satan och inte en alldeles för full 50-åring som knappt vet vilket band han kollar på.

Detta får SRF fanimej göra något åt.
Rabatter åt hardcore-fans eller porta såna som bara lyssnar och inte härjar loss?
Känns lite Emma Tattare över det, eller vad fan den lilla horungen heter som förbjöd män till hennes festival.
Citera
2023-06-11, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bensinlukt
Men skärp dig. Ghost, Volbeat, In Flames m fl har headlineat. Hårdrocken står inför ett generationsskifte, men den kommer att bestå. Tro mig!

In flames är 33år gammalt..
Volbeat över 20år gammalt..

När Iron Maiden och Def Leopard headlineat var dom väl 4år gamla..

Viss skillnad...

Återväxten kan ju inte vara så bra om du måste skriva In Flames...

Men bra försök
Citera
2023-06-11, 19:17
Medlem
Kedoxs avatar
Citat:
Rabatter åt hardcore-fans eller porta såna som bara lyssnar och inte härjar loss?
Känns lite Emma Tattare över det, eller vad fan den lilla horungen heter som förbjöd män till hennes festival.

Nåt får de göra. Saknar samtal med såna hardcorefans som trots sina blott 20 år kan rabbla plattor och anekdoter som rinnande vatten så att man häpnar.

Nu får man mest dras med nån pissfull 50-åring från Småland som snudd på antastningsmanér ska lägga en arm om en och glatt berätta;
"Metallica, jao dä e grejer de, & led Zeppelin ellehuu? 😃😃😃"
På ett ungefär. Suck..
Citera
2023-06-11, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rtyuio
Ska man bara sitta hemma och glo på TV när man är 50+ och inte få ha något nöje överhuvudtaget?
En vacker dag kommer du också till den åldern. Tänker du sitta hemma och gömma dig för du är "pinsam" för snorungarna och inte ha kul överhuvudtaget?
Sweden Rock är ju för lite äldre. Låt de få ha sitt roliga.
Ha ha lilla gubben! Jag är 55 och har gått på massor av konserer men skulle aldrig springa runt med min gamla outfit från 84 och långt hår med hög panna😆 Men de som vill det får givetvis göra det även om det ser löjligt ut 🤣
Citera
2023-06-11, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Hur många band bildade efter 2000 över huvud taget kan fylla Ullevi två kvällar i rad?

Adele, Avicii (om han fortfarande levde), Ed Sheeran, Zara Larsson, Taylor Swift, Rihanna, Ariana Grande, Lady Gaga, Justin Bieber osv osv. Visserligen artister och inte band, men saksamma, är sån här smörja som drar storpublik.
Citera
2023-06-11, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Du-Hast

Viss skillnad...

Men bra försök
Och det är ju det jag säger. Det är ett generationsskifte. Banden jag nämnde är väl för fan inga 70- 80-talsband?
Volbeat spelade på typ minsta scenen kl 12 på dagen för 15 år sedan för att headlinea 10 år senare.
Återväxten finns.

Snyggt självmål, förresten.
Citera
2023-06-11, 19:43
Medlem
Kedoxs avatar
Citat:

Viss skillnad...

Men bra försök

Nja, nu är du lite orättvis. Tar längre tid att etablera sig idag. Ghost som gått från nystartat till headlinermaterial på 15 år får ändå ses snabbt i dagens klimat. Då har mycket att göra med att de gått stenhårt på image.

Oavsett vad man själv tycker är det väl band som typ 5FDP, Sabaton, Volbeat & kanske Tool som nått en status för att fungera som headline. Där är väl de flesta medlemmar redan 40+.
Du når inte till de nivåerna på 3 år som förr och det blir svårare att sticka ut.

Du kan inte låta som tidigare band för att sticka ut idag. Nu tror jag elektrometalens tid är här.
Ett smakprov från SKYND;
https://youtu.be/_RVlCFEsUU4
https://youtu.be/-2wfIlIadjQ
Senast redigerad av Kedox 2023-06-11 kl. 19:46.
Citera
2023-06-11, 19:57
Medlem
Topplocks avatar
Tråkigt att folk är så besatta av stora headliners.
Är oftast dem mindre eller mellan stora som drar mitt intresse
Citera
2023-06-11, 20:13
Medlem
Citat:
Och det är ju det jag säger. Det är ett generationsskifte. Banden jag nämnde är väl för fan inga 70- 80-talsband?
Volbeat spelade på typ minsta scenen kl 12 på dagen för 15 år sedan för att headlinea 10 år senare.
Återväxten finns.

Snyggt självmål, förresten.

Fast enligt båda oss så borde alltså SRF bli Headlineade av helt andra band än det vi drar upp..

Ta SRF från 2018 till 2023 och ta dom 3 största Headline så kollar vi vad genomsnitts åldern på dom banden är ?

Jag gissar på runt 40år..

Om vi hade gjort liknade på Monster of Rock i USA och Festivalen i Dortmund 1983 så hade det varit kanske 4-5 år..

Självmål ?

Haha
Citera
2023-06-11, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kedox
Nja, nu är du lite orättvis. Tar längre tid att etablera sig idag. Ghost som gått från nystartat till headlinermaterial på 15 år får ändå ses snabbt i dagens klimat. Då har mycket att göra med att de gått stenhårt på image.

Oavsett vad man själv tycker är det väl band som typ 5FDP, Sabaton, Volbeat & kanske Tool som nått en status för att fungera som headline. Där är väl de flesta medlemmar redan 40+.
Du når inte till de nivåerna på 3 år som förr och det blir svårare att sticka ut.

Du kan inte låta som tidigare band för att sticka ut idag. Nu tror jag elektrometalens tid är här.
Ett smakprov från SKYND;
https://youtu.be/_RVlCFEsUU4
https://youtu.be/-2wfIlIadjQ

Nää..

Några unga hungriga band som når status på en stor skala finns inte längre

Tar vi hela 80-talet så var det bara unga hungriga band som även var affisch namnen på festivaler och sålde ut arenor..

Jag menar att jag är osäker om den yngre publiken kommer vara lika besatta som den publiken Iron Maiden och Judas osv har på den äldre..

Kidsen idag är inte lika metalhead som dom som växte upp på 70-80 talet..
Citera
2023-06-11, 20:49
Medlem
berger.s avatar
Citat:
Nää..

Några unga hungriga band som når status på en stor skala finns inte längre

Tar vi hela 80-talet så var det bara unga hungriga band som även var affisch namnen på festivaler och sålde ut arenor..

Jag menar att jag är osäker om den yngre publiken kommer vara lika besatta som den publiken Iron Maiden och Judas osv har på den äldre..

Kidsen idag är inte lika metalhead som dom som växte upp på 70-80 talet..
En bra fråga som får ett bra svar i denna länken https://www.youtube.com/watch?v=N5fE12zmqHs
Senast redigerad av berger. 2023-06-11 kl. 20:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in