2023-06-11, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halte Harald
Låter fantastiskt, ska se till å ta mig dit nästa år
Kanon. Ta en diskussion med bibelviftarna som anfaller en på väg hem när man inte orkar streta emot.

F.ö. är du en idiot baserat på dina tidigare inlägg i tråden.
Citera
2023-06-11, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bensinlukt
FFDP och Disturbed har redan uppträtt där. Och det var nog inte många som kunde gissa att Maiden skulle spela där.
Hope springs eternal för de övriga

Hm, visste inte att Disturbed hade uppträdit där men kunde nästan gissa att FFDP hade gjort det någon gång iallafall då de har blivit rättså "mainstream" / populära. Antar att de går att hitta på google, men vet du vilka år de uppträde?
Har tyvärr inte sätt någon av dom live än, så håller tummarna att de kanske kommer tillbaka nån gång
Senast redigerad av z3r10 2023-06-11 kl. 17:48.
Citera
2023-06-11, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Du-Hast
Märkligt då att SRF alltid måste ha dragnamn från 70/80 talet..!!

Du vet att på festivaler kring 83 till 86 så var det Mötley och Metallica samt Iron Maiden och Accept som var Headline va ?

40år senare så har alltså inte något ungt hungrigt band slagit ut dessa Headline...

Sjukt märkligt
Men skärp dig. Ghost, Volbeat, In Flames m fl har headlineat. Hårdrocken står inför ett generationsskifte, men den kommer att bestå. Tro mig!
Citera
2023-06-11, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Jag tror inte det. De finns gott om ung tillväxt. Tvärtom så växer metalscenen världen över.

Det finns ganska många "mellanstora" band, men hur många metalband bildade efter år 2000 skulle t.ex. kunna fylla Ullevi två kvällar i rad?
Citera
2023-06-11, 17:54
Medlem
Kloges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B´stard
Äldre publik har mer pengar och denna publik (som var barn/tonåringar när dessa band slog igenom) vill se de gamla rävarna. De har en helt annan ekonomi än den yngre publiken= galet hög vinst för SR/Live nation

Pratat med en del 50+, och SR är enda gången på året de går ut - och då kommer de ändå från hyfsat stora städer som Jönköping o liknande. Så det isig, och kanske inte vilka band som kommer drar den äldre publiken...

Många är också ointresserade av att upptäcka nya band. Man tycker att det ska låta 80 tal mm.

Jag är i 50 årsåldern och har lagt de gamla banden bakom mig då de är tråkiga och låtarna är uttjatade.
Lyssnar på ny metal och det finns många duktiga band där ute.
Var för ett tag sedan på konsert med ett av de moderna banden,inte så kända förvisso men jag var bland de 4-5 äldsta på konserten.
Så nog finns det intresse för metal bland de unga
Citera
2023-06-11, 17:54
Medlem
Hur mycket folk på plats?
Citat:
Ursprungligen postat av Pekka-
Så där då var resan fulländad. Åkte ner till campingen och fastnade i bilkö i cirka 50 minuter, började dagen med att vara irriterad att folk inte fattar hur en rondell funkar, eller hur man kan göra så att den flyter på så bra som möjligt. Men dagen blev otroligt bra ändå, var verkligen kokhett så ölen smakade bra.

Onsdagen:
Deathstars - Troligen det bästa bandet jag såg under hela festivalen. Det höll riktigt bra, allting satt som ett smäck. 4 av 5.

Soilwork - Spelade inte mina favoritlåtar, men det är klar dom är trötta på att spela samma låtar som de gjorde från 2003-2009. Lite för mycket nytt men det var bra! 3 av 5

Clutch - Inget stort fan men lät bra, 3 av 5.

Mötley Crue - Dom var nog lika dåliga som Guns förra året. Jag avskyr musiken, men hade varit bättre ifall Vince höll käften hela spelningen. Gick efter låt 3 och skrattade något kopiöst åt Shout at the devil. 0.1 av 5.

Torsdagen:

Planen vara att se Goijra och Katatonia men orkade inte ta mig in till området.

Vill minnas att jag bara såg Deep purple. Visst dom är gamla men dom höll bra standard, inte favoritmusiken men de förtjänar 3 av 5. Många som hatade på dom, att de spelade ut alla instrument för att sångaren inte palla. Men det är ju väldigt rimligt att inte orka när man är 70+.

Fredagen:

Vended - Inget jag lyssnat på innan, har lyssnat på något låt men inte fattat tycke för bandet. Jag ÄR ett gigantiskt Slipknot fan, men tänkte att barnen bara gled på en räkmacka. Otroligt bra öppning och var riktigt bra tryck! Synd att de skulle damma nå förjävligt på området, och värmen och tidigare dagar och samma dag med alkohol tar död på en i solen. Men de levererade verkligen 100% och förtjänar 4 av 5!

Missade Rancid och Raised fist, hamnade andra saker emellan. Men dom jag campade med sa att Raised Fist verkligen höll! Sett dom innan och då har dom varit kanon!

Blue Öyster cult var ett av mina måsten, men var grymt besviken och gick när de spelade Burnin for you. Fick bocka av dom på listan, men sången var katastrof...

Iron Maiden - Hann se Caught somewhere in time sen bestämde sig magen för att gå loss. Så missade resten av spelnigen och Behemoth efteråt..

Lördag:

Pantera - 4 av 5, Phils röst var otroligt bra, hade extremt låga krav på dom. Men de körde på riktigt bra! Synd att man bara fastnat för hitsen. Och ett stort minus att de bara körde breakdownet i Domination istället för hela.

Ghost - 2 av 5. Sett spöket 8-9 gånger nu totalt, det kändes tråkigt och man har sett det så många gånger. Ghost är verkligen ett band som är anpassat för arenarock. Men kan nog säga att det var den tredje sämsta spelningen jag sett med dom. Folk i Ghost grupper är helt sålda, men inte jag tyvärr.

Annars så var festivalen bra, lätt och trevligt att prata med främlingar.
Citera
2023-06-11, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av z3r10
Hm, visste inte att Disturbed hade uppträdit där men kunde nästan gissa att FFDP hade gjort det någon gång iallafall då de har blivit rättså "mainstream" / populära. Antar att de går att hitta på google, men vet du vilka år de uppträde?
Har tyvärr inte sätt någon av dom live än, så håller tummarna att de kanske kommer tillbaka nån gång
Disturbed uppträdde 2008. Det minns jag specifikt för det var första året jag besökte SRF. Sen uppträdde de där runt 2018 möjligen...
FFDP uppträdde 2015.

Edit: www.swedenrock.com/festival/artister/artister-1992-2022

Edit 2: 2019 var det som Disturbed spelade.
Senast redigerad av Bensinlukt 2023-06-11 kl. 18:05.
Citera
2023-06-11, 18:10
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psoglav
Det finns ganska många "mellanstora" band, men hur många metalband bildade efter år 2000 skulle t.ex. kunna fylla Ullevi två kvällar i rad?

Hur många band bildade efter 2000 över huvud taget kan fylla Ullevi två kvällar i rad?
Citera
2023-06-11, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bensinlukt
Disturbed uppträdde 2008. Det minns jag specifikt för det var första året jag besökte SRF. Sen uppträdde de där runt 2018 möjligen...
FFDP uppträdde 2015.

Edit: www.swedenrock.com/festival/artister/artister-1992-2022

Edit 2: 2019 var det som Disturbed spelade.

Fett, tack så mycket!
Skulle garanterat gå på SRF om SOAD, FFDP, MH, RA, Disturbed eller liknande kom dit.
Så får hoppas på det bästa haha, lär ju hända någon gång iallafall

Övervägde att gå detta året, men fick bli Metallica konserten på Ullevi istället
Citera
2023-06-11, 18:43
Medlem
Kedoxs avatar
Jag var där och tar på mig att göra en liten resumé;

Något var jävligt off i år. Inte banden då t.ex Avatar, Kamelot, Gojira, Europe, Behemoth, Joddla med Siv, Ghost & några småband gjorde kanongig. Maiden & Deep purple gjorde också iaf värdiga framträdanden.

Men klientelet... Det var som att folk egentligen inte orkade festival, de gillade säkert musiken men orkade inte engagera sig. När de väl gjorde det var det nästan framtvingat av banden. Normalt brukar det också vara helt knökfullt framför de större banden men nu hade man liksom sitt eget lilla space, inte så det ska vara nära scenen.

Campingarna var värdelösa. Dricker sparsamt när jag lyssnar på musik och vill festa efter avslutningsakten, nästan varenda jävel sov då. Redan vid midnatt liksom... Istället söp de sig halvfulla till redlösa på förmiddagen och hälsade på området pistonheads piss på området så att de knappt kunde sitta rakt vid 20-tiden. Då snackar vi folk mellan 40-65, snudd på pinsamt.

Ungdomarna på plats kändes mestadels inte som en metalpublik. Emotjejer som 100% var där för Ghost och välkammade svärmorsdrömmar med polotröja.
Och här kommer ett stort problem, det ÄR många äldre och man måste attrahera yngre. Största bristvaran är killar med långt hår och skinnpaj som ofta själva spelar i band. Det är så många av artisterna har börjat och det är dem som är riktiga fans för framtiden.
Men antagligen är det väl för dyrt för dessa killar och de drar kanske på typ muskelrock och skogsröjet istället.

Har varit där ett par år nu och visst är det ofta ett något äldre klientel men blandningen har varit bättre innan, nu är det som man missat en viktig målgrupp. Det SKA stå riktiga entusiaster framme vid staketen och headbanga satan och inte en alldeles för full 50-åring som knappt vet vilket band han kollar på.

Detta får SRF fanimej göra något åt.
Citera
2023-06-11, 18:51
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psoglav

Bra fråga!
Men behövs det för att fylla festivaler.
Och som JeffDavis säger så är frågan vilket band eller artist som skulle kunna göra det?

Jag håller med om att SRF handlar mycket om nostalgi. Det blir ju en boost av att både de gamla och nya banden är aktiva samtidigt.
Personligen tror jag att mycket av ny metal är för extrem för att bli så stor.

Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Hur många band bildade efter 2000 över huvud taget kan fylla Ullevi två kvällar i rad?
Senast redigerad av 526 2023-06-11 kl. 19:19.
Citera
2023-06-11, 18:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kedox
Jag var där och tar på mig att göra en liten resumé;

Något var jävligt off i år. Inte banden då t.ex Avatar, Kamelot, Gojira, Europe, Behemoth, Joddla med Siv, Ghost & några småband gjorde kanongig. Maiden & Deep purple gjorde också iaf värdiga framträdanden.

Men klientelet... Det var som att folk egentligen inte orkade festival, de gillade säkert musiken men orkade inte engagera sig. När de väl gjorde det var det nästan framtvingat av banden. Normalt brukar det också vara helt knökfullt framför de större banden men nu hade man liksom sitt eget lilla space, inte så det ska vara nära scenen.

Campingarna var värdelösa. Dricker sparsamt när jag lyssnar på musik och vill festa efter avslutningsakten, nästan varenda jävel sov då. Redan vid midnatt liksom... Istället söp de sig halvfulla till redlösa på förmiddagen och hälsade på området pistonheads piss på området så att de knappt kunde sitta rakt vid 20-tiden. Då snackar vi folk mellan 40-65, snudd på pinsamt.

Ungdomarna på plats kändes mestadels inte som en metalpublik. Emotjejer som 100% var där för Ghost och välkammade svärmorsdrömmar med polotröja.
Och här kommer ett stort problem, det ÄR många äldre och man måste attrahera yngre. Största bristvaran är killar med långt hår och skinnpaj som ofta själva spelar i band. Det är så många av artisterna har börjat och det är dem som är riktiga fans för framtiden.
Men antagligen är det väl för dyrt för dessa killar och de drar kanske på typ muskelrock och skogsröjet istället.

Har varit där ett par år nu och visst är det ofta ett något äldre klientel men blandningen har varit bättre innan, nu är det som man missat en viktig målgrupp. Det SKA stå riktiga entusiaster framme vid staketen och headbanga satan och inte en alldeles för full 50-åring som knappt vet vilket band han kollar på.

Detta får SRF fanimej göra något åt.

Det är ett jäkla problem. Inte så många yngre som har råd att pynta fyra lök för en biljettjävel plus alla hutlöst dyra omkringkostnader på det. Nyexaminerade eller inte kommit in på arbetsmarknaden. Eller studenter. Klart som fan det är svårt då. Så det är inte ett dugg konstigt att det är övervägande majoritet 40+ med utflugna barn och ordnad ekonomi (syns på husvagnarna/husbilarna...) som frekventerar SR.

Och så länge SR ska envisas med att vara Sveriges största festival med toppnamn som Metallica och Iron Maiden ja då kommer biljetterna fortsätta vara så dyra.
Har Roskildefestivalen samma problem?

Edit: Ser nu att Roskilde inte är en renodlad rockfestival så dom har nog mer blandat klientel av lineupen att döma.
Senast redigerad av TageBanan 2023-06-11 kl. 19:01.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in