2023-06-11, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
Hur vet "Trollstoy88" detta?

Trådens medlemmar har som du märkt inte bemödat sig med att översiktligt läsa fältmanualerna, peer-reviews eller akademisk litteratur. De läser anonyma Twitterflöden och media utan att förstå vad de läser. I mitt fall är det översiktligt efter behov men jag läser det i alla fall översiktligt för att försöka förstå något av den militära sidan. Med det sagt följer jag inte direkt vad som sker på slagfältet - det är inte överdrivet intressant givet hur svårt det är att värdera informationen.

När användarna läser i MSM att Ukraina har brutit sig igenom "försvarslinjerna" fattar användarna inte att det är rysk förtrupp Ukraina just nu bekämpar. De fattar antagligen inte heller att Ukraina själv har skickat sin förtrupp mot Ryssland och att stora delar av Ukrainas soldater befinner sig i huvudtruppen. Om den ukrainska förtruppen lyckas besegra de ryska förtrupperna kommer Ukraina skicka in huvudtruppen som enligt ryktet skall vara en enorm styrka på tiotusentals soldater.

Jag antar att detta bekräftar att Ryssland har förstört minst en Leopard 2

https://odysee.com/@Overthrown:6/IMG_4282_MOV:f

Enligt senaste ryska MOD (kom nyss) säger de detta

Det betyder att offensiven fortfarande befinner sig i zonen utanför försvarslinjerna och det förtrupp slåss mot förtrupp.

Jag har inga statistiska bevis men jag får intryckt av när jag bläddrar tillbaka på ryska MOD:s skrivna uppdateringar att Ukraina inte har enorma mängder sovjetiskt material kvar. Ukraina ser ut att använda allt mer amerikansk och europeiskt material. MOD skriver detta;

Å andra sidan förstår jag inte hur Ukraina överhuvudtaget kan ha sovjetiskt material kvar givet siffrorna ovan. Visst, USA och EU har skickat sitt egna sovjetiska material och köpt på sig sådant från länder utanför västvärlden - men fortfarande. Hur kommer de sig att Ukraina fortfarande har sovjetiskt material kvar? Besynnerligt.
Framför allt eftersom de inte hade i närheten så många av dem innan kriget... 🙄
Citera
2023-06-11, 16:43
Medlem
Förstår inte varför ryssarna ska skjuta mot de civila, och evakueringsbåtarna, tragiskt
Citera
2023-06-11, 16:45
Medlem
ISW: Ukrainska styrkor lider just nu mycket stora förluster.

Inte oväntat.
Citera
2023-06-11, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenFB

Inte oväntat.
Kan du vänligen länka.

Citat:
Ursprungligen postat av chamdar
Framför allt eftersom de inte hade i närheten så många av dem innan kriget... 🙄
Kan du vänligen förtydliga meningen och expandera resonemanget. Vilka är "de" (Ukraina?) och vad är "dem" (stridsvagnar?).
..................

Filmerna från ryska signalspaningsfartyget Priazovye är publicerade. Tydligen attackerades skeppet av fjärrstyrda ukrainska båtar. Texten i VZ är intressant i övrigt eftersom den ryska flottan nu får kritik. Om inte Priazovye hade installerat en ny radar och inte besättningen hade varit "vaken" hade Priazovyes besättning inte upptäckt båtarna. Vidare hade Priazovye precis fått CIWS. Utan dem hade det inte gått att bekämpa de ukrainska båtarna. Utöver detta var ryssarna lyckligt lottade eftersom Ukraina attackerade på dagen. Hade det varit på natten hade båtarna inte kunnat observerats eftersom Priazovyes inte har nattseende i form av bland annat värmekamera. Tydligen har den ryska flottan undvikit att installera detta för att spara pengar.

https://vz.ru/news/2023/6/11/1216142.html
Senast redigerad av Edgerton 2023-06-11 kl. 17:05.
Citera
2023-06-11, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tillsson
Ukrainsk framryckning - high-tech! 🤣

https://twitter.com/flugkind/status/1667894740438720517
Tusen ggr bättre än vad ni inkompetenta ryssar har att komma med. Dom rycker framåt, något ni inte gör.. Så du bör va tyst
Citera
2023-06-11, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
Kan du vänligen länka.

Kan du vänligen förtydliga meningen och expandera resonemanget. Vilka är "de" (Ukraina?) och vad är "dem" (stridsvagnar?).
230 plan, 140 helikoptrar typ
https://www.rferl.org/a/russia-ukraine-armies-compare/25287910.html
Citera
2023-06-11, 16:54
Medlem
Taggads avatar
Som sagt..👍
Citat:
Ukraina säger sig ha tagit tillbaka by under offensiven
Ukraina uppger sig ha tagit över en by i landets sydöstra delar, rapportera AFP. Om uppgifterna stämmer skulle det vara den första större framgången under den pågående motoffensiven, enligt nyhetsbyrån.

På Twitter skriver Anton Gerashchenko, rådgivare till det ukrainska inrikesdepartementet, att det handlar om byn Blahodatne nordöst om hamnstaden Mariupol.
https://omni.se/t/striderna/6b897e27-8556-4869-9b7b-a1398b2d5707
Citera
2023-06-11, 16:55
Medlem
Vossevangens avatar
Citat:

Inte oväntat.
ISW rapporterer aldri i real-time.
ISW sammenstiller rapporter i etterkant, 24-48 timer etter real-time.
Citera
2023-06-11, 16:56
Medlem
Ali-Ahmed-Ghanems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyDiggerNick
Det finns några Pro-Ukrainska OSINT Twittrare som bara jagar följare. Antagligen för att kapitalisera på dem. Sättet att få följare snabbt är att ge sin publik exakt det de vill ha. Därför är strategin att hitta på i princip allt positivt (för den egna sidan) som kanske skulle kunna hända de kommande 24 timmarna och bara ange "reports" som källa. Det ger helt enkelt massa följare.

Gissar man varje dag att en by är tagen och det skulle kunna ha hänt så kommer man ha rätt någon gång.

GeromanAT och Trollstoy är de pro-ryska motsvarigheterna till detta och speciellt GeromanAT är känd på twitter för att i princip alltid lyckas med konststycket att gissa fel varje gång det finns ett A och ett B alternativ man kan gissa på.

Han är så bränd.

Trollstoy postade bilderna på den fejkade SOF-raiden mot kärnkraftverket där det var några Wagners som bara hade kul och ville vara lustiga. De (wagner) postade resten av filmerna själva då de "återuppstod". Trollstoy kunde dock så klart bekräfta att hela UKR SOF gått åt i en misslyckad attack enligt "rapporter" från många källor ända tills wagner-lirarna postade sin april-april hälsning.

Dessa två är för lata för att ha riktiga källor. De antar att en rysk motoffensiv för att ta tillbaka den lilla byn skulle kunna hända, och postar därmed att det har hänt och att den var framgångsrik. För är du Pro-ryss är det exakt vad du vill höra för att bli glad.

Precis som att jag inte anger ASLAN eller warmonitor3 som sanningskälla för alla möjliga ukrainska framgångar, så kanske du borde göra din due dilligence på vilka twittrare du tar din info från. Nu prickade du de två som är mest bäng på den engelskspråkiga pro-ryss sidan.

Några konton som är bättre att lyssna på:

Pro Ukraina: @Deepstate_UA
Pro Ryssland: @GirkinGirkin

Igor Girkin må vara en rövhatt, men han hittar inte på skit då det kommer till taktiska händelser.
Deepstate_UA förstärker aldrig Ukrainska framgångar upp till skyarna eller postar hittepå.
Det finns helt klart bättre källor på båda sidor.

Jag drogs bara med i det allmänna tumultet här för ett ögonblick.
Citera
2023-06-11, 16:58
Bannlyst
Detta påstående att Ryssland antog att "hela Ukraina skulle erövras på 2 veckor"...Varifrån kommer egentligen de uppgifterna? BBC? Vita Huset?

Vilken är källan? Som duger det vill säga. Jag har varit inne på hela tiden nämligen att "faller på 2 veckor" aldrig har yttrats. Inte från ryskt håll. Utan det är en myt som florerar i NATO-kretsarna.
Citera
2023-06-11, 17:00
Medlem
Citat:

Inte oväntat.
Mycket spännande att se om en länk till ISW bifogas???
Citera
2023-06-11, 17:00
Medlem
Sgt.Blands avatar
Partisaner slog till två gånger idag mot ryssens järnväg i söder.

https://twitter.com/Feher_Junior/status/1667906039553957888
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in