2023-06-11, 11:19
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mercede
Nu kommer säkert folk att säga att det inte går att jämföras men det ger en inblick i hur rädsla kan tas.
Vittnen!
Folk vågar inte vittna längre för de är rädda för sitt EGNA och sin FAMILJS liv, folk kan veta exakt hur ett mord gått till, de kan ha sett exakt allt, de kan vara vänner till mördaren men de VÅGAR INTE berätta för de vet vad som kan hända då.
Här tänker de inte på att offrets anhöriga vill ha svar på alla frågor.

Johannas kompisar visste vad som kunde hända om man gick emot henne.

Helt rätt. Precis vad jag tänkt också.
Och de hade rätt, kolla bara vad som hände Tove.
Majas rädsla var tveklöst och bevisligen befogad.
Citera
2023-06-11, 11:27
Medlem
The.Leaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Det ska bli intressant att höra hur GW tänker lägga upp det nu inför svenska folket.

Ska han fortsätta att mörka att MH hållit tyst i häktet under ett antal veckor när stackars TT låg inne i skogen?

Tänker han berätta att MH hade mycket uppgifter att berätta om sin kompis?

Förstår egentligen inte varför han ska fara till Vetlanda, han har ju redan sagt att han tänkt på detta fall ett antal hundra timmar och har en ganska klar bild om hur det gått till.

Spännande!
Nja, jag vet inte hur spännande detta kommer att bli.

GW har varit ute och cyklat sen start. Alla hans spekulationer och statistiska hänvisningar har visat sig vara fel. Att han sen fick en reprimand under rättegången gör inte saken bättre.

Det är uppenbart att han gjort bort sig flera gånger så dokumentären är bara ett sätt för honom att stärka sitt ego och driva sin agenda.

Men jag tror som du, han kommer tyvärr att fortsätta mörka viktig fakta för dom som inte har hela historien.
Citera
2023-06-11, 11:42
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The.Leader
Nja, jag vet inte hur spännande detta kommer att bli.

GW har varit ute och cyklat sen start. Alla hans spekulationer och statistiska hänvisningar har visat sig vara fel. Att han sen fick en reprimand under rättegången gör inte saken bättre.

Det är uppenbart att han gjort bort sig flera gånger så dokumentären är bara ett sätt för honom att stärka sitt ego och driva sin agenda.

Men jag tror som du, han kommer tyvärr att fortsätta mörka viktig fakta för dom som inte har hela historien.

Nej, så särskilt spännande kommer det nog inte att bli, vi vet nog redan det mesta som kommer att visas i programmet, men intressant kan det bli ändå. Sedan att GW är som han är, det kan man antingen ta och se igenom, eller så kan man det inte. Det är upp till var och en att välja att se på programmet, och inte är det skattefinansierat heller så det är inte så mycket att gnälla över tycker jag. Ibland är GW ute och cyklar rejält, i detta fallet har jag inte sett så mycket av det, men jag har å andra sidan inte sett så mycket av vad GW sagt i ärendet heller, så det går väl på ett ut kanske. Nu får vi väl hoppas att hans besök i Vetlanda har två syften, dels att låta olika mer eller mindre insatta få ge sin bild av saker och ting, och dels för att presentera områden, platser och fakta i fallet. Sedan kommer han säkert att ha en hel del att säga om vad han själv tror också, men det hör ju till, han är ju trots allt en "expertkommentator".

Man bör nog ha med sig att han inte kommer att kunna tillföra någonting som kan ge ytterligare information om skuldfrågan, programmet kommer nog mer att handla om vad som skett, hur det kunde ske och vilka de inblandade var. Är man inte intresserad av det ur ett mer objektivt perspektiv utan istället mer fokuserad på GW-hat, bör man nog stå över programmet.

Tyvärr, misstänker jag, kommer många av de som skulle kunna ge den bästa inblicken i Maja och hennes liv, som ändå är där tyngden på diskussionen ligger i tråden, inte att ställa på intervju, av rent etiska skäl, som exempelvis Majas Comeback-coach, lärare osv. Men det skall bli intressant att se om någon av de inblandades närmaste anhöriga är med. Jag tvivlar dock på det. Det blir nog mer som i trailern, GW som besöker de olika platserna, återger vad som skett där, och spånar.
Men, som alltid, den som lever får se.
Citera
2023-06-11, 12:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Har du läst förhören med H och F?
Anser du dem vara två icke verklighetsförankrade fantasifoster?

(FB) 21-åriga Tove försvunnen i Vetlanda (2022-10-16). Hittad död (2022-11-02)

Vem är H? Inget i Fs förhör talar om att Maja verkade tvingas eller sa sig vara tvingad eller visade obehag på nåt sätt. Om du har hittat något förhör med någon som visar att Maja verkar visa obehag inför relationen med Johanna så hänvisa till det. Annars får du acceptera att den enda som säger det är Maja, och hon har ett egenintresse i att säga det. Det finns inget i utredningen som styrker det.
Citera
2023-06-11, 12:39
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BayouX
Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel.
- Bertrand Russell

Din signatur är verkligen talande för den här tråden.
Vi är några stycken som är fulla av tvivel kring Majas skuld, och så finns det ett gäng som är så säkra på sin sak att hon är skyldig.

Detta på grund av respektive trots att bevisningen mot Maja är obefintlig. Att hon var på fel plats vid fel tidpunkt är inget bevis och det finns inte tillstymmelse till belägg för att Maja skulle velat se Tove död. Så det finns verkligen all anledning att vara full av tvivel kring Majas skuld.
Citera
2023-06-11, 12:55
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Vem är H? Inget i Fs förhör talar om att Maja verkade tvingas eller sa sig vara tvingad eller visade obehag på nåt sätt. Om du har hittat något förhör med någon som visar att Maja verkar visa obehag inför relationen med Johanna så hänvisa till det. Annars får du acceptera att den enda som säger det är Maja, och hon har ett egenintresse i att säga det. Det finns inget i utredningen som styrker det.
H*mpus, en av Js ex.
F var inte tvingad, men följde ändå inte sin egen kompass.

Jag ser det mycket troligt att J uppträdde på samma sätt mot M som mot exen, att J helt enkelt bara "var så'n", och även mot andra.

Ms "obehag" är hon givetvis bäst skickad att beskriva själv, allt annat är tolkningar.
Att man väljer att tro att allt hon säger är lögn, innebär då att man själv anser sig veta bättre utifrån sina egna tolkningar.

Samsittaren hade sin uppfattning klar och det är flera som vittnat om att de uppfattade att M gjorde som J sa, just för att J uppmanade henne. (Länkar kommer när tiden medger)
Citera
2023-06-11, 13:18
Medlem
smickras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Visa en enda gång som jag tagit dem i försvar! De flesta här försöker nog tiga ihjäl dem för att inte ge dem mer uppmärksamhet än de förtjänar.

Anledningen till att MH skuldbeläggs är att hon har mördat TT i samförstånd med JJ. Det har inget med hennes hudfärg att göra utan med hennes val och handlingar.

Att exet inte skuldbeläggs på samma sätt är för att han inte är en mördare.

Vilka försöker tiga ihjäl Johanna och Maja?
I den här tråden?

Skämtar du med oss?
Citera
2023-06-11, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Ja, det skulle förvåna mig om hans egen hypotes inte genomsyrar programmet. Men det vore trevligt om den inte gjorde det och programmet höll sig helt objektivt.

Jag hoppas också att han fokuserar mer på det som är sas objektivt. Då rättsprocessen pågår blir det nog sparsamt med intervjuer, nog mest en rundvandring för att visa platser etc.
Finns det en trailer?
Citera
2023-06-11, 13:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
H*mpus, en av Js ex.
F var inte tvingad, men följde ändå inte sin egen kompass.

Jag ser det mycket troligt att J uppträdde på samma sätt mot M som mot exen, att J helt enkelt bara "var så'n", och även mot andra.

Ms "obehag" är hon givetvis bäst skickad att beskriva själv, allt annat är tolkningar.
Att man väljer att tro att allt hon säger är lögn, innebär då att man själv anser sig veta bättre utifrån sina egna tolkningar.

Samsittaren hade sin uppfattning klar och det är flera som vittnat om att de uppfattade att M gjorde som J sa, just för att J uppmanade henne. (Länkar kommer när tiden medger)
Felix och Maja är två olika personer. Det finns inget som säger att Felix känslor delas av Maja och tvärtom. Jag frågade efter vittnesmål som hävdar att Maja haft negativa känslor inför Johanna.

Jag tolkar inte Maja, jag förhåller mig skeptisk till uppgifter som en mordåtalad lämnar - särskilt när dessa uppgifter är till fördel för denne. Det är att tala i egen sak.

Samsittarens uppgifter kommer efter mordet, inte före. Efter mordet ångrar naturligtvis Maja allt samröre med Johanna. De har ju åkt fast, Majas liv är förstört. Men om de inte hade åkt fast? Hade Majas känslor inför Johanna ändrats eller hade hon empatilöst sett på hur Toves anhöriga sörjde och plågades medan hon festade vidare med Johanna? Maja har hittills inte visat någon medkänsla med Tove eller hennes anhöriga.
Citera
2023-06-11, 13:33
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smickra
Vilka försöker tiga ihjäl Johanna och Maja?
I den här tråden?

Skämtar du med oss?

Jag svarade på:
Citat:
Jag har sagt det förr och jag säger det igen. Majas utseende har ingenting med hennes eventuella aktiviteter under mordnatten att göra. Men det är flera i tråden som hela tiden återkommer till det, och du tar dem i försvar.

Var det svårt att förstå?
Citera
2023-06-11, 13:43
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Jag hoppas också att han fokuserar mer på det som är sas objektivt. Då rättsprocessen pågår blir det nog sparsamt med intervjuer, nog mest en rundvandring för att visa platser etc.
Finns det en trailer?

Jag såg en kort trailer på TV4, var nog bara några sekunder lång, men han hann väl säga några ord och gå längs en skogsväg, förmodligen där Tove hittades.
Citera
2023-06-11, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Ja, där fick hon nog både ett sammanhang och "beskydd". Inte undra på att hon gjorde detsamma för Johanna och att det tog lång tid att få henne att inse Johannas verkliga jag. Där kan nog, precis som hos en del i tråden, finnas en hel del förnekelse.

Att bli mobbad är inte att bli puttad fram och tillbaka mellan coola elever eller att bli dassadoppad varje dag. Det innebär så mycket. Utanförskap. Att aldrig bli frågad om man får vara med, att inte tillhöra en självklar grupp och att gå runt osynlig.

Att Majas mamma säger att hon inte upplevt mobbning mot Maja berättar inte att Maja inte blivit mobbad.

Tvärtom öppnar barn sällan upp sig om det hemma. Skyddet blir att hävda att man inte är mobbad. Man vägrar gå till skolan.

Man säger att man istället ändå inte vill vara med. Man vill vara ifred. Sen får man problem med relationer. Typiskt efter mobbning.

Hon har dessutom adhd, eventuellt autism? Hon är mörkhyad, hon går om flera klasser och har en känd religiös bakgrund i den lilla staden Vetlanda. Med det menar jag att hon antagligen stått ut med väldigt mycket från sin omgivning.

Nu är detta bara en analys av Maja, som är väldigt enkel att se rätt omedelbart och inte någon sympatitalan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in