2023-06-11, 03:11
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Du har fortfarande inte fattat frågan alltså. Backa och läs på. Det gäller agerande, eller avsaknad av agerande, INNAN mordet.

Eller förstår du inte att man inte kan skuldbelägga Maja för något som hände innan mordet, bara för att hon befann sig i lägenhet vid mordet, eller ens om hon deltog i det? Är du verkligen så trög?

Jag har förstått hela tiden. Men du vägrar acceptera svaret för att det inte passar din agenda.
Citera
2023-06-11, 03:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Ett bortskämt barn, som tror att det är entiteld, kan säkert bli hatiskt när världen utanför inte förstår och accepterar det.

Det är nog många bortcurlade unga vuxna som har det svårt när de ska ut i världen utanför. Där ingen curlar för dem. Det är skrämmande faktiskt. En hel generation som är bortcurlade och det enda de vill är att bli influensers.
Ja det finns en viss sanning i det du säger
Citera
2023-06-11, 03:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Det är inte fel beskrivningar och analyser du och nötknäpparen gör på människor som är medberoende osv
Men att lägga det på J och M som vi inte känner känns lite fel eftersom ni utgår helt med att det är så
Om man nu ska försöka analysera och läsa in beteenden på de här tjejerna så ser en del av oss något helt annat trots kunskap om narc medberoende osv
Jag har stor kunskap och erfarenhet av narc
och även av olika diagnoser så jag förstår mycket väl era psykoanalyser
men jag ser inte riktigt det ni vill tro när det gäller M
och om J och M relation
Jag önskar att det va så eftersom J är en ond stjäl
det hade vart det enklaste sättet att se det hela
men jag ser något annat oärligt och empatilöst hos M som jag inte kan sätta fingret på med en psykoanalys eftersom jag inte känner familjen
jag tror att mina tankar om det kan stämma men det vore fruktansvärt fel av mig att säga att det är så
Och jag tycker det är fruktansvärt fel av er att hängivet säga att era analyser är det rätta

Om narcissisten.

Nio tecken som avslöjar narcissisten

Narcissister är experter på att uppvigla, skapa intriger och smutskasta personer som står i vägen för personens stora ego. Här är 9 tecken på att du har med en narcissist att göra, samt hur du ska bemöta densamma.

https://www.expressen.se/amelia/en-narcissist-ar-inte-alltid-latt-att-avsloja-har-ar-9-tydliga-tecken/
Citera
2023-06-11, 03:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blavinge
Exakt tänk på offret istället för att helgon förklara en av gärnings kvinnorna. De har begått det värsta brottet att ta en annan människas liv och hade det inte varit för dem hade Tove haft hela livet framför sig. Tragiskt och förfärligt!
Ja och vissa tror här att det är helt ok att bara tänka juridiskt /lag och straff precis som en försvarsadvokat som Clea gör
Och bortse fr att M inte visar något av ånger och empati som säger en hel del om henne
Citera
2023-06-11, 03:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Om narcissisten.

Nio tecken som avslöjar narcissisten

Narcissister är experter på att uppvigla, skapa intriger och smutskasta personer som står i vägen för personens stora ego. Här är 9 tecken på att du har med en narcissist att göra, samt hur du ska bemöta densamma.

https://www.expressen.se/amelia/en-narcissist-ar-inte-alltid-latt-att-avsloja-har-ar-9-tydliga-tecken/

Jag vet allt det där och det finns en salig blandning av narc beteenden men vi känner inte J och M och hur det ligger till med deras relation
M visar ingen form av ånger empati och det säger en hel del om henne
J har inte varit svår att läsa av men M behöver inte därför vara medberoende av J. Det kan vara så att M blev stimulerad och fick kickar av J
Äntligen kunde hon visa sina otrevligare sidor utan att bli utstött
Vem vet
du vet inte och inte jag heller men att spekulera är inte samma sak som sanningen
Citera
2023-06-11, 05:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Förhör med Hampus: "Då när de blev ett par var hon omtänksam. Eller det var så han såg henne i alla fall. Han har efteråt börjat tänka på det och skulle ha mycket efterfester för andra. Det ser ju jättefint ut men han fick känslan av att det var för egen vinning. Hon ville alltid ha något tillbaks från den hon överraskat eller gett något."

Förhör med Filip: Du sa i tidigare förhör att Maja var Johannas ”vante” vad menar du med det?
"Johanna kan få Maja till att göra saker. Jag tror inte att Maja skulle vilja vara med på det här med att skriva Bitch på Ellens bil till exempel. Att Maja skulle vilja vara med på det har jag svårt att se. Johanna får Maja att göra saker. Maja har inte mått bra."

Fler som borde ha kontaktat polisen?

Förhör med Tuva: "Ja, men hon kunde säga saker som att personer var skräp, att hon skulle kunna slå henne, hon är inget att ha.
Men gällande branden utanför Hampus, sa har Filip sagt att Johanna erkänt att det var hon som gjort branden och även skadegörelsen mot Ellens bil.
Men hon sa att hon skulle vilja slänga in en molotov cocktailhos Tove och att hon skulle mörda Tove."

Förhör med Tilda: "Johanna är manipulativ och inte så snäll. Är det något som inte går hennes väg blir hon sur och avvisande samtidigt kan hon vara lika snäll och vänlig."

Emilio om M: "Hon var en av flera pleacers till Johanna. Maja ville gärna göra så att Johanna fick som hon ville."
Påståendet om att M har en personlighetsstörning likt J är bara att betrakta som struntprat och används i provokativt syfte.

Varför jämföra?
Att J är psykopat har vi alla förstått
men det betyder inte att M är oskyldig
vad tror du själv om att M inte visat någon empati ånger respekt mot T anhöriga och över att en kompis är mördad och som hon hjälpt till med att gömma och ligger död i skogen?
Citera
2023-06-11, 07:30
Medlem
Citat:
Johanna berättade själv för olika personer, det hände ingenting, så du kan lägga ner ditt dravel om att skuldbelägga Maja för all skit som Johanna hittar på.

Ja, JJ hittade på väldigt mycket skit (som du skriver).

Och Maja följde "dragloket" och hade vetskap om mycket under lång tid. Att jämföra JJ.s fd pojkvän kontra Maja verkar inte helt rättvist (hur länge varade förhållandet som JJ hade med pojkvännen)?

Maja sitter och ber att inte branden ska ta sig, att regnet ska fortsätta falla vid ett tillfälle (visste JJ.s fd pojkvän om den branden)?

Pojkvännen väljer att berätta i sitt förhör att JJ berättat om en brand (och sprayandet av bilen). Han hade inget svart på vitt annat än JJ.s ord.

Maja visste betydligt mer men höll tyst... tom när det kom till mord! Hade hon knipit käft även om några blivit innebrända vid de olika bränderna?
Senast redigerad av Tufsankatt 2023-06-11 kl. 07:49.
Citera
2023-06-11, 08:28
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Ja, det finns inget alls i utredningen som tyder på att Majas relation till Johanna är i likhet med ”drogberoende”. Det finns inget i utredningen som tyder på att Johanna har ”snärjt” Maja. Det finns inget i utredningen som målar upp Maja som ”ett offer” för Johanna. Det är dina fria fria fantasier.

Jag anser att du fantiserar när du drar en massa slutsatser om saker som inte har stöd i utredningen. Det handlar inte om att jag instämmer eller ej. Det handlar om att det inte är verklighetsförankrat.

Maja ville gärna vara vän med Johanna, det gör henne inte till ett offer eller ”snärjd”. Du lider av Florence Nightingale-syndromet.
Har du läst förhören med H och F?
Anser du dem vara två icke verklighetsförankrade fantasifoster?

(FB) 21-åriga Tove försvunnen i Vetlanda (2022-10-16). Hittad död (2022-11-02)

Citera
2023-06-11, 08:45
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Ja, JJ hittade på väldigt mycket skit (som du skriver).

Och Maja följde "dragloket" och hade vetskap om mycket under lång tid. Att jämföra JJ.s fd pojkvän kontra Maja verkar inte helt rättvist (hur länge varade förhållandet som JJ hade med pojkvännen)?

Maja sitter och ber att inte branden ska ta sig, att regnet ska fortsätta falla vid ett tillfälle (visste JJ.s fd pojkvän om den branden)?

Pojkvännen väljer att berätta i sitt förhör att JJ berättat om en brand (och sprayandet av bilen). Han hade inget svart på vitt annat än JJ.s ord.

Maja visste betydligt mer men höll tyst... tom när det kom till mord! Hade hon knipit käft även om några blivit innebrända vid de olika bränderna?
Hur många månader förhållandet varade hör kanske inte till saken; F - en arbetande ung man - visste om branden och sprejandet av bilen under tiden han var ihop med J, men lät bli att gå vidare med sin vetskap pga rädsla för J . - Känns det igen? Både han och M var införstådda med att man aldrig gick emot J, utan hämndattacker tillbaka.
Fler än F visste om branden - ingen anmälde J.
Det är ingen som försvarar att J kom undan, men det är så verkligheten ser ut; alla ungdomar, M ett par år yngre, anmäler inte per automatik eller berättar för sina föräldrar.
Sedan kan man förfäras hur mycket som helst om man enbart är ute efter att skuldbelägga och dissekera M:s tillkortakommanden. Utan att det leder diskussionen vidare.
J är inte en vanlig tjej och kompisar runt omkring henne försökte på olika sätt undvika att förarga henne. Läser du vittnesmålen, så förtydligas bilden av J.

M berättade allt om bränderna till sist, det enda som är av betydelse.
Vi skäller varken på våra barn eller vuxna i vår närhet när de tar mod till sig och öppnar upp. Vi ger istället en stödjande och bekräftande respons; "så bra att du berättar!"
Citera
2023-06-11, 08:56
Medlem
Citat:
Såg just att TV4 kommer att köra en dokumentär om Fallet Tove på torsdag.

De som inte tål GW kan bara scrolla vidare nu.

Men för oss andra kan det blir intressant.

https://www.tv4play.se/program/leif-gw-fallet-tove

Det ska bli intressant att höra hur GW tänker lägga upp det nu inför svenska folket.

Ska han fortsätta att mörka att MH hållit tyst i häktet under ett antal veckor när stackars TT låg inne i skogen?

Tänker han berätta att MH hade mycket uppgifter att berätta om sin kompis?

Förstår egentligen inte varför han ska fara till Vetlanda, han har ju redan sagt att han tänkt på detta fall ett antal hundra timmar och har en ganska klar bild om hur det gått till.

Spännande!
Citera
2023-06-11, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Hur många månader förhållandet varade hör kanske inte till saken; F - en arbetande ung man - visste om branden och sprejandet av bilen under tiden han var ihop med J, men lät bli att gå vidare med sin vetskap pga rädsla för J . - Känns det igen? Både han och M var införstådda med att man aldrig gick emot J, utan hämndattacker tillbaka.
Fler än F visste om branden - ingen anmälde J.
Det är ingen som försvarar att J kom undan, men det är så verkligheten ser ut; alla ungdomar, M ett par år yngre, anmäler inte per automatik eller berättar för sina föräldrar.
Sedan kan man förfäras hur mycket som helst om man enbart är ute efter att skuldbelägga och dissekera M:s tillkortakommanden. Utan att det leder diskussionen vidare.
J är inte en vanlig tjej och kompisar runt omkring henne försökte på olika sätt undvika att förarga henne. Läser du vittnesmålen, så förtydligas bilden av J.

M berättade allt om bränderna till sist, det enda som är av betydelse.
Vi skäller varken på våra barn eller vuxna i vår närhet när de tar mod till sig och öppnar upp. Vi ger istället en stödjande och bekräftande respons; "så bra att du berättar!"

Som jag ser det har det stor betydelse hur mycket var och en visste ang JJ (under hur lång tid).

Som jag förstår det så hade M mycket mer vetskap och under längre tid. Dessutom var hon närvarande vid ett flertal tillfällen (större orsak att anmäla JJ).

Många av JJs kompisar hade väl valt att inte umgås med henne längre... MH valde en annan väg trots vad hon hade kännedom om.

Det var MH som var i lgh mordnatten (medhjälpare eller ej), såg liket, hjälpte till att få liket ut i skogen, träffade JJ på kvällen för att "prata ihop" sig. Dessutom håller tyst i flertalet veckor under sina förhör. Har svårt att se ett sådant betéende från någon som är oskyldig. Där och då borde hon ju inte vara rädd för JJ längre, om något borde hon förstått att JJ skulle bli inlåst under en lång tid.
Citera
2023-06-11, 09:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Ja och vissa tror här att det är helt ok att bara tänka juridiskt /lag och straff precis som en försvarsadvokat som Clea gör
Och bortse fr att M inte visar något av ånger och empati som säger en hel del om henne
Jag tycker nog att Maja visar ånger. Dom var tvungna att bryta/pausa under rättegången när M hördes. Hon är påtagligt ångestfylld och rädd för J. Hon ville slippa höras med J närvarande i salen.
Clea ville förövrigt att ljudupptagningarna skulle sekretessas pga hennes unga klients ålder.. lilla J, som viskade vad Clea skulle fråga om i tilläggsförhöret..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in