2023-06-10, 03:33
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Ja de passade ju ihop som handen i handsken och jag kan också mycket väl tro att dessa tjejer är skyldiga till mer som inte kommit fram

Jag tror inte det har med adoption eller skilsmässa att göra

Jag tror att det är något som ligger i uppväxten
De flesta tror att har det inte varit droger sprit misshandel på barn i uppväxten så är föräldrar felfria
Skenet kan bedra och utåt ser det perfekt ut
men det stämmer inte alltid
Det kan tex räcka med dominanta fäder som har typ narc drag eller våld i hemmet psykisk fysisk mot mamman
för att barn ska ta skada
Så jag får lite den bilden av J och M att det trasiga /mörka känslomässiga i dem förenade dem
De andra friska ungdomarna skulle aldrig aceptera de här galna grejerna som J/M höll på med
de skulle säga ifrån direkt och ta avstånd

Det finns även narcissistiska mödrar och medberoende fäder. TTs mamma var ju enligt uppgift inte snäll. Det var ju p.g.a henne som TT mådde dåligt; åt antidepp och hade självskadebeteende.

Och de kan också ha blivit bortskämda och satta på piedistal. Fått allt de pekat på. Fått bestämma allt. Uppfostrade till narcissister. När de sedan blir vuxna och världen utanför familjen inte ställer upp på att särbehandla dem så blir de kränkta. Och vill straffa och hämnas.
Senast redigerad av smokeonthewater 2023-06-10 kl. 03:41.
Citera
2023-06-10, 03:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Majas beteende väcker frågor om hennes föräldrar. Hur kan man uppfostra någon till att vara så feg och totalt utan ryggrad? Till en lögnare som vägrar stå för vad hon gjort? Till någon som låter sig styras av en "vän" och skyller ifrån sig allt på henne?

Jag undrar vad de säger till henne när de besöker henne i häktet? Säger de till henne att vara ärlig och stå för vad hon gjort? Eller daltar de med henne och skyller allt på JJ?

Ja hade det varit mitt barn hade jag känt att jag mer än misslyckats. Jag hoppas att jag ändå varit klarsynt och sett verkligheten och bett mitt barn att stå för vad hon gjort. Undrar hur det ens är för dom nu i Vetlanda. Att vara pastor och ha en dotter som är en dömd mördare, undrar hur andra ser på en. Sen tänker jag på Ms bror. Hur mår han efter allt. Han måste ju fått det tufft som fasen. Vetlanda är litet och alla lär veta att hans syster är en mördare. Jag hade flyttat och försökt börja om
Senast redigerad av Jesss1234 2023-06-10 kl. 03:40.
Citera
2023-06-10, 04:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av coli
M kanske är riktigt arg på J för att hon klantade till det och Ts kropp kunde hittas.
Trots att M själv inte tog med sin telefon och lyckade hålla tyst och ljuga i alla förhör avslöjades dumpningsplatsen och de åkte fast.

Med samma logik att vilja straffa som vissa här tillskriver J - kan ju Majas berättelser/angiveri också vara en hämnd.

Ms berättelse vad J gjort i form av tidigare mordbränder, påståendet att J varit uppåt och spelat glad musik efter Ts död och att hela händelsen i badrummet när T dog bara skulle vara Js verk - är kanske
en följd av Ms dolda ilska för att J ställde till det för båda.

Jag tror att M är en mycket fulare fisk än hon vill framstå som. Att hon låtsades ha minnesförlust och led av tunghäftechock samtidigt som hon i hemlighet skvallrade för medsittaren vad som hänt T - visar med stor tydlighet att Maja spelar upp en roll och anlägger en fejkad fasad.
Tingsrätten såg dock igenom det. Förhoppningsvis gör även HR det.
Jag tror varken Maja eller Johanna hämnas. Johanna berättar bara sanningen om Majas delaktighet. Det är ingen hämnd. Maja i sin tur skvallrar allt hon kan på Johanna för att försöka sätta sig själv i bättre dager. Inte av hämnd utan för att komma undan själv.
Citera
2023-06-10, 04:38
Medlem
Citat:
Tack!
Väl rutet!

Instämmer helt - det här Maja-smekande och gullande är obehagligt när man vet vilket avskyvärt brott Maja till och med erkänt att hon deltagit i. Att dumpa en död kompis eller bekant och hålla käften om vad som hänt med henne så att hennes förtvivlade anhöriga håller på att gå upp i atomer och hundratals andra letar dag och natt - är en obeskrivlig grymhet.
Inte nog med att T dödades - anhöriga led och skadades extra av att M satt och ljög i förhör efter förhör.

Det måste M naturligtvis bestraffas för. Uppvisar man sådan ondska ska man inte gullas med utan få sitt straff. Att snacka om skadestånd till en person som gjort detta är direkt osmakligt.

Ja visst är det riktigt osmakligt
Tänk om M föräldrar peppat henne för frigivning och skadestånd?
Citera
2023-06-10, 04:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Majas beteende väcker frågor om hennes föräldrar. Hur kan man uppfostra någon till att vara så feg och totalt utan ryggrad? Till en lögnare som vägrar stå för vad hon gjort? Till någon som låter sig styras av en "vän" och skyller ifrån sig allt på henne?

Jag undrar vad de säger till henne när de besöker henne i häktet? Säger de till henne att vara ärlig och stå för vad hon gjort? Eller daltar de med henne och skyller allt på JJ?

Ja det blir man nyfiken på vad M föräldrar säger
Jag gissar att de vill inte tappa ansiktet inför sin församling så då kanske det är lätt för dem att lägga över skulden på J så de blir förlåtna?
Citera
2023-06-10, 05:16
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashbackettk
Handlar inte om att M kommer undan. M har faktiskt inte varit lika delaktig och varför så la hon få livstid? Är det verkligen rättvist mot Maja? Nej. Man måste ta hänsyn till hennes situation och att de va mycket påtryck från Johanna till Maja. Vi kan inte heller lita på allt Johanna säger.
Jag tycker att du resonerar sakligt och framför allt rättvist. För bägges redogörelser om hur dumpningen av kroppen gick till, stämmer väl överens. Här har J intagit en både orädd, aktiv och pushande roll. Man borde kunna ta hänsyn till omständigheter i en fällande dom.

Den som påstår att M uppvisar avsaknad av känslor har missat att lyssna på rättegången för hon är nervös, spänd, ångestfylld med återkommande tankeblockeringar. Det går vare sig att missa eller bortförklara.

Hon har varit högst motvillig och uttalar både i förhör och rättegång att hon aldrig ville något av detta, men kände sig rädd för J. Bilfärden är det värsta hon har varit med om. Finner ingen anledning att tro att hon är ondskan själv och skådespelar.
Inget i J:s utsaga motsäger heller påståendet om känsloavstängning. Att försöka förstå reaktioner och döma mindre leder oftast till en klarare bild av en situation; att backa några steg och bara betrakta, för det är så lätt att hamna i fällan att låta sig kidnappas av sina egna olustkänslor.
Då ter sig också en avtrubbad och motvillig reaktion under förhören, mer begriplig. Det går sällan att hålla vissa känslokanaler öppna medan andra isoleras.
Min personliga bedömning är att detta inte är hela sanningen utan vad som väger tyngst är det starka känslomässiga beroendet till en personlighetsstörd väninna, där hon slits mellan rädsla för hämnd och osund lojalitet - vad händer om hon släpper fram upplevelsen och framförallt; hur gör man? Samsittaren berättar att M ägnade mycket tid åt att se och lyssna på media till följd att hon mådde väldigt dåligt.

Utgår vi från att M endast hade fragmentariska minnesbilder till en början, kom media att bli en hjälp för att sätta ihop alltfler bitar. Samtidigt som ångesttrycket ökade vilket är en naturlig följd när påträngande minnen börjar pocka på.
I ett förhör 2 dec uppger hon, att hon har gått in på djupet för att få fram minnen av vad som har hänt. Detta efter att ha haft samsittaren i sin närvaro under ett par-tre veckor.

Fakta är att hon tog tid på sig att förklara. Men att likställa avtrubbningen och förnekandet med en empatisk störning eller ren nonchalans, är att intellektualisera. Som jag ser på saken.
Fakta är också att M har gett förklaringar till sina reaktioner. Att konstatera är en sak, att intressera sig för vad som ligger bakom olika sätt att reagera fodrar att jag tillfälligt lägger undan mitt egna moraliserande för ett öppnare sinnelag.
Beträffande sömnen så är det väl ett frågetecken kring vilka ljud hon i sådana fall har hört, om hon befann sig i sängen och inte i badrummet med J.

Hon ska självfallet dömas för det/de brott hon har begått. Varken mer eller mindre.
Att dömas till livstids fängelse, 18 år ung och på såpass osäkra uppgifter, är grymt och brutalt av ett rättssamhälle. I så fall kommer denna dom att sätta ribban för framtida domar.

Ur Domslutet:"Tingsrätten anser att åklagaren med den skriftliga bevisningen och de preciserade uppgifter som vittnet Lahanj Kornasan och rättsläkaren Aleksandra Lazarevic lämnat styrkt att Maja Hellman ljuger om vissa sekvenser. Tingsrätten anser även att Johanna Leshem Jansson ljuger om flera sekvenser i händelseförloppet".

TR menar att T föll till golvet efter kl 02:40. M:s app visar på steg strax därefter; TR anser därmed det vara styrkt att M ljuger om den sekvensen.
Att J ljuger, är definitivt styrkt då hon menar att T föll till golvet några minuter efter ankomst lgh; dvs strax innan kl 02:00.
Citera
2023-06-10, 06:01
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Alla vet, även ett barn, att strypgrepp är farligt att ta, särskilt om det är hårt.

Som du säger är förstås ett stryptag på en person som först "fällts" och slagit i huvudet hårt enormt mycket allvarligare.

Jag frågade min dotter, om hur hon tänker på situationen.

För henne är det helt främmande att tänka sig att a) fälla någon b) oavsett vad som har hänt innan c) ta till våld d) ta stryptag

Naturligtvis.

Det är ett abnormt tänk och ett abnormt agerande utifrån "ingenting".

Det visar på Johanas ovanliga tänkande om kränkning och att hon plötsligt från ingenstans fäller Tove. Att Johanna inte förstår att detta är helt främmande tankar för gemene man, visar på hennes störning.
Så rätt, hon är långt mera knäpp än någon ens kan ana.
Samma gäller när hon berättar hur väl hon kämpade med att dra kroppen över gruset, tills hon grät av utmattning.
För att inte tala om när hon tar med sig ett stearinljus för att "hedra" den kompis hon nyss har mördat samt bränna kroppen av "omtanke".
Så udda, så bisarr tankevärld. Lögnerna avlöser varandra och hon levererar med inställningen att få ut mesta möjliga fördelar. Slug och skrupelfri, fast fortfarande ung och oslipad när det handlar om att läsa av sin omgivning.

När det först framkom uppgifter i tråden om att hon eventuellt hade anlagt en brand och att ytterligare en obebodd villa hade stått i brand samma natt, tänkte jag i mitt stilla sinne att J hade anlagt den senare i avledande syfte. Vilket också M berättade i förhör.
Ostraffad, ja. Men med smak för eldsvådor och en redan inledd kriminell bana.
Många seriemördare har också varit ostraffade, fram tills polisen kunnat gräva upp lik efter lik ur fridfulla trädgårdar.
Citera
2023-06-10, 08:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Så rätt, hon är långt mera knäpp än någon ens kan ana.
Samma gäller när hon berättar hur väl hon kämpade med att dra kroppen över gruset, tills hon grät av utmattning.
För att inte tala om när hon tar med sig ett stearinljus för att "hedra" den kompis hon nyss har mördat samt bränna kroppen av "omtanke".
Så udda, så bisarr tankevärld. Lögnerna avlöser varandra och hon levererar med inställningen att få ut mesta möjliga fördelar. Slug och skrupelfri, fast fortfarande ung och oslipad när det handlar om att läsa av sin omgivning.

När det först framkom uppgifter i tråden om att hon eventuellt hade anlagt en brand och att ytterligare en obebodd villa hade stått i brand samma natt, tänkte jag i mitt stilla sinne att J hade anlagt den senare i avledande syfte. Vilket också M berättade i förhör.
Ostraffad, ja. Men med smak för eldsvådor och en redan inledd kriminell bana.
Många seriemördare har också varit ostraffade, fram tills polisen kunnat gräva upp lik efter lik ur fridfulla trädgårdar.

Och under hela denna tid valde M att hålla att hålla käften. Hon visste, som du säger, vad hennes "draglok" gjort, både vad gäller bränder och mord.

Vad hade hänt om M berättat vad hon visste (ang bränderna)? Ingen vet men kanske hade JJ fått sig en näsbränna och TT varit i livet idag.
Eller hade M varit lika tyst om någon/några personer brunnit inne som hon valt att vara ang TT.s död?
Citera
2023-06-10, 09:40
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashbackettk
Handlar inte om att M kommer undan. M har faktiskt inte varit lika delaktig och varför så la hon få livstid? Är det verkligen rättvist mot Maja? Nej. Man måste ta hänsyn till hennes situation och att de va mycket påtryck från Johanna till Maja. Vi kan inte heller lita på allt Johanna säger.

Väl talat. Maja skall straffas utifrån det hon har gjort med hänsyn taget till omständigheterna, precis som alla andra misstänkta för brott.
Citera
2023-06-10, 09:43
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Och under hela denna tid valde M att hålla att hålla käften. Hon visste, som du säger, vad hennes "draglok" gjort, både vad gäller bränder och mord.

Vad hade hänt om M berättat vad hon visste (ang bränderna)? Ingen vet men kanske hade JJ fått sig en näsbränna och TT varit i livet idag.
Eller hade M varit lika tyst om någon/några personer brunnit inne som hon valt att vara ang TT.s död?

Johanna berättade själv för olika personer, det hände ingenting, så du kan lägga ner ditt dravel om att skuldbelägga Maja för all skit som Johanna hittar på.
Citera
2023-06-10, 09:45
Medlem
sybels avatar
Citat:
Kanske är det så, vet ej, men jag tycker inte att M framstår som en så hederlig omtänksam person att hon inte vill skada någon.

Alla skador som någon orsakar är ju inte alltid fysiska, stor smärta kan också förorsakas indirekt.

Nog har M verkligen alldeles efter eget självständigt beslut, utan kontakt med J, skadat Ts stackars anhöriga rätt ordentligt när hon vägrade berätta var Toves kropp låg.
Dessutom kostade det enorma resurser och mångas tid att leta - medan M hela tiden visste vad som hänt men ljög. Hon till och med berättade hur T dött för medsittaren - medan hon samtidigt fortsatte att ljuga för förhörsledarna att hon inget visste.

Hon berättade ju överhuvudtaget aldrig för dem som letade vad som hänt med Ts kropp..
Hade M inte haft sin klantigare medkumpan J med vid dumpningen hade Toves kropp kanske aldrig återfunnits om det bara hade hängt på M.

M såg ju till att lämna sin spårbara telefon när de skulle gömma kroppen, något J missade.
Det är pga av Js miss de åkte fast och åtalades, hade J varit lika förslagen/förutseende som M hade de antagligen båda två varit fria i brist på bevis idag.

M skrämde ju också tidigare T hemma hos pojkvännen så pass att T i förtvivlan självskadande sig genom att skära sig i låret.
Vad M gjort och inte gjort är helt oförsvarligt.

Hur någon reagerar under stark påverkan av någon annan och i pressade situationer speglar inte nödvändigtvis deras personlighet.

Js bekräftelse av M förefaller fungerat som en drog hon blivit beroende av och gjort allt för att åtnjuta. Som alla andra drogberoende blir drogen det primära och sinnet grumlas i jakten på densamma.
För att ta sig ur måste man först inse att man är fast i ett beroende, ha en enorm vilja att komma loss och ha styrkan att genomföra det. M verkar inse att hon är fast, men har inte vilja att dra sig ur och definitivt inte kraft till det.

Jag kan också tycka att det är märkligt att hon inte brutit ihop fullständigt under de pressande förhören, men Ms fulla tillit till J och att deras story skulle fria dem är troligtvis orsak till att hon hållit sig till den och förnekat allt annat. Deras story blir hennes sanning, fasaden utåt, men inom henne förefaller det varit krig eftersom hon berättat för samsittaren.

Ms pokerface under förhör och rättegång tror jag är ett väl inövat beteende då hon tydligen haft för vana att ljuga om sina förehavanden både för föräldrarna och skolan. Som jag ser det säger det inte något om vad hon känner.

Jag tror inte att M ljuger då hon berättar om sina känslor, därför tror jag inte heller att hon deltagit I badrummet. Men jag är öppen för att jag kan ha fel. Dock ser jag inte indicierna som övertygande.
Citera
2023-06-10, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Jag tycker att du resonerar sakligt och framför allt rättvist. För bägges redogörelser om hur dumpningen av kroppen gick till, stämmer väl överens. Här har J intagit en både orädd, aktiv och pushande roll. Man borde kunna ta hänsyn till omständigheter i en fällande dom.

Den som påstår att M uppvisar avsaknad av känslor har missat att lyssna på rättegången för hon är nervös, spänd, ångestfylld med återkommande tankeblockeringar. Det går vare sig att missa eller bortförklara.

Hon har varit högst motvillig och uttalar både i förhör och rättegång att hon aldrig ville något av detta, men kände sig rädd för J. Bilfärden är det värsta hon har varit med om. Finner ingen anledning att tro att hon är ondskan själv och skådespelar.
Inget i J:s utsaga motsäger heller påståendet om känsloavstängning. Att försöka förstå reaktioner och döma mindre leder oftast till en klarare bild av en situation; att backa några steg och bara betrakta, för det är så lätt att hamna i fällan att låta sig kidnappas av sina egna olustkänslor.
Då ter sig också en avtrubbad och motvillig reaktion under förhören, mer begriplig. Det går sällan att hålla vissa känslokanaler öppna medan andra isoleras.
Min personliga bedömning är att detta inte är hela sanningen utan vad som väger tyngst är det starka känslomässiga beroendet till en personlighetsstörd väninna, där hon slits mellan rädsla för hämnd och osund lojalitet - vad händer om hon släpper fram upplevelsen och framförallt; hur gör man? Samsittaren berättar att M ägnade mycket tid åt att se och lyssna på media till följd att hon mådde väldigt dåligt.

Utgår vi från att M endast hade fragmentariska minnesbilder till en början, kom media att bli en hjälp för att sätta ihop alltfler bitar. Samtidigt som ångesttrycket ökade vilket är en naturlig följd när påträngande minnen börjar pocka på.
I ett förhör 2 dec uppger hon, att hon har gått in på djupet för att få fram minnen av vad som har hänt. Detta efter att ha haft samsittaren i sin närvaro under ett par-tre veckor.

Fakta är att hon tog tid på sig att förklara. Men att likställa avtrubbningen och förnekandet med en empatisk störning eller ren nonchalans, är att intellektualisera. Som jag ser på saken.
Fakta är också att M har gett förklaringar till sina reaktioner. Att konstatera är en sak, att intressera sig för vad som ligger bakom olika sätt att reagera fodrar att jag tillfälligt lägger undan mitt egna moraliserande för ett öppnare sinnelag.
Beträffande sömnen så är det väl ett frågetecken kring vilka ljud hon i sådana fall har hört, om hon befann sig i sängen och inte i badrummet med J.

Hon ska självfallet dömas för det/de brott hon har begått. Varken mer eller mindre.
Att dömas till livstids fängelse, 18 år ung och på såpass osäkra uppgifter, är grymt och brutalt av ett rättssamhälle. I så fall kommer denna dom att sätta ribban för framtida domar.

Ur Domslutet:"Tingsrätten anser att åklagaren med den skriftliga bevisningen och de preciserade uppgifter som vittnet Lahanj Kornasan och rättsläkaren Aleksandra Lazarevic lämnat styrkt att Maja Hellman ljuger om vissa sekvenser. Tingsrätten anser även att Johanna Leshem Jansson ljuger om flera sekvenser i händelseförloppet".

TR menar att T föll till golvet efter kl 02:40. M:s app visar på steg strax därefter; TR anser därmed det vara styrkt att M ljuger om den sekvensen.
Att J ljuger, är definitivt styrkt då hon menar att T föll till golvet några minuter efter ankomst lgh; dvs strax innan kl 02:00.

Att Maja är lika delaktig som Johanna förklaras med insiktsupppsåtet som gör att de döms likvärdigt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in