Citat:
Ursprungligen postat av
53....so what
Ser man till testamentets skrivning kan man ju undra hur det borde skrivits.
DET hade väl den jurist som upprättade dokumentet kunnat upplysa om.
Har juristfirman eller vem det nu är som upprättat dokumentet inte skött sina åtaganden på rätt sätt när det kan bli tvister om just skrivningens utformning?
Följdfrågan blir då om de som upprättat dokumentet kan belastas?
Annars ser jag det som helt klarlagt att det är testamentet som gäller. Hur noggrant måste man utrycka sig för att en enkel mening skall bli gilltlig?
Jag har själv varit i kontakt med jurister angående ett testamente där det finns särkullbarn. Både jag och min fru har barn sen tidigare men vi har inga gemensamma barn.
Rådet från juristen var att vi skulle skriva ett testamenten med önskemål om att den efterlevande parten får bo kvar i orubbat bo med fri förfogande rätt och barnen får ut sitt arv när den andra har gått bort. Skulle barnen kräva ut sitt arv vid dödstillfället så får de bara ut laglotten och resten tillfaller den efterlevande maken.
Vid bouppteckningen så kommer det att göras en bodelning för att räkna ut ett procenttal som kommer att användas när den överlevande går bort eller för att räkna ut laglotten. Om de väljer att inte ta ut sitt arv vid tillfället där deras förälder går bort så kommer de få ett procentuellt större arv i framtiden.
Fri förfogande rätt innebär att den efterlevande i princip kan göra vad de vill med tillgångarna. Supa bort dem, spela bort dem eller varför inte skänka bort dem. Det enda som skulle kunna bli problematisk i framtiden är om man ger större tillgångar till någon som har arvsrätt i framtiden. Detta skulle kunna räknas som förskott av arv. Men den efterlevande kanske sköter sig och får tillgångarna att öka och då kommer ju särkullbarnen att ärva mer i framtiden.
Så för mig låter det som om makarna i detta fall har skrivit ett fullt normalt testamente när särkullbarn finns med i bilden.